Graspop Metal Meeting 2026

Ik heb op Graspop meer last gehad van crowdsurfers en moshpits dan van drugsgebruik (inclusief alcohol)
Laatste jaren is dit wel echt insane. Mijn eerste jaren had ik hier weinig last van, tot In Flames ineens op de mainstage stond te headlinen en hun record verbrak met 1272 getelde in het eerste uur, en het laatste kwartier te snel ging om nog te tellen. Daarna een paar jaar wat stiller geweest, en rond 2017 of 2018 ofzo ging het ineens weer los, maar dan echt non stop bij de mainstages.

't word wel stilaan een ding waarbij er echt wel teveel crowdsurfers over komen.
Als het er echt over gaat hou je dat zelfs geen heel optreden vol, met gevolg dat er gaten ontstaan en het redelijk gevaarlijk word.

Ook hoog tijd dat er workshops gelanceerd worden "how to crowdsurf"
* Be less than 90kg
* Lichaam mooi planken, geen hoopje miserie
* Tasjes strak tegen het lichaam, niet als een anker achter u aan
* Zakken leegmaken bij iemand die je stuff bijhoud
* Liefst met ondergoed aan

Ik vergeet waarschijnlijk nog wel enkele punten

't word wel stilaan een ding waarbij er echt wel teveel crowdsurfers over komen.
Als het er echt over gaat hou je dat zelfs geen heel optreden vol, met gevolg dat er gaten ontstaan en het redelijk gevaarlijk word.

* Be less than 90kg

DRAAG EEN BLOES EN BROEK AUB, geen kilts

Ooit een keer het hoofd van een beveiliger bij het podium zien verdwijnen in de kilt van een crowdsurfer. Ik geloof dat ik een week bij moest komen van het lachen om het gezicht van die beveiliger, nadat zijn hoofd weer heel snel tussen die benen vandaan kwam. :ROFLMAO::ROFLMAO:
echt verschrikkelijk om zoiets over u heen te krijgen 😖

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Kunnen we @MetalLimbo nomineren voor een nieuwe rang?

Excellibur?

* Be less than 90kg

Wel erg streng dit. Na de eerste regel is driekwart van het publiek al gediskwalificeerd.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71

* Be less than 90kg

Ik heb een andere oplossing gekozen;
je verandert geleidelijk je muzieksmaak richting bands waar mannen met hun ogen dicht, armen over elkaar met hun hoofd staan te knikken. Geen last meer van crowdsurfers of moshpits... mensen durven zelfs nauwelijks nog bewegen en zeggen sorry bij het passeren.
Dat geschreeuw op het podium en die dubbele basdrums moet je er dan maar bijnemen ;)

Ik heb een andere oplossing gekozen;
je verandert geleidelijk je muzieksmaak richting bands waar mannen met hun ogen dicht, armen over elkaar met hun hoofd staan te knikken. Geen last meer van crowdsurfers of moshpits... mensen durven zelfs nauwelijks nog bewegen en zeggen sorry bij het passeren.
Dat geschreeuw op het podium en die dubbele basdrums moet je er dan maar bijnemen ;)

Inderdaad wel een groot pluspunt van deze genres binnen de metal. Het geschreeuw is overigens ook veel aanwezig bij de crowdsurfende en moshpit genres, dus die overstap zal niet zo groot zijn voor veel mensen!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Vooral op Werchter, maar dacht dat het hier ook eens gebeurd was het jaar erop. @Blommie was (op Werchter denk ik) een van de getroffenen, dacht ik?
nuja het is sowieso verwerpelijk
maar ik ga naar werchter sinds 2009 en nog nooit meegemaakt dit, al geloof ik wel dat het gebeurd is, maar echt niet zo frequent denk ik

Nee alsjeblieft niet te veel mensen, ik kan juist altijd genieten van mijn ruimte
Ik denk niet dat je schrik moet hebben dat de mensen die bij bands staan waar ze veel last hebben van crowdsurfers dit als optie gaan overwegen 😅

Het geschreeuw is overigens ook veel aanwezig bij de crowdsurfende en moshpit genres, dus die overstap zal niet zo groot zijn voor veel mensen!
Voor jou lijkt dat verschil er misschien niet te zijn, voor mij is het geschreeuw van de meeste 'crowdsurfende en moshpit genres' vreselijk en irritant, terwijl het geschreeuw van de 'stilstaan en headbangende genres' me tot in het diepst van mijn ziel kan raken.

• On fire
Waarderingen: Jamel
Voor jou lijkt dat verschil er misschien niet te zijn, voor mij is het geschreeuw van de meeste 'crowdsurfende en moshpit genres' vreselijk en irritant, terwijl het geschreeuw van de 'stilstaan en headbangende genres' me tot in het diepst van mijn ziel kan raken.

Ik merk wel een verschil tussen de gemiddelde metalcore zanger die het publiek toeschreeuwd of een Epica grunt in een nummer. Maar de meeste metalcore zangers zijn dan ook wel enorm irritant aanwezig.

* Be less than 90kg

Ook graag een maximum per persoon per optreden instellen.
Heb serieus wel eens 20 maal dezelfde persoon over me heen gehad, zo ongeveer om de 2 minuten.
Dan ben ik er ook wel aardig klaar mee...

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Valthys en Jimmeh07
Ik ben ook wel klaar met de crowd surfers. Ik ben voor een strippenkaart gekoppeld aan je ticket... Je krijgt per dag 3 beurten. Bij een 4e keer op dezelfde avond crowd surfen wordt je van het festival terrein gezet.

• Haha
  • Wow
Waarderingen: Jimmeh07 en El_Leipo
nieuwe (laatste) megadeth na 1 luister beurt toch wel een aardig album, alleen ride the lightning had niet gehoeven.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71

Users who are viewing this thread