Graspop Metal Meeting 2026

Pasgeleden ging het hier over ASOMVEL, wat een geweldige band! Die hebben de essentie van rock 'n roll wel goed te pakken. Blijkbaar zijn ze ook het voorprogramma van Airbourne, dus in februari kan ik alvast voorproeven

Even een sidenote. Vanaf nu kunnen we alles verwachten bij werchter. What da hell doet blood incantation op werchter? haha Nu wil lik niemand meer horen zeggen dat iets te niche is voor werchter ofzo en dat het daarom op graspop zal komen. haha
Honorable mentions go to mogwai, rise against, social distortion, ...?
In 2008 stond slayer gewoon op de mainstage rond 3 uur in de namiddag, voor jay-z , neil young en moby :-D

• Haha
Waarderingen: Pauly Robin
In 2008 stond slayer gewoon op de mainstage rond 3 uur in de namiddag, voor jay-z , neil young en moby :-D
Ja maar Slayer is best een universele metal naam. Trekt zelf al genoeg volk zonder ander acts op hetzelfde podium.
Nu is Blood Incantation wel een iets meer niche naam

• Leuk
Ja maar Slayer is best een universele metal naam. Trekt zelf al genoeg volk zonder ander acts op hetzelfde podium.
Nu is Blood Incantation wel een iets meer niche naam
Ze staan natuurlijk ook in klub c, de kleinste tent. (wel nog steeds een capaciteit van 10.000)

• Metal!
Blood Incantation is bij uitstek een metalband die logisch is voor festivals als Rock Werchter en Best Kept Secret (waar ze ook staan). Absolute Elsewhere deed het uitstekend in de eindejaarslijstjes van 2024 en die combinatie van death metal en spacerock is juist quirky en uniek genoeg om te werken op dat soort festivals.

Blood Incantation is bij uitstek een metalband die logisch is voor festivals als Rock Werchter en Best Kept Secret (waar ze ook staan). Absolute Elsewhere deed het uitstekend in de eindejaarslijstjes van 2024 en die combinatie van death metal en spacerock is juist quirky en uniek genoeg om te werken op dat soort festivals.
Ja helemaal mee eens. Ik vind dit ook een veel logischere boeking voor die festivals dan een 'random' thrash of death metal band. Blood Incantation kan stiekem best een groot publiek aanspreken van mensen die openstaan voor andere geluiden. Ik sta in ieder geval in de Klub C om verslag te doen van hoe dit valt op Werchter!

Inderdaad, ik verwacht dat die tent goed gevuld zal staan. Een goede boeking van werchter imo

Blood Incantation zeker een hele goede boeking van RW, maar ik vraag mij dan weer af waarom dit de zoveelste band is die op vrijwel alle andere festivals staat maar NIET op GMM...

Als zelfs dat soort bands uit te wisselen zijn tussen RW en GMM dan zitten beide wel steeds meer in dezelfde vijver te vissen. En dat gaat dan vooral nadelig zijn voor GMM.

• Thinking
  • Winning
Waarderingen: Pauly Robin en Steph85
Blood Incantation zeker een hele goede boeking van RW, maar ik vraag mij dan weer af waarom dit de zoveelste band is die op vrijwel alle andere festivals staat maar NIET op GMM...

Als zelfs dat soort bands uit te wisselen zijn tussen RW en GMM dan zitten beide wel steeds meer in dezelfde vijver te vissen.
Vrij simpel: stonden er verleden jaar

Als zelfs dat soort bands uit te wisselen zijn tussen RW en GMM dan zitten beide wel steeds meer in dezelfde vijver te vissen.
Voor mij een positief iets. Vanuit mijn Werchter-oogpunt heeft GMM genoeg, en 'wij' toch nogal eens tekort aan die namen. een Amenra , Blood Incantation een Rise Against en A perfect Circle af en toe verpest het GMM feestje niet toch?

Aan de andere kant boekt GMM ook telkens een Bush, Alice in Chains die ik ook elke keer heb gemist op Werchter. Bad Omens haalt Werchter niet in voor ze naag GMM gaan. Het is mooi dat beide festivals wat overlap hebben, want menig bezoeker zou ook wel van beide festivals wat mee willen pikken.

• Leuk

Als zelfs dat soort bands uit te wisselen zijn tussen RW en GMM dan zitten beide wel steeds meer in dezelfde vijver te vissen. En dat gaat dan vooral nadelig zijn voor GMM.

omdat er vorig jaar veel gezeik was op dubbels

Daarom geen Airbourne en geen Blood Incantation of Opeth

sorry @Akephalos iemand anders had het al gezegt

• Leuk
Waarderingen: Akephalos
Voor mij een positief iets. Vanuit mijn Werchter-oogpunt heeft GMM genoeg, en 'wij' toch nogal eens tekort aan die namen. een Amenra , Blood Incantation een Rise Against en A perfect Circle af en toe verpest het GMM feestje niet toch?

Aan de andere kant boekt GMM ook telkens een Bush, Alice in Chains die ik ook elke keer heb gemist op Werchter. Bad Omens haalt Werchter niet in voor ze naag GMM gaan. Het is mooi dat beide festivals wat overlap hebben, want menig bezoeker zou ook wel van beide festivals wat mee willen pikken.

klopt daarom stonden ze er vorig jaar ook of het jaar ervoor

Hadden ze dit jaar maar Alice In Chains geboekt... En het is volgens mij 1x voorgekomen? En bij meer mainstream bands snap ik die overlap wel. En dat Pinkpop en GMM dat soort namen weleens delen is geen probleem, alleen bij RW is het dus altijd meteen uitgesloten dat het dan nog op GMM mag komen (en vice versa) even los van op herhaling komen dan. Linkin Park is nu een mooi voorbeeld denk ik, dat had op de donderdag wat mij betreft toch imposanter gestaan dan The Offspring. Verder ik ga gewoon heel slecht op festivals die dag programmering hebben waar bijvoorbeeld een band als Blood Incantation om 15:00 speelt, en om 16:00 Zwangere Guy...

Dat is geheel een persoonlijke voorkeur, die ik weleens hier uitgelegd heb als ''als ik naar de friettent ga, wil ik friet, geen salade''. Het wordt mij anders allemaal te algemeen en daar kies ik liever niet voor.

Doordat GMM definitief 4 dagen te vullen heeft, 'steelt' Werchter net minder de populaire namen van GMM in vergelijking met toen het nog 3 dagen was. (En BI heeft nog maar net GMM gedaan, verder staat er bijna niks scherp metal achtig op RW toch?)

Wel vervelend dat Blood Incantation telkens relatief laat wordt aangekondigd. Vorig jaar de hoofdreden voor 2e dagticket voor Graspop en nu wellicht idem voor Werchter...

Blood Incantation leek wel ideaal als afsluiter Marquee op zaterdag GMM. Geen idee wat daar is misgelopen.

Dat is geheel een persoonlijke voorkeur, die ik weleens hier uitgelegd heb als ''als ik naar de friettent ga, wil ik friet, geen salade''. Het wordt mij anders allemaal te algemeen en daar kies ik liever niet voor.
Dat is prima, alleen gaat je vergelijking nogal scheef, je kunt het dan beter ongeveer als volgt zien:
  • klein niche-festival = friettent op de hoek
  • Alcatraz = uitgebreide snackbar
  • GMM = brasserie met ruime kaart
  • Werchter = all-you-can-eat buffet wereldrestaurant
Op een festival als Werchter is het juist heel normaal dat je vanalles wat kan 'opscheppen', van Chinees tot Italiaans tot Mexicaans tot knakworst.
Maar je kunt er ook alleen maar gerechten uit één bepaalde keuken eten, dat is gewoon de keuze die je dan hebt.

Laatst bewerkt:
Wel vervelend dat Blood Incantation telkens relatief laat wordt aangekondigd. Vorig jaar de hoofdreden voor 2e dagticket voor Graspop en nu wellicht idem voor Werchter...

Blood Incantation leek wel ideaal als afsluiter Marquee op zaterdag GMM. Geen idee wat daar is misgelopen.
Neem aan niets misgelopen, stonden vorig jaar op gmm en waren waarschijnlijk al enige tijd terug geboekt voor werchter.

Users who are viewing this thread