Graspop Metal Meeting 2026

Zijn er ergens in de buurt hotels op loopafstand, of hoe is hier het best te komen? Bus vervoer van graspop naar ... Ik weet nog een vrije kamer in een b&b in Balen ...ik dacht deze te boeken maar heb voor de busdienst gdkozen die vanap verschillende plaatsen naar het festival en 's nachts terug rijdt

I was a little surprised to see that Lionheart are headlining the Jupiler Stage over bands like We Came As Romans or Kublai Khan.
Are they particularly popular in Belgium? WCAR and KKTX appear to be the bigger names, don't they?
Last time I saw Lionheart at Graspop, they played at around 6pm...

• Leuk
Waarderingen: Loek123
I was a little surprised to see that Lionheart are headlining the Jupiler Stage over bands like We Came As Romans or Kublai Khan.
Are they particularly popular in Belgium? WCAR and KKTX appear to be the bigger names, don't they?
I mean, I've seen Lionheart grow very fast these last 2 years. They've gained a good following.
But it can also be due to planning issues of one of these bands. That for instance Lionheart cant make it in time to play a show at 21.00 or something like that.
Also, same goes for Lagwagon in my eyes. I've seen them at GMM twice, they closed the Jupiler stage both times, even last year, and now Bury Tomorrow and The Plot In You are playing after them.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
De suggesties die hier gegeven worden voor slaapplekken op 30 minuten afstand laat toch wel weer zien hoe slecht bereikbaar GMM eigenlijk is. Met 30 minuten rijden kan ik net zo goed thuis blijven. Ik wil juist niet zelf hoeven rijden om gewoon een pintje te kunnen doen. Hotels en B&B's zijn er gewoon eigenlijk niet. Je hebt enkel die paar opties van de campings waar belabberde shuttle lijnen zijn of een heel duur hokje vlakbij het terrein, anders is het gewoon af zien op de Boneyard.

En ik zoek het ook niet in zo'n weekend om op en neer te gaan rijden. Die optie is er eigenlijk ook niet want dat is veel te duur geworden nu met betaald parkeren. Jera is ook een festival dat in niemandsland ligt, maar in plekken als Deurne en Venray lijken dan meer opties tot overnachten te zijn dan in de hele omgeving Mol/Dessel/Geel/Retie + meer OV opties. En ik snap ook dat die plekken de infrastructuur niet gaan aanpassen aan een festival dat 1x per jaar is. Ook dat treinstationnetje in Mol is eigenlijk niet gemaakt op die horde festivalgangers, maar dat ga je ook niet aanpassen. Maar je bent wel de volledige bevolking van Turnhout elke dag aan het verplaatsen over de Kastelsedijk en Stenehei, een paar 1 baans N-wegen die normaal gesproken alleen nodig zijn voor wat plaatselijke bewoners en een tractor. Het is maar elke keer een hele operatie met al die pendel-bussen (die volgens mij uit allerlei kieren en gaten gehaald moeten worden).

Dat was in de eerste paar jaar dat ik ging wat minder een probleem volgens mij. Toen ook gewoon met die gratis trein-ticket weleens gegaan, dat was echt ideaal (duurde alleen heel lang). Maar het lijkt wel alsof er sinds 2008 amper nog is geïnvesteerd op de bereikbaarheid (meer fietsenstalling telt niet als je nog niet eens bij je camping een fiets kan huren en de OV-fiets niet bestaat in België? 😅 Daarom ook maar 1x Metal Park gedaan, want incl busvervoer klinkt leuk, maar niet als je een uur moet wachten, 30 minuten in een stoom/sauna bus zit en dan nog een pokken eind moet lopen.

En als Nederlander zou ik echt graag met de trein komen, maar dat is door slechte connectie tussen NL/BE gewoon bijna niet te doen. Plus de kosten die dat dan met zich meebrengt zet ik de auto dan toch maar op het grasveldje.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf, Honk en napril69
Vraag me wel af of Jera zo veel meer overnachtingsopties heeft, of lijkt het gewoon zo omdat daar 10k mensen op af komen ipv 55k mensen?

De enige manier om dat op te lossen lijkt me door het festival te verplaatsen.
Valt niet veel meer te doen lijkt me. Er zijn al shuttlebussen van het station naar het festival, maar als de NMBS niet meewerkt en treinen niet later laat rijden dan 9 of 10 uur 's avonds dan ben je toch als festival ook vrij kansloos.
Ook zijn er bussen van alle grote steden in België, vliegvelden in de buurt etc
Ik denk dat alle busbedrijven in de regio ook wel op hun capaciteit zitten, en ze zullen vast geprobeerd hebben of er enkele mogelijkheden zijn voor nachttreinen of iets dergelijks.

Hoe zou je het oplossen als de busbedrijven allemaal aan hun capaciteit zitten en de NMBS weigert om nachttreinen in te zetten? Op welke manier zou je dan nog kunnen investeren in bereikbaarheid?

Vraag me wel af of Jera zo veel meer overnachtingsopties heeft, of lijkt het gewoon zo omdat daar 10k mensen op af komen ipv 55k mensen?

Valt niet veel meer te doen lijkt me. Er zijn al shuttlebussen van het station naar het festival, maar als de NMBS niet meewerkt en treinen niet later laat rijden dan 9 of 10 uur 's avonds dan ben je toch als festival ook vrij kansloos.
Ik denk dat alle busbedrijven in de regio ook wel op hun capaciteit zitten, en ze zullen vast geprobeerd hebben of er enkele mogelijkheden zijn voor nachttreinen of iets dergelijks.

Hoe zou je het oplossen als de busbedrijven allemaal aan hun capaciteit zitten en de NMBS weigert om nachttreinen in te zetten? Op welke manier zou je dan nog kunnen investeren in bereikbaarheid?
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de NMBS wel de flexibiliteit voor nachttreinen toont bij Werchter, Tomorrowland en Pukkelpop, maar dit bij Graspop niet mogelijk is. Betalen die andere festivals (veel?) voor de extra inzet van treinen?

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de NMBS wel de flexibiliteit voor nachttreinen toont bij Werchter, Tomorrowland en Pukkelpop, maar dit bij Graspop niet mogelijk is. Betalen die andere festivals (veel?) voor de extra inzet van treinen?
Ik vermoed dat die andere festivals idd ervoor betalen. En het is niet dat die zoveel beter bereikbaar zijn. Werchter ligt tussen Leuven en Aarschot in dus das ook enkel met bussen tot aan de stations, boom idem denk ik. Enkel Pukkelpop heeft het station van Kiewit op wandelafstand.
Pukkelpop heeft dan ook nog met de provincie Limburg nachtbussen naar bijna iedere limburgse gemeente lopen.

• Leuk
Waarderingen: Eddie
Je hebt enkel die paar opties van de campings waar belabberde shuttle lijnen zijn of een heel duur hokje vlakbij het terrein, anders is het gewoon af zien op de Boneyard.
Ik ga al jaren op en neer met de shuttle bus vanaf Devil's Lake, en ben daar zeer tevreden over.
Rijdt iedere dag van 10:00 tot 4:00, en hoef vrijwel nooit lang op een bus te wachten (direct na afloop headliners staat er doorgaans wel een rij, maar is te verwachten en schiet meestal vrij snel op).

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Ik ga al jaren op en neer met de shuttle bus vanaf Devil's Lake, en ben daar zeer tevreden over.
Rijdt iedere dag van 10:00 tot 4:00, en hoef vrijwel nooit lang op een bus te wachten (direct na afloop headliners staat er doorgaans wel een rij, maar is te verwachten en schiet meestal vrij snel op).
Heb weleens gehoord dat die inderdaad een stuk beter is. Maar is die camping ook niet kleiner? Of in ieder geval minder Graspoppers. Metal Park durf ik in ieder geval niet meer aan want gewoon elke dag gehad dat ik te lang op een shuttle moest wachten en daardoor volledige bands heb gemist (en ik vertrok ver van tevoren). En dacht slim tijdens een headliner al de weg terug te pakken zodat ik op de camping kon chillen, stond ik nog dik 3 kwartier te wachten. Echt zonde van de tijd was dat.

De NS zet nog extra treinen in als Iron Maiden of GnR in de ZiggoDome staan te spelen zodat mensen gewoon thuis kunnen komen. Daarom ga ik ook echt niet goed op de uitspraak van GMM dat bezoekers ''meer gebruik moeten maken van het OV'' en dat daarom dat betaald parkeren nu een ding is. Ga het eerst maar eens fatsoenlijk faciliteren stelletje badmutsen 😅 .

• Leuk
Waarderingen: Eddie
Jera heeft dit jaar een regeling met een Center Parcs niet veel verder. Niks speciaals ofzo, wel met een pendelbus.
Eerst kon je die al huren tijdens Jera, maar nu heb je via Jera een mooie deal voor een betere prijs.

• Leuk
Waarderingen: Loek123

Door bussen in te leggen naar grote steden. Daar kan je tickets voor verkopen en een aantal bussen voorzien op basis van de vraag daarnaar. Kan je voor bussen naar pakweg Gent of Brussel ook rekenen op maatschappijen van daar in de buurt. Het is maar een idee, ik weet niet hoe haalbaar zoiets is.

lionheart is wel best groot in belgië, Ieperfest zal er waarschijnlijk wel voor iets tussen gezeten hebben, ze hebben ook gewoon de grootste zaal van die 3 bands geheadlined waarbij ze de trix spelen, WCAR heeft al heel lang geen concerten meer gedaan en Kublai khan de de zappa.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Door bussen in te leggen naar grote steden. Daar kan je tickets voor verkopen en een aantal bussen voorzien op basis van de vraag daarnaar. Kan je voor bussen naar pakweg Gent of Brussel ook rekenen op maatschappijen van daar in de buurt. Het is maar een idee, ik weet niet hoe haalbaar zoiets is.
Ja maar exact dit wordt dus gewoon al gedaan.

• Leuk
Waarderingen: Mjz

Users who are viewing this thread