GMM Marquee Bracket

Paradise Lost heeft iig. de bredere legacy, niet alleen veel meer albums maar vooral met recent werk dat kwalitatief nog steeds in de buurt komt van hun legendarische albums, dat geldt niet voor Carcass. En PL heeft natuurlijk de naam "bedacht" van een heel subgenre van de metal.

Maar goed, ondanks hun relevantie voor het genre, hun legacy en hun kwalitatieve stabiliteit (zowel live als op album), moet ik ook wel toegeven dat Paradise Lost zelden het volk trekt dat je daarbij zou verwachten. Heb altijd het gevoel dat die te niche zijn om de fan van de toegankelijke metal te bekoren, maar ook te toegankelijk om de specifieke niche-fans aan te spreken.

Uiteindelijk kan Carcass ook niet de Trix Club (niet de zaal) uitverkopen.

Dat Carcass vorig jaar na Paradise Lost speelde, kan ook gewoon te maken hebben dat PL niet tijdens Iron Maiden wou spelen. Het gebeurt wel vaker dat bands liever niet tijdens de headliner van de dag spelen en daardoor een andere band een hogere plek krijgt. Het is niet de eerste keer dat Carcass tijdens de headliner speelt, ze deden dit ook al tijdens Kiss, dus ze lijken het niet erg te vinden als de tent half leeg is.

Uiteindelijk kan Carcass ook niet de Trix Club (niet de zaal) uitverkopen.

Dat Carcass vorig jaar na Paradise Lost speelde, kan ook gewoon te maken hebben dat PL niet tijdens Iron Maiden wou spelen. Het gebeurt wel vaker dat bands liever niet tijdens de headliner van de dag spelen en daardoor een andere band een hogere plek krijgt. Het is niet de eerste keer dat Carcass tijdens de headliner speelt, ze deden dit ook al tijdens Kiss, dus ze lijken het niet erg te vinden als de tent half leeg is.
klopt ook weer de club was bijlange niet vol vorig jaar in januari waar paradise lost, orbit culture en hatebreed met gemak de zaal uitverkopen.
maar op graspop heb ik niks dan leuke herinneringen aan carcass tijdens de headline sets.

• Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian
1779919075710.png

Wederom een niet al te spannende halve finale, al leek het dat in de beginfase nog even te worden.
Uiteindelijk toch een 74 punten verschil, iets minder dan tussen Amenra en Emperor gisteren (80 punten, beide duels 33 stemmers).

1779919099401.png

En zo zijn dus de finalisten bekend, maar eerst gaan we nog naar:

1779919175029.png

Voor het eerst dit spel krijgen we een duel op herhaling (tot nu toe is dat bewust vermeden, nu is dat uiteraard niet meer mogelijk).
Emperor en Paradise Lost namen het eerder tegen elkaar op in Ronde 3W.
Paradise Lost won toen redelijk comfortabel met 60 punten verschil.

Toch lijkt dat geen onoverbrugbaar verschil, dus een zelfde uitkomst staat zeker niet op voorhand vast!

Opvallend is ook wel dat met name Emperor toch best een zware weg heeft moeten afleggen om het tot de halve finale te schoppen, met knappe overwinningen op met name Meshuggah en My Dying Bride!
Een terugblik:

1779919235851.png

1779919250475.png

Comedy Central Yes GIF by Drunk History

Emperor - Paradise Lost:

• Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian en Moniek
Twee prachtige Marquee-headliners!

Toegegeven, Paradise Lost staat zoals sommigen al aanhaalden tegenwoordig niet meer als headliner in de Marquee.
Dat was zelfs maar één keer het geval, bij de 3e editie in 1998, daarna waren ze sub of nog lager:

1779921641902.png

Aan de andere kant mogen ze met maar liefst 7 doorkomsten (telkens in de Marquee) wel een echte GMM/Marquee-huisband genoemd worden.
Emperor heeft pas twee keer op GMM gestaan, waarvan een keer als afsluiter op Main Stage 2 in 2017, maar is wel een zeer recente Marquee-headliner (vorig jaar).

Toch maakte @won666 een terechte opmerking: het gaat er ook om wat je ZELF een ideale en terechte Marquee-headliner zou vinden, en voor mij zou Paradise Lost dat zonder meer zijn, en ik acht het ook niet onmogelijk dat ze dat ooit weer kunnen worden.
Het is dan ook weer vooral persoonlijke smaak wat voor mij de doorslag geeft in dit geval:

Emperor - Paradise Lost: 1-9​

Natuurlijk mag je PL voor jezelf in de headline plaatsen. Ben zelf blij dat ze er niet al te vaak staan scheelt zwaardere clashes.

Maar bij deze mogen ze van mij naar de 3e plek.

Emperor - Paradise Lost: 0 - 10

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Emperor - Paradise Lost: 4-6

Twee geweldige Marquee bands, dus wat mij betreft dan ook zeer terechte halve finalisten. Dus heel veel maakt het me niet uit wie er wint, maar ik geef Paradise Lost licht het voordeel vanwege het feit dat zij nog steeds supergoeie muziek uitbrengen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread