Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
De winnaar is bekend: Festivalacts Top 100 van 2026
* Cult of Luna: winnaars van de zomer door eerst al met hun 'gewone' set op Graspop een fenomenaal optreden te leveren. Met deze band krijg je standaard een bijzondere geluids-en lichtervaring. Op Arctangent deden ze er nog een schepje bovenop door het 10-jarige jubileum van Mariner te vieren met Julie Christmas. Subliem!
Ter info, er staat een foutje bij Psychonaut; staat erin als Phychonaut.
Wel stom dat ik wel een festival kan toevoegen (Dour), maar dan niet kan stemmen op de artiesten die daar speelden.
Anders had Ghinzu nog in de lijst gestaan.
1. Einstürzende Neubauten. Ben echt weggeblazen en compleet verrast door Einstürzende Neubauten. Leuk om dat nog eens zo mee te maken na zoveel festivals en optredens. Echt iets anders dan anders en steengoed.
2. Moby. Wat een geweldenaar! Al die oude rockers op Bospop laten rocken en een week later in Bulgarije het dunnetjes overdoen.
Dauwpop, Graspop en Jera on Air geweest. Daarom dit keer weinig afwisseling in genres in mijn lijstje.
.et was heel fijn om Breaking Benjamin eens te zien! Mogen vaker deze kant (in een boot) op komen!
Het was een prachtige festival zomer, met fantastische optredens! Maar, de beste act van het jaar voor mij was duidelijk Rosalia, die in het voorjaar optrad en ik nu niet kan vermelden bij de festival acts van de zomer,
Had gedacht om hier iets vaker Nick Cave te hebben zien passeren, maar dat valt precies wel mee. Florence stond deze zomer enkel op DTRH en PKP, toch? Voor mij echt dé performer van deze zomer met die nieuwe plaat.
Hear hear! Afgelopen weken kon er door de festival community van Festileaks weer gestemd worden op de Festivalacts Top 100: de ultieme eindlijst met de beste shows van de zomer.
De rook is wit, de kogel is door de kerk en de formulieren zijn geteld. 7.725 stemmen, een record! En een overtuigende winnaar.
The Cure mag zich festivalact van het jaar noemen. Het podium wordt gedeeld met Turnstile (zilver) en David Byrne (brons). Voor het eerst sinds 2022 staat er weer een Nederlandse act in de top 5. Dit jaar is die eer aan IJSLAND. Daarmee staat Sef twee keer in de lijst, ook als solo-act op plek 41. Lowlands is dit jaar de hofleverancier aan acts. In de top 100 zijn er 26 namen te vinden die ook op de Lowlands 2026 affiche stonden. Drie Lowlands-acts behaalden zelfs een notering in de top-10.
Ook nog leuk om mee te geven: het rapport van het forum.
Iedereen glansrijk geslaagd, en over het algemeen mooi in lijn met de eindlijst. Ook hier werd Robert en co tot keizer van het festivalseizoen gekroond. Tweede plek naar Nick Cave (4 in de eindlijst), met The xx (6 in de lijst), Gorillaz (7 in de lijst) en Turnstile (2 in de lijst) erachter.