Best Kept Secret 2026

En dan een volledig vol glas: ik ben echt volop aan het genieten van de Spotify-lijsten (Festileaks en BKS zelf). De weken na de bekendmaking van de undercard zijn in dat opzicht qua voorpret denk ik mijn lievelingsweken. Een paar bevindingen:

- Het is weer een heerlijk divers en kwalitatief sterk programma. Op shuffle werkt voor mij vrijwel alles.
- Enige uitzondering: Merol. Zowel 'Vol' als 'Lekker met de meiden' als toch ook dat nieuwere nummer 'Bikinilijn' vind ik niet grappig en wel irritant. Het enige dat ik doorskip als ik zelf luister. Don West en Mavi vind ik ook niet geweldig, maar die storen me niet.
- Als ik thuis, met vrouw en kinderen, luister worden de wenkbrouwen dan juist gefronst bij Gele Geelstaart, maar wordt me onvriendelijk en dringend verzocht iets anders aan te zetten bij Blood Incarcation.
- Van Getdown Services en Model/Actriz heb ik liveshows gezien waar ik helemaal niets mee kon (om tegenovergestelde redenen: Getdown Services te nonchalant, Model/Actriz te aanstellerig), maar op Spotify ga ik daar toch wel weer goed op. Wie weet een tweede kans?
- Er zijn best een aantal acts die ik naar alle waarschijnlijk niet ga zien, maar waarvan ik het wel leuk vind om op deze manier toch wat van de muziek mee te krijgen. Bijvoorbeeld: Mula B, De La Soul, Tramhaus, Curtis Harding.

En dan het fijnste van deze inluisterrondes: het ontdekken van nieuwe namen. Hiqpy (Something!) en Elmer (Platland!) blijken stukken leuker dan ik in mijn hoofd had. Maar op deze grijze februaridagen zijn dit de twee liedjes waarvan ik vooral enorm vrolijk word, allebei ontzettend catchy:

Heerlijk fris The Strokes-achtig liedje

Drums en bas worden hier op precies de juiste momenten voorin de mix geplaatst

En dan een volledig vol glas: ik ben echt volop aan het genieten van de Spotify-lijsten (Festileaks en BKS zelf). De weken na de bekendmaking van de undercard zijn in dat opzicht qua voorpret denk ik mijn lievelingsweken. Een paar bevindingen:

- Het is weer een heerlijk divers en kwalitatief sterk programma. Op shuffle werkt voor mij vrijwel alles.
- Enige uitzondering: Merol. Zowel 'Vol' als 'Lekker met de meiden' als toch ook dat nieuwere nummer 'Bikinilijn' vind ik niet grappig en wel irritant. Het enige dat ik doorskip als ik zelf luister. Don West en Mavi vind ik ook niet geweldig, maar die storen me niet.
- Als ik thuis, met vrouw en kinderen, luister worden de wenkbrouwen dan juist gefronst bij Gele Geelstaart, maar wordt me onvriendelijk en dringend verzocht iets anders aan te zetten bij Blood Incarcation.
- Van Getdown Services en Model/Actriz heb ik liveshows gezien waar ik helemaal niets mee kon (om tegenovergestelde redenen: Getdown Services te nonchalant, Model/Actriz te aanstellerig), maar op Spotify ga ik daar toch wel weer goed op. Wie weet een tweede kans?
- Er zijn best een aantal acts die ik naar alle waarschijnlijk niet ga zien, maar waarvan ik het wel leuk vind om op deze manier toch wat van de muziek mee te krijgen. Bijvoorbeeld: Mula B, De La Soul, Tramhaus, Curtis Harding.

En dan het fijnste van deze inluisterrondes: het ontdekken van nieuwe namen. Hiqpy (Something!) en Elmer (Platland!) blijken stukken leuker dan ik in mijn hoofd had. Maar op deze grijze februaridagen zijn dit de twee liedjes waarvan ik vooral enorm vrolijk word, allebei ontzettend catchy:

Grote Geelstaart is de Droom Dit van deze editie if that makes sense. Misschien wel de meest boeiende band in NL op dit moment.

Liever niet weer zo'n hok waar niemand in past, zoals de oude Casbah. Dan veel beter zo'n podium waar royaal ruimte is. Dat podium waar Kae Tempest ooit stond toen hij nog Kate heette..was dat niet Three? Die zou perfect zijn

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en teunajax

Deze had ik even gemist in de aankondigingen, maar op een of andere manier kom ik deze band heel veel tegen in mijn Insta bubbel. Klinkt altijd vrolijk.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Liever niet weer zo'n hok waar niemand in past, zoals de oude Casbah. Dan veel beter zo'n podium waar royaal ruimte is. Dat podium waar Kae Tempest ooit stond toen hij nog Kate heette..was dat niet Three? Die zou perfect zijn
In 2019? Volgens mij was dat toen de Five en diezelfde dag ook nog op dat 3voor12 podium.

De Three was 2018 voor het laatst als echt podium. In 2019 was dat een soort voorloper van The Floor toen de Four (St. Paul) nog niet daar was maar er wel al een DJ-podium was.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon

Die laatste twee staan bij mij ook op Repeat. Ik krijg er gelijk een goed humeur van. Geldt trouwens ook voor Good Flying Birds; altijd een zwak gehad voor dat soort bandjes. Gitaar, Bas, drums en rete catchy liedjes spelen; heerlijk.

Fijnste ontdekking is echter toch wel Another Country $$$$. Graag diep in de nacht in The Casbah en dan keihard graag!

Een ander poppodium en een financiële vinger in de Friendly Fire pap. Men was iig not amused.
Het viel me op dat de TivoliVredenburg-concerten bij Slot Zeist (dit jaar o.a. dEUS) samen met Friendly Fire georganiseerd worden. Dat was eerder niet zo. Heeft het daar iets mee te maken?

Muziekgieterij boekt dit jaar concerten tijdens het BKS-weekend. Dat was afgelopen jaren niet het geval. Het ziet er dus inderdaad naar uit dat Muziekgieterij dat podium niet meer gaat doen. Hopelijk komt er iets ander voor in de plaats.

Laatst bewerkt:
Zouden beide niet onlogisch zijn.
Effenaar heeft dat weekend nog een leeg weekend. 013 en Muziekgieterij hebben allebei al wel wat staan.

Met beide werkt Friendly Fire samen. Vorig jaar Headlines met 013 en Hit the City met Effenaar.

Jammer, ik vond de muziekgieterij een fijne en mooie stage. Mooie plek voor de wat rustigere muziek.

Users who are viewing this thread