Actualiteit

Hahaha, een t'je hier, een t'je daar. Mijn hoofd is niet zo scherp. Verder denk ik dat je gelijk hebt, dat het veel rechtse stemmers ook voor een groot deel om migratie te doen is. Hoe bereiken we die groep weer is vooral mijn vraag. Ik heb daar oprecht geen antwoord op.
Migratie is inderdaad de ultieme bliksemafleider. Ook GL/PvdA gaat gewoon mee in dat verknipte narratief. Het lukt ze echter nog niet om onder de zondebokpositie uit te komen. Want ondanks al ontzettend lang geen rol in welke regering dan ook te hebben gespeeld, blijft het (zelfbedachte) migratieprobleem toch een linkse oorzaak hebben (ofzo)... Leg het mij maar uit..

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Oh nee dat gebeurd ook zeker niet, het kan zeker wel beter. Vooral de middenklasse wordt met alle regeltjes die bedoeld zijn voor de rijkeren onder ons van het kastje naar de muur gestuurd, of het nou de mensen met een gemiddelde baan zijn of de MKB'ers. Dat mensen nog steeds op bijvoorbeeld de VVD stemmen is omdat zij vroeger er stonden voor deze mensen, inmiddels niet meer, maarja wie wel.....
Ja, plus ook gewoon wel een grote groep mensen met een modaal inkomen die het allemaal niet zo veel boeit. Ik weet even niet precies wat modaal is (dat is natuurlijk al luxe), maar ik denk dat mijn gezin een paar keer modaal wel pakt. Wij wonen in de stad en hebben weinig te klagen. Als je verder in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je niet te veel het nieuws volgt of je bovengemiddeld verdiept in de politiek, is er misschien ook weer niet zo veel reden om niet (net als je ouders en jezelf al een aantal keren) VVD te blijven stemmen.

• Leuk
Waarderingen: luluasas
Ja, plus ook gewoon wel een grote groep mensen met een modaal inkomen die het allemaal niet zo veel boeit. Ik weet even niet precies wat modaal is (dat is natuurlijk al luxe), maar ik denk dat mijn gezin een paar keer modaal wel pakt. Wij wonen in de stad en hebben weinig te klagen. Als je verder in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je niet te veel het nieuws volgt of je bovengemiddeld verdiept in de politiek, is er misschien ook weer niet zo veel reden om niet (net als je ouders en jezelf al een aantal keren) VVD te blijven stemmen.

Modaal voor komend jaar is 48.000 bruto lijkt het.

• Leuk
Ik denk dat je betoog treffend is.

Wil hier nog aan toevoegen dat de samenleving (misschien door het doorgeslagen kapitalisme dat je eerder ook noemde) ook een soort van hyperindividualistisch lijkt te zijn geworden, waardoor er, in ieder geval in mijn subjectieve beleving, in brede zin ook minder wordt omgekeken naar mensen die het om wat voor reden dan ook minder getroffen hebben.

Ik denk dat je betoog treffend is.

Wil hier nog aan toevoegen dat de samenleving (misschien door het doorgeslagen kapitalisme dat je eerder ook noemde) ook een soort van hyperindividualistisch lijkt te zijn geworden, waardoor er, in ieder geval in mijn subjectieve beleving, in brede zin ook minder wordt omgekeken naar mensen die het om wat voor reden dan ook minder getroffen hebben.
Laat ik vooropstellen dat dit een kleine meerderheid is maar ook hier wordt natuurlijk misbruik van gemaakt. Denkt dat te veel mensen denken dat een stem op links een stem is dat goed uitpakt voor luie uitkeringstrekkers, terwijl zij 5-6 dagen in de week aan het ploeteren zijn om rond te komen. Nogmaals niet mijn denkwijze maar iets wat ik veel hoor in de samenleving.

• Leuk
Laat ik vooropstellen dat dit een kleine meerderheid is maar ook hier wordt natuurlijk misbruik van gemaakt. Denkt dat te veel mensen denken dat een stem op links een stem is dat goed uitpakt voor luie uitkeringstrekkers, terwijl zij 5-6 dagen in de week aan het ploeteren zijn om rond te komen. Nogmaals niet mijn denkwijze maar iets wat ik veel hoor in de samenleving.
Ja, terwijl in vergelijking met hetgeen het grootkapitaal aan belasting ontduikt/ontwijkt, is een uitkering zo nietszeggend. En dan is het overgrote deel van degenen die een uitkering trekt ook gewoon terecht daarop aangewezen. Maar die minimale groep die wellicht onterecht een habbekrats krijgt toegeschoven, die wordt zo ontzettend groot gemaakt..

• Leuk
Ja, terwijl in vergelijking met hetgeen het grootkapitaal aan belasting ontduikt/ontwijkt, is een uitkering zo nietszeggend. En dan is het overgrote deel van degenen die een uitkering trekt ook gewoon terecht daarop aangewezen. Maar die minimale groep die wellicht onterecht een habbekrats krijgt toegeschoven, die wordt zo ontzettend groot gemaakt..
Dat is de framing in Nederland. Net zoals er gedaan wordt alsof er jaarlijks een stad als Utrecht aan asielzoekers bijkomt.

Het is verdachtmaken van zaken waar je tegen bent. Het creëren van een nieuwe werkelijkheid, puur voor electoraal gewin. Een politieke truc.

Dat is de framing in Nederland. Net zoals er gedaan wordt alsof er jaarlijks een stad als Utrecht aan asielzoekers bijkomt.

Het is verdachtmaken van zaken waar je tegen bent. Het creëren van een nieuwe werkelijkheid, puur voor electoraal gewin. Een politieke truc.
En straks weer krokodillentranen als de opvolger van het toeslagenschandaal aan het licht komt.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en AngieH
Na de free Palestine zomer op de festivals is het nu toch oorverdovend stil wanneer het over Iran gaat. Iemand een idee waarom daar nu niet voor wordt geprotesteerd?

• Thinking
Waarderingen: @Marc
Na de free Palestine zomer op de festivals is het nu toch oorverdovend stil wanneer het over Iran gaat. Iemand een idee waarom daar nu niet voor wordt geprotesteerd?

Dat gebeurt wel toch?

Er zijn niet zoveel festivals in de winter?
Ik heb een periode bij de blauwe vrienden van de overheid gewerkt en ik kan jouw betoog beamen. Jij wilt niet weten hoeveel er aan belasting ontdoken wordt bij het grootkapitaal en die komen er vaak, hooguit met een schikking van een fractie van de ontduiking, mee weg (is arbeidsintensief om aan te pakken en die hebben veel juristen voor ze aan het werk) en het klein bier wordt snoeihard aangepakt.

Dat gebeurt wel toch?

Ik vind het alleszins opvallend stil bij bands a la Fontaines dc die een half jaar geleden nog op de barricades stonden en nu zich in stilzwijgen verhullen. Het valt mij gewoon op.

• Thinking
Waarderingen: @Marc
In die periode werden soms ook Congo en Sudan erbij genoemd, omdat daar helaas ook vreselijke dingen gebeuren, maar daar was toch ook minder aandacht voor. De pijnlijke realiteit is dat er teveel onrecht en leed in de wereld is om je overal in te verdiepen en over uit te spreken. Sommige dingen gaan minder aandacht krijgen dan andere, zonder goede reden. Sommige zaken staan ons als samenleving nauwer aan hart en leiden tot fellere reacties, uit verschillende hoeken. De reden moet denk ik gezocht worden in hoezeer wij ons cultureel, historisch, geografisch etc verbonden voelen met wat er gebeurt. Dat is wat ons motiveert tot activisme, of niet…

Vrij algemeen verhaal, maar een veel beter antwoord op je vraag is er denk ik niet? Of het zou heel complex worden en een uitgebreid sociaal-demografisch onderzoek naar mensen hun perceptie van deze verschillende conflicten vereisen, als je echt een gedegen antwoord op deze specifieke vraag wil… Maar wellicht beantwoordt dit je vraag al voldoende?

De reden is dat Israël veel meer verweven is binnen organisaties en instituten in Nederland dan landen zoals Congo, Iran en Sudan. Protesten waren met name gericht op beoogde medeplichtigheid door Nederland bij de misdaden van Israël. Bij die ander genoemde landen is daar nagenoeg geen sprake van.

Dit even los van het feit dat wat er in die landen gebeurd allemaal even verschrikkelijk is.

En waar het specifiek de artiest Fontaines DC betreft, is hun sympathie voor de Palestijnse zaak denk ik ook deels geworteld in de parallellen tussen Gaza & Ierland, omdat Ierland zelf vele jaren repressie door de Britten heeft moeten verduren. Ierland is van oudsher daarom ook een voorvechter van de Palestijnse zaak in EU-verband.

Users who are viewing this thread