Graspop Metal Meeting 2027

Je crois que vous vous trompez complètement. Je pense que ça rendrait super bien au GMM. Surtout s'ils arrivent à faire un show comme celui de leur tournée actuelle. Regardez quelques extraits ; c'est un spectacle qui contient peut-être un peu trop de moments chocs pour le public habituel d'un festival. Je les ai vus il y a quelques années à Ahoy ; à l'époque, le spectacle était encore assez soft, mais même ce concert-là aurait parfaitement convenu comme tête d'affiche secondaire au GMM. C'est vraiment un concert taillé pour les festivals rock, pas pour les festivals pop/mixtes généralistes.

Et puis, puisqu'on aborde le sujet, que dire de The Offspring ? Ils sont aussi considérés comme un groupe de rock alternatif, probablement même plus que MCR. D'ailleurs, d'après le forum, ils figuraient parmi les 20 meilleurs concerts du week-end. Mieux encore que des groupes comme Ice Nine Kills, Anthrax, Bloodywood et Gaerea, pourtant très attendus. MCR devrait donc largement être à la hauteur.
- Ik denk dat je mijn punt verkeerd hebt begrepen. Dit zijn precies het soort bands die naar Werchter gaan. Ik zie Graspop absoluut niet zulke bands boeken. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet wil (ook al haat ik MCR, als ik moest kiezen, zou ik Blink of Green Day nemen).

- The Offspring in de top 20?! Persoonlijk interesseert geen van de bands die je noemde me 😅 Het is heel verrassend om The Offspring in een top 20 te zien, terwijl ze al jaren dezelfde shows spelen en dezelfde flauwe grappen vertellen. (En dit zeg ik als enorme Offspring-fan).

- Graspop heeft nog nooit zulke mainstream bands geboekt, in tegenstelling tot Hellfest met Muse, Foo Fighters, Machine Gun Kelly, Queens of the Stone Age, Incubus, Shaka Ponk of Cypress Hill. Of het nu financieel of politiek gezien een kwestie van wil is, ik zie absoluut niet hoe de organisatie dit voor elkaar zou kunnen krijgen, terwijl Werchter normaal gesproken juist dit soort bands aantrekt. 😉 Hellfest heeft geen concurrentie in Frankrijk, dus het is veel makkelijker voor hen om deze groepen binnen te halen. En hun budget is ongetwijfeld twee keer zo groot als dat van Graspop.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Maar Live is Live had dit jaar Robbie Williams, Nick Cave en Iron Maiden als headliners, toch allemaal groter dan MCR. Ze zitten het dichtst bij Iron Maiden, maar die waren eigenlijk ook al te klein als je 't aantal verkochte tickets zag. Denk dat Live is Live toch ook feestelijk voor MCR past als ze als festival echt serieuze ambities hebben.

Beetje als een Werchter Classic, Werchter Boutique, Werchter whatever.... daar kan MCR perfect sub zijn, maar ook geen headliner, daarvoor zijn ze hier gewoonweg niet populair genoeg, hoe vaak men ook Welcome to the Black Parade staat mee te blèren.

Niet dat de beste man z’n plek niet verdiend heeft, maar Nick cave groter dan MCR?

Gezien de uitverkochte stadion tour denk ik daar anders over.

Persoonlijk denk ik dat Graspop met MCR als headliner een band zou boeken die een dag uitverkoopt (zoals BMTH dit jaar). Zet Pierce the Veil er bij als sub/co headliner op andere stage. En zeker als er weinig andere shows in rest van Europa staan.

Ik denk zelf dat MiW als sub headliner op N/S zeker een optie is. Zelfde geldt voor Lorna Shore.
Over MiW, ik vind decades wel lekker klinken, doet me met vlagen denken aan early Slipknot. Iig qua electronics/beats.

Headliners verder, tsja het blijft een eeuwige discussie denk ik. Wat wil je uiteindelijk als festival.
Altijd dezelfde groep artiesten van stal halen (want blijkbaar willen mensen dat, aangezien de kaarten toch wel verkocht raken)
Of ga je vernieuwen/experimenteren, met de risico’s van dien. (Een keer niet uitverkopen)

Door de jaren heen heb ik lowlands (en geldt ook voor pukkelpop) en Pinkpop (en ook Werchter) zien veranderen van alternative music (LL/Pukkelpop) en Rock gecentreerde (Pinkpop/werchter) naar meer mainstream muziek. (Top 40)

Maar nog steeds (vaak/meestal) wel uitverkocht. Maar een ander publiek. Voor een deel iig.
Maar ja, de top40 van nu is ook heel anders dan 30 jaar geleden.
30 jaar geleden was rock ook mainstream.

30 jaar geleden stonden pennywise, sepultura, tool, ratm en the prodigy ook op Pinkpop.

Ik zeg niet dat Graspop maar alles wat ook maar een beetje rock/indie rock/alt muziek is moet gaan programmeren, maar ik denk wel dat er op die manier ook wat vernieuwing mogelijk is.

En zeker als men het over ‘rauwheid’ heeft, hoe ‘rauw’ zijn een Europe, extreme, Def Leppard nou echt vergeleken met een Muse, QOTSA en voor mijn part Nothing but Thieves (ik zeg niet dat Nbt op Graspop zou moeten staan hoor) en the Prodigy?

Man, dat nieuwe nummer van Nickelback klinkt bijna ‘rauwer’ 😀

Kijk van mij mag ook 80% van de lineup van dit jaar er weer zijn, kan ik de bands gaan checken die ik gemist heb/geslipt heb vanwege de warmte.

Maar The Prodigy als headliner? Ja hoor. Vette show. 2manydjs laten draaien in de metaldome na de headliner van die dag? Ik denk dat de Dewaele broertjes er een goed feestje van zouden kunnen maken, ook voor al die metalheads 😀

/einde oude mannen rant vanaf de vakantie

- Ik denk dat je mijn punt verkeerd hebt begrepen. Dit zijn precies het soort bands die naar Werchter gaan. Ik zie Graspop absoluut niet zulke bands boeken. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet wil (ook al haat ik MCR, als ik moest kiezen, zou ik Blink of Green Day nemen).

- The Offspring in de top 20?! Persoonlijk interesseert geen van de bands die je noemde me 😅 Het is heel verrassend om The Offspring in een top 20 te zien, terwijl ze al jaren dezelfde shows spelen en dezelfde flauwe grappen vertellen. (En dit zeg ik als enorme Offspring-fan).

- Graspop heeft nog nooit zulke mainstream bands geboekt, in tegenstelling tot Hellfest met Muse, Foo Fighters, Machine Gun Kelly, Queens of the Stone Age, Incubus, Shaka Ponk of Cypress Hill. Of het nu financieel of politiek gezien een kwestie van wil is, ik zie absoluut niet hoe de organisatie dit voor elkaar zou kunnen krijgen, terwijl Werchter normaal gesproken juist dit soort bands aantrekt. 😉 Hellfest heeft geen concurrentie in Frankrijk, dus het is veel makkelijker voor hen om deze groepen binnen te halen. En hun budget is ongetwijfeld twee keer zo groot als dat van Graspop.
Het is al meermaals gezegd waarom
Werchter ziet in MCR geen headliner en de band zelf wil headlinen. Oplossing: Graspop

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Ben het wel eens met je budget punt. Dat is echt wel een ding. Qua concurrentie in Frankrijk is er wel rock en Seine, maar qua tijd is dat gat gigantisch (maand of 2). Maar kijkend naar die line up van dit jaar zie ik daar flink wat terug van pukkelpop/lowlands.

Uiteindelijk denk ik dat Graspop het moet hebben van het voordeel dat ze relatief dichtbij helllfest zitten qua locatie (tussenstop van/naar rest noordelijker Europa) en dat in de periode ervoor/na rock am ring/novarock/download/etc zitten. Dan heb je in ieder geval het stukje de bands zijn toch al in de buurt… dat was ook een van de redenen waarom Pinkpop is gaan schuiven met hun weekend. Er was gewoon te weinig aan het touren rond Pinksteren dus werd het moeilijker om (grotere) bands over t halen. Ja of het werd heel duur.

En ja als je 10-15 miljoen minder hebt om uit te geven dan een ander festival is het keuzes maken. (Is ook een prijs/max capaciteit ding natuurlijk, als je 10k meer mensen kwijt kan op je terrein levert dat ook meer budget op)

Maar ja, maiden toert volgend jaar niet dus dat is dan toch een 1-2 miljoen ofzo die je aan een andere grote headliner zou kunnen uitgeven 😀

• Pray
Waarderingen: Hellbanger

Met andere woorden; je was er dus niet bij op Graspop tijdens the Offspring? Memorabel optreden. Ook mede dankzij het weer. Maar neem maar van een ouwe metalhead zo als mij aan dat the Offspring een super terechte headliner was.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Niet dat de beste man z’n plek niet verdiend heeft, maar Nick cave groter dan MCR?

Gezien de uitverkochte stadion tour denk ik daar anders over.

Persoonlijk denk ik dat Graspop met MCR als headliner een band zou boeken die een dag uitverkoopt (zoals BMTH dit jaar). Zet Pierce the Veil er bij als sub/co headliner op andere stage. En zeker als er weinig andere shows in rest van Europa staan.

Ik denk zelf dat MiW als sub headliner op N/S zeker een optie is. Zelfde geldt voor Lorna Shore.
Over MiW, ik vind decades wel lekker klinken, doet me met vlagen denken aan early Slipknot. Iig qua electronics/beats.

Headliners verder, tsja het blijft een eeuwige discussie denk ik. Wat wil je uiteindelijk als festival.
Altijd dezelfde groep artiesten van stal halen (want blijkbaar willen mensen dat, aangezien de kaarten toch wel verkocht raken)
Of ga je vernieuwen/experimenteren, met de risico’s van dien. (Een keer niet uitverkopen)

Door de jaren heen heb ik lowlands (en geldt ook voor pukkelpop) en Pinkpop (en ook Werchter) zien veranderen van alternative music (LL/Pukkelpop) en Rock gecentreerde (Pinkpop/werchter) naar meer mainstream muziek. (Top 40)

Maar nog steeds (vaak/meestal) wel uitverkocht. Maar een ander publiek. Voor een deel iig.
Maar ja, de top40 van nu is ook heel anders dan 30 jaar geleden.
30 jaar geleden was rock ook mainstream.

30 jaar geleden stonden pennywise, sepultura, tool, ratm en the prodigy ook op Pinkpop.

Ik zeg niet dat Graspop maar alles wat ook maar een beetje rock/indie rock/alt muziek is moet gaan programmeren, maar ik denk wel dat er op die manier ook wat vernieuwing mogelijk is.

En zeker als men het over ‘rauwheid’ heeft, hoe ‘rauw’ zijn een Europe, extreme, Def Leppard nou echt vergeleken met een Muse, QOTSA en voor mijn part Nothing but Thieves (ik zeg niet dat Nbt op Graspop zou moeten staan hoor) en the Prodigy?

Man, dat nieuwe nummer van Nickelback klinkt bijna ‘rauwer’ 😀

Kijk van mij mag ook 80% van de lineup van dit jaar er weer zijn, kan ik de bands gaan checken die ik gemist heb/geslipt heb vanwege de warmte.

Maar The Prodigy als headliner? Ja hoor. Vette show. 2manydjs laten draaien in de metaldome na de headliner van die dag? Ik denk dat de Dewaele broertjes er een goed feestje van zouden kunnen maken, ook voor al die metalheads 😀

/einde oude mannen rant vanaf de vakantie
Oude man hier vanaf zijn vakantie. Is dat een nieuwe kreet? Rauw? Laat me niet lachen😆😆 Wat een gigantisch simplistische kreet om onze geliefde muziek te omschrijven. Dus van de eene ouwe tegen de Andere. Niet in meegaan. Wij weten wel wat "rauw"🤮🤮 ( wat een kutkreet) is

• Leuk
Waarderingen: philipnorth
Oude man hier vanaf zijn vakantie. Is dat een nieuwe kreet? Rauw? Laat me niet lachen😆😆 Wat een gigantisch simplistische kreet om onze geliefde muziek te omschrijven. Dus van de eene ouwe tegen de Andere. Niet in meegaan. Wij weten wel wat "rauw"🤮🤮 ( wat een kutkreet) is

Ja mee eens ik herhaalde alleen wat er iets eerder werd gezegd, ruw en rauw.
Maar laat ik het dan op harder houden 😀

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Ik was ooit wat scherper tegen bands als MCR en Green Day op Graspop maar inmiddels niet meer. Dit zijn de geliefde bands van mensen die in de 00's opgroeide net als Foreigner en Scorpions dat waren voor mensen in de 80's. En dat zijn natuurlijk ook absoluut geen metalbands maar hebben wel hun plek op Graspop. En zo komt er ook langzaam aan ruimte voor dat soort bands van een generatie (of 2) later. Offspring heeft met succes laten zien dat dit gewoon enorm aanslaat.

Jeetje rustig maar, misschien moet men eerst even teruglezen ipv in de rondte schreeuwen. Ik haalde het slechts aan in de vergelijking Blink/MCR, de discussie die mijn voorganger starten, om aan te geven waarom ik MCR iets passender vind op GMM dan Blink:
Moah, vind daar nog wel een wezenlijk verschil in zitten. Blink is veel meer poppy/mainstream en bekend bij het grote publiek, MCR is imo veel rauwer.
Dus als in: er zitten TEN OPZICHTE VAN BLINK-182 IMO wat ruwere/scherpere randjes aan bij MCR, zowel muzikaal als qua lyrics/storytelling, met vaak een maatschappelijke boodschap. Terwijl Blink voor mijn gevoel gewoon hele melige en inhoudloze poppunk is, die het zelfs goed doet op de mainstream radio. Ik begrijp ook wel dat MCR voor Graspop begrippen helemaal niet hard is of enigszins op metal lijkt.

Hoop dat het nu wat duidelijker is en dat we weer verder kunnen, je moet blijkbaar erg goed op je woordkeuze letten 😅

Laatst bewerkt:
Laat ze maar eens een grote rockband in dessel neerzetten die er nog nooit heeft gestaan, voor wat variatie. Muse, Foo Fighters, Green Day, MCR, Blink 182 vind het allemaal prima

Lijkt me de manier om minder herhaling in de headliners te krijgen, geen Judas voor de vierde keer in 6 edities en vooral niet dat trieste GNR nog eens te moeten boeken

Ik heb geen idee wat het budget van Graspop is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het festival zich die bands kan veroorloven. Hellfest geeft meer dan 40 miljoen uit. Ik zag dat het budget van Graspop rond de 15-18 miljoen ligt. De vraag is niet of ze die bands willen boeken, maar of ze ze kunnen betalen zonder de rest van de line-up te verzwakken.

Het zou een enorme klap voor hun financiële positie zijn om Judas Priest (zelfs als ze een nieuw album in de planning hebben) of Scorpions opnieuw te moeten boeken voor het 30-jarig jubileum van het festival. Dit jaar moet het festival de sprong wagen.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat het budget van Graspop is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het festival zich die bands kan veroorloven. Hellfest geeft meer dan 40 miljoen uit. Ik zag dat het budget van Graspop rond de 15-18 miljoen ligt. De vraag is niet of ze die bands willen boeken, maar of ze ze kunnen betalen zonder de rest van de line-up te verzwakken.

Het zou een enorme klap voor hun financiële positie zijn om Judas Priest (zelfs als ze een nieuw album in de planning hebben) of Scorpions opnieuw te moeten boeken voor het 30-jarig jubileum van het festival. Dit jaar moet het festival de sprong wagen.
Hoe kom je erbij dat het budget van Graspop zo veel lager zou zijn dan Hellfest? Met 55.000 versus 60.000 capaciteit en ticketprijzen die bij elkaar in de buurt liggen lijkt me dat verschil niet zo groot als wat jij aangeeft. Mogelijk dat die van Hellfest net iets hoger is maar 2 a 3 keer zo hoog lijkt me niet realistisch.

Hoe kom je erbij dat het budget van Graspop zo veel lager zou zijn dan Hellfest? Met 55.000 versus 60.000 capaciteit en ticketprijzen die bij elkaar in de buurt liggen lijkt me dat verschil niet zo groot als wat jij aangeeft. Mogelijk dat die van Hellfest net iets hoger is maar 2 a 3 keer zo hoog lijkt me niet realistisch.

Gebruikt Hellfest ook echt 40 miljoen voor de bands? Misschien zit daar het verschil in.

Users who are viewing this thread