The Rolling Stones

Laatst bewerkt:
Benieuwd, en of er nog een of toch nog meerdere concerten gaan plaatsvinden.Denk het zelf niet maar ja wie weet., fingers crossed.

Mick Jagger zit morgen ook bij de Jimmy Fallon. Keith Richards blijkbaar afwezig.

Foreign Tongues is het 25e album van de Stones en het eerste sinds Hackney Diamonds. De nieuwe plaat telt veertien nieuwe liedjes, met gastbijdrages van onder anderen Paul McCartney, Robert Smith van The Cure en Chad Smith van Red Hot Chili Peppers. Over concerten wordt met geen woord gesproken.

Vind Hackney Diamonds echt een heerlijk album. Hopelijk kunnen ze dat niveau weer halen.

• Leuk
Waarderingen: neus

Mick Jagger (82) hint op nieuwe Rolling Stones-tournee in 2027: ’Kan niet wachten!’​

Fans vreesden dat de Rolling Stones vanwege hun respectabele leeftijd geen liveshows meer zouden geven om hun nieuwe plaat Foreign tongues te promoten. Maar Mick Jagger denkt daar anders over: de 82-jarige zanger staat juist te popelen om weer op het podium te staan.​

18:00 uur | 31 mei 2026

Jagger vertelde in een interview op BBC Radio 2 ter promotie van Foreign tongues dat hij ’niet kan wachten’ om weer op tournee te gaan met de Britse rockband die volgend jaar 65 jaar bestaat.

De Rolling Stones brengen op 10 juli hun 25e studioalbum Foreign tongues uit, doorgaans gaat dit gepaard met een tour, maar vooralsnog bleef het akelig stil.

’Stones-tournee zo snel mogelijk’​

„Ik zou dolgraag op tour gaan, ik kan niet wachten”, zei Jagger, gevraagd of The Stones ooit nog gaan touren. Hij verwacht echter niet nog in 2026, zei hij. „Ik denk niet dat het dit jaar gaat gebeuren, maar hopelijk gebeurt het zo snel mogelijk.”

De laatste tour van The Rolling Stones was in 2024, toen de band met de Hackney Diamonds Tour stadions in Noord-Amerika aandeed. Daarvoor traden ze in Europa op met de Sixty Tour, waarmee ze in 2022 ook de Johan Cruijff ArenA aandeden. De band vierde toen zijn 60-jarig bestaan.

We gaan het zien, veel zal afhangen van de gezondheidstoestand van de heren.Zal wel geen grote/lange tour worden.Misschien alleen UK dates.

• Leuk
Waarderingen: ycagwyw

Mick Jagger (82) blikt terug op chaos bij eerste optreden in Nederland: ‘Ik dacht dat jullie zo’n vredelievend volkje waren’​

Een nieuwe tournee, een nieuwe plaat, een nieuwe single. En óf Mick Jagger – inmiddels alweer 82 jaar – nog alive & kicking is. Onze verslaggever Hanneke van Houwelingen sprak de bekendste rocker van de wereld exclusief in Londen. Waar Jagger zomaar onthulde dat hij thuis aan karaoke doet. Op songs van, jawel, Sabrina Carpenter.

Natuurlijk weet hij het nog. Die ene wilde avond in het Kurhaus, ruim zestig jaar geleden. Het beroemde hotel in Scheveningen, waar eerder die avond de kroonluchter nog glom, werd kort en klein geslagen door Rolling Stones-fans.

Een piepjonge Mick Jagger verschool zich achter het podium. „Ik weet nog dat ik vol verbazing keek naar de mensen die de tapijten met geweld van de muren trokken. Even later kwam de politie met paarden de trappen op.”

De Britse superster trad 43 keer op in ons land, maar heeft nog altijd zeer levendige herinneringen aan het allereerste optreden van The Rolling Stones buiten Engeland in 1964. De band zong slechts vier nummers, een paar zelfs zonder microfoon omdat doorgeslagen fans de snoeren over het podium trokken en – echt waar – stuk probeerden te knagen.

„Wauw, ik dacht dat Nederlanders zo’n vredelievend volkje waren.” Jagger slaat melodramatisch zijn ogen naar het plafond, maar kan zijn lach niet inhouden. Zijn gezicht kreukelt. „Not at all… Not that night!

Eigenaardige sfeer​

De tijd dat de fans, of The Rolling Stones zelf, een spoor van vernielingen achterlieten in concertzalen of hotelkamers is allang passé. Wat nóóit verdween in zes decennia: het eigenaardige, opgewonden sfeertje wanneer de grootste rockster ter wereld in huis is, zoals vandaag in The Berkeley, een typisch vijfsterrenhotel aan de rand van Hyde Park in Londen.
Zelfs de portiers met bolhoedjes smoezen er onderling over. Een van hen heeft ze bijna twintig jaar geleden nog in Servië zien spelen.

Binnen, in een warme voorkamer, zitten zeven zwijgende journalisten – vier Japanners, twee Italianen en één Nederlander – te wachten tot ze om beurten een van de illustere Rolling-Stonesbandleden mogen interviewen. Notities worden nerveus doorgebladerd. En nog eens.
Frontman Jagger en gitarist Ronnie Wood – respectievelijk 82 en 79 jaar oud – geven elk afzonderlijk precies elf interviews op één dag. Een zeldzaamheid. Aanleiding is het nieuwe album Foreign Tongues dat de Stones op 10 juli uitbrengen.
Verslaggever Hanneke van Houwelingen vertelt hoe bijzonder het is om de bekendste rocker aller tijden te interviewen. De tekst gaat verder onder de video:

In een kleine kamer, waar het laatste interview van de dag nadert, blijkt Jagger verre van verveeld. Zo flapt hij er spontaan uit dat hij tegenwoordig aan karaoke doet. Sterker, hij heeft er een speciaal, geluidsdicht kamertje voor in huis. „Normaal gesproken komt er niemand zomaar binnen in mijn muziekkamer”, grinnikt hij jongensachtig.
Elke dag zingt hij ten minste dertig minuten toonladders. Maar karaoke is een leukere manier om zijn stem te trainen. „Bob Marley, Al Green, maar ook meidenliedjes. Van Sabrina Carpenter bijvoorbeeld.”

Geen spoortje slijtage​

Je ziet het ’m doen. Afgezien van het kussentje in zijn rug zit hier geen 82-jarige man. Ferme handdruk, bekende warrige pony, hippe satijnen bomberjack (toch even gegoogled; 4122 euro) en strakke, zwarte spijkerbroek. Jagger vertoont geen spoortje slijtage.
Hij lijkt zelfs een beetje geamuseerd dat wij een lezersoproep deden om zijn miljardste interview nog een beetje origineel te laten verlopen. De lezer die wil weten aan wie de rockster zijn nieuwste muziek als eerste laat horen, krijgt uitgebreid antwoord. Meestal nodigt hij thuis vrienden uit, al is onduidelijk welk van zijn optrekjes – Londen, Parijs en New York – hij bedoelt.
Soms ‘test’ hij ook zijn creaties op zijn kinderen, zoals de 26-jarige Lucas. En ook zijn jongste kind, de 9-jarige zoon Deveraux, heeft een mening. „Hij houdt van snelle muziek, zoals de remix van Living in a ghost town. De feedback thuis verschilt per generatie.”

Atypische stamboom​

Het is een knipoog naar zijn atypische stamboom: Jagger heeft acht kinderen tussen de 55 en 9 jaar bij vijf vrouwen. Maar specifieke vragen over zijn privéleven worden vandaag niet toegestaan. Platenlabel Universal stuurt vooraf een mail in kapitalen: ‘Het gesprek moet gaan over muziek’. En: ‘verpest het niet voor anderen door ongepaste vragen te stellen’. Ook is er een strikte tijdslimiet van precies twintig minuten; de kookwekker loopt mee.
Geen vragen dus over de liefde, hoe fascinerend ook. De grootste rockster ter wereld is verloofd met de voormalig ballerina Melanie Hamrick met wie hij 44 jaar scheelt. De twee ontmoetten elkaar in 2014 backstage tijdens een Stonesconcert in Tokio en raakten op slag verliefd. Twee jaar later werd Jagger vader van zijn jongste telg.

De goede verstaander wordt wellicht iets wijzer over zijn privéleven via zijn nieuwste muziek. In het opzwepende nummer Mister Charm zingt Jagger over zijn jeugddroom om naar Mars te vliegen. Dat verlangen heeft hij inmiddels ingewisseld voor een avondje thuis met zijn vrouw en een cocktail op de bank, zingt hij.
Of hij écht zijn wilde haren is verloren, houdt hij in het midden. „Het klopt in elk geval dat ik vroeger gek was van sciencefiction en naar Mars wilde. Nu ben ik daar niet meer zo zeker van.”
Over zijn muziek praat hij graag en veel. Voorafgaand aan een liveshow verviervoudigt hij bijvoorbeeld zijn dagelijkse zangtraining. Hij zegt het bijna argeloos. ‘Een liveshow.’ De laatste tournee door Europa is echter vier jaar geleden.

Fans hunkeren naar een allerlaatste keer. Lezeres Janet huilde toen ze hoorde dat het live-concert in De Kuip, komende zomer, niet doorging. Maanden werd er in het geheim gewerkt aan hun comeback in het Rotterdamse stadion. Volgens Britse media zou Keith Richards – onmisbaar in de Stones bv – kampen met artritis. We kunnen het Richards niet vragen. Die is thuis in de VS.

Nieuwe tourplannen​

Afgaand op de beelden van een persconferentie in New York, een week eerder, leek de gitarist een broze man. Tijdens een wandeling buiten werd hij ondersteund door Jagger. Maar de frontman zegt vandaag precies wat de meeste lezers – en misschien hijzelf net zo lief – willen horen. Het trio wil in 2027 weer gaan toeren. „Liefst in grote stadions en hopelijk ook in Amsterdam of Rotterdam”, zo stelt hij.

Voor de Nederlandse Stones, zoals rockband Golden Earring vaak werd genoemd, was het klaar toen gitarist George Kooymans overleed aan ALS. De broederschap was incompleet.
Jagger heeft nooit aan stoppen gedacht, zegt hij nu. Zelfs niet toen Charlie Watts, zes decennia drummer bij de Stones, vijf jaar geleden overleed. „Natuurlijk was zijn overlijden verdrietig, ik mis hem nog steeds. Op zijn ziekbed drukte hij ons op het hart: jullie moeten doorgaan met de tour. Hij gaf ons zijn zegen, zo voelde dat.”
Golden Earring zag hij meer dan eens optreden. „Uiteraard ken ik Radar Love. En volgens mij sprong de zanger aan het begin van de show altijd van een hoge versterker.” Bijna goed: drummer Cesar Zuiderwijk sprong na een drumsolo jarenlang over zijn drumstel heen.
Zelf staat de Brit bekend om zijn iconische, slangachtige dansmoves – er is zelfs een nummer van Maroon 5 (Moves like Jagger) dat zijn stijl bewierookt. Als de tournee volgend jaar doorgaat, is hij ready. „Ik denk dat ik nog genoeg energie heb om twee uur te kunnen zingen, dansen en springen.”

In de afgelopen maand lekten al wat nieuwtjes uit over het nieuwe album van The Rolling Stones. Opvallend zijn de samenwerkingen met Robert Smith, zanger van The Cure, en ex-Beatle Paul McCartney, een nooit eerder verschenen opname van Charlie Watts en een sterke cover van de overleden zangeres Amy Winehouse (You know I’m no good).
De Stones lieten zichzelf ook digitaal verjongen voor de videoclip van single In the stars. Typisch Jagger, die graag pioniert op het gebied van techniek. Zo experimenteerde de band al vroeg met live webcasts van hun concerten.

Geen smartphone​

Anno 2026 gebruikt de muzikant overigens geen AI voor zijn songteksten. „Not yet!” En Keith Richards al helemaal niet. De gitarist, met wie hij zijn grootste hits als Paint it black en Satisfaction schreef, zweert bij een analoog leven. Hij heeft niet eens een smartphone, laat staan WhatsApp. Richards heeft alleen een vaste telefoon, vertelt Jagger met zichtbaar vermaak. „Als we elkaar willen spreken, moeten we elkaar zien.”
En dat gebeurde. Het nieuwe album werd in nog geen vier weken opgenomen in een Londense studio. Er werd zelfs zoveel materiaal opgenomen, dat een volgend album niet wordt uitgesloten.

Welke nummers van de voorbije 25 Stonesalbums de eeuwigheid ingaan, durft Jagger niet te zeggen. „Misschien dat Paint it black de grootste kans maakt, maar ik weet niet of dat mijn keuze zou zijn. Er zijn zoveel goede kunstenaars die we alweer vergeten zijn.” Haastig: „Ik zeg niet dat ik vergeten wil worden, maar ik heb er geen invloed op.”
Terwijl de kookwekker tikt, krijgt de rockster wat snelle vragen op zich afgevuurd. Lezer Angie – ja, vernoemd naar het liedje – wil weten welke samenwerking tot zijn spijt nooit is gelukt: „Aretha Franklin, geweldige zangeres.” Sjaak vraagt zich af wat Jagger ervaart als hij oog in oog staat met tienduizenden uitzinnige fans: „Een overweldigende golf van adrenaline. Daar moet je in de eerste minuten controle over zien krijgen, anders word je gek.”
En de gepensioneerde Bob, 67 jaar oud maar gevoelsmatig een twintiger, wil weten welke leeftijd Jagger in zijn hoofd is. Lachend: ,,Soms 19, soms 99. Als ik te veel heb gedronken, voel ik me 82. De katers zijn erger geworden.”

Levensstijl drastisch omgegooid​

Komt overigens maar sporadisch voor. Het is algemeen bekend dat de Stones jaren geleden hun levensstijl al drastisch omgooiden. Jagger gaat daar het verst in. Onder leiding van zijn Noorse personal trainer wisselt hij fitness af met pilates, yoga, kickboksen en ballet.
Is hij een medisch wonder? De verhalen over zijn (on)sterfelijkheid worden tot zijn schik steeds sterker. Jagger zou bijvoorbeeld elke ochtend een flinke slok levertraan nemen voor een sterk immuunsysteem? ,,Absoluut niet. Ik doe niet aan speciale diëten of levertraan. Hoe smerig!” gruwelt hij.
Hoewel Mick Jagger vandaag een aantal keer zijn eigen kookwekker negeert en een paar minuten langer doorbabbelt, vertrekt zo’n beetje elke journalist met tegenzin. Ook 22 minuten is simpelweg te kort voor zoveel levenslust.
Maar gelukkig heeft een wereldband als The Rolling Stones altijd een toegift in petto. In de lift naar beneden stapt plots een man met bekend piekhaar in. Het is Ronnie Wood, die nét iets sneller zijn marathonsessie van elf interviews heeft afgewerkt.
Als hij hoort dat de journalist tegenover hem uit Nederland komt gooit hij zijn armen in de lucht als een jonge tiener. „Paradisoooo”, roept hij. De wereldberoemde gitarist speelt in september solo in de Amsterdamse poptempel. Fans speculeerden afgelopen maanden driftig over de mysteryguest die Wood zou meenemen. Het zou toch niet…? Wood grijnst, houdt het vuurtje smeulend. „Mick? Die is áltijd welkom.”

Users who are viewing this thread