Jera On Air 2026

Wel oprecht een intressesante vraag ja, vooral voor het kaliber van bands dat betaalbaar is voor Jera.

Grotere bands met een groter budget en een hoger prijskaartje hebben natuurlijk automatisch ook meer tools in huis om je beet te pakken voor de volle 1,5 of 2 uur. Als ik denk aan de genres die passend zijn voor een Jera zijn de eerste bands die in me opkomen bands als Parkway Drive en Bring Me The Horizon, waar ik me geen moment bij verveel als die 90 minuten spelen.

Als ik me beperk tot de headliners van dit jaar dan springen 2 er toch wel uit:
  1. The Offspring vult met gemak 75 minuten met enkel bekende nummers en meezingers, als grootste naam van de dag op de grootste metalfestivals van Europa mag je toch hopen dat die niet al gaan vervelen na een klein uurtje.
  2. Architects heeft de afgelopen jaren door heel europa headlineshows gespeeld op diverse festivals en speelt op hun eigen headline shows ook vrij lange sets, veel langer dan een uur. met hun nieuwe werk hebben die ook wat meer afwisseling in hun muziek en ben ik er wel van overtuigd dat die met gemak een headline set in elkaar kunnen zetten van 75 of 90 minuten waarbij je je niet moet vervelen
Ik kijk persoonlijk dan ook uit naar de shows van The Offspring (90min) en Architects (75min) op Graspop en verwacht niet dat ik me er ga vervelen vanwege een te lange set

papa roach laat ik dan maar even buiten beschouwing, want dat is één van de slechtste live bands die ik ooit heb gezien, maar als je als festival die het vertrouwen geeft om te headlinen moeten die in mijn ogen ook in staat zijn om 75 minuten te vullen

samenvattend denk ik dat als je een headliner boekt dat je gewoon het vertrouwen moet hebben om die hun ding te laten doen, en een show van 60 minuten voelt voor mij alsof je de band niet vertrouwt en daarnaast bied je gewoon minder waarde aan aan de bezoekers. als ik een festivalticket koop verwacht ik kortere sets van kleine bands maar van de headliner verwacht ik een headline set die niet onder doet aan een zaalshow qua speeltijd

Ik kan het ook omdraaien. Ik denk dat als festival wel vertrouwen in hun gehele line-up uitstraald als ze het niet nodig vinden dat hun headliner een significatie meer tijd speelt om het waardevol te maken voor de bezoeker. Het voelt voor mij als geen vertrouwen hebben in je undercard als je het nodig vind dat dat headliner extra lang speelt, en daarnaast bied je meer waarde aan je bezoeker door meer acts te kunnen aanbieden en gevarieerder aanbod. Als ik een festival ticket koop dan verwacht een gevarieerder aanbod, met meer ruimte voor kleinere acts dan bij een zaalshow.

Het is juist goed dat er ruimte voor veel meer dan alleen een headliner, juist omdat een festival meer is dan alleen hen. Sowieso is het mooie aan Jera dat er meerdere alternatieven zijn tijdens de headliner.(Dit is waarom ik wel durf blind een ticket te kopen voor Jera, want het komt toch wel goed) Daarnaast geef ik liever nieuwe bands een kans, dan dat ik met een gevestige band meer tijd besteed. Als ik meer tijd met een gevestigde band wil, dan ga ik wel naar een zaalshow.

Ik snap waar je vandaan komt, maar laat er lekker vooral verschillen zijn tussen festivals, dan valt er tenminste wat te kiezen op dat gebied. Jij kan mooi 90 minuten naar the Offspring op GMM, ik moet nog kiezen tussen Trash Talk, Paceshifters of Elle Rich op JOA.

De korte speeltijden viel mij ook meteen op. In de VS zie je dat ook veel festivals. Grote bands die amper 45minuten krijgen. Ik ga zelf echt voor sommige bands heen en dan vind ik zo'n korte settijd wel een afknapper. Vanuit het ontdekken en veel zien snap ik de voorkeur voor kortere settijden.
Headliner van een uur vind ik wel erg kort. Hebben ook zat materiaal voor een langere speeltijd.

The Offspring is toch uiterst irritant als ze langer spelen, nu moeten ze tempo maken. Zal set wel ten goede komen.

Dat hoop je dan wel inderdaad. En dat in het algemeen lange verhalen tussen de nummers door achterwege blijven…..

Users who are viewing this thread