Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Volledig akkoord met wat ik hier al enkele keren zag passeren. Limp Bizkit was de ergste headliner die ik in m'n Graspopjaren zag passeren. Het was gewoon immens saai met veel te veel pauzes en gebabbel tussenin. Ook een vreemde keuze qua setlist, zeker i.v.m. andere optredens van deze tour.

Cult of Luna was voor mij de topper van de dag.
Limp Bizkit was elke passage gewoon ruk. Ik gaf het een kans, kort wel, maar echt geen doen. Hoop dat mensen nu genezen zijn en door kunnen met wel leuke bands. Anthrax was dik feestje bijvoorbeeld.

Iemand trouwens enig idee waarom er een barrière in de Marquee is? Voelt allemaal erg steriel nu.

Om positief af te sluiten. Nog geen rij gehad op de camping met wc's! En de douches 24u open, was dat al langer? Heeeel blij mee.

de live stream staat weer aan
Hulder in de marquee, ik ben geen echte metalhead, ik vind dit wel moeilijke muziek.
de stukken zonder dubbele basdrum vind ik eigenlijk heel vet, maar die snelle stukken, ik krijg dat niet verwerkt.

Dag 1: een dag van uitersten
Dit jaar eindelijk weer een quasi volledig weekend naar Graspop; de zondag is een dag te veel voor mij en zeker in de huidige hitte voel ik geen behoefte om die kant op te rijden. Waarom eindelijk? Vorig jaar heb ik op het laatste moment Graspop moeten cancelen en het jaar ervoor ben ik na de eerste dag huiswaarts gekeerd, omdat ik de modder overal niet meer trok. Dan nu over naar de eerste dag.

Accept 6
Eigenlijk nog precies hetzelfde als tien jaar geleden, en ik vind ook wel een beetje dat de band over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Maar je weet bij Accept dat ze altijd een zeer degelijke show neerzetten en ook nu was dat het geval. Na een halfuur besluit ik om de rest van de show vanaf het vip-terras verder te kijken, want ik trek het niet meer in de brandende zon.

Hierna is het de bedoeling om het Marquee-trio Wolves In The Throne Room - Septicflesh - Cult Of Luna te bekijken. Er wordt al gewaarschuwd dat de Marquee dit jaar vergelijkbaar is aan een gemiddelde zomerdag in Qatar en dat is helaas het geval. Ik besluit dan ook om dit weekend geen bands te gaan checken in de Marquee, het is wat het is.

Daarna loop ik even een rondje over het terrein en het eerste wat in me opkomt: waar is de schaduw? Bij de Jupiler zijn de grote bomen omgeruild voor kleintjes, wat natuurlijk een slecht voorteken is voor de schaduw en ja hoor. Goed zoeken om ergens een strookje te vinden, waar natuurlijk gretig gebruikt van wordt gemaakt door de medemens.

Ik besluit om het terrein te verlaten -doordat ik een VIP-ticket heb, staat de auto op nog geen 5min lopen van de main stage af- en wat verkoeling op te zoeken. Later op de avond een nieuwe ronde met nieuwe kansen.

Within Temptation 7
Ruim op tijd ben ik terug voor Within Temptation. De zon heeft zich gelukkig verstopt achter de wolken, dus het is heel erg goed te doen qua temperatuur. Het valt me vijf minuten voor de show wel op hoe rustig het eigenlijk is. Het is voor de achtste keer dat ik de groep rond Sharon den Adel zie, en dat begin ik toch wel te merken. De show was erg goed hoor, de band speelde voortreffelijk en Sharon was goed bij stem. Maar toch… ik ken het kunstje inmiddels wel en omdat ik ook wel betere setlists heb gezien van Within Temptation behoort deze show niet tot de beste die ik heb gezien van ze. Maar nog steeds een dikke voldoende.

Limp Bizkit 9
Sinds 2012 bezoek ik festivals en concerten. Maar verder dan me van een afstandje ergeren aan dat gebral van Fred Durst ben ik nooit gekomen. Ik besluit dus om na Within Temptation lekker te blijven staan en een redelijk mooie plek te hebben ook voor Limp Bizkit. Ja, de show ligt soms stil om Joost mag weten wat voor redenen. Maar ik heb me ingesteld op een show met nul ritme en het valt me alleszins mee.

Dan de muziek zelf: letterlijk elk nummer ken ik wel. Op een gegeven moment komt er ook een kind het podium op. Mijn hemel, geef hem vrijaf van school en laat hem zich volledig focussen op zijn muzikale carrière. Wat een enthousisme en zangkwaliteiten spatten ervan af. Als hij de toekomst van de nu-metal (of zouden we het 90s-metal moeten gaan noemen?) is, dan zitten we goed.

Vooral de hits worden onthaald alsof onze levens ervan afhangen. Iedereen om mij heen en ikzelf gaan helemaal mee in het nu-metal feestje dat Limp Bizkit neerzet. Cijfer een dikke 9. Het was een 10 geweest als er niet zulke stiltes zaten tussen de nummers.

The Offspring 7
Het is opgehouden met zachtjes regenen: de hemelsluizen zijn volledig opengezet. Desondanks begint The Offspring echt heel erg sterk, tegen mijn verwachtingen in. De vorige passage op Graspop vond ik de zanger ronduit vals zingen. Daar is dit jaar geen sprake van. Maar dat weer… met de minuut die de show duurt, word ik natter en natter. Het shirt plakt zelfs aan het lijf van het water. Als er ook hagel en stevige onweer bij komt, besluit ik helaas dat het mooi is geweest. Eenmaal in de auto warm ik eerst even op en daarna rijd ik terug naar mijn huisje op Center Parcs de Kempervennen. Doordat de route in het begin de looproute van de festivalgangers naar de bus kruist duurt het al met al toch wel zo’n 45min. voordat ik goed en wel op de E34 zit.

Morgen een nieuwe dag. De planning is om pas vanaf de avond op het terrein aanwezig te zijn. Ik ga voor Breaking Benjamin, Alter Bridge en Volbeat. Vanaf het vip-deck zal ik ongetwijfeld ook nog wel Knocked Loose mee gaan krijgen.

• Leuk
Waarderingen: thesummoning
Gisteren hard gebaald van doorschuiven Wind Rose, waardoor clash met WITTR ontstond, geen fan van die last-minute wijzigingen in het schema.

Maar vandaag pakt het toch wel goed uit.
Was al wat aan de late kant, waardoor ik begin Infected Rain zou missen, maar nu dus geen probleem meer. 😉
Plus ik kan nog Hulder zien, wat zeker geen straf is! 😎🤘

Dag 1 wat later begonnen dan gepland. Na een korte wandeling over het terrein begonnen met:

Danko Jones

Gezellig om mee te beginnen, beetje rock n roll, niet teveel gedoe tussendoor en het geluid zat hier (vanaf waar ik stond) strak.

Bulls on Parade

RATM is niks voor mij, het zal voor de fans wel zeker de moeite geweest zijn want muzikaal zat het goed in elkaar. Het was natuurlijk ook een noodoplossing voor Tom Morello te vervangen want eigenlijk is een coverband toch niet echt mainstage waardig in mijn opinie.

Sleep Theory

Klein stukje van kunnen meepikken en eigenlijk had het voor mij veel logischer geweest mochten zij de plek van Tom Morello ingenomen hebben op de mainstage en Bulls On Parade in de Metal Dome. Steengoede nummers, heel strak gespeeld en het was een plezier ze aan het werk te zien.

Accept

Het lag aan de hitte geloof ik maar het stelde wat teleur. Hier keek ik al sinds de aankondiging enorm naar uit maar toch kon het me op de 1 of andere manier niet helemaal bekoren. Het was goed gespeeld etc maar de zang was wat onderdrukt onder de instrumenten. Zeer jammer want de zang is op hun albums 100% mijn ding. Nu ja, leeftijd en de hitte maakten het voor artiesten ook niet gemakkelijk om maximaal te presteren.

Grade 2

Weinig woorden aan vuil te maken, dit was slecht. Het leek op geen enkel moment een mooi samenhangende show te zijn.

A Day To Remember

Laatste 5 nummers van meegekregen aangezien we moesten schuilen voor de hitte. Heel sterk gespeeld, iets in hun sets zorgt voor veel animo vind ik, net zoals in 2023 genoten van enkele meezingers. Het zal nooit headliner waardig zijn met de catalogus nummers die ze hebben (op GMM toch) maar hopelijk komen ze nog vaak terug!

Megadeth

Ook hier lagen de verwachtingen hoog en werden ze op geen enkel moment ingelost. Zielloos hoorde ik de mensen achter ons zeggen en ik kon me daar wel in vinden. De zang was ook amper te horen. Leuk ze eens gezien te hebben maar hun pensioen komt denk ik geen dag te vroeg. Jammer!

Within Temptation

Tijdens de show van Megadeth zag je al de constructie van WT opgebouwd worden en dat zorgde voor een heel sterke aanloop naar 1 van de beste shows die ik al gehoord heb. Sharon is echt de beste metal zangeres met een reden. Zuiver, elke noot werd gehaald tot in het detail. Dat ze dan nog enorm mooi is speelt ook zeker in haar voordeel. Als ze er volgend jaar opnieuw zouden staan zou ik zeker nog eens gaan kijken.

Limp Bizkit

Maar dan… Je bent 1 van de pioniers in je genre. Hebt een repertoire om U tegen te zeggen en dan breng je de meest slaapwekkende shows die ooit uitgevoerd zijn. In 2024 bij daglicht was het nog geinig en makkelijk te verteren. Als je dan een slot cadeau krijgt op een goed uur moet je presteren en dat deden ze gewoonweg niet. Mensen die een Limp Bizkit t-shirt aanhadden zag je van schaamte de grond in zakken. Afschuwelijke set zeker gezien het feit dat Wes Borland toch bij de beste gitaristen hoort en hij dan eigenlijk alle nummers aan elkaar plakt door een noot oneindig door te laten spelen.

Einde.

• Leuk
Waarderingen: Reislustig en Loek123
Gisteren hard gebaald van doorschuiven Wind Rose, waardoor clash met WITTR ontstond, geen fan van die last-minute wijzigingen in het schema.

Maar vandaag pakt het toch wel goed uit.
Was al wat aan de late kant, waardoor ik begin Infected Rain zou missen, maar nu dus geen probleem meer. 😉
Plus ik kan nog Hulder zien, wat zeker geen straf is! 😎🤘
Hulder is gewoon top! 🤘

Hierna is het de bedoeling om het Marquee-trio Wolves In The Throne Room - Septicflesh - Cult Of Luna te bekijken. Er wordt al gewaarschuwd dat de Marquee dit jaar vergelijkbaar is aan een gemiddelde zomerdag in Qatar en dat is helaas het geval. Ik besluit dan ook om dit weekend geen bands te gaan checken in de Marquee, het is wat het is.

Als iemand die zelf absoluut niet tegen de hitte of warmte kan, is de Marquee in de latere avond écht nog te doen. Al dan niet vanop een afstand. Heb gisteren echt zwaar genoten van Cult of Luna zonder echt zware temperaturen mee te maken. Sterker nog: er was geregeld zelfs een briesje waar ik stond. Ik weet niet welke andere Marquee bands je had willen zien, maar volledig afschrijven zou ik nog niet doen.

Als iemand die zelf absoluut niet tegen de hitte of warmte kan, is de Marquee in de latere avond écht nog te doen. Al dan niet vanop een afstand. Heb gisteren echt zwaar genoten van Cult of Luna zonder echt zware temperaturen mee te maken. Sterker nog: er was geregeld zelfs een briesje waar ik stond. Ik weet niet welke andere Marquee bands je had willen zien, maar volledig afschrijven zou ik nog niet doen.
Vanaf Septicflesh was het te doen, maar Dying Wish was een verschrikking.

bark nu op de live stream
weer t oude liedje, voor mij persoonlijk dan
de muziek, heel gaaf
de zang, lijkt nergens op

waarom hebben zo veel metal acts een zanger die niet kan zingen, want sorry maar grunten valt bij mij niet in de cattegorie zingen.
soms heb je bands waarbij t afgewisseld wordt, dan snap ik t nog.

er is een reden waarom zo veel mensen metallica geweldig vinden
muzikaal zijn die niet anders dan honderden bands, het verschil zit puur in de zang.

echt jammer want de muziek van bark vind ik echt heel gaaf

t is natuurlijk allemaal mijn persoonlijke mening, maar vraag me wel af of meer mensen daar last van hebben?
Of hebben jullie die zang leren waarderen?

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Gisteren gezien, en allemaal goed tot geweldig:
  1. Septicflesh
  2. Ankor
  3. Wind Rose (last-minute alsnog voor de zoveelste keer van gedachte veranderd over clash met WITTR, mede overgehaald door vrienden)
  4. Bloodywood
  5. Within Temptation
  6. Mantah
Te kort of niet optimaal genoeg gezien/gehoord voor beoordeling (om allerlei redenen):
  • Accept
  • A Day To Remember
  • Combichrist (klonk goed bij aanvang Festileaks meeting!)
  • Cult Of Luna
  • Danko Jones (leuke achtergrond tijdens Festileaks meeting)
  • The Offspring (schuilen in Bar 666)
Nog teveel van gehoord:
  • Limp Bizkit (naast alle reeds benoemde minpunten ook nog Break Stuff twee keer spelen, dat is gewoon minachting voor het publiek, het festival, hun eigen repertoire en legacy, én de headlinepositie die ze niet eens meer hadden moeten/mogen krijgen)

@Koekdoos ik heb een fastlane voor de signing sessions. Hoe werkt dat daar? Hebben die zelf van die witte stiften mee? Alvast bedankt 😃

Hebben inderdaad zelf stiften daar. Je kan gewoon wanneer jouw band naar keuze begint aan de zijkant van de betreffende rij aanlopen naar de crew-persoon die daar staat en je fastlane inleveren en direct aan de beurt zijn!

Fastlane tickets zijn wel gebonden aan de dagen, dus je kan ze niet opsparen voor een andere dag!

Edit: Ze hebben standaard zwarte stiften, en soms ook zilver. Wit nog niet tegen gekomen.

In de metal dome komen er meer airco buizen bij aan de linkerkant. Zie nu iemand daar hard aan het werk. Zo te zien sowieso een verdubbeling aan capaciteit tov gisteren.

Users who are viewing this thread