Actualiteit

Zit er daadwerkelijk zo veel stompzinnigheid in de sector? Kom er dan gewoon voor uit dat de natuur je geen donder interesseert.
Ja maar letterlijk zeggen dat het je niet interesseert ligt dan net te gevoelig en levert teveel negatieve pers op.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Ja maar letterlijk zeggen dat het je niet interesseert ligt dan net te gevoelig en levert teveel negatieve pers op.
Ja, dat zal wel inderdaad. Al is pers die hier geen korte metten mee maakt ook weinig waard.

Ook wel weer enorm typisch dat Yesilgöz zich letterlijk overal tegenaan bemoeit, neem bijvoorbeeld haar reactie op de stemming over de asielwetten in de eerste kamer vorige week: "Nederlanders hebben recht op beleid dat ervoor zorgt dat minder mensen ons land in komen. Ik ben vastberaden dat alsnog voor elkaar te krijgen". Niet jouw portefeuille, Dilan. Maar als hoofd van het Ministerie van Defensie dan op deze hausse aan branden met (alleen!) de halfgare reactie komen dat "de droogteprotocollen opnieuw bekeken moeten worden".

Ook wel weer enorm typisch dat Yesilgöz zich letterlijk overal tegenaan bemoeit, neem bijvoorbeeld haar reactie op de stemming over de asielwetten in de eerste kamer vorige week: "Nederlanders hebben recht op beleid dat ervoor zorgt dat minder mensen ons land in komen. Ik ben vastberaden dat alsnog voor elkaar te krijgen". Niet jouw portefeuille, Dilan. Maar als hoofd van het Ministerie van Defensie dan op deze hausse aan branden met (alleen!) de halfgare reactie komen dat "de droogteprotocollen opnieuw bekeken moeten worden".
Yesilgöz kan alleen maar in verkiezingsstand denken. En campagne voeren over de rug van kwetsbare asielzoekers is makkelijker dan over je eigen departement dat het land in de fik zet.

Het is weer diep triest wat defensie allemaal uitvreet inderdaad, verantwoordelijkheid is ver te zoeken. Las vanmorgen nog het onderstaande artikel, lekker typisch weer, alle waarschuwingen negeren tot het mis gaat en dan doen alsof je neus bloedt...

Arme dieren daar, middenin het broedseizoen.
Jup, ik was niet echt fan van die Vrede voor Dieren afsplitsing van de PvdD maar dit onderstreept toch wel waarom vasthouden aan de pacifistische idealen vanuit het oogpunt van dierenwelzijn altijd de beste keuze is. Als je het breder trekt dan alleen dat perspectief vind ik het een stuk ingewikkelder worden, en ik vind het ook wel goed dat PvdD meer wil zijn dan een one-issue partij, maar ik heb al wat "zie je wel" opmerkingen hierover voorbij zien komen en die begrijp ik wel helaas :(

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Je hele verkiezingscampagne gooien op verantwoordelijkheid nemen, en dat na een half jaar alweer vergeten zijn. Ofja, verkeerd herinnerd zeker...

Het is weer diep triest wat defensie allemaal uitvreet inderdaad, verantwoordelijkheid is ver te zoeken. Las vanmorgen nog het onderstaande artikel, lekker typisch weer, alle waarschuwingen negeren tot het mis gaat en dan doen alsof je neus bloedt...

Jup, ik was niet echt fan van die Vrede voor Dieren afsplitsing van de PvdD maar dit onderstreept toch wel waarom vasthouden aan de pacifistische idealen vanuit het oogpunt van dierenwelzijn altijd de beste keuze is. Als je het breder trekt dan alleen dat perspectief vind ik het een stuk ingewikkelder worden, en ik vind het ook wel goed dat PvdD meer wil zijn dan een one-issue partij, maar ik heb al wat "zie je wel" opmerkingen hierover voorbij zien komen en die begrijp ik wel helaas :(
Ik vind het vraagstuk Defensie zo ingewikkeld. Mijn gevoel zegt; pacifisme all the way, dus ik snap die afsplitsing in die zin wel (even daargelaten dat ik niet bepaald fan ben van Ewald Engelen), maar mijn ratio zegt; we moeten wel voorbereid zijn op dreigingen in zo'n instabiele wereld. Maar Defensie moet in ieder scenario wél in een breder verband worden bezien met een overkoepelende visie. Daar hoort wat mij betreft bij dat bij oefeningen van Defensie veel meer rekening wordt gehouden met (onder meer) de natuur en de dieren die erin leven. En bewindpersonen die verantwoordelijkheid nemen voor clusterfucks als deze - in woord en daad (protocollen zsm aanpassen, niet 'rustig gaan bekijken').

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Oasiss
Yesilgöz kan alleen maar in verkiezingsstand denken. En campagne voeren over de rug van kwetsbare asielzoekers is makkelijker dan over je eigen departement dat het land in de fik zet.
Als Nederland geen asielzoekers zou kennen, dan zou het land er naar mijn gevoel aanzienlijk beter uitzien. Ik denk aan minder criminaliteit en meer respect voor vrouwen. Mijn vriendin komt regelmatig in Polen voor haar werk en geeft aan dat zij zich daar veiliger voelt op straat dan waar ook elders.

• Leuk
Waarderingen: Matjes
Los van dat het niet heel gek is dat wanneer je als paria behandeld wordt, je soms op minder nobele ideeën komt, is het ook nonsens dat het qua criminaliteit of disrespect naar vrouwen veel beter gesteld zou zijn als we geen asielzoekers hadden.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Dr. Hannibal
Er geldt een basisprincipe dat in vrijwel elk land wordt gehanteerd: wie te gast is in een ander land, wordt geacht zich aan de wetten en normen van dat land te houden. Dat is geen moreel oordeel, maar een kernvoorwaarde voor samenleven.

In Ter Apel is al jaren sprake van structurele overlast en veiligheidsproblemen. Dat is meerdere keren bevestigd door de burgemeester, politie en het COA. Denk aan winkeldiefstal, intimidatie en geweld, waardoor de leefbaarheid voor inwoners ernstig onder druk staat. De situatie is zo ernstig dat het COA herhaaldelijk dwangsommen heeft moeten betalen wegens overschrijding van veiligheids- en capaciteitsgrenzen.

Daarnaast blijkt uit cijfers van het CBS dat asielmigranten en recent gearriveerde migranten gemiddeld vaker als verdachte in politiecijfers voorkomen dan mensen zonder migratieachtergrond,

• Leuk
Waarderingen: Matjes
Sorry hoor maar als je anno 2026 nog denkt dat een volledige migratiestop zorgt dat alle problemen in Nederland opgelost zijn, van criminaliteit tot woningbouw heb je geen plaat maar een hele kasteelmuur voor je kop. Zelfde geldt voor mensen die nog hun kop in het zand steken in dat mensen van sommige afkomsten oververtegenwoordigd zijn in bepaalde misdrijven. Misschien moeten we die mensen ook niet in overvolle centra proppen waar ze blootgesteld worden aan allerlei soorten misdrijven.

Sorry hoor maar als je anno 2026 nog denkt dat een volledige migratiestop zorgt dat alle problemen in Nederland opgelost zijn, van criminaliteit tot woningbouw heb je geen plaat maar een hele kasteelmuur voor je kop. Zelfde geldt voor mensen die nog hun kop in het zand steken in dat mensen van sommige afkomsten oververtegenwoordigd zijn in bepaalde misdrijven. Misschien moeten we die mensen ook niet in overvolle centra proppen waar ze blootgesteld worden aan allerlei soorten misdrijven.
Twee keer spijker en kop wmb.
Mensen die alle problemen op asielzoekers schuiven, hebben inderdaad niet alles op een rijtje. Daarnaast vind ik het ook echt schandalig hoe er hier vanuit onze ivoren toren soms wordt gedaan over vluchtelingen en het niet welkom laten zijn van deze mensen die de meest verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Terwijl wij hier (over het algemeen) een luxe leven lijden. Ga een keer naar een AZC en praat met de mensen die dit soort verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt en je beseft je ineens hoe goed het is dat we dit soort mensen opvangen (en hoe verschrikkelijk de wereld is op sommige plekken).

Daarnaast vind ik dat we (ook de partijen waar ik op stem) nog steeds te vaak onze kop in het zand steken. Want alle statistieken en rapporten laten wel degelijk zien dat er bepaalde bevolkingsgroepen en culturen een (te) groot aandeel hebben in de criminaliteitscijfers. Helaas is het continue niet (durven?) benoemen van dit probleem ook vaak een oorzaak dat het niet echt wordt opgelost. Dit probleem heeft natuurlijk heel veel kanten. Het wegstoppen van deze mensen in centra, het ontbreken van gelijke kansen, niet kunnen/mogen bijdrage aan de maatschappij helpen allemaal niet mee. Maar er zijn hier in de wijk ook heel veel problemen met jonge jongens die hier geboren zijn, maar zulke ongelooflijke haat hebben richting westerse mensen, de LHBTQ-gemeenschap en vrouwen, dat ik denk dat er op integratie /opvoeding nog wel wat stappen te zetten zijn.

Twee keer spijker en kop wmb.
Mensen die alle problemen op asielzoekers schuiven, hebben inderdaad niet alles op een rijtje. Daarnaast vind ik het ook echt schandalig hoe er hier vanuit onze ivoren toren soms wordt gedaan over vluchtelingen en het niet welkom laten zijn van deze mensen die de meest verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Terwijl wij hier (over het algemeen) een luxe leven lijden. Ga een keer naar een AZC en praat met de mensen die dit soort verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt en je beseft je ineens hoe goed het is dat we dit soort mensen opvangen (en hoe verschrikkelijk de wereld is op sommige plekken).

Daarnaast vind ik dat we (ook de partijen waar ik op stem) nog steeds te vaak onze kop in het zand steken. Want alle statistieken en rapporten laten wel degelijk zien dat er bepaalde bevolkingsgroepen en culturen een (te) groot aandeel hebben in de criminaliteitscijfers. Helaas is het continue niet (durven?) benoemen van dit probleem ook vaak een oorzaak dat het niet echt wordt opgelost. Dit probleem heeft natuurlijk heel veel kanten. Het wegstoppen van deze mensen in centra, het ontbreken van gelijke kansen, niet kunnen/mogen bijdrage aan de maatschappij helpen allemaal niet mee. Maar er zijn hier in de wijk ook heel veel problemen met jonge jongens die hier geboren zijn, maar zulke ongelooflijke haat hebben richting westerse mensen, de LHBTQ-gemeenschap en vrouwen, dat ik denk dat er op integratie /opvoeding nog wel wat stappen te zetten zijn.
Compassie is prima, maar feiten zijn iets anders. Het klopt gewoon niet dat alle asielzoekers “verschrikkelijke dingen” hebben meegemaakt – onderzoek laat zien dat dat een minderheid is. Dat beeld wordt structureel overdreven.

Daarnaast laten álle cijfers zien dat criminaliteit niet gelijk verdeeld is. Mensen met een migratieachtergrond – óók tweede generatie, hier geboren – zijn aantoonbaar vaker verdachte dan autochtonen. Dat is geen mening, dat is CBS‑data.

Ook binnen AZC’s is het WODC helder: een relatief kleine groep veroorzaakt veel overlast, en bepaalde nationaliteiten zijn sterk oververtegenwoordigd. Dat benoemen is noodzakelijk om problemen aan te pakken, niet “onmenselijk”.

Wegkijken met moreel vingertje helpt niemand. Zonder duidelijke normen, eisen en consequenties los je niks op. Dat is geen hardheid, dat is realisme.

Nogal een stelling dat een minderheid van de asielzoekers vreselijke dingen zou hebben meegemaakt. Heb jij (of ChatGPT, daar lijkt je bericht mee geschreven, uiteraard excuses als het niet zo is) daar ook een bron van?

Laatst bewerkt:
Nogal een stelling dat een minderheid van de asielzoekers vreselijke dingen zou hebben meegemaakt. Heb jij (of ChatGPT, daar lijkt je bericht mee geschreven, uiteraard excuses als het niet zo is) daar ook bron van?
Dat is geen stelling maar gebaseerd op onderzoek. Hulporganisaties en onderzoekers benadrukken juist dat het een misvatting is dat alle asielzoekers ernstig getraumatiseerd zijn.

Dat is geen stelling maar gebaseerd op onderzoek. Hulporganisaties en onderzoekers benadrukken juist dat het een misvatting is dat alle asielzoekers ernstig getraumatiseerd zijn.

Er zit nog wel een wereld van verschil tussen enerzijds "een minderheid van de asielzoekers heeft vreselijke dingen meegemaakt" en "niet alle asielzoekers zijn ernstig getraumatiseerd".

Niet iedereen die vreselijke dingen meemaakt, krijgt PTSS. En trauma kan naast PTSS een veel breder scala aan (psychische) gezondheidsklachten opleveren.

Bij dit soort beweringen is het echt extreem belangrijk om genuanceerd te blijven. Los daarvan klopt je bewering feitelijk niet, als je het met dit artikel wil onderbouwen, want de geinterviewde psychiater spreekt zelf letterlijk van een "opeenstapeling van traumatische gebeurtenissen" bij asielzoekers.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Er zit nog wel een wereld van verschil tussen enerzijds "een minderheid van de asielzoekers heeft vreselijke dingen meegemaakt" en "niet alle asielzoekers zijn ernstig getraumatiseerd".

Niet iedereen die vreselijke dingen meemaakt, krijgt PTSS. En trauma kan naast PTSS een veel breder scala aan (psychische) gezondheidsklachten opleveren.

Bij dit soort beweringen is het echt extreem belangrijk om genuanceerd te blijven. Los daarvan klopt je bewering feitelijk niet, als je het met dit artikel wil onderbouwen, want de geinterviewde psychiater spreekt zelf letterlijk van een "opeenstapeling van traumatische gebeurtenissen" bij asielzoekers.
We zijn het inhoudelijk niet eens oneens, maar je verschuift de claim. Ik heb niet gezegd dat trauma gelijkstaat aan PTSS, of dat wie geen PTSS heeft niets ergs heeft meegemaakt.

We blijven hier langs elkaar heen praten. Door begrippen steeds verder op te rekken, wordt het onderscheid dat ik maak bewust vervaagd. Mijn punt is simpel: het algemene beeld dat asielzoekers als groep automatisch “de meest verschrikkelijke dingen” hebben meegemaakt, klopt feitelijk niet. Ernstige en langdurige traumatisering betreft een minderheid, ook al komen stress en andere klachten vaker voor dan gemiddeld.

Dat onderscheid is relevant voor realistisch beleid, meer niet. Verder denk ik dat we het hier niet eens gaan worden en het heeft weinig zin om nog meer pagina’s hierover vol te schrijven zeker omdat het gros hier toch al duidelijk vóór asielzoekers is. Voor mij is het punt gemaakt.

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: gy0n en AngieH
Daarnaast laten álle cijfers zien dat criminaliteit niet gelijk verdeeld is. Mensen met een migratieachtergrond – óók tweede generatie, hier geboren – zijn aantoonbaar vaker verdachte dan autochtonen. Dat is geen mening, dat is CBS‑data.
Vooral in criminaliteitscijfers is vaak sprake van confirmation bias.

Onderstaande geeft het CBS namelijk ook aan bij de cijfers.
De hogere cijfers zijn vaak sterker verbonden aan sociaaleconomische factoren (opleiding, inkomen, woonomgeving) dan enkel aan herkomst. Wanneer wordt gecorrigeerd voor deze factoren, verdwijnt een groot deel van het verschil.

Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat politieagenten soms onbewust mensen met een migratieachtergrond vaker controleren (profilering), wat kan leiden tot meer registraties en het bevestigen van het vooroordeel.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en AngieH
Vooral in criminaliteitscijfers is vaak sprake van confirmation bias.

Onderstaande geeft het CBS namelijk ook aan bij de cijfers.
De hogere cijfers zijn vaak sterker verbonden aan sociaaleconomische factoren (opleiding, inkomen, woonomgeving) dan enkel aan herkomst. Wanneer wordt gecorrigeerd voor deze factoren, verdwijnt een groot deel van het verschil.

Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat politieagenten soms onbewust mensen met een migratieachtergrond vaker controleren (profilering), wat kan leiden tot meer registraties en het bevestigen van het vooroordeel.
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/...tergrond-leidt-tot-nadelen-in-strafrechtketen
Ter onderbouwing :).

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en JK79
oke nog één keer dan.
Dat WODC‑rapport zegt dat er in de strafrechtketen nadelen kunnen optreden, niet dat daarmee de verschillen in criminaliteitscijfers worden verklaard of verdwijnen. Het WODC stelt ook nergens dat oververtegenwoordiging wegvalt na correctie voor bias of sociaaleconomische factoren.

Die factoren spelen mee, maar het patroon blijft bestaan in de CBS‑cijfers. Alles terugbrengen tot systeemfouten is dus geen nuance, maar selectief lezen.

Volgens mij draaien we nu in cirkels. Wie elk patroon blijft wegverklaren met omgevingsfactoren komt uiteindelijk nooit toe aan verantwoordelijkheid en effectief beleid. Voor mij is het hiermee duidelijk genoeg.

Users who are viewing this thread