Lowlands 2026

Helaas heb ik niet :)

Dit is wel echt een hele slechte grap.

Maar als LL voor heel erg divers is enzo verwacht ik vanuit alle invalshoeken dit soort zaken.

Dus nodig ze uit de klimaatveranderingontkenners en nationalisten. Dan krijg je tenminste een discussie i.p.v. dat naar de mond praten.

Verwacht uiteraard niet dat dat gebeurd hoor :)
In 2018 gaf Wierd Duk daar een toespraak en het was een hoop populistische onzin, dus nee, daar komt geen discussie uit voorts.

Maar ook bij acts als Yard Act, DEADLETTER en BCNR gewoon 1 minuut voordat het begint helemaal vooraan kunnen staan op LL. Bij BKS veel artiesten op een niet zo'n goede plek gezien omdat de tenten gewoon volstaan (Nation Of Language, Elmer, Croithe, Genesis Owusu).
Ik denk dat dit ook een merkbaar verschil is omdat dit typische acts zijn die het op BKS goed doen; een band als BC,NR zal daar altijd relatief meer publiek trekken dan op Lowlands. Op Lowlands sta je de afgelopen jaren als indie/rockfan in relatief lege tenten, omdat er ook 4 andere acts tegenover staan. Dit is een ander verhaal als je voornamelijk naar dingen als Partiboi69, Horsegiirl of de Jeugd van Tegenwoordig gaat. Daarnaast is dat in mijn ervaring ook echt iets wat dit jaar op BKS voor het eerst vaker zo was(op een artiest als Slowdive na soms). Met 5000 bezoekers minder, zoals het in de afgelopen 5 edities was, kon je grotendeels ook nog na de start van een optreden aankomen en een goeie plek bemachtigen. Dat is helaas wel minder geworden dit jaar.

Je moet wel grappig zijn om cabaretier te zijn.

Humor is iets breeds hé...

In 2018 gaf Wierd Duk daar een toespraak en het was een hoop populistische onzin, dus nee, daar komt geen discussie uit voorts.

Ach ja smaken verschillen hé. Ze hebben beide een schare fans / volgers of hoe je het ook wilt noemen. Dus er is een markt voor.

Diversiteit is alle kanten op denken he mensen maar goed das lastig voor vele. Divers is prima zolang het maar in het straatje past 😅

Waarom zouden we dit moeten willen op Lowlands? Gezellig even een halfuurtje smakeloze verkrachtingsgrappen met FvD-fanboy Rogier. No thanks. Hoop dat Lowlands hier ver van wegblijft.

Tja mensen als Claudia de Breij die in mijn ogen ook nog nooit grappig is geweest krijgt ook een podium.

Over alles mogen in mijn ogen grappen gemaakt worden. Vrijheid van Meningsuiting is het grootste goed toch? Dus als mensen Iets over het Israelische leger roepen moet dat kunnen maar ook een in jouw ogen smakeloze grap.

"just because you're offended, it doesn't mean you're right" - Zei een andere komiek ooit.

Lowlands hoeft zich niet naar iedere markt aan te passen, en ik zie al helemaal niet waarom ze dat zouden moeten doen voor partijen die niks hebben met cultuur.

Daarnaast is het uberhaupt niet eens zo'n politiek festival. Je zou Glastonbury eens moeten zien.

Ook cultuur is een zeer breed begrip hé. Dus nogal een holle uitspraak "partijen die niks hebben met cultuur"

Maar klopt het is niet heel politiek en 95% van de mensen komt er om drie dagen lekker een feestje te vieren en de rest zal ze een zorg zijn.

LL hoeft zich als mega commercieel festival (tis geen Roskilde he) zich uiteraard nergens aan te passen enkel als je zegt divers enzo te zijn werkt dat alle kanten op is mijn mening. Het is nu redelijk eenzijdig allemaal.

Das vooral mijn punt.

En ja ik zal het voor de rest weer prima naar mijn zin hebben hoor :love:

Ook cultuur is een zeer breed begrip hé. Dus nogal een holle uitspraak "partijen die niks hebben met cultuur"

Maar klopt het is niet heel politiek en 95% van de mensen komt er om drie dagen lekker een feestje te vieren en de rest zal ze een zorg zijn.

LL hoeft zich als mega commercieel festival (tis geen Roskilde he) zich uiteraard nergens aan te passen enkel als je zegt divers enzo te zijn werkt dat alle kanten op is mijn mening. Het is nu redelijk eenzijdig allemaal.

Das vooral mijn punt.

En ja ik zal het voor de rest weer prima naar mijn zin hebben hoor :love:
Wat een ontzettend rare kronkels maak je. Lowlands is enkel eenzijdig als je de hele grote groep aan diverse meningen en en geluiden die niet lijken op Rogier Kahlman als eenheidsworst wegzet. Dat zegt veel meer over hoe jij naar de wereld kijkt dan dat er sprake is van echte eenzijdigheid.

Kijk voor de grap alleen al naar alle comedians en sprekers die er de afgelopen 10 jaar geboekt zijn op Lowlands. Dat is toch een behoorlijk divers gezelschap?

Wat een ontzettend rare kronkels maak je. Lowlands is enkel eenzijdig als je de hele grote groep aan diverse meningen en en geluiden die niet lijken op Rogier Kahlman als eenheidsworst wegzet. Dat zegt veel meer over hoe jij naar de wereld kijkt dan dat er sprake is van echte eenzijdigheid.

Kijk voor de grap alleen al naar alle comedians en sprekers die er de afgelopen 10 jaar geboekt zijn op Lowlands. Dat is toch een behoorlijk divers gezelschap?

Je zou eens met Rogier Kahlmann moeten werken. Paar keer moeten doen in het theaterwereldje. Echt niet te doen. Ras-stoker, doodvermoeiend calimero complex en allround creep. Typisch zo'n mannetje die wat hij aan talent ontbeert moet compenseren met een politieke kruistocht en dat oh zo gedurfde 'dingen zeggen die je niet mag zeggen' (en die je dan vervolgens aan de lopende band gaat lopen zeggen zonder dat er iets gebeurt). Laat dat nou een beetje de gemene deler zijn bij een aanzienlijk deel van die 'kunstenaars' met dat zogenaamde 'andere geluid'. Diep, diep ongelukkige, en vaak zeer eenzame types zonder al te veel talent. Totaal uitgekotst door de rest van het wereldje door hun gedrag, houding en onprettige vibes, en dat wordt dan naar de buitenwereld gepresenteert als een soort politieke anti-woke strijd. Heeft nagenoeg niks met kunst te maken, meer met een gebrek aan introspectie (en de juiste therapeut, vaak).

Einde rant, excuses voor wel heel ver off topic te geraken. Zin in Lowlands, kom maar op met die 95% LHBTIQ+ vriendelijke programmering. Heerlijk een weekend lang omringd door een minimum aan x-gebruikers! ;)

Nee dat staat er helemaal niet dat maak je er van :) Ik geef een enkel een voorbeeld van die Kahlmann. Er zullen vast genoeg andere zijn met een ander geluid.

Ik weet wat er de afgelopen jaren gestaan heb en dat was toch een vrij linkse progressieve insteek? Dus hoe divers is dat dan denk ik?

Je zou eens met Rogier Kahlmann moeten werken. Paar keer moeten doen in het theaterwereldje. Echt niet te doen. Ras-stoker, doodvermoeiend calimero complex en allround creep. Typisch zo'n mannetje die wat hij aan talent ontbeert moet compenseren met een politieke kruistocht en dat oh zo gedurfde 'dingen zeggen die je niet mag zeggen' (en die je dan vervolgens aan de lopende band gaat lopen zeggen zonder dat er iets gebeurt). Laat dat nou een beetje de gemene deler zijn bij een aanzienlijk deel van die 'kunstenaars' met dat zogenaamde 'andere geluid'. Diep, diep ongelukkige, en vaak zeer eenzame types zonder al te veel talent. Totaal uitgekotst door de rest van het wereldje door hun gedrag, houding en onprettige vibes, en dat wordt dan naar de buitenwereld gepresenteert als een soort politieke anti-woke strijd. Heeft nagenoeg niks met kunst te maken, meer met een gebrek aan introspectie (en de juiste therapeut, vaak).

Einde rant, excuses voor wel heel ver off topic te geraken. Zin in Lowlands, kom maar op met die 95% LHBTIQ+ vriendelijke programmering. Heerlijk een weekend lang omringd door een minimum aan x-gebruikers! ;)

Nou bedankt voor je subjectieve mening over Kahlmann! Voegt veel toe aan de discussie over een divers geluid.

Ik ga ook weleens off topic (doe het nu) maar wat voor randzaken je er nu bij haalt is toch wel redelijk bizar.

Wel mooi dat jij dan bepaald wat wel of geen kunst is. Enige wat ik constateer is dat een groot deel een aardig dezelfde geluid produceert en elkaar nogal naar de mond praat met een mening die veelal in één bepaalde bubbel wordt gedeeld.

Nou X (TC) wordt wel zeer rijkelijk gebruikt hoor op LL :p

Ah ja, ik bedoelde vooral los van de optredens, maar daar gaat jouw laatste alinea inderdaad ook over. Ik ben vorig jaar ook wel op relatief rustige momenten in dat gedeelte rondom Bravo/India geweest, maar kon daar weinig echt lekkere chillplekken vinden zoals op BKS. Dat straatje aan het water ben ik minder geweest, wellicht was dat dan een goede optie inderdaad! Naja, ik ben inmiddels ook al in de 40, blijkbaar zit ik al in de fase dat ik hier nog wat meer behoefte aan heb. 'Vroeger' vond ik dit allemaal geen enkel probleem op Lowlands.
De chillplekken op BKS waren inderdaad ook prima hoor, en aan het water chillen bij the one was ook heerlijk, het voelde alleen overal gewoon wat drukkig, en zeker bij de optredens. Ik denk bijvoorbeeld dat ik dit jaar bij Lowlands bij een Geordie Greep of Maruja of Eefje in de Bravo gewoon tijdens het optreden nog makkelijk de tent in kan.
Ik denk dat dit ook een merkbaar verschil is omdat dit typische acts zijn die het op BKS goed doen; een band als BC,NR zal daar altijd relatief meer publiek trekken dan op Lowlands. Op Lowlands sta je de afgelopen jaren als indie/rockfan in relatief lege tenten, omdat er ook 4 andere acts tegenover staan. Dit is een ander verhaal als je voornamelijk naar dingen als Partiboi69, Horsegiirl of de Jeugd van Tegenwoordig gaat. Daarnaast is dat in mijn ervaring ook echt iets wat dit jaar op BKS voor het eerst vaker zo was(op een artiest als Slowdive na soms). Met 5000 bezoekers minder, zoals het in de afgelopen 5 edities was, kon je grotendeels ook nog na de start van een optreden aankomen en een goeie plek bemachtigen. Dat is helaas wel minder geworden dit jaar.
Ja klopt, wat natuurlijk aan de ene kant zonde is, dat een indie act geen volle tent trekt op een LL, aan de andere kant voelt het als bezoeker wel lekker om zonder na te denken bij al je acts makkelijk de tent in te kunnen.

Humor is iets breeds hé...

Ach ja smaken verschillen hé. Ze hebben beide een schare fans / volgers of hoe je het ook wilt noemen. Dus er is een markt voor.

Diversiteit is alle kanten op denken he mensen maar goed das lastig voor vele. Divers is prima zolang het maar in het straatje past 😅

Tja mensen als Claudia de Breij die in mijn ogen ook nog nooit grappig is geweest krijgt ook een podium.

Over alles mogen in mijn ogen grappen gemaakt worden. Vrijheid van Meningsuiting is het grootste goed toch? Dus als mensen Iets over het Israelische leger roepen moet dat kunnen maar ook een in jouw ogen smakeloze grap.

"just because you're offended, it doesn't mean you're right" - Zei een andere komiek ooit.
Populistische figuren uitnodigen heeft dan ook niks met diversiteit te maken. En jouw prikkende opmerkingen ook niet trouwens.

Populistische figuren uitnodigen heeft dan ook niks met diversiteit te maken. En jouw prikkende opmerkingen ook niet trouwens.
Wat populistisch hoort niet bij divers zijn ofzo? Hoe moet ik dat zien? Divers is enkel goed als alle vakjes ingekleurd kunnen worden?

Divers is in mijn mening dat alle groeperingen vertegenwoordigd zijn en daar is een populistisch / rechts / conservatief / nationalistisch / links / progressief
of wat dan ook geluid toch echt een onderdeel van.

Of divers mag enkel als het in het geldende stramien past?

Wat populistisch hoort niet bij divers zijn ofzo? Hoe moet ik dat zien? Divers is enkel goed als alle vakjes ingekleurd kunnen worden?

Divers is in mijn mening dat alle groeperingen vertegenwoordigd zijn en daar is een populistisch / rechts / conservatief / nationalistisch / links / progressief

Festivals zijn er voor iedereen. Achtergrond boeit even niet en iedereen is welkom en mag zichzelf zijn, zolang daar geen andere mensen mee gekwest worden. Iedereen moet zich veilig voelen.

Mensen die een overtuiging hebben die daartegen in druist, hebben weinig op een festival te zoeken. Sterker nog, vanuit rechtse hoek zouden de meeste festivals allang wegbezuinigd zijn. Waarom zou je moedwillig mensen uitnodigen, die alleen bevolkingsgroepen demoniseren en aantoonbaar onzin spuien?

Om het even invoelbaar te maken; Rogier Kahlmann als act op Lowlands is als Sylvana Simons die te gast wordt uitgenodigd bij Ongehoord Nederland. Simpelweg onvoorstelbaar dus. Komt bij dat Lowlands (anders dan ON) een private rechtsfiguur is en dus op basis van door haarzelf bepaalde kwaliteitseisen mag selecteren wie er wordt geprogrammeerd en wie niet (waar je van een publieke omroep meer zou mogen verwachten wat jij hier beoogt te prediken) en, belangrijker nog; of de act in de 'safe space' past die Lowlands overduidelijk beoogt te zijn.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread