Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

Nick Cave. Nog maar net bekomen van een Oceanische Wild God tourleg, nu met een aanzienlijk andere festivalset een lange zomer tegemoet, maar tussendoor alwéér in de studio gezeten voor een volgend Bad Seed album. En dan doodleuk in lijstjes als deze bovenaan terechtkomen. Wat een legende.

Die setlistfm setlist van Gorillaz is zeker die van Primavera?

Edit: Niet dus? Wat een gastacts!
Mooi! Daar lijkt Werchter zich ook wel zo’n beetje voor op te kunnen maken. Kans op Little Simz lijkt me niet zo heel groot, al kampeert ze wel net in Beuningen & start ze net een kleine tour-hiatus.

Verslag dag 3:

Zondag! Wat was je mooi. Het had iets warmer mogen zijn, maar dat was dan ook het enige smetje. Verder voelde BKS weer zoals ik het al jaren gewend ben, wat een heerlijk festival!

Na lichte twijfel toch maar op tijd naar het terrein gegaan (tja, het is maar 1x per jaar BKS) voor Dressed Like Boys. Prachtig! Mooie nummers en heel overtuigend neergezet. Ontzettend mooi begin van de dag!

Geen echt must sees dus bij de Secret gebleven voor Men An Tol. Britpop, maar, voor mij in ieder geval, niet onderscheidend. Deed me vrij weinig.

Weer in de secret area blijven hangen, een matig broodje kipsate gegeten en klaar gaan staan voor Skullcrusher. Tijdens het eerste nummer al besloten dat dit niets was voor mij en de tent verlaten. Gezien de geluiden over dit optreden had ik het misschien een betere kans moeten geven…

Anyway, op het heuveltje bij de lodge heerlijk op een stoel, half in de zon, een boek gaan lezen om de benen te sparen tot aan Ethel Cain. Erg mooi en bijzonder dat dit zo goed werkte op ONE, maar raakte mij niet zo erg als bij anderen.

Iets eerder weggegaan voor een goed plekje bij Yard Act. Had ze nog niet live gezien met Where’s My Utopia en hoopte hier een en ander van te horen, maar dat album hebben ze al genoeg getoerd. In plaats daarvan een hoop nieuw werk van het volgende maand uit te komen album. Eerste 45 minuten grotendeels nieuwe muziek, maar met zoveel energie en overtuiging gebracht dat ze iedereen meekregen!! Knap!

Dan door naar de Casbah voor een persoonlijk favorietje: Lime Garden. Bij Yard Act stond ik randje pit, maar had er nog even geen zin in. Bij LG me er voor het eerst dit weekend wel aan gewaagd! Kon me niet inhouden met al die super dansbare nummers! Weet niet of het per se een goede show was, maar wel een persoonlijk hoogtepunt!

Nog even gerust op de lodge heuvel achter de Secret en vanaf daar de eerste 10 minuten Gelli Haha gezien in een inderdaad matig gevulde Secret. Te weinig voor een mening.

Ik ben niet een heel groot Gorillaz fan en laatste album vind ik ok, niet veel meer dan dat. Maar wel paar hele sterke nummers, waaronder Delirium. Ik stond achter aan het veld, nog net op de laatste vlonders. Vanaf daar prima geluid en zicht en was al best overtuigd van de set en visuals. Delirium echt heel vet om live te horen en vanaf dat moment niet meer gestopt met dansen. Meesten om me heen ook flink engaged in de show en steeds meer begonnen mee te dansen richting einde set. Wat een hits allemaal zeg. Ik zat er al lekker in na Lime Garden, maar dit was de kers op de taart voor mij. Mij totaal ontgaan dat Damon dronken was, 90 minuten echt prima lengte (less is more) en de ONE is echt zo’n mooi podium voor dit soort shows! Kortom: euforie!

Top drie zondag:
1. Gorillaz
2. Lime Garden
3. Dressed Like Boys

P.s. geloof wel dat ik wat gemist heb bij Joey Valence & Brae

Mooi! Daar lijkt Werchter zich ook wel zo’n beetje voor op te kunnen maken. Kans op Little Simz lijkt me niet zo heel groot, al kampeert ze wel net in Beuningen & start ze net een kleine tour-hiatus.
Ja, alleen geen Talbot denk ik want die speelt dan elders.

• Leuk
Waarderingen: JP5
Door het opruimen van de tent op zondag iets later het terrein op gekomen dan ik normaal gewild had. Waar de zaterdag al zo sterk was in alle optredens die er te zien waren, was zondag net zo raak. Genesis Owusu wat een artiest en bij Joey Valence & Brae werd nog één keer goed gas gegeven.
Verder genoten van Gorillaz en Getdown services. Publiek was ook weer erg prettig.

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal en timbo
Tuurlijk maar dat is precies niet wat ik zeg. Op de zondag lowlands zie je gewoon vroeg, bij allerhande optredens mensen er al af liggen en zakjes rond gaan - rond 22.00 heel weinig mensen bij de Floor / the shore waar zich toch meer mensen die voor drugsgebruik komen verzamelen. Gewoon stukken minder dan op lowlands, niet niet aanwezig ;)
Inderdaad, op Lowlands 2025 was het schering en inslag, ook al vroeg op de dag. Maar ook op BKS24 en BKS25 heb ik overdag her en der wat zakjes mdma zien rondgaan. Dit jaar helemaal niet. Dat zal vast in ieder geval deels toeval zijn, maar wie weet ook wel weer een trendje weg van de drugs overdag op BKS?

• Leuk
Waarderingen: daily
Inderdaad, op Lowlands 2025 was het schering en inslag, ook al vroeg op de dag. Maar ook op BKS24 en BKS25 heb ik overdag her en der wat zakjes mdma zien rondgaan. Dit jaar helemaal niet. Dat zal vast in ieder geval deels toeval zijn, maar wie weet ook wel weer een trendje weg van de drugs overdag op BKS?
Bij Gorillaz werd lekker geschept om mij heen

Tijdens het begin van Gorillaz is er een groep van 6~ beveiligers het publiek linksvoor in gegaan om (van wat de mensen om me heen riepen) iemand die een Palestijnse vlag zwaaide uit het publiek te halen en met wat slag en stoot mee te nemen: Hierna werd er allemaal Free Palestine geschreeuwd. Iemand daar wat van meegekregen?

Tijdens het begin van Gorillaz is er een groep van 6~ beveiligers het publiek linksvoor in gegaan om (van wat de mensen om me heen riepen) iemand die een Palestijnse vlag zwaaide uit het publiek te halen en met wat slag en stoot mee te nemen: Hierna werd er allemaal Free Palestine geschreeuwd. Iemand daar wat van meegekregen?
Ik zag wel dat er een enorme groep mensen linksvoor die aan het seinen waren en kruizen aan het maken met hun armen, besef ik mij nu. Verder heb ik dat niet echt meegekregen.

Op Primavera was Damon ook al zo.
Heb hem in elk geval al genoeg helder gezien om te weten dat het kan.
Is dat zo? Ik had niet het idee dat hij op Primavera enorm onder invloed was hoor... Althans, bij lange na niet zo erg als ik hem al eerder gezien heb (hallo DTRH 2022...)

• Leuk
Waarderingen: koekroeck
Waarom zou je geen palestijnse vlag mogen meenemen naar een BKS? Als ik bedenk hoe veel ik er vorig jaar op LL heb gezien, zou het gek vinden als BKS het dan niet toe laat.

Qua drugs gebruik inderdaad een andere beleving dan op LL, hoewel ik mij daar nooit zo aan stoor.

Ik zag wel dat er een enorme groep mensen linksvoor die aan het seinen waren en kruizen aan het maken met hun armen, besef ik mij nu. Verder heb ik dat niet echt meegekregen.
Ik stond maar een paar meter van dat groepje maar heb door de drukte niet kunnen ontwaren waar het over ging. Er werd in elk geval niets geroepen.

Ik vond het weer een heel fijn weekend, zonder torenhoge uitschieter, maar wel heel veel mooie optredens. Hier alvast een top 10. Verslag volgt later.

1. Madra Salach
  2. Genesis Owusu
  3. Nick Cave & the Bad Seeds
  4. Blood Incantation
  5. Aldous Harding
  6. Gorillaz
  7. Jack White
  8. Nation of Language
  9. Ethel Cain
  10. Mark Williams Lewis
Met bijzondere vermelding voor Skullcrusher, Maddie Ashman, Tramhaus, DYGL, Servo, Joey Valence & Brae.

Waarom zou je geen palestijnse vlag mogen meenemen naar een BKS? Als ik bedenk hoe veel ik er vorig jaar op LL heb gezien, zou het gek vinden als BKS het dan niet toe laat.
Vorig jaar waren er ook talloze van die vlaggen op BKS, vooral tijdens Kneecap. Ik heb trouwens helemaal geen vlaggen gezien dit jaar; wellicht ging meer om de vlag (en stok) an sich dan om welke vlag? Security leek - zoals al vaker aangehaald dit weekend - wel een stapje strenger dit jaar. Geen idee of dit uit eigen beweging was of uit opdracht (en zo ja: van organisatie of gemeente/politie).

Zit nogsteeds na te denken waarom ik me toch echt zo ergerde aan Damon bij the Gorillaz, terwijl ik weet dat hij altijd onder invloed op he podium staat. Ik vond het vooral richting zijn eigen band een beetje onrespectvol en onsympatiek overkomen.

Terwijl hij de ster is, de topartiest, voelde hij meer als de foute oom waarvan iedereen spijt heeft dat hij ook is uitgenodigd op de verjaardag.

Vond het echt een mega verschil met hoe Nick Cave omgaat met het publiek, de band, zijn muzikale kwaliteiten, echt twee compleet andere werelden.

Zit nogsteeds na te denken waarom ik me toch echt zo ergerde aan Damon bij the Gorillaz, terwijl ik weet dat hij altijd onder invloed op he podium staat.
Het is ook niet perse altijd zo. En het is de ene keer erger dan de andere. Maar dit klinkt gewoon respectloos naar publiek en zijn eigen band.

• Leuk
Waarderingen: Davidd

Users who are viewing this thread