Lowlands 2026

Dat benwal in de bravo gaat staan weet ik nog niet zo goed hoor. Heeft ook al een hoge positie op Soenda en Dgtl dit jaar. Ik zie dan Milion en TLM sneller gebeuren.
Of Milion komt, maar Benwal komt ook langs. Denk dat Benwal een naam is waarmee ze 'doorsnee' dance liefhebbers kunnen trekken.

Maar jongens, laten we toch eerlijk wezen. Het komt toch maar echt door 1 ding waardoor het niet uitverkocht is?

voorbereidingen-lowlands-gaan-door-cancelen-is-voor-directeur-eric-van-eerdenburg-geen-optie-meer

We missen gewoon De Bril
Absoluut! Ieder jaar weer de "missie" om De Bril te spotten. Tot nu toe altijd gelukt. Zal 'm missen...

Jeetje mensen wat een gemopper. "Die [insert willekeurige artiest] is kut, veel beter die [insert andere willekeurige artiest]. Belachelijk, hoe kun je [insert andere willekeurige artiest] beter vinden, want die is veel kutter".

Smaak mensen, op Lowlands is er voor iedereen wat. Dingen die je prachtig en dingen die je kut vindt. Ga naar de dingen die je bevallen en gun anderen hun plezier bij andere dingen dan je eigen smaak. Lowlands is juist een prachtige plek waar alle smaken samen kunnen.
Dit is een forum waar we lekker onze mening mogen ventileren, je moet het niet zo zwaar oppakken en inderdaad aan het eind van de rit gaan we met z'n allen weer van een heerlijk Lowlands genieten!!

• Leuk
Waarderingen: sjoeske
Dit is een forum waar we lekker onze mening mogen ventileren, je moet het niet zo zwaar oppakken en inderdaad aan het eind van de rit gaan we met z'n allen weer van een heerlijk Lowlands genieten!!
Ik lig er zeker niet van wakker hoor ;-). Hou ook van discussies over het programma, maar probeer weg te blijven van waardeoordelen over andermans smaak. Dat bewaar ik voor kleinere, vertrouwdere gezelschappen ;-)

Vind het vooral heel opvallend, niet heel gebruikelijk in dit forum en zeker niet representatief voor de LL-sfeer.

Met alle respect voor hun skills, maar Benwal en TLM Airlines zou ik wel zeer makkelijke en daardoor wat teleurstellende boekingen vinden. Stonden afgelopen jaar echt op iedere hoek van de straat te draaien, zonder daarbij erg veel af te wisselen/verrassen qua genre. Daarnaast hoop ik persoonlijk dat we de hardhouse/stuitertrance hype in 2025 achterlaten, maar dat is natuurlijk ook smaak. Alleen zeker als je kijkt dat ze Voices from the Lake hebben geboekt en ook de rest van het programma vrij alternatief is, zou het me wel tegenvallen als ze in de nacht op de voornaamste spots wel voor de meest voor de hand liggende keuzes gaan. Niet fully experimenteel Draaimolen stijl, maar iets er tussenin zou wat mij betreft goed aansluiten.

Dit wordt mijn eerste Lowlands, dus ik weet niet helemaal wat ik in de nacht kan verwachten en volgens mij hoop ik op meer techno dan ik kan verwachten 😬 . Maar namen die me te binnen schieten ongeacht grootte i.c.m. de tent/spot zijn Ben UFO (door zijn veelzijdigheid een mooie voor de Bravo denk ik), Call Super, Freddy K, Colin Benders, GiGiFM, Philippa Pacho, Ogazón, Marron, Speedy J, Saoirse, Shanti Celeste, Blasha & Allatt, Ben Klock, Alarico, Chlär of samen als Funk Assault.

Dat zijn ook niet de meest unieke of exclusieve namen, ik weet het, maar hun sets zijn wel wat spannender, verrassender en/of gedurfder in mijn ogen.

Sowieso de line up dit jaar. En ook de logistiek, vanaf Schiphol ben je er zo, hotelletje in de buurt van t station en festival op loopafstand (of paar haltes met de tram). Gothenburg zelf is ook een leuke stad, festivalterrein is nice en gemoedelijke sfeer. Wacht niet te lang, tickets gaan hard.

Overdag is er ook filmfestival in de stad (bij de prijs inbegrepen) en 's avonds is 't soort mini eurosonic met kleinere acts in de lokale clubs, in 2024 Yard Act en English Teacher nog meegepakt op die manier.
Tips voor een hotelletje?

Opvallend trouwens hoe veel het hier gaat over het nachtprogramma gaat. Voor mij persoonlijk altijd het minst interessante van LL (mede ook door de drukte).

Hebben er mensen tijdens het inluisteren nog nieuwe leuke ontdekkingen gedaan?

Ik hoop zelf vooral dat het live muziek nachtslot in de Heineken blijft. En het cabaret ochtenslot in de Heineken ook. Kasper van der Laan vond ik vorig jaar een erg fijn begin van de dag.

Mijn gevoel zegt dat de reden van het niet uitverkopen niet per se aan de line up ligt. In mijn groep (meeste al 10+ edities in de pocket) heerste voorafgaand aan de drop enige terughoudendheid. Zonder echte aanwijsbare rede, sommige wilde wat anders, sommige duur, sommige dit sommige dat. Na meer dan een decennium een no-brainer werd het dit jaar ineens wat onzeker. Misschien een jaartje pauze/afwisseling

Tips voor een hotelletje?
Ga ik enthousiast geworden me ook eens verdiepen in dit festival, blijkt het tijdens Lowlands te zijn!

Overigens werd Way Out West toch genoemd als voorbeeld dat het ook goedkoop met een goede line-up kan? Dat zie ik niet helemaal terug, zeker niet als je nog een hotel moet boeken.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2
Dit wordt mijn eerste Lowlands, dus ik weet niet helemaal wat ik in de nacht kan verwachten en volgens mij hoop ik op meer techno dan ik kan verwachten 😬 . Maar namen die me te binnen schieten ongeacht grootte i.c.m. de tent/spot zijn Ben UFO (door zijn veelzijdigheid een mooie voor de Bravo denk ik), Call Super, Freddy K, Colin Benders, GiGiFM, Philippa Pacho, Ogazón, Marron, Speedy J, Saoirse, Shanti Celeste, Blasha & Allatt, Ben Klock, Alarico, Chlär of samen als Funk Assault.

Dat zijn ook niet de meest unieke of exclusieve namen, ik weet het, maar hun sets zijn wel wat spannender, verrassender en/of gedurfder in mijn ogen.
Eigenlijk was het vorig jaar voor het eerst dat er weinig echte techno te beleven was. Benieuwd hoe nu het nachtprogramma eruit komt te zien.
Een 3 uur lange set van Collabs 3000 in de Bravo zou voor mij een natte droom zijn.

Richie Hawtin overdag (zal ook bravo worden) is al een zeer goed begin van LL.

Opvallend trouwens hoe veel het hier gaat over het nachtprogramma gaat. Voor mij persoonlijk altijd het minst interessante van LL (mede ook door de drukte).

Ik hoop zelf vooral dat het live muziek nachtslot in de Heineken blijft. En het cabaret ochtenslot in de Heineken ook. Kasper van der Laan vond ik vorig jaar een erg fijn begin van de dag.
Denk dat het dagprogramma aardig is besproken, en sommigen (waaronder ook ikzelf) zitten een beetje in hun schuttersputje.

In ieder geval vond ik Buraka som Sistema lekker klinken, Ijsland idem. Lorde begin ik een leukere boeking te vinden en heb de hier veel gedeelde set van violent magic orchestra bekeken. Had nog nooit van Dikke gehoord, maar wil hem zeker gaan checken. Ook veel "harde" muziek, vind dat wel een goede ontwikkeling!

Enige wat mij niet zo kan bekoren is voices from the lake, lijkt mij meer muziek voor in de ub/op je werk met oortjes in, dan iets wat je op een festival moet zien.

• Leuk
Waarderingen: LIBOH en Davidd

Jungle by Night is toch ook niet heel bijzonder en vinden ook heel veel mensen leuk idem dito met dat polka en piraten gebeuren.

Denk door de hoeveelheid drank en drugs dat de lat niet al te hoog ligt in de nacht om het leuk te hebben

Ga ik enthousiast geworden me ook eens verdiepen in dit festival, blijkt het tijdens Lowlands te zijn!

Overigens werd Way Out West toch genoemd als voorbeeld dat het ook goedkoop met een goede line-up kan? Dat zie ik niet helemaal terug, zeker niet als je nog een hotel moet boeken.
Way Out West is een week eerder?

• Leuk
Waarderingen: Martijn76
Nou @Davidd goed dat je het zegt, want ik wilde aanvullend nog een post doen over mijn eerste kampeervlucht naar het paradijs van de lage landen.

Als DTRH-ganger van de laatste jaren was ik al geïnteresseerd geraakt in Lowlands door (de verhalen over) de vele gekke randzaken op het terrein in combinatie met het brede programma inclusief kunst en cultuur. Nu heeft de line-up me volledig over de streep getrokken om ook daadwerkelijk eens een kaartje te kopen. Echt inluisteren moet ik nog doen, maar ik ben zeer enthousiast over een hoop namen.

Niet geheel verrassend behoorlijk wat overlap met artiesten die in de afgelopen jaren op DTRH stonden, maar wel een hoop fijne. Ik weet niet of ik bij allen (weer) ga kijken, maar van Nu Genea (must see, ging in 2023 he-le-maal los), Hermanos Gutierrez (herkansing na de regen van vorig jaar), Amyl and the Sniffers, Floating Points, JPEGMAFIA (vorig jaar gemist), Kneecap, Bassolino en Wunderhorse word ik in ieder geval enthousiast.

Daarnaast zijn andere namen waar ik alvast erg blij van word Clipse, DIKKE, Geese, Maruja (lijkt me live zo vet), Tyler, Turnstile en Voices from the Lake (al eens op Draaimolen gezien, simpelweg kunst in technovorm).

Hiernaast nog een aantal namen waar ik qua smaak niet direct helemaal wild van word, maar eventueel wel ga kijken als het uitkomt: Eefje de Visser, IJsland, Lorde, Maribou State, Parcels, Richie Hawtin en Sor.

Tot slot een rijtje waar ik nog slechts een paar dingen van heb gehoord, maar mogelijk heel vrolijk van kan gaan worden (al bij het inluisteren en/of ter plekke): Blood Orange, Dijon, Durand Bernarr, Fcukers en Tyler Ballgame.

• Leuk
Waarderingen: hendrik1
Eigenlijk was het vorig jaar voor het eerst dat er weinig echte techno te beleven was. Benieuwd hoe nu het nachtprogramma eruit komt te zien.
Een 3 uur lange set van Collabs 3000 in de Bravo zou voor mij een natte droom zijn.

Richie Hawtin overdag (zal ook bravo worden) is al een zeer goed begin van LL.
In de omschrijving bij Richie Hawtin staat nacht, dit wil je ook echt niet in het licht met die visuele show.

En Collabs 3000 of gewoon los Chris of Jochem, ik pleit er al sinds 2011 voor toen ze de beste set op Lowlands ooit draaiden 🙏

• Pray
  • Leuk
Waarderingen: CVS en XaviLL
In de omschrijving bij Richie Hawtin staat nacht, dit wil je ook echt niet in het licht met die visuele show.

En Collabs 3000 of gewoon los Chris of Jochem, ik pleit er al sinds 2011 voor toen ze de beste set op Lowlands ooit draaiden 🙏
Mmmmm... in 2018 stond ie van 20:45 tot 22:00 in de Bravo. Ging er beetje vanuit dat ie weer zo een spot zou krijgen.

Mmmmm... in 2018 stond ie van 20:45 tot 22:00 in de Bravo. Ging er beetje vanuit dat ie weer zo een spot zou krijgen.
Was in de podcast niet gezegd dat zowel Richie als Floating Points de nacht in zouden luiden? Lijkt me dat ze dan misschien zelfs als Bravo afsluiter staan, een nieuwe soort constructie o.i.d.?

• Leuk
Waarderingen: davadude

Users who are viewing this thread