Lowlands 2026

📍 Op chart-hoogste positie (Top 40):
✔️ Chappell Roan → hoogste notering #21 (The Subway).
❌ Tyler, The Creator → geen duidelijk Top 40-notering op officiële lijst bevestigd.

📍 Op consistentie / aanwezigheid in hitlijsten:
✔️ Chappell Roan heeft meerdere verschillende Top 40-hits gehad.
❓ Tyler, The Creator heeft mogelijk wel streaming-/Single Top 100-vermeldingen, maar geen sterke Top 40-showings publiekelijk online.
Man verkoopt twee keer met gemak Ziggo Dome uit zoals @Timmetje aangeeft. Alleen die statistiek maakt hem al een volwaardig headliner van een festival (en dus Lowlands). Als we top 40 als graadmeter gaan gebruiken dan kan je alles wel afschrijven....

Man verkoopt twee keer met gemak Ziggo Dome uit zoals @Timmetje aangeeft. Alleen die statistiek maakt hem al een volwaardig headliner van een festival (en dus Lowlands). Als we top 40 als graadmeter gaan gebruiken dan kan je alles wel afschrijven....
Nou niet alleen afschrijven, het biedt ook heel veel kansen voor artiesten die je normaal niet op Lowlands zou verwachten ;-).
Marco Borsato zou dan bijvoorbeeld een goede sier maken ;-)

❌ Tyler, The Creator → geen duidelijk Top 40-notering op officiële lijst bevestigd.

❓ Tyler, The Creator heeft mogelijk wel streaming-/Single Top 100-vermeldingen, maar geen sterke Top 40-showings publiekelijk online.
laat wel goed zien waar de 89 in je naam voor staat hier, wie kijkt er in godsnaam nog naar top40 noteringen

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: voordiepaal en wsslvrwrt
Ik denk dat het probleem van de meesten hier meer de bekrompenheid is rondom acts die mensen niet kennen en dan maar wegzetten als overrated/slechte boeking dan daadwerkelijk de interesse op te brengen de artiest te leren kennen. Moet iedereen zelf weten, maar het bevorderd de discussie op geen enkele manier.

Voorbeeld: ik ken ook de helft van Roadburn/BKS/LGW niet maar dat is voor mij een trigger om juist eens een nummer op te zetten om te kijken of ik het tof vind. En soms is dat een artiest die bij andere mensen al lang en breed bekend is. Prima, dan winst voor mij en een goede boeking van een festival want veel fans. Zie echt geen reden om daar dan tegenaan te moeten schoppen...
Het is van beide een beetje, vind ik ;). Ik vind het ook wel een beetje vreemd als je op dit forum zit en Tyler The Creator niet kent. Maar het is ook Elvis Presley terugkeert op aarde om op te treden op Lowlands.

Het is gewoon een heel degelijke goede headliner voor dit jaar, en ik zie ook niet duidelijke betere namen die ze hadden kunnen boeken. Ik denk dat het probleem dit jaar ook zeker niet bij zijn boeking ligt (over de andere 2 heb ik meer mijn twijfels).

Maar we moeten toch ergens over discussiëren deze sombere dagen voor het festivalseizoen ;).

Maar als je dit als statistiek gaat gebruiken horen de bankzitters dus ook thuis op lowlands want he, ze hebben meerdere top40 notities staan...?

Maar als je dit als statistiek gaat gebruiken horen de bankzitters dus ook thuis op lowlands want he, ze hebben meerdere top40 notities staan...?
Niet op Lowlands, maar heb wel gezegd dat ze op Pinkpop horen te staan eerder deze week.

En de top 40 notering ging puur en alleen over de bekendheid bij het "mainstream" publiek, en ja dat is de top 40 ook nog steeds, maar ook niet allesbepalend zoals streams ook niet alles bepalend zijn.

Niet op Lowlands, maar heb wel gezegd dat ze op Pinkpop horen te staan eerder deze week.

En de top 40 notering ging puur en alleen over de bekendheid bij het "mainstream" publiek, en ja dat is de top 40 ook nog steeds, maar ook niet allesbepalend zoals streams ook niet alles bepalend zijn.
Niet om te zeuren, maar volgens mij is de top 40 tegenwoordig gebaseerd op streams...

Sterk het gevoel dat iedereen het eigenlijk wel eens is dat Tyler op Lowlands hoort, ook al kennen veel mensen hem of zijn muziek niet.
Precies. Maar ik denk ook dat het wel ergens logisch is dat hij niet de gigantische publiekstrekker is. Dat heeft denk ik meer met hiphop in het algemeen te maken. Want hoewel het een gigantische genre is, is het tegelijk ook weer niche.

Dus hoewel Tyler een grote naam is, met bijvoorbeeld veel streams op Spotify zijn het wel grotendeels echte hiphop liefhebbers die hier naar luisteren. Ik kan me voorstellen dat die fans minder snel een kaartje kopen voor Lowlands vanwege de prijs en dat de rest van de line-up minder interessant voor ze is.

En andersom werkt dit dus ook, als je hiphop niet echt volgt is Tyler weer niet groot genoeg dat je zijn muziek toch af en toe hoort bij mainstream zenders of social media zoals bij iemand als Kendrick. Die mensen die meer de mainstream kennen denken dan eerder bij Lowlands van, "oh ik ken niet zoveel op de line-up dit jaar, voor die prijs denk ik wel even twee keer na of ik een kaartje koop".

Als je naar omliggende landen kijkt, b.v. Wayoutwest en je ziet wat er daar op het lijstje staat, voor weekendticket nog geen 200 euro, klein festival 35000, vergeleken bij lowlands. Is het toch voor een festival van 65000 beetje vreemd of zuinig zo kun je het ook noemen om met deze line up te komen. Het is mischien appels met peren vergelijken maar de keuze is wel reuze tegenwoordig
Way out west is toch ook gewoon 328 euro per ticket?

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje
Kan gewoon een leeftijdsding zijn dus. Dat jij nog nooit van Tyler the Creator hebt gehoord, ook al luister je veel muziek, betekent niet dat zijn populariteit overschat wordt.

Overigens was Tyler the Creator in 2011 ook al op lowlands met Odd Future
Mooi man die 2011 show, alles en iedereen onder het bloed in de pit omdat iemand een bloedneus had. Die gozer van de bloedneus nog met Odd Future mee de backstage in.

Anyway, ik ben fan van Tyler, altijd geweest, vond het in 2011 een behoorlijk chaotische kutshow 😅. Maar altijd blijven volgen wat al die gasten hebben gedaan en zet zijn platen regelmatig thuis op. Oftewel, ik ben heel blij met zijn boeking. Ik snap tegelijkertijd dat zijn muziek niet voor iedereen bekend is en snap ergens wel waarom. Juist daarom vind ik het waarschijnlijk heel tof, altijd weer een wat andere hoek/concept/stijl en een interessant verhaal. Maar goed dan zit je dus best diep in de materie en volg je iemand al langer dan 10 jaar. Wat ik dus wel heel tof vond om te zien tijdens de Ziggo shows was de extreme diversiteit aan mensen en generaties die er op af kwamen, dat was voor mij heel onverwacht. Daarom denk ik dat het heel goed past op Lowlands en ook dat het brede publiek van Lowlands dit gaat waarderen, zelfs de mensen die het (nog) niet kennen.

Ik raad iedereen aan die hiphop enigzins waardeert te gaan kijken. Het is waarschijnlijk je laatste kans om hem zo te zien en ik denk dat je het vet gaat vinden, ook als je meer met rock hebt. Gewoon een dikke show met dikke beats en goede artiest.

het eerste pakketje early bird tickets van Way Out West zal wel goedkoop geweest zijn, maar hoewel ik nu voor derde jaar op rij ga, zijn die line ups me niet consistent genoeg om blind een kaartje te kopen zonder te weten wat er speelt.

Users who are viewing this thread