Lowlands 2026

Ik ben ook altijd geneigd om BKS-DTRH-LL op een hoop te gooien, maar BKS heeft een capaciteit van 25.000 mensen en lowlands van 65.000, flink maatje kleiner dus. Daarom was ik verbaasd met Gorillaz als headliner voor BKS, naar verhouding is dat voor hen echt groot
Ik denk dat Gorillaz een soort “over” was na niet naar LL of Dtrh, en voor een lagere fee daardoor opeens naar BKS kon. Ik had een jaar geleden ook niet ingeschat dat die nu weer zo relevant zouden zijn, gemiste kans voor de andere festivals eigenlijk

Lowlands is altijd al een afspiegeling van de tijd geweest. Ik denk ook niet dat je het zo bedoelt, maar ze kunnen natuurlijk geen rekening houden met het feit dat ouder wordende mensen niet meer de actuele muziek volgen.
Met actuele muziek bedoel je wat 20 jarige nu luisteren neem ik aan?
Want Byrne, Cave, Gorillaz en XX hebben allemaal splinternieuwe albums en uitverkochte shows.

Line-up voor mij erg teleurstellend. Had liever Deftones en BMTH gezien. Vorig jaar ASAP afgezegd, dit jaar Tyler...
Dit ziet er nog wel leuk uit:
Amyl and the Sniffers
Buraka Som Sistema
Dove Ellis
Eefje de Visser
Fcukers
Geese
Guilt Trip
Keo
Kneecap
Lorde
Nusantara Beat
PRESIDENT
S10
Richie Hawtin Def EFX X0X
Skye Newman
Speed
Turnstile
Violent Magic Orchestra
Wunderhorse

• Leuk
Waarderingen: StevieU2 en CVS
Ik denk dat Gorillaz een soort “over” was na niet naar LL of Dtrh, en voor een lagere fee daardoor opeens naar BKS kon. Ik had een jaar geleden ook niet ingeschat dat die nu weer zo relevant zouden zijn, gemiste kans voor de andere festivals eigenlijk
Gorillaz had deze line up wel wat meer body gegeven. Als daardoor allemaal wat namen iets naar beneden zouden zakken, lijkt het al een stuk sterker.

Mijn eerste reactie is dat ook niet omvergeblazen ben. Headliners zijn goede boekingen, al niet helemaal mijn straatje. Blij voor alle hiphop fans die een fantastische editie gaan hebben

En wat @LuukvdDobbel al zei, er is echt veel overlap met DTRH van afgelopen jaar, en ook met BKS. Dit is echt het toppunt van luxeprobleem haha, maar veel midcard artiesten heb ik afgelopen jaar al op een festival gezien en waren ook met een zaalshow in NL (Eefje, Hermanoz, Kneecap, Maribou State, Nia, S10, Floating Points, JPEG). Voor mijn gevoel is deze lineup dus niet echt vernieuwend, op de headliners na zijn er weinig artiesten die al jaren niet meer op een groot Nederlands festival hebben gestaan (zoals David Byrne, Nick Cave, Beirut, Robyn, Paul Kalkbrenner, ¥ØU$UK€ ¥UK1MAT$U, Tomora, etc.). BKS en DTRH hebben dit jaar meer artiesten die we nog graag willen zien, dus Lowlands gaan we helaas overslaan. Jammer, want ik genoot wel altijd heel erg van het randprogramma, science, dance, talks, etc. Maar dat is het prijskaartje van 365 euro echt niet waard. Misschien een dagje naar Pukkelpop om te kijken hoe de sfeer bij de zuiderburen is

• Leuk
Waarderingen: LuukvdDobbel
Gorillaz had deze line up wel wat meer body gegeven. Als daardoor allemaal wat namen iets naar beneden zouden zakken, lijkt het al een stuk sterker.
Interessante observatie! Zo makkelijk kan het beeld kantelen. Ik mis misschien maar één internationale, onbetwiste festivalknaller. Een paar bands voor boomers als ik zullen hopelijk nog volgen, maar het beleid van LL is helder en goed.

Met actuele muziek bedoel je wat 20 jarige nu luisteren neem ik aan?
Denk niet dat de gemiddelde 20 jarige naar de muziek van deze line-up luisterd..

Het is vooral denk ik echt een line-up voor de muziekliefhebber. Mensen die niet alleen naar 3FM of KINK luisteren, maar bijvoorbeeld de album lijstjes uit OOR erbij pakken, en een Geese opzetten of een Blood Orange. Ook veel namen die ik stiekem wel op een BKS line-up zou verwachten trouwens. Weet niet of ze daar nu ook een beetje jaloers naar die namen kijken.

Het mainstream gehalte is er wel echt behoorlijk van af, en denk dat daardoor ook behoorlijk wat mensen deze line-up niet sterk vinden.

• Leuk
Waarderingen: superginger
Ik wacht met kaarten kopen ik ga er nog eens goed over nadenken en zie het later wel. Wat er nog bij komt.En anders maar niet.

• Thinking
Waarderingen: @Marc
Klasse eerste worp.

Veel hier voorbij zien komen in de trant van ... artiest X en Y zouden mooi zijn maar die heeft Lowlands vast niet allebei geboekt. Lorde bijvoorbeeld. Maar ze hebben toch maar weer een mix van veel uiterst relevante namen, niche namen, en grote nederlandse namen.

Al dat gezeur over New Wave.. je hoeft niet fan te zijn? Ik luister dit ook niet maar dik wordt het wel hoor: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/o...ggo-Dome--een-tsunami-van-tien-jaar-hits.html

Dit soort acts passen bij het Nederlandse cult festival wat Lowlands ook gewoon is - en wat BKS en DTRH niet zijn. Vorig jaar Job en Kiki en het jaar daarvoor Goldband passen ook in die traditie.

• Leuk
Waarderingen: dikkeboktor
Here We Go Again GIF

Met deze eerste worp kan ik wel wat mee, uitschieters als Turnstile, Wunderhorse en Kneecap. Geen enkele headliner waarvan ik enthousiast wordt, helaas voor mij. Wel 2 goede boekingen. Kijken of de groep beetje enthousiast is hiervoor..

Verdiep je eens in Hamas zou ik zeggen. "tegen genocide" laat me niet lachen.
Laten we aub niet deze kant op gaan, of je moet een record aantal paginas willen gaan halen. Statements over bands wat je kut aan ze vindt tot daar aan toe, maar geen geopolitieke discussies gaan starten hier, voldoende andere plekken voor.

Dit is objectief gezien toch gewoon een hele relevante en goede Lowlands-worp?

Ik snap dat sommige genres en zeker Nederlandse artiesten misschien niet bij iedereen goed vallen, maar zeker voor de mensen die verder kijken dan de Alpha/Headliners staan er toch ook zat namen tussen die wel goed, spannend en relevant zijn?

Als ik het op mezelf betrekt zie ik hier op het forum nu al wat leuke tips voorbij komen en moet ik de helft uberhaupt nog voor het eerst gaan luisteren. Voor de rest erg blij met Tyler, Geese, Blood Orange, Floating Points, Kneecap, Richie Hawtin en Voices from the Lake. Wat mag er van mij nog bij? Wat (steviger) gitaarwerk.

Zaterdag weer naar het postkantoor ;).
Ik vind het wel mooi dat muziek wat toch aardig subjectief is iemand zegt dat je het objectief kan zien :) Ook relevantie is iets heel subjectiefs.

Boeit geen ene reet hé. Ieder zijn ding met smaak en tis vast weer zo divers als alle jaren! Voor ieder wat wils.

Users who are viewing this thread