Actualiteit

Die komen nergens; niemand gaat dat willen, gaat heel veel geld en procedures kosten, en áls er al een plek gevonden gaat worden, duurt het nog jaren voor je er iets aan hebt.
Dat denk ik ook. Ook omdat in de tussentijd energieopslag zich ook weer een stuk doorontwikkeld zal hebben, waardoor je je af kunt vragen waarvoor die dingen dan nog dienen. Ze leveren ook nog eens relatief dure stroom, zijn economisch lastig rond te krijgen (hallo staatssteun). Dat, gecombineerd met dat we er wereldwijd al.....2 hebben maakt dat ik mn geld op andere technieken zou zetten.

• Thinking
Waarderingen: MetalLimbo
Ik ben ook wel in verschillende azc's geweest waar het echt uiterst sober is hoor, in een gevangenis is het niet veel minder. En je zegt zelf ook al luxe vergaderzalen; ongetwijfeld zijn die locaties ook met een idee gebouwd voor eventuele doeleinden later.
Dit ben ik dus zo niet met je eens. De inrichting van die azc's is inderdaad sober. Maar moet er dan een binnenhuisarchitect ingeschakeld worden voor kleurtjes en gordijntjes.
En los van het feit: het blijft COA. Er wordt totaal niet nagedacht over het hergebruik van een eenmaal verlaten locatie. Zit totaal niet in het dna van het COA

• Leuk
Die komen nergens; niemand gaat dat willen, gaat heel veel geld en procedures kosten, en áls er al een plek gevonden gaat worden, duurt het nog jaren voor je er iets aan hebt.
Locaties zijn al lang bekend (Zeeland, Maasvlakte, Groningen). Niemand gaat dat willen, klopt niet. Is juist best wat draagvlak voor. En over een aantal jaar hebben we nog steeds stroom nodig.

Tegen overal windmolens of zonnepanelen plaatsen is juist geen draagvlak voor. Dan liever een kerncentrale.

• 100
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en MetalLimbo
Locaties zijn al lang bekend (Zeeland, Maasvlakte, Groningen). Niemand gaat dat willen, klopt niet. Is juist best wat draagvlak voor. En over een aantal jaar hebben we nog steeds stroom nodig.

Tegen overal windmolens of zonnepanelen plaatsen is juist geen draagvlak voor. Dan liever een kerncentrale.
Leuk verhaal die kerncentrales. Dat we ze nodig zijn voor de totale capaciteit klopt. Maar uiteindelijk is het een gigantische worst die wordt voorgehouden. Het netwerk van kabels in Nederland is te klein. Dus al plof je 8 kerncentrales neer. De infra voldoet niet. Dus je kunt de bron van energie wel vele malen groter maken. Het distributienet kan het niet aan.
Vergelijk het met een liter water door een tuinslang zuigen, of diezelfde liter water door een ouderwets rietje zuigen. Gaat niet. Dus eerst moet de infra op orde zijn in NL: lees dikkere kabels en heeeeeeeel meer kabels in de grond. Als dat op orde is kun je meer energie opwekken en transporteren naar de klant. Dit probleem is 25 jaar geleden al aangegeven door de toenmalige netbeheerders. Maar sindsdien hebben alle kabinetten het voor zich uit geschoven. En in tussentijd hebben we onze basis behoeftes; lees gas en stroom verkocht aan commerciële partijen. Nog even en levensbehoefte 1 gaat ook verkocht worden als we zo doorgaan. En die 1e behoefte is dus water.

• Leuk
Waarderingen: luluasas
Leuk verhaal die kerncentrales. Dat we ze nodig zijn voor de totale capaciteit klopt. Maar uiteindelijk is het een gigantische worst die wordt voorgehouden. Het netwerk van kabels in Nederland is te klein. Dus al plof je 8 kerncentrales neer. De infra voldoet niet. Dus je kunt de bron van energie wel vele malen groter maken. Het distributienet kan het niet aan.
Vergelijk het met een liter water door een tuinslang zuigen, of diezelfde liter water door een ouderwets rietje zuigen. Gaat niet. Dus eerst moet de infra op orde zijn in NL: lees dikkere kabels en heeeeeeeel meer kabels in de grond. Als dat op orde is kun je meer energie opwekken en transporteren naar de klant. Dit probleem is 25 jaar geleden al aangegeven door de toenmalige netbeheerders. Maar sindsdien hebben alle kabinetten het voor zich uit geschoven. En in tussentijd hebben we onze basis behoeftes; lees gas en stroom verkocht aan commerciële partijen. Nog even en levensbehoefte 1 gaat ook verkocht worden als we zo doorgaan. En die 1e behoefte is dus water.
Volgens mij is het hele idee van kleine centrales ook juist dat je minder hoeft te transporteren omdat je ze verspreid neerzet.

Overigens is de benuttingsgraad van ons stroomnet gemiddeld 30%. Dus daar kunnen we ook wel wat winnen. Netcongestie is maar een paar keer per jaar een reëel probleem en nog veel vaker vooral een administratief probleem

• Leuk
Waarderingen: Davidd en MetalLimbo
Dit ben ik dus zo niet met je eens. De inrichting van die azc's is inderdaad sober. Maar moet er dan een binnenhuisarchitect ingeschakeld worden voor kleurtjes en gordijntjes.
En los van het feit: het blijft COA. Er wordt totaal niet nagedacht over het hergebruik van een eenmaal verlaten locatie. Zit totaal niet in het dna van het COA
Nou ja, ik heb dus AZC's gezien waar in de winter de gordijnen (oud en versleten) hard nodig waren om tochtende kieren te verhelpen.

Dat het COA (een zelfstandig bestuursorgaan) domme dingen doet, zoals vrijwel ieder overheidshandelen op het gebied van asiel, staat buiten kijf.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Ik ben benieuwd hoe ver we over drie jaar zijn op die plekken.

Als er een licensor is met de resources om hun ontwerp kant-en-klaar neer te zetten zonder enig redesign en met alle vergunningen gereed staan ze er.

Als er een EPC bedrijf alles van de grond af gaat redesignen omdat Nederland weer aparte wetten en design regels heeft dan zijn ze net klaar met de vergunningsaanvraag voor de aankoop van de grond.

• Leuk
Leuk verhaal. Maar dat moet ook bij andere energiebronnen. En dat gebeurt momenteel ook.

• 100
Dat denk ik ook. Ook omdat in de tussentijd energieopslag zich ook weer een stuk doorontwikkeld zal hebben, waardoor je je af kunt vragen waarvoor die dingen dan nog dienen. Ze leveren ook nog eens relatief dure stroom, zijn economisch lastig rond te krijgen (hallo staatssteun). Dat, gecombineerd met dat we er wereldwijd al.....2 hebben maakt dat ik mn geld op andere technieken zou zetten.
Dit zijn veel gehoorde argumenten tegen de bouw van kerncentrales, maar slaan wat mij betreft de plank volledig mis.
Dat het lang duurt om kerncentrales te bouwen, is absoluut geen reden om ze dan maar niet te bouwen.

Kerncentrales zijn verreweg de meest efficiënte en groene vorm van energieproductie, en zijn zonder twijfel noodzakelijk om alle klimaatdoelen binnen afzienbare tijd te halen, daar kun je simpelweg niet omheen. Met alleen wind-, zonne- en andere vormen van groene energie ga je dat gewoon niet halen.

Het stroomnet zal inderdaad flink moeten worden uitgebreid, en warempel, zie hier de vandaag gepresenteerde plannen:
De coalitie noemt het aanpakken van de "netcongestieproblemen", het overvolle stroomnet, de hoogste prioriteit. Het elektriciteitsnet wordt sneller uitgebreid en er komt een Crisiswet Netcongestie.
Ons verdienvermogen staat door de "file op het elektriciteitsnet" onder druk, zeggen de partijen, en dat raakt ons allemaal. De overheid neemt daarbij meer dan nu de regie in handen.
Het zal logischerwijs jaren gaan duren om het stoomnet naar een toereikend niveau te tillen, maar de kerncentrales zijn uiteraard ook nog lang niet operationeel, dus tegen die tijd zal ook het stroomnet flink zijn uitgebreid en verbeterd.

Natuurlijk wil je ook oplossingen voor de korte(re) termijn, en daar zijn ook gewoon plannen voor, maar het hoeft daarom niet of-of te zijn.
Juist omdat vorige kabinetten alles voor zich uit hebben geschoven, is het lovenswaardig dat er eindelijk een kabinet komt dat zijn verantwoordelijkheid pakt, en ook plannen voor een (midden)lange termijn durft te maken en uit te voeren, ook al zijn ze allicht allang niet meer aan de macht wanneer die plannen eindelijk voltooid zijn, en misschien wel een ander kabinet ermee gaat lopen pronken.

Al duurt het 50 jaar om ook maar één piepkleine kerncentrale te bouwen, dan is dat nog de moeite waard.
Kerncentrales zijn in principe de ultieme linkse droom, waar iedere milieuactivist voor zou moeten vechten, betere opties zijn er in de verste verte niet.
Lubach heeft daar jaren geleden al een heel mooi en educatief stuk over gemaakt, dat ik zelfs in colleges (voor cursus stralingsbescherming) heb gebruikt als lesmateriaal (zie vooral ook vanaf 14:00):

Laatst bewerkt:
Kerncentrales zijn verreweg de meest efficiënte en groene vorm van energieproductie, en zijn zonder twijfel noodzakelijk om alle klimaatdoelen binnen afzienbare tijd te halen, daar kun je simpelweg niet omheen. Met alleen wind-, zonne- en andere vormen van groene energie ga je dat gewoon niet halen.
Zou je dat eens kunnen staven met wat argumenten waarom dit (wind etc gaan het niet binnen afzienbare tijd halen en nucleair wel) zo is? Of met bronmateriaal (anders dan Lubach :)) ? Ben wel benieuwd namelijk.

Ik zou het wel interessant vinden als er ook eens gekeken zou worden naar hoe de vraag naar elektriciteit (/energie in het algemeen) wat getemperd zou kunnen worden, i.p.v. maar in te blijven zetten op ongebreidelde groei. Een datacenter minder her en der zou bijvoorbeeld al kunnen helpen. Daar lees ik maar weinig over.

• Leuk
Ik heb overigens weinig tegen kerncentrales hoor, ik vind het een beetje eng, maar dat is vooral omdat ik het niet begrijp. Waar ik mee zit is dat het enorm veel weerstand oproept en blijkbaar heel lang duurt voor je er iets aan hebt.

@MetalLimbo , je hebt onmiskenbaar meer verstand van de materie dan ik. Maar ik lees dan, al is er over 50 jaar eentje, dan is het al winst. Dat is precies mijn punt. Ik geloof best dat over 50 jaar eentje ook rendabel is, maar politieke partijen gebruiken de (vooralsnog) luchtkastelen van kerncentrales m.i. vooral om nu niets te hoeven doen.

• Leuk
Ik heb overigens weinig tegen kerncentrales hoor, ik vind het een beetje eng, maar dat is vooral omdat ik het niet begrijp. Waar ik mee zit is dat het enorm veel weerstand oproept en blijkbaar heel lang duurt voor je er iets aan hebt.

@MetalLimbo , je hebt onmiskenbaar meer verstand van de materie dan ik. Maar ik lees dan, al is er over 50 jaar eentje, dan is het al winst. Dat is precies mijn punt. Ik geloof best dat over 50 jaar eentje ook rendabel is, maar politieke partijen gebruiken de (vooralsnog) luchtkastelen van kerncentrales m.i. vooral om nu niets te hoeven doen.
Ik deel dit standpunt. Ik lees in akkoord wel dat er vol ingezet gaat worden op CO2 opslag onder de Noordzee, maar dat klinkt voor mij ook wat absurdistisch en totaal niet logisch (nogmaals; in een veld waar er klakkeloos een nieuw vliegveld wordt geopend. We moeten gewoon toewerken naar minder uitstoot).

Ik dacht dat het ook gewoon een ding is van, als men gewoon meteen was begonnen met kerncentrales toen het er voor het eerst over ging, dan waren ze nu al werkzaam. Dacht dat het al tientallen jaren een discussiepunt is.

• Leuk
Waarderingen: davadude en MetalLimbo
Ik zou het wel interessant vinden als er ook eens gekeken zou worden naar hoe de vraag naar elektriciteit (/energie in het algemeen) wat getemperd zou kunnen worden, i.p.v. maar in te blijven zetten op ongebreidelde groei. Een datacenter minder her en der zou bijvoorbeeld al kunnen helpen. Daar lees ik maar weinig over.

Het social media verbod voor kids onder de 15 is ook in dat kader dus een goed idee :)

• Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit en AngieH
Het social media verbod voor kids onder de 15 is ook in dat kader dus een goed idee :)
Think Outside The Box GIF by Your Happy Workplace

• 100
Waarderingen: RickHuissen
Wel benieuwd hoe @Oasiss als staatsrechtliefhebber aankijkt tegen de plannen om de rechtsstaat wat te versterken? Ik ben daar wel positief over, dat mag ook gezegd worden.

• Leuk

Users who are viewing this thread