Best Kept Secret 2026

Wat heeft je opinie veranderd? Want ik heb het ook al een paar keer geluisterd, maar momenteel allesbehalve overtuigd.
Nu schrijf ik wel niets af voor ik tenminste een volledig album heb geluisterd (wat ik nog niet heb gedaan).
Toen ik ging luisteren was ik met allerlei dingen tegelijk bezig. Ik vond haar in eerste instantie vocaal too much en heb soms wat stukken geskipt. Tijdens de tweede luisterbeurt heb ik gewandeld met een koptelefoon op en was er geen ontkomen meer aan. Mijn eerste indruk ('too much') werd aangepast naar 'intens'. En naarmate ik meer nummers in z'n geheel beluisterde, werd dat alleen maar versterkt. Heel benieuwd naar hoe dit live is (en nee, ik ga op YT niet zoeken naar een optreden). 'Struggle With The Beast'klopt inmiddels op de deur van mijn BKS26 Top 25 playlist.

Ik weet niet hoe het met het tour schema van De La Soul zit, maar zouden zij zondag met Gorillaz dan Feel Good Inc kunnen doen? Zou wel legendarisch zijn denk ik
Doen ze dat nog sinds het overlijden van Trugoy (die als enige een verse heeft op het nummer)?

Ik zie Grote Geelstaart hier nog niet vaak genoemd worden, maar heb ze vanmiddag aanstaan en ik ben eigenlijk best wel onder de indruk van dit bandje. Zo langzamerhand wil ik alles zien op zaterdag 😆

Heb mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen tot dit weekend en heb Iconoclasts van Anna Von Hausswolff toch maar al eens volledig beluisterd. Moet meteen toegeven dat ik wel erg geïntrigeerd ben, ook al weet ik nog niet volledig wat te denken. Maar het is ook wel zo’n werk dat een aantal luisterbeurten nodig heeft om volledig te doorgronden.

Toch staan er meteen een paar nummers op die me ook wel echt kippenvel hebben bezorgd (The Iconoclast & Struggle with the beast voorop). En ik ben wel erg blij dat ik het heb geluisterd. Helemaal overtuigd om haar te gaan bekijken op BKS nu, want denk wel dat dit live magisch gaat worden. Ik hoop dat de saxofonist meekomt, want is echt een enorm grote meerwaarde.

Sorry dat ik aan jullie heb getwijfeld. 😅

Ik weet niet hoe het met het tour schema van De La Soul zit, maar zouden zij zondag met Gorillaz dan Feel Good Inc kunnen doen? Zou wel legendarisch zijn denk ik
Doen ze toch altijd? Heb zelf nog nooit een Gorillaz show gezien zonder De La Soul (of op zijn minst Posdnuos) die meedoet.

Mijn voorlopige lijst.
Vrijdag:
Must: Sudan Archives
Graag: Ão, Amaarae, Curtis Harding, De La Soul, supermodel*
Misschien: Model/Actriz, MAVI, Mula B, Merol, Elmer, Swordes

Zaterdag
Must: Nick Cave & the Bad Seeds, Nation of Language, Sef
Erg Graag: Hayley Williams, Dame Area, mark william lewis, Naïka
Misschien: Bruno Berle, Weval, Wolf Alice, Etta Marcus

Zondag
Must: Gorillaz, Dressed like Boys
Graag: Joey Valence & Brae, Anna von Hausswolff, Genesis Owusu, Parker fans
Misschien: Don West, Ethel Cain, Jungle by Night, Sophie Straat, Sharon van Etten, Skullcrusher, Another Country $$$$

Vrijdag is een leuk begin maar geen hoogvlieger.
De zaterdag is veel wat ik erg graag wil zien. Daar gaat vast ergens een treurige streep doorheen tenzij het netjes over de lange dag verdeeld is.
Zondag een genieten geblazen laatste dag.

1769612662286.png
Dit zou wel echt de meest funny (lees: kut) mogelijke clash zijn die je met het vrijdagprogramma kunt maken.

• Wow
Waarderingen: Matthijs
Even iets anders er tussen gooien: ik ga de laatste 10 jaren elke zomer naar een hoop festivals.
Maar deze zomer komt er een primeur waarbij ik alleen naar BKS zal trekken voor een combi (enkel zaterdag sluiten er wat vrienden aan).
Is er iets zoals een meet-up van festileaks leden op BKS?

Om op deze manier nieuwe festivalliefhebbers te leren kennen en eventueel samen een concert mee te pikken op BKS? :D

Om on topic te blijven hierbij alvast 5 namen waar ik op elke dag naar uitkijk (zonder specifieke volgorde):

Vrijdag:
- Croithe
- Model/Actriz
- Newdad
- Jack White
- Ao

Zaterdag:
- Wolf Alice
- Tramhaus
- Tropical Fuck Storm
- Nick Cave & The Bad Seeds
- Nation of Language

Zondag:
- Sharon Van Etten
- Getdown Services
- Mac DeMarco
- Lime Garden
- Dressed Like Boys

Even iets anders er tussen gooien: ik ga de laatste 10 jaren elke zomer naar een hoop festivals.
Maar deze zomer komt er een primeur waarbij ik alleen naar BKS zal trekken voor een combi (enkel zaterdag sluiten er wat vrienden aan).
Is er iets zoals een meet-up van festileaks leden op BKS?

Om op deze manier nieuwe festivalliefhebbers te leren kennen en eventueel samen een concert mee te pikken op BKS? :D
Ik ben in '22, '23 en '24 ook steeds alleen geweest, ook iedere keer 1 dag met vrienden en de 2 andere dagen zelf. Er was toen volgens mij wel steeds een meet-up, maar dat was altijd als het festival al bezig was en er iets speelde waar ik heen wilde.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Echt bizar goed. Stond met mijn zoon linksvoor en echt weergaloos concert gezien. Heb kaarten voor dtrh maar overweeg door Anna dagkaarten voor de zondag te halen.

Ik was er ook. Ik vond er dus geen klap aan. Zeer eentonig en haar stem begon me na 30 minuten op de zenuwen te werken. Beetje irritant want ik had er echt zin in. Veel opbouw en weinig climax. Het mocht wel wat explosiever en spannender. Soms heb je dat helaas. Geen klik.

Ik probeer me tegenwoordig op festival te focussen op 4-5 shows en die dan volledig te zien. Dit i.p.v. de hele dag van hot naar her rennen om alles (gedeeltelijk) te willen zien. Na 4-5 (goede) shows ben ik meestal ook wel verzadigd. Tussendoor genoeg tijd om te dwalen, eten etc. Voorlopig (een hoop nog onbekend) mijn to see lijst per dag (op volgorde):

Vrijdag: Sudan Archives, Model/Actriz, Jack White, Blood Incantation, Curtis Harding
Zaterdag: Nick Cave, Aldous Harding, Sef, Nation of Language, Hiqpy
Zondag: Ethel Cain, Yard Act, Dressed Like Boys, Lime Garden, Anna von Hauswolff

P.s.1: Zaterdag staan toch wel erg veel dingen waar ik nieuwsgierig naar ben, dus dat kan nog alle kanten op.
P.s.2: Bijv. op de zaterdag ben ik heel erg huiverig om dingen die ik niet ken te gaan luisteren omdat ik zoveel dat ik wel (soort van) ken al wil zien en mijn keuzes niet nog moeilijker wil maken. Wacht sowieso vaak pas met goed inluisteren tot het tjjdschema bekend is. Kan ik me focussen op de plekken waar ik nog een open planning heb. Herkenbaar?

• Leuk
Waarderingen: yeaghi en Matthijs
Voorlopige 5 must sees per dag

Vrijdag:
- Jack White
- Blood Incantation
- Croithe
- De La Soul
- Ao

Zaterdag:
- Aldous Harding
- Nick Cave & The Bad Seeds
- Nation of Language
- Mark William Lewis
- Madra Salach

Zondag:
- Sharon Van Etten
- Anna von Hausswolff
- Ethal Cain
- Skullcrusher
- Gorillaz

En op iedere dag staan er nog minimaal 5 namen die ik ook wil zien.
Echt heel fijn programma dit jaar!

5 must sees per dag voor mij:
Vrijdag:
Jack White
Ao
Model/Actriz
Croithe
Military Gun

Zaterdag:
Nick Cave & the Bad Seeds
Nation of Language
Madra Salach
Grote Geelstaart
Sef

Zondag;
Ethal Cain
Dressed Like Boys
Anna Von Hausswolf
Yard Act
Gorillaz

Vooral de Zaterdag en zondag nog heel veel andere acts die ik ook graag wil zien, zoals Tramhaus, Hiqpy, Radio Free Alice, Weval, Tropical Fuck Storm, Wolf Alice.

Vrijdag:
1. Jack White
2. Croîthe
3. Model/actriz
4. Blood Incantation
5. Supermodel*

Zaterdag
1. Grote Geelstaart
2. Wolf Alice
3. Hiqpy
4. Nick Cave & the Bad Seeds
5. Hayley Williams