Bospop 2026

Ik heb het al eerder gezegd en blijf erbij; het boeken van vele coverbands vind ik organisatorische armoede.

Ik denk wel dat dit steeds meer gaat gebeuren. Enerzijds om de simpele reden dat veel acts niet meer bestaan maar anderzijds omdat coverbands een veel goedkoper alternatief kunnen zijn. Voor een heleboel maakt het geen zak uit, zolang ze maar een biertje kunnen drinken met op de achtergrond wat bekende hits.

• Leuk
Waarderingen: VanillaBoy
Ik denk wel dat dit steeds meer gaat gebeuren. Enerzijds om de simpele reden dat veel acts niet meer bestaan maar anderzijds omdat coverbands een veel goedkoper alternatief kunnen zijn. Voor een heleboel maakt het geen zak uit, zolang ze maar een biertje kunnen drinken met op de achtergrond wat bekende hits.
Dit inderdaad. Coverbands zijn een goedkoop alternatief die voor niet zo'n grote muziekliefhebbers misschien nog wel een betere toevoeging zijn aan het programma dan een goed onbekend bandje, alleen al door de herkenbaarheid en het hoge meezing-gehalte. Ik zie ook liever nog een leuk bandje met originele muziek, maar ik snap best het boeken van een goede coverband in de huidige tijd. En al helemaal als je altijd de keuze hebt tussen een bandje met eigen muziek of een coverband.

Dit inderdaad. Coverbands zijn een goedkoop alternatief die voor niet zo'n grote muziekliefhebbers misschien nog wel een betere toevoeging zijn aan het programma dan een goed onbekend bandje, alleen al door de herkenbaarheid en het hoge meezing-gehalte. Ik zie ook liever nog een leuk bandje met originele muziek, maar ik snap best het boeken van een goede coverband in de huidige tijd. En al helemaal als je altijd de keuze hebt tussen een bandje met eigen muziek of een coverband.
Het geeft wel het onderscheid aan tussen festivals die zich blijven focussen op originele muziek en festivals waar het 'meezingen ongeacht wie er speelt' de overhand krijgt.

Leuk alternatief als je 100 ipv 260 Euro voor een weekend vraagt ja. Zag staan dat er vorig jaar zo'n 25% van de line up coverbands waren, dat is echt armoede! Ga dan gewoon weer terug naar twee volle festivaldagen.

• 100
Waarderingen: B0G5 en gy0n
Leuk alternatief als je 100 ipv 260 Euro voor een weekend vraagt ja. Zag staan dat er vorig jaar zo'n 25% van de line up coverbands waren, dat is echt armoede! Ga dan gewoon weer terug naar twee volle festivaldagen.
Dat zou inderdaad de beste optie zijn om terug te gaan naar 2 dagen met op vrijdag weer een ouderwetse gratis coverband-avond en dan de twee overige dagen een volwaardige festivaldag op te zetten. Misschien lukt dat programma- en tour-technisch toch niet om het zo geregeld te krijgen in Weert met de acts die ze willen boeken (het is een drukke tijd met veel festivals in datzelfde weekend die ze toch moeten verdelen over de drie weekenddagen).

Ter verdediging van de organisatie wil ik wel nog even benadrukken dat de meeste coverbands spelen in de "24-uurs tent" en er op datzelfde moment een andere band speelt in de festivaltent. Er zijn enkele uitzonderingen, maar op de meeste tijdstippen kun je in plaats van naar een coverband tevens naar een originele act kijken (behoudens de coveracts die in de festivaltent zijn gepland natuurlijk).

Is natuurlijk financieel wel een stuk minder dus dat gaan ze niet zomaar doen

Even terug naar eventuele aanvullingen nog van de line-up. Ik zie net dat Rock Herk onder anderen Amenra en The Libertines erbij voegt op het programma. Ik weet niet precies hoe het met de tourplannen zit, maar beiden zouden nog mooie toevoegingen ook voor Bospop kunnen zijn

Tribute acts van Eagles en Knopfler krijgen misschien een plaats in de tent omdat die doorgaans ook volle theaters trekken. Maar ik vermoed dat ze alle tribute acts (tot nu toe 4) gewoon op het derde podium zetten. Maar verder mee eens hoor, ze zouden beter terug gaan naar 2 volle festivaldagen...

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
En vergeet niet. Vorig jaar was de band waar het drukste voor was in de tent de ABBA tribute. Geen doorkomen aan terwijl je voor The War & Treaty later zo kon doorlopen tijdens het concert. Zulke bands scoren gewoon. Ook al zie ik zelf ook liever originele bands.

Als de kaartverkoop zo goed loopt is dit soort discussies voeren ook een beetje onzinnig, want het is blijkbaar de mening van de minderheid inderdaad.

Even terug naar eventuele aanvullingen nog van de line-up. Ik zie net dat Rock Herk onder anderen Amenra en The Libertines erbij voegt op het programma. Ik weet niet precies hoe het met de tourplannen zit, maar beiden zouden nog mooie toevoegingen ook voor Bospop kunnen zijn

Amenra zou ik vet vinden, maar lijkt me toch iets te alternatief voor Bospop.

• Leuk
Waarderingen: Bokirules
Als de kaartverkoop zo goed loopt is dit soort discussies voeren ook een beetje onzinnig, want het is blijkbaar de mening van de minderheid inderdaad.
Mijn mening maar kan er naast zitten is dat de kaartverkoop zo goed loopt vanwege de geweldige bovenkant van de affiche. Zowel de headliners als de subs alsmede acts als bv Kaiser Chiefs Floor Jansen, Chris Isaak, Airbourne.
Die 4 of 5 tribute acts nemen mensen op de koop toe. Benieuwd of ze uitverkopen dit jaar maar die kant gaat het wel op geloof ik?

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Bokirules en BatMutsje
Weet niet of op de koop toe nemen de goeie term is, er zullen ook veel bezoekers zijn die inderdaad voor de bovenkant komen maar in de undercard liever een coverband zien dan een band die ze niet kennen.
Mijn punt was meer dat als de kaartverkoop goed gaat (wat hier toch door meerderen wordt beweerd) er ook geen reden is om de formule radicaal te veranderen.

• Leuk
Waarderingen: Bokirules en BatMutsje
Tribute acts van Eagles en Knopfler krijgen misschien een plaats in de tent omdat die doorgaans ook volle theaters trekken. Maar ik vermoed dat ze alle tribute acts (tot nu toe 4) gewoon op het derde podium zetten. Maar verder mee eens hoor, ze zouden beter terug gaan naar 2 volle festivaldagen...
Parris opent op het podium volgens de gitarist op Facebook (net als in 2022).

Weet niet of op de koop toe nemen de goeie term is, er zullen ook veel bezoekers zijn die inderdaad voor de bovenkant komen maar in de undercard liever een coverband zien dan een band die ze niet kennen.
Mijn punt was meer dat als de kaartverkoop goed gaat (wat hier toch door meerderen wordt beweerd) er ook geen reden is om de formule radicaal te veranderen.
Maar die kaarten worden toch niet gekocht op de coverbands.
Zoals hier vermeld, armoede als er te veel.zijn geboekt.
Op een festival als Bospop kan het nog met een paar acts. Maar bij Pinkpop of Werchter vind ik het echt niet passen.
Op een festival als Paaspop wel, dat is een uit de hand gelopen kermis.

• Leuk
Waarderingen: PJ en degrotegeneraal
Maar die kaarten worden toch niet gekocht op de coverbands.
Zoals hier vermeld, armoede als er te veel.zijn geboekt.
Op een festival als Bospop kan het nog met een paar acts. Maar bij Pinkpop of Werchter vind ik het echt niet passen.
Op een festival als Paaspop wel, dat is een uit de hand gelopen kermis.
Beach Boys Best zijn toegevoegd op de zaterdag.

• Wow
  • Leuk
Waarderingen: HaaEll en Glow
Band van The Voice-finalist vermorzeld door coverbands, popzaal walgt van ‘tribute-explosie veroorzaakt door SBS6’

• Leuk
  • Pray
Waarderingen: Bokirules en TheFrames

Users who are viewing this thread