Graspop Metal Meeting HURT/HEAL

Wie is je favoriete GMM headliner?

• Totaal aantal stemmers
    79
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik snap eigenlijk niet dat zo weinig mensen lijken warm te lopen voor een headline show van Nightwish. Constant wordt er geroepen om minder herhaling. Wel. Bij hun was het het langst geleden dat ze er nog stonden. Alle bands die nu nog in de lijst staan hebben er allemaal post covid nog gestaan. Maar blijft vooral roepen om minder herhaling zene mannekes

hopelijk staan ze er voor 2030 nog eens dan sta ik er hoe dan ook bij! Veel te lang geleden dat ik ze nog eens zag

Ook opvallend. BMTH is nog de enige band met een slot dit jaar
Als je in de top 12 eindigt van de 48 bands lijkt het mij dat best veel mensen net wel warm lopen voor een nieuwe headline show van Nightwish. Ben zelf geen grote fan, maar zou toch best tevreden zijn met dit resultaat. Klopt dat de meeste overgebleven bands er nog recent hebben gestaan, maar ze hebben ook allemaal een sterk optreden gegeven. Dan is het meestal minder erg om ze sneller terug te laten komen. 'Recency bias' speelt in dat opzicht ook wel mee.

Ik heb het idee dat men constant vergeet dat je om wat voor reden dan ook voor of tegen een band mag stemmen. Kan prima zijn dat een Sabaton of een Nightwish top show producties neerzetten en "objectief" gezien goede headliners zouden zijn, als genoeg mensen hun muziek of wat dan ook niet leuk vinden vliegen ze er uit...

Maar sabaton heeft een heel sterk 'love it or hate it'.
Aangezien zowat al hun nummers op hetzelfde staptempo van een leger lijken te zijn gebouwd, krijg je niet bepaald interesse van mensen die houden van proggy riffs en verrassende elementen. De zang van Joakim is dan nog een extra zwaar element waar men vaak op afhaakt.
Klopt helemaal!

Dan veronderstel ik dat u ze niet gezien hebt met hun laatste Europe zaaltour. Die show was AF. Zelfs zonder Marko. Vuurwerk, confetti, lichten, lasers, rook, ... . Natuurlijk niet zo spectaculair klinkend want Electric Callboy doet het ook, of Powerwolf of Rammstein of whatever.

Bij Nightwish kwam daar echter nog eens bij: alles perfect geregiseerd, fantastische performance, band was goed op elkaar ingespeeld, ... . Ja die andere bands die ik noemde hebben dat ook (ja zelfs EC die ik enkel leuk vind van Frank zummo). Maar bij Nightwish was het op de Nightwish manier en dat maakte het uniek

In 2016 waren ze afsluiter north en nu zouden ze voor niet minder dan headliner terug komende. Goed wetende dat RW meer zou betalen. Want hun lange hiatus maakt hen ook gewild

Nr 1 zou ik ook niet zeggen maar gezaag over teveel herhaling wil ik ook niet meer horen. En ik zou zeggen top 8
Ik snap deze rant niet echt. Zelf ook een grote Nightwish fan maar zijn toch op een mooie plek geëindigd? Als je kijkt hoeveel hoger het staat dan de andere symfonische metalbands, een genre dat toch niet het grootste is onder de metalgenres. Ik ben er tevreden mee iig

de Youtube cijfers van Ghost kan toch bijna niet kloppen?
Wat mij eigenlijk nog het meest opvalt is hoeveel groter YT music is dan Spotify... Leef ik dan echt zo onder een steen? Heb dat echt nog nooit gebruikt.

Of is YT vooral groot in bepaalde landen (en Spotify niet)?
Lijkt mij alsnog heel sterk dat het er zoveel zijn. Even ter vergelijking, The Emptiness Machine van Linkin Park heeft in totaal 189 miljoen views, de comeback van een van de grootste bands in het genre en die hebben dan maar 19 miljoen views meer in anderhalf jaar?
Misschien is Ghost niet helemaal goed getagd ;p
Bekijk bijlage 18199
De cijfers kloppen, in ieder geval toch van mijn kant. 😉
Het is natuurlijk mogelijk dat er op een of andere manier een fout zit in de manier waarop YouTube aan die getallen komt, dat weet ik niet.

De getallen heb ik gewoon van hun officiële bandpagina's op beide streamingsdiensten:

YouTube Music
1768574230524.png

Spotify
1768574263578.png

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik vermoed dat elke stream van een videoclip op het kanaal van de band meegeteld wordt, niet alleen de streams van mensen met een YT music abonnement. Maar om dat zeker te weten zou @MetalLimbo iets meer moeten vertellen over de bron van zijn cijfers. Als mijn vermoeden correct blijkt tikt het natuurlijk flink aan, aangezien dat de meest toegankelijke manier is om gratis muziek te streamen. En een band als Ghost besteed sowieso veel aandacht aan clips, plus extra video's ("Chapters") die het verhaal achter de band vertellen, ik weet ook niet of die er uit gefilterd worden, als die ook meetellen zou dat een goede verklaring kunnen zijn voor hun extreem hoge score @mart1234.
YouTube telt het blijkbaar ook mee als je een filmpje kijkt waarin het nummer wordt gebruikt
Dus elke video of short met Mary on a Cross die wordt bekeken, ook al is het maar 10 sec muziek telt wss mee.
Dat zou inderdaad allemaal een rol kunnen spelen.

Op zichzelf is Spotify volgens mij wel een stuk groter dan alleen YouTube Music, maar de aantallen genoemd op YouTube Music tellen als het goed is ook de 'gewone' YouTube views mee, en die tikken blijkbaar aardig aan.
In Europa en de VS is Spotify populair en dominant, maar YouTube wordt met name in andere werelddelen als Zuid-Amerika, Azië en Afrika zeer veel gebruikt voor muziekconsumptie.
In veel van die landen/culturen zijn videoclips heel belangrijk voor de muziekbeleving, waardoor YouTube zowat de standaard is.

Maar de hoofdreden waarom Ghost zoveel luisteraars heeft ligt waarschijnlijk toch grotendeels aan Mary On A Cross, dat viraal ging op TikTok na gebruik in een filmpje over Stranger Things.

• Leuk
Ik heb het idee dat men constant vergeet dat je om wat voor reden dan ook voor of tegen een band mag stemmen. Kan prima zijn dat een Sabaton of een Nightwish top show producties neerzetten en "objectief" gezien goede headliners zouden zijn, als genoeg mensen hun muziek of wat dan ook niet leuk vinden vliegen ze er uit...
Mag je dan ook een band minnen als je 'm eigenlijk heel goed vindt? 😏😜

• Haha
Zo, nu na vandaag 3 van mijn favoriete bands eruit liggen kan ik mij wel weer volledig op het minnen gaan storten. :cool:
Ben er alleen nog niet uit op wie, er zijn meerdere opties met verschillende argumenten.. 🤔

Spin Spinning GIF by S4C

• Leuk
Waarderingen: Chiel
Bring Me The Horizon - 139
Gojira - 129
Iron Maiden - 161
Korn - 130
Machine Head - 72
Nine Inch Nails - 160
Parkway Drive - 176
Slipknot - 193 (-10)
System Of A Down - 117
Tool - 101

• Wow
Waarderingen: Piebe71
Van alles wat er over bleef, was Nightwish toch veruit de kleinste qua Graspopheadlinerwaardigheid. De connectie tussen de band en het festival lijkt sowieso niet al te hecht, 2 keer op 30 jaar is wel heel weinig. En Nightwish kan misschien dagen na elkaar een Ziggo Dome uitverkopen, maar in België slagen er nauwelijks (of zelfs niet) in om één Lotto Arena uit te verkopen. Populariteit kan sterk variëren van land tot land en in België is Nightwish nu eenmaal niet enorm populair.

Verwacht die eerlijk gezegd eerder als headliner van de Marquee, als ze ooit nog eens op Graspop opduiken.

Van alles wat er over bleef, was Nightwish toch veruit de kleinste qua Graspopheadlinerwaardigheid. De connectie tussen de band en het festival lijkt sowieso niet al te hecht, 2 keer op 30 jaar is wel heel weinig. En Nightwish kan misschien dagen na elkaar een Ziggo Dome uitverkopen, maar in België slagen er nauwelijks (of zelfs niet) in om één Lotto Arena uit te verkopen. Populariteit kan sterk variëren van land tot land en in België is Nightwish nu eenmaal niet enorm populair.

Verwacht die eerlijk gezegd eerder als headliner van de Marquee, als ze ooit nog eens op Graspop opduiken.
Tuurlijk, met SOAD op de Jupiler Stage en Tool in de Metal Dome.. 😅 ;)

Nu jullie massaal de laatste vrouw eruit hebben gewerkt afgelopen nacht, verwacht ik toch wel minimaal wat nieuwe lijstjes in de CropTop100 als goedmaker! Stem op de beste nummers door vrouwen geschreven/gezongen!

@Metalhead Liam, @Chiel, @Blommie, @kaiser en @elo, laat nu ook eens wat liefde voor de vrouw zien en stuur jullie lijstjes in! Verander jezelf van minners van Nightwish in minnaars van Nightwish! Anderen uiteraard niet uitgesloten van deelname.

Daar denk ik nog over na. In de Werchter/Pinkpop hurt/heal heb je ook regelmatig the XX 10 minpunten gegeven ...

Voor minder dat headliner north of zelfs south komen die niet meer denk ik. En intussen zullen die wel terug een Lotto Arena vol krijgen, na hun hiatus voldoende mensen die ze nog eens willen zien.

Daar denk ik nog over na. In de Werchter/Pinkpop hurt/heal heb je ook regelmatig the XX 10 minpunten gegeven ...

Maar ook geprobeerd Olivia Rodrigo er langer in te houden! Maar daarom heb ik zelf ook al wel gestemd voor de CropTop, om het wat goed te maken :D

• Leuk
Waarderingen: Chiel
Bring Me The Horizon - 134 (-5)
Gojira - 129
Iron Maiden - 161
Korn - 130
Machine Head - 77 (+5)
Nine Inch Nails - 160
Parkway Drive - 176
Slipknot - 193
System Of A Down - 117
Tool - 101