Verzameltopic Overige Internationale Festivals 2026

Enkele vragen rond way out west festival wat nu op polepositie staat van buitenlands festival dat ik evt wil bezoeken in 2026:)

1 Wanneer sluiten de headliners normaal af? Ik las ergens om 23h maar dat lijkt me wat te vroeg?
2 Welke grote namen komen er wellicht nog bij. Bij oyenfestival zie ik onder meer Turnstile en Amyl and the Sniffers die ik niet zie nu bij Wayoutwest festival.
3 Mag je eten meenemen naar het festival zolang het geen 'grote hoeveelheden' zijn.
4 Mag je blikjes meenemen van 33cl naar het festival (kleiner dan 0,5L)?
5 Films beginnen blijkbaar rond 14h maar wanneer beginnen de eerste internationale acts type oklou, geese, dijon?
6. Er zijn twee grote mainstages die elkaar afwisselen in concerten en dan een tent geloof ik en nog een kleiner open stage. Valt het mee om optredens te zien op de kleinere podia of is de tent op een bepaald moment volledig volzet zodat je er niet meer binnen kunt.
7 Hoe zit het met zitplaatsen met zicht op diverse podia en met zitplaatsen over het terrein verspreid.
8 Wat zijn nadelen van dit festival?
9 Hoeveel gaan de dagkaarten vermoedelijk kosten? Zou dit 150 Euro kunnen zijn?
10 Hoeveel kost een taxi in Stockholm voor bv vijf km? Bestaat uber in deze stad?

1. Donderdag 23.00 uur, vrijdag en zaterdag 24.00 uur. Daarna gaat het festival door in de stad, soort eurosonic, met optredens in de lokale clubs
2. Er zijn al 8 grote namen, dus aan de bovenkant lijkt t wel redelijk vol. Turnstile en Amyl inderdaad wel de meest waarschijnlijke opties dan voor een plek in de namiddag, Mogwai eventueel ook.
3. Volgens mij niet.
4. Nope. Vorig jaar deelden ze bij binnenkomst wel continu blikjes coca cola zero uit. Die sponsoren flink. Sowieso veel reclame uitingen, dat geld voor de headliners moet ergens vandaan komen natuurlijk...
5. Normaliter na de film (vanaf een uur of vijf), vorig jaar was Nilüfer Yanya wel al vroeg. Hangt een beetje af hoe populair de act die je wilt zien daar is, dat verschilt nog wel eens per land.
6. Als je op tijd bent, kom je de tent wel in. Het was vorig jaar alleen bij Mkgee erg druk, die hadden beter op main kunnen staan.
7. Zitplaatsen zat over het hele terrein, maar voor goed zicht kun je beter gaan staan.
8. Ik heb beide keren dat ik er was een dag matig tot slecht weer gehad. En niet iedereen zal blij zijn dat er alleen vega eten is. En t bier is duur (omgerekend iets van 8 euro voor een blikje). Verder heerlijk festival, top terrein, prima bereikbaar, beschaafd publiek (beetje a la BKS) en top line up
9. Zoiets denk ik ja, 140 ofzo.
10. Gothenburg bedoel je denk ik? Geen idee, overdag pak je gewoon de tram en alles is redelijk te belopen. Vanaf Pustervik (de lokale "Melkweg") was ik na afloop van Stay Out West in een minuut of 20 terug bij t hotel (nabij station) en ik ben niet bepaald een atleet...

Al met al dikke aanrader, hoop niet te veel clashes met deze top line up. Vorig jaar was Beth Gibbons gelijk met Fontaines DC wel even balen, maar uiteindelijk makkelijke keuze: vooraan bij Beth staan genieten in de tent. En vanaf Schiphol ben je in no time in hartje Gothenburg.

NIEUWE TICKETINFO WAY OUT WEST FESTIVAL: eendaags of tweedaags
Als je Nick Cave en the Cure op dezelfde dag wilt zien bv:)

eendagstickets ca 173 Euro, tweedaagse tickets 254 Euro vanaf woensdag te koop

Tons of Rock (NO) met elf nieuwe artiesten.
❄️
THE HIVES
❄️
SEPULTURA-Final show in Norway
❄️
LEPROUS
❄️
DOGSTAR
❄️
BLACK DEBBATH
❄️
IMMINENCE
❄️
THE WARNING
❄️
PALEFACE SWISS
❄️
THE BABOON SHOW
❄️
SLAY SQUAD
❄️
EGO KILL TALENT
❄️

Bergenfest (NO) kondigt The Hives aan als headliner voor donderdag 11 juni. Ook Kristi Brud is voor die dag aangekondigd.

Midgardsblot (NO) heeft nog wat namen aangekondigd: Gehenna, Skáld, Einherjer en Forndom. Eerder nog vergeten om te vermelden dat ook The Crazy World of Arthur Brown komt (moest afgelopen editie annuleren). Meer namen zijn onderweg.

Festival de Nîmes (FR) kondigt Joe Hisaishi aan voor 28 juni. Vet hoor.
🎵 Le célèbre compositeur dirigera certaines de ses plus belles musiques de films, notamment les œuvres primées Hana-Bi (Fireworks) et Kids Return du célèbre réalisateur Takeshi Kitano, ainsi que bien d’autres. De plus, ses musiques très appréciées pour les films du Studio Ghibli, tels que Le Voyage de Chihiro, Ponyo et Le Château ambulant de Hayao Miyazaki, seront accompagnées de scènes des films projetées sur grand écran.

Ce concert sera l’un des rares en Europe où Joe Hisaishi dirigera lui-même et jouera au piano. Ne manquez pas cette occasion exceptionnelle !

Lucca Summer Festival (IT) kondigt David Byrne aan voor 25 juni.

Op welke andere festivals zien we Gorillaz en Little Simz performen op dezelfde festivaldag?

leuke acts gemixt met kut acts, knap.
Is een festival dat vooral op elektronische acts gericht is, maar telkens ook een paar parels lijkt te boeken.
Zo heb ik vorig jaar tussen de "kut acts" door wel maar mooi Air, Magdalena Bay, Charli XCX, Beach House, FKA Twigs en LCD Soundsystem kunnen meepikken.

• Leuk
Waarderingen: festibob
Is een festival dat vooral op elektronische acts gericht is, maar telkens ook een paar parels lijkt te boeken.
Zo heb ik vorig jaar tussen de "kut acts" door wel maar mooi Air, Magdalena Bay, Charli XCX, Beach House, FKA Twigs en LCD Soundsystem kunnen meepikken.
Ja die line-up verbaasde mij ook al haha. Uiteindelijk staan er wel veel parels, maar dan heb je ook Amelie Lens, Polo & Pan

Tons of Rock (NO) al snel met een volgende worp.
🔗TRIVIUM🔗 SUICIDAL TENDENCIES 🔗DDR🔗 EIVØR 🔗PAIN🔗PRESIDENT🔗GRANDSON🔗STORM🔗BLOOD RED THRONE🔗YONAKA🔗THE FUNERAL PORTRAIT🔗

Midgardsblot (NO) komt met Mira Ceti en Koldbrann.

Tromsø World Festival (NO) maakt de eerste naam bekend: Sápmi-artieste Katarina Barruk.

Festival de Nîmes (FR) kondigt The Cure aan voor 24 en 25 juli.

Bergenfest (NO) kondigt Tobias Sten, Don West en Brooke Combes aan.

Minnesota Yacht Club (VS) met de line-up.
693871c8d7b1467ff146d57f_MYC26_AdmatFinal_Social_1080x1350-PRESALE%20(1)%20copy.png

Øyafestivalen (NO) kondigt vier nieuwe namen uit het thuisland aan. Mooi rijtje namen, wat mij betreft.
THOMAS DYBDAHL – fredag 14. august (dag van sombr)
SLOMOSA – fredag 14. august (dag van sombr)
REOLÔ – torsdag 13. august (dag van Nick Cave & the Bad Seeds)
NONNE – onsdag 12. august (dag van The Cure)

Vaulen Open Air (NO) kondigt zeven nieuwe aan. Daarmee is de line-up nu als volgt.
599010766_17993773718893234_5899349240717644517_n.jpg

Users who are viewing this thread