Graspop Metal Meeting 2026

Hadden ze dit jaar maar Alice In Chains geboekt... En het is volgens mij 1x voorgekomen? En bij meer mainstream bands snap ik die overlap wel. En dat Pinkpop en GMM dat soort namen weleens delen is geen probleem, alleen bij RW is het dus altijd meteen uitgesloten dat het dan nog op GMM mag komen (en vice versa) even los van op herhaling komen dan. Linkin Park is nu een mooi voorbeeld denk ik, dat had op de donderdag wat mij betreft toch imposanter gestaan dan The Offspring. Verder ik ga gewoon heel slecht op festivals die dag programmering hebben waar bijvoorbeeld een band als Blood Incantation om 15:00 speelt, en om 16:00 Zwangere Guy...

Dat is geheel een persoonlijke voorkeur, die ik weleens hier uitgelegd heb als ''als ik naar de friettent ga, wil ik friet, geen salade''. Het wordt mij anders allemaal te algemeen en daar kies ik liever niet voor.
Jep het een sluit helaas het ander wel 99,5% uit, uitzonderingen daar die hier al vaker gepasseerd zijn.
Alice in Chains is volgens mij wel vaker geweest, maar in 2014 had ik ze alsnog liever op Werchter willen zien ;) Het was een voorbeeldje.
Dit jaar GMM met John Coffey, Bad Omens dus...., The Gathering, die had ik graag op RW gezien.
Scowl was vorig jaar echt tof op Werchter, nu op de GMM lineup.
Tom Morello heeft GMM-Werchter- GMM in zn broekzak zitten zometeen.
Allemaal acts die prima op beiden passen. En dan hebben we het nog niet over de grotere die op de mainsteamfestivals best goed vallen; Volbeat, Limp Bizkit, Within Temptation. Blablablabla . overlap genoeg.

Ik vind dat GMM vaak heel sterk boekt met bijzonder weinig herhalingen en veel 'First timers' Natuurlijk veel oudgedienden bovenin. Maar daar ontkom je niet aan. Mocht RockWerchter enkel Rock willen boeken dan zal het bovenin ook vaak herhaling zijn. De lineups van GMM flirten vaak met mij , maar ik zie ook zooo graag een London Grammar, een Muse of een Underworld. die breedte trekt mij over de streep met gelukkig een paar ferme harde namen ertussen zoals komend jaar Blood Incantation , Rise Against en A perfect Circle.

Linkin Park; daar volg ik je helemaal. Werchter was daar vorig jaar messcherp mee. Parklife nu is nog niet uitverkocht, (zijn uiteraard ook een hele hoop tickets) maar die had de GMM donderdag zeker aangenamer gemaakt. Laat het frietkot vooral friet verkopen ja ;)

Neem aan niets misgelopen, stonden vorig jaar op gmm en waren waarschijnlijk al enige tijd terug geboekt voor werchter.
Ja, met misgelopen bedoel ik vooral dat er een (andere) potentiële afsluiter is weggevallen. De plek op de poster was immers nog open.

Ja, met misgelopen bedoel ik vooral dat er een (andere) potentiële afsluiter is weggevallen. De plek op de poster was immers nog open.
Maar Blood Incantation leek juist helemaal niet ideaal als afsluiter Marquee op zaterdag GMM, aangezien ze er afgelopen jaar al stonden.
Bands die op de vorige editie stonden óf al aangekondigd zijn voor een ander Belgisch festival zijn weliswaar niet volledig uitgesloten, maar kun je toch moeilijk als ideale, serieuze kanshebber benoemen, laat staan dat het verbazingwekkend is dat ze er niet staan.

Zelfde geldt voor namen als Channel Zero (afscheid of local hero of niet) of Carach Angren die ik al vaker voorbij heb zien komen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Laten we dan stellen dat ik er vooral op hoopte (eerder dan de meest logische keuze). Ze toerden immers al, waren al aangekondigd op Hellfest etc.

Machine Head was ook 2x achter elkaar headliner. En dacht recent nog een andere grote naam ook maar kom er even niet op. Dus onmogelijk leek het niet. Maar het werd dus Werchter. Dacht ook dat het iets te extreem was voor Werchter. Blijft in de basis toch gewoon redelijk technische Death Metal met zware grunts (sowieso de meest extreme metal ooit op Werchter denk ik?).

In ieder geval lijkt die spot toch niet te zijn ingevuld zoals initieel verwacht werd door de organisatie (maar ging wellicht om een andere band ja).

Laten we dan stellen dat ik er vooral op hoopte (eerder dan de meest logische keuze). Ze toerden immers al, waren al aangekondigd op Hellfest etc.

Machine Head was ook 2x achter elkaar headliner. En dacht recent nog een andere grote naam ook maar kom er even niet op. Dus onmogelijk leek het niet. Maar het werd dus Werchter. Dacht ook dat het iets te extreem was voor Werchter. Blijft in de basis toch gewoon redelijk technische Death Metal met zware grunts (sowieso de meest extreme metal ooit op Werchter denk ik?).

In ieder geval lijkt die spot toch niet te zijn ingevuld zoals initieel verwacht werd door de organisatie.
Hopen op herhalers kan en mag natuurlijk altijd, al leidt dat over het algemeen wel tot teleurstellingen, uitzonderingen daargelaten. ;)

• Leuk
Waarderingen: Finisterra en Loek123
Hoezo is er niets misgelopen?

De spot op de poster werd bewust opengelaten door de organisatie. Uiteraard hadden ze liever een andere band dan SFU als afsluiter Marquee gehad initieel. Welke band dan mislukt is, weten we niet.

[post hierboven werd verwijderd dus deze kan ook weg]

In ieder geval lijkt die spot toch niet te zijn ingevuld zoals initieel verwacht werd door de organisatie (maar ging wellicht om een andere band ja).
Mogelijk wel, alhoewel je amen ra moeilijk toegankelijk kan noemen. Maar die zijn nu wel eenmaal heel populair in Belgie, dus is niet echt een correcte vergelijking.
Ik neem ook wel aan dat er ergens een onderhandeling is misgelopen voor minstens 1 marquee headliner, maar dit zal wel niet bi zijn geweest, wie wel zullen we hoogstwaarschijnlijk nooit weten.

Klopt, Amenra is zeker ook extreem ja, maar dat soort bands stonden ook al geregeld elders, zoals op bv. Pukkelpop zelfs (is minder puur metal in de basis dan Blood Inc, eerder Post-Hardcore/Sludge). Ik herinner me de 2008 Pukkelpop editie met Amenra, Neurosis, Cult of Luna, The Ocean... Waanzinnige line-up.

Verder gewoon mooi hoor dat een band als Blood Incantation een breder publiek bereikt. Ik zag vorig jaar ook al Blood Incantation shirts op Werchter zelfs (incl. mezelf). ;) En komt wellicht doordat de Death Metal gecombineerd wordt met space/ambient klanken.

Hoezo is er niets misgelopen?

De spot op de poster werd bewust opengelaten door de organisatie. Uiteraard hadden ze liever een andere band dan SFU als afsluiter Marquee gehad initieel. Welke band dan mislukt is, weten we niet.

[post hierboven werd verwijderd dus deze kan ook weg]
Er zal zeker iets zijn misgelopen met die Marquee headline spot, maar dat zal niet met Blood Incantation zijn geweest.
Wie dan wel? Ook geen idee.. 🤷‍♂️

Overigens geldt dat volgens mij niet voor die andere Marquee headline spot, die is ingevuld door Cradle Of Filth.
Die stonden een paar jaar geleden op dezelfde plek, dus gewoon een normale, logische boeking.

Er zal zeker iets zijn misgelopen met die Marquee headline spot, maar dat zal niet met Blood Incantation zijn geweest.
Wie dan wel? Ook geen idee.. 🤷‍♂️

Overigens geldt dat volgens mij niet voor die andere Marquee headline spot, die is ingevuld door Cradle Of Filth.
Die stonden een paar jaar geleden op dezelfde plek, dus gewoon een normale, logische boeking.
cof is inderdaad een bekende naam die volk lokt, maar six feet under slaat natuurlijk nergens op. Zouden normaal gezien gewoon ergens overdag staan in marquee of metal dome. Hadden ze nog beter moonspell als marquee head genomen.

Als er hier op een band (of positie van een band) kritiek wordt gegeven zijn er altijd wel andere mensen die de positie/band verdedigen, maar ik heb nog niemand six feet under weten verdedigen hier :D

• Haha
Waarderingen: Pauly Robin en Virp
Als er hier op een band (of positie van een band) kritiek wordt gegeven zijn er altijd wel andere mensen die de positie/band verdedigen, maar ik heb nog niemand six feet under weten verdedigen hier :D
De positie waar ze eerst stonden vond ik al hoog, maar eerder op de avond had ik het wel even willen zien. Nu zal het vast clashen met BMTH of Bad Omens, en los van het genre zal de show echt 10/10 zijn. Zelfs als death metal liefhebber ga ik niet in die tent naar meneer EEEEEE staan kijken die er als een fossiel staat met een band die er ook niet echt zin in heeft (wat ik zo gezien heb is het echt stel zoutzakken bij elkaar).

Daarom hoop ik ook echt dat er toch nog iets geschoven gaat worden. Want SFU is zelfs onder liefhebbers van het genre een acquired taste... Als je het al niks vond ga je ook met inluisteren echt niet overgehaald worden om daar een andere band voor te missen. En al lijkt het je wel wat gaat de live show je ook niet overtuigen om langer dan 2 nummers te blijven.

En dat op een dag waar toch wel heel genre specifiek geboekt is op de mainstages. Dus die tent gaat die avond beangstigend leeg zijn lijkt mij als ze het er nu bij laten.

Wel vervelend dat Blood Incantation telkens relatief laat wordt aangekondigd. Vorig jaar de hoofdreden voor 2e dagticket voor Graspop en nu wellicht idem voor Werchter...

Blood Incantation leek wel ideaal als afsluiter Marquee op zaterdag GMM. Geen idee wat daar is misgelopen.
je geeft je antwoord zelf al

omdat ze er vorig jaar waren en we toen pagina's lang aan het zeiken waren over de dubbele boekingen

Hadden ze dit jaar maar Alice In Chains geboekt... En het is volgens mij 1x voorgekomen? En bij meer mainstream bands snap ik die overlap wel. En dat Pinkpop en GMM dat soort namen weleens delen is geen probleem, alleen bij RW is het dus altijd meteen uitgesloten dat het dan nog op GMM mag komen (en vice versa) even los van op herhaling komen dan. Linkin Park is nu een mooi voorbeeld denk ik, dat had op de donderdag wat mij betreft toch imposanter gestaan dan The Offspring. Verder ik ga gewoon heel slecht op festivals die dag programmering hebben waar bijvoorbeeld een band als Blood Incantation om 15:00 speelt, en om 16:00 Zwangere Guy...

Dat is geheel een persoonlijke voorkeur, die ik weleens hier uitgelegd heb als ''als ik naar de friettent ga, wil ik friet, geen salade''. Het wordt mij anders allemaal te algemeen en daar kies ik liever niet voor.
Jerry Cantrell stond er dit jaar natuurlijk al met zijn solo act. Met een paar geweldig uitgevoerde AIC nummers trouwens, echt kippenvel. Jammer dat je die gemist hebt. Maar wel mede een reden dat AIC er volgens jaar niet is denk ik.

• Leuk
Waarderingen: Projunk en MetalLimbo
Met het oog op de technische problemen bij Blood Inc was een herhaling best te verdedigen geweest

Ja, door clashes allerhande wilde ik vorig jaar het eerste half uurtje van Blood Incantation meenemen en dan naar ergens anders gaan, maar er was daar geen eerste half uur.

Blood Incantation zeker een hele goede boeking van RW, maar ik vraag mij dan weer af waarom dit de zoveelste band is die op vrijwel alle andere festivals staat maar NIET op GMM...

Als zelfs dat soort bands uit te wisselen zijn tussen RW en GMM dan zitten beide wel steeds meer in dezelfde vijver te vissen. En dat gaat dan vooral nadelig zijn voor GMM.
Ik had een paar dagen geleden al gepost dat de titel 'metal meeting' steeds minder betrekking heeft op Graspop. Alle headliners zou je integraal op Werchter kunnen zetten. Dan stonden er altijd wel bands (ook headliners) die óók op Werchter zouden passen maar nog nooit eerder geweest dat je alle headliners integraal ook op Werchter zou kunnen zetten.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Wel vervelend dat Blood Incantation telkens relatief laat wordt aangekondigd. Vorig jaar de hoofdreden voor 2e dagticket voor Graspop en nu wellicht idem voor Werchter...

Blood Incantation leek wel ideaal als afsluiter Marquee op zaterdag GMM. Geen idee wat daar is misgelopen.
money?

Users who are viewing this thread