Festileaks Draft XIX: Wat gaat 2026 ons brengen?

Ik ben gewoon nog helemaal in de war met u concept 😅
Mijn concept omvat 2 grote algemene regels, waarvan eentje al meegedeeld vanaf het begin: de boekingen per generatie.

Verder heb ik nog voor 2 stages een specific rule, maar deze zijn nog een goed bewaard geheim 😏 Voor het ene podium al 1 naam bekend gemaakt, voor het andere podium al 2. De vraag is nu: de welke en welke regel(s) 👀

Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: BlackwaterPark
Bekijk bijlage 17569

Zoals beloofd ook een foto van de curatoren van Pentafest bij de aankondiging.

Tijd om de laatste 3 acts van mijn shortlist aan te kondigen en dan maar eens een nieuwe shortlist maken voor de rest van de draft.

Als opwarmer voor Blackpink zal Aespa de mainstage in vuur en vlam gaan zetten.

Voor BMTH zal Amy Lee met Evanescence de hits zo zuiver als mogelijk ten gehore brengen.

Waar Pommelien de eerste dag de 2e stage afsluit zal Wardruna deze stage op dag 2 gaan afsluiten.

Donderdag: The Weeknd, Kali Uchis, Pommelien Thijs
Vrijdag: Blackpink, Aespa, Wardruna, Cult of Luna & Julie Christmas performing Mariner
Zaterdag: Bring Me The Horizon, Evanescence
Zondag: Ariane Grande, PinkPantheress, The Beaches

@Yannick > @nitotheno
Die trotse mama, te leuk!

• Leuk
Waarderingen: JK79
Spectrum Sound (6).png
Spectrum Sound (7).png

The Offspring brengt pure, onvervalste punkrockenergie naar het festival. Met hun herkenbare hooks, meebrulbare refreinen en onstilbare tempo zetten ze een show neer die vanaf de eerste seconde ontploft. Verwacht een set vol klassiekers, adrenaline en dat typische rauwe randje dat al decennia hun handelsmerk is. Dit wordt een optreden dat het publiek in beweging zet en daar niet meer mee stopt.

Flogging Molly mixt Ierse folk met punkvuur en levert live een explosie van sfeer, ritme en enthousiasme. Hun optredens voelen als een wervelwind: viool, banjo, gitaren en een publiek dat vanaf de eerste maat mee is. Ze bouwen een feest op dat zowel meeslepend als oprecht is, met songs die tegelijk troostrijk en uitbundig klinken. Een band die de hele tent in één klap laat leven.

Reeds aangekondigd

Chappell Roan - Queens of the Stone Age - The Offspring
Nothing But Thieves - RAYE
Ben Howard - Jorja Smith - Flogging Molly
Benjamin Clementine - Mastodon
Patti Smith - High Vis

@Paddy @BlackwaterPark

• Leuk
Waarderingen: Yannick en Koekdoos
Ik vind dit tot nu toe een heel eeuhhhh interessant debuut 😅 erg nieuwsgierig naar het eindresultaat
Het is niet mijn eerste draft, ik heb er al ééntje mee gedaan. Dat had toen een mooi concept waar ik nog altijd trots op ben. Toen hingen al de geboekte artiesten aan elkaar in een web van sammenwerkingen en/of gedeelde leden.

Hier is er een geheel andere manier van boeken beslist. We kleuren graag wat buiten de lijntjes deze keer, een andere soort uitdaging. Maar meer, en duidelijkere, info over het concept komt later.

Panchiko is misschien wel het ultieme internet-fenomeen dat uitgroeide tot een écht relevante band. Van obscure CD-R uit 2000 tot uitverkochte tours: hun mix van lo-fi indie, shoegaze, glitchy experimenten en melancholie heeft een uniek aura dat niemand kan faken. Live klinkt het tegelijk intiem én explosief — perfect voor een festival dat kwaliteit boven hype zet.

Men I Trust brengt dan weer het soort buitenaardse sereniteit dat je enkel krijgt van bands die volledig in hun eigen universum leven. Warme baslijnen, subtiele grooves, soepele gitaren en die kenmerkende, licht fluisterende vocalen van Emma. Het resultaat is dream-pop met een volwassenheid en finesse die zelden voorkomt. Een ideale zondagstek om even te zweven

@Koekdoos -> @Oasiss

Sunset Riot XIX.jpegIMG_8216.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Yannick en nitotheno
Nu er duo's aangekondigd kunnen worden, wordt het een stuk moeilijker om de juiste keuze te maken. Wie kies je, wie laat je gaan en welk duo namen zal het goed doen bij het publiek? Bij twijfel:

Slayer

Hiermee is de eerste grote naam van de slotdag bekend, maar we voegen meteen ook een tweede naam aan de slotdag toe. Net als Slayer op de mainstage en - al zeg ik het zelf - een gouden combinatie om samen met Slayer aan te kunnen kondigen, bereid je voor op een zeer intense show van:

Suzan en Freek

@Oasiss (misschien nog wel een betere combinatie dan Muse en Andrea Bocelli, of niet dan?) en daarna @Martijn

Het is niet mijn eerste draft, ik heb er al ééntje mee gedaan. Dat had toen een mooi concept waar ik nog altijd trots op ben. Toen hingen al de geboekte artiesten aan elkaar in een web van sammenwerkingen en/of gedeelde leden.

Hier is er een geheel andere manier van boeken beslist. We kleuren graag wat buiten de lijntjes deze keer, een andere soort uitdaging. Maar meer, en duidelijkere, info over het concept komt later.
Aah excuus, die is me dan ontgaan.

Ben benieuwd!

Hoppa, 2 pareltjes in 1 klap! 🦪🦪

Met plezier kondigen we als eerst Suki Waterhouse voor RW26 aan. Waterhouse, bekend van het witte doek en de catwalks, krijgt als indie pop-artiest steeds meer voet aan de grond. Net als Lana Del Rey en Phoebe Bridgers voor haar deden, vertaalt ze kwetsbaarheid en cinematische songwriting naar een geheel eigen geluid. Met het dromerige "Good Looking" en haar sterk ontvangen album Memoir of a Sparklemuffin bewijst de Britse dat muziek haar echte roeping is.

Tramhaus daarentegen ademt Rotterdam – rauw en energiek. De postpunk sensatie maakte naam met hun explosieve liveshow en maatschappijkritische anthem "Make It Happen". Van Primavera tot KEXP Seattle: deze vijfkoppige DIY-helden veroveren Europa met hun intense mix van noise rock en postpunk.

Dromerige indie elegantie ontmoet Rotterdamse rauwe kracht. Te zien op Werchter '26! ✨⚡

@Timmetje @mikemans

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en Koekdoos

Users who are viewing this thread