Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Nog een aantal albums uit ietwat andere genres

Brandi Carlile - Returning To Myself [americana]
Lily Allen - West End Girl [pop]
Hannah Jadagu - Describe [bedroom pop]
Joelton Mayfield - Crowd Pleaser [alt country]
Nell Mescal - The Closest We'll Get [folk]
Ocie Elliott - Bungalow [folk]
Noah Rinker - The Pines [folk pop]
CIEL - Call Me Silent [grungepop]
Julianna Riolino - Echo in the Dust [americana]
Nep - Noelle [indie rock]
Ezra Bell - Chin Chin [indie folk]
Action/Adventure - Ever After [pop punk rock]
Motrik - EARTH [krautrock]
Cubzoa - Unfold in the Sky [experimental]
fanclubwallet - Living While Dying [indie pop]

Niet enorm veel tijd vandaag, dus maar vroeg beginnen. Seigmen was gisteren al uit en die beviel wel. Wel wat minder dan het album van vorig jaar, maar nog steeds sterk. Psychonaut ook zeer aardig en Just Mustard staat nu aan.

Brandi Carlile - Returning to Myself (americana)
Conjurer - Unself (metalcore, atmosferische sludgemetal)
Fergus McCreadie - The Shieling (jazz, post-bop)
Julianna Riolino - Echo in the Dust (americana)
Just Mustard - WE WERE JUST HERE (post-punk, noisepop)
Nine Treasures - Seeking the Absolute (folkmetal)
Psychonaut - World Maker (post-metal)
Seigmen - Dissonans (alternatieve rock, gothicrock)
Sigrid - There's Always More That I Could Say (electropop, alternatieve pop)
Rolo Tomassi - In the Echo of All Dreams (EP) (metalcore, post-metal)
The Cosmic Tones Research Trio - The Cosmic Tones Research Trio (avant-gardejazz)

Nick Mulvey - Dark Harvest pt. 2 (alternative/indie)
Niet slecht, maar ook niet dat ik denk van, goh zet ik snel nog een keer aan.

Straks maar Circa Waves - Death and Love (indierock) luisteren.

Bloed - Tranen (EP), noisey hardcore/metal

En dan verder aansluiten bij iedereen die positief spreekt over de nieuwe van Psychonaut. Heel mooi album vind ik. Je merkt dat ze verder evolueren met hun sound, maar toch ook heel er zichzelf blijven. Ondertussen al meerdere keren gehoord, en er zullen nog vele keren volgen.

• Leuk
Waarderingen: TMS98 en B0G5
Goh nieuwe Dave is goed zeg. Straks nog Daniel Caesar luisteren en kijken wat hier wordt opgegooid :)

Tot nu toe favoriete albums van de dag:
YMA - Sentimental Palace, heel mooie "Neo-Psychedelia", gelijk een van mijn favoriete Braziliaanse albums van dit jaar

Conjurer - Unself. weer een fantastisch album van hun!

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Satchmo en johanra
Conjurer - Unself is voor mij toch ook het album van de dag.
Verder ook heel goed:
Dawnwalker - The Between (32 minuten compositie van een 12-koppig Post-Metal Collectief ), zit niet op Spotify wel Youtube, bandcamp
Sunken - Lykke (Atmosferische Black Metal) deze wordt dit weekend integraal gespeeld op Samhain Maastricht.

Psychonaut moet bij mij nog wat groeien maar dat komt wel in orde.

Eliza McLamb is mijn favoriet van de dag tot dusverre. Joelton Mayfield viel bij mij ook in de smaak.

Blackshape - Prismer I (EP) [progrock, post-metal, post-rock]
LIIEK - Living In A Fiction [punk, postpunk]
Shedfromthebody - Everything Out There Has Teeth [altrock, doomgaze, post-metal]
Deze waren me niet bekend maar interessant tot (zeer) boeiend genoeg om verder te ontdekken waarvoor dank,
dit uiteraard tussen multiple World Maker beurten en enkele keren Soulfly (wat is die ook weer in vorm).

Nog niet genoemd maar voor liefhebbers:
The Lunar Effect - Fortune's Always Hiding (classic psychedelic blues rock)
US Christmas - Cannibals Of Unaka (eentje van vorige week, moeilijke te labelen -> review)

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai en Jamel
Deze waren me niet bekend maar interessant tot (zeer) boeiend genoeg om verder te ontdekken waarvoor dank,
dit uiteraard tussen multiple World Maker beurten en enkele keren Soulfly (wat is die ook weer in vorm).

Nog niet genoemd maar voor liefhebbers:
The Lunar Effect - Fortune's Always Hiding (classic psychedelic blues rock)
US Christmas - Cannibals Of Unaka (eentje van vorige week, moeilijke te labelen -> review)
Ja thanks, @Lawaaipapegaai! Helemaal gemist dat Blackshape met nieuw werk is gekomen. Heel fijne EP, met gelukkig steeds meer ruimte voor de fenomenale vocalen die we kennen van ITIIITIATIIHYLIHYL.

Shedfromthebody ken ik helemaal niet, maar klinkt op papier iets wat voor mij zou moeten zijn, dus die ga ik ook checken. En ik zal ook de twee luisteren die jij noemt.

Voor mij is Conjurer (Sludge/Post Metal) deze week wel echt het hoogtepunt. Ik weet een beetje hoeveel werk en liefde die mannen in dit album hebben gestopt en dat is te horen. Ze putten voor mijn gevoel uit hun volledige repertoire om er een zo compleet mogelijk album van te maken. En dat is meer dan goed gelukt. Met name ook onder de indruk van hoe makkelijk ze heen en weer gaan in timbres. Soms is het zo kwetsbaar en gevoelig, om even later achteloos een pletwals van een wall of sound door m'n oordoppen te blazen. Echt een geweldige plaat en ik hoop dat ze met dit werk een hoop nieuwe fans winnen en echt kunnen doorbreken.

Verder ook heel erg genoten van de albums van Sunken (Atmospheric Post/Black Metal) en Psychonaut (Progressive Post Metal). Dus al met al was het een prima releaseweek.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai en B0G5
Toch nog even terugkomen op mijn gigantische luisterlijst:

Naast de tip Nadja nog een paar heel aardige albums.

Brainbombs – Die [noiserock, psychrock, sludgerock]
Heerlijke noiserock herrie uit Zweden bekend om hun repeterende ritmes en zang en af en toe voorzien van een blaasinstrument.
Lekkerste nummers: ‘Parents Bed’, ‘See You Cry’ en ‘Cooking You’
Drill For Absentee - Strand Of A Lake, Vol. 1 and Vol. 2 [emo, postpunk, post-hardcore]
Prima experimentele postpunk met emo-invloeden uit de USA.
Lekkerste nummers: ‘Hums’, ‘Placating The R’Sinbow’ en ‘Revenge Arc’
LIIEK - Living In A Fiction [punk, postpunk]
Meer dan prima postpunk uit Duitsland. Postpunk uit Duitsland is vaaak wat ondergewaardeerd, maar er zitten toch best pareltjes tussen.
Lekkerste nummers: ‘Create’, 'Miserable Thoughts And Ideas’ en ‘Scum’
Los Chivatos – PULPA [altrock, punkrock, postpunk]
En dan over naar de Spaanse postpunk. Dit klinkt ook heel erg aangenaam.
Lekkerste nummers: ‘Tron’, ‘Seagull’, Club Zed’ en ‘Lady Di’

Clouds Indoor - Go Sleep (Instrumental Post-Rock, ja, weeral Belgisch - 24 oktober '25)

Riding the spectrum of beautiful, ethereal highs to devastating, heavy lows - “Go Sleep” takes the listener on an aural journey like no other, while tipping its hat to forebears that have inspired the band that created it.

If you’re a fan of anything from Russian Circles, Mogwai, DIIV, Explosions In The Sky, or anything emotive and vulnerable, this will certainly be in your top records of the year.

Arnaud Fournier - 100% Black Puzzle (Experimental, Post-Rock, Indie-Rock, ??? - 17 oktober '25)

google translate beschrijving vanop bandcamp hoort erbij:
Arnaud Fournier geeft al meer dan dertig jaar vorm aan de Franse experimentele muziekscene. Eerst als onderdeel van het duo Hint, een unieke fusie van experimentele, noise- en indiemuziek, voor drie studioalbums eind jaren negentig en talloze concerten sindsdien (waaronder een livealbum met EZ3kiel in 2009). Maar ook met La Phaze (1999), Dead Hippies (2013) en Atonalist (2017) heeft hij altijd de drang gehad om genres te overstijgen en een dialoog tussen uitersten te creëren. Met 100% Black Puzzle bracht hij in 2025 zijn allereerste album onder eigen naam uit, een werk dat vervormde gitaren, saxofoons, trompet, hypnotiserende loops en dronelagen combineert.

Het project ontstond in december 2020, tijdens een soloresidentie in de Friche Antre-Peaux in Bourges. Zonder schetsen of partituren installeerde Fournier zich met zijn instrumenten, versterkers en machines en improviseerde een eerste optreden van 45 minuten, live online uitgezonden. Vanuit dit moment van creatieve spanning ontstond de vonk: de wens om deze instinctieve ervaring voort te zetten. De eerste concerten, gegeven in 2021 als voorprogramma van de illustere Thurston Moore (Sonic Youth), bevestigden de potentie van het project en wakkerden het verlangen en de duidelijke behoefte aan een album aan.

Gemixt en gemasterd door Olivier "Cali" Fournier bij Studioscope in Angers, bevat 100% Black Puzzle bekende gezichten. En de titel resoneert als een echo: het is een directe echo van 100% White Puzzle, Hints debuutalbum. Dertig jaar later herontdekt Arnaud Fournier dezelfde geest van totale vrijheid op deze vijf nummers die het album vormen, onbelemmerd door format- of speelduurbeperkingen. Het nummer waaraan het album zijn titel ontleent, een lange instrumentale track van acht minuten, opent de weg als een rauw eerste gebaar, urgent vastgelegd, een beetje zoals "mezelf weer terugvinden in die stemming van het eerste nummer, zonder enige beperking", in zijn eigen woorden.

Maar het album is niet alleen een knipoog naar het verleden: het is ook geschreven als een intiem verhaal, diep getekend door de ontmoetingen die de carrière van de artiest hebben getekend. "It's The Leaving That'll Kill You" is te horen aan de stem van David Ivar Herman Düne, een reisgenoot voor wie Arnaud tevens tourmanager is. Het nummer is ontstaan vanuit een sequentie die "als een popsong" wordt gespeeld, waarin Arnaud Fournier zich waagt aan het structureren van refreinen en coupletten, die direct worden ingenomen door Davids unieke stem. Dit nummer resoneert ook met de aanwezigheid van Philippine, Arnauds jongste dochter, die achtergrondzang zingt en euphonium speelt, wat een onverwachte warmte toevoegt aan de kwetsbaarheid van het nummer. Via hem komt ook de moeilijkheid van scheiding na de intimiteit van het toeren naar voren, evenals de mogelijkheid om nabijheid in muziek opnieuw uit te vinden.

Andere nummers breiden deze logica van dialoog en blootstelling verder uit. Miroirs, opgenomen met Frédéric D. Oberland (Oiseaux-Tempête), is een ongebreidelde ontmoeting tussen twee muzikanten met een unieke maar vergelijkbare instrumentatie (gitaar en sax), die tegenover elkaar in de studio zitten en besluiten "te spelen en te zien wat eruit komt". Shiny Rebirth brengt Arnaud Fournier terug naar zijn meest fundamentele verhaal: voor het eerst sinds 1999 herenigt hij zich met Hervé Thomas, zijn partner van Hint. "De chemie tussen ons is absoluut intact", zegt hij vandaag, en dit nummer is daar het meest treffende bewijs van. Het resultaat is een direct stuk, gemaakt van gitaren, saxofoons en texturen die botsen en in het moment versmelten, als een weerspiegeling van hun medeplichtigheid. En als een manier om de cirkel rond te maken, die van ontmoetingen en wat erdoor ontstaat.

Deze balans tussen persoonlijke geschiedenis en collectief geheugen loopt als een rode draad door het hele album. Het artwork is toevertrouwd aan Jonathan Marinier, alias LLcooljo, buurman en grafisch partner. Garance, de oudste dochter van Arnaud Fournier, is verantwoordelijk voor de filmfoto's die het gatefold artwork sieren: New York aan de ene kant, Belle-Île aan de andere. Twee plekken die twee essentiële polariteiten voor Arnaud Fournier belichamen: de droomstad, doordrenkt van muziek en beelden, en het toevluchtsoord, familiaal en revitaliserend. Via hen is het album ook verankerd in een intieme geografie, tussen stedelijkheid en natuur; intensiteit en adem.

Met 100% Black Puzzle omarmt Arnaud Fournier volledig de signatuur van zijn eigen naam. Geen pseudoniem noch masker, maar een ontblote: een diep intieme plaat, gevoed door familie en vriendschappen, waar lawaai en schoonheid elkaar voortdurend aantrekken en afstoten. Dertig jaar nadat hij de Franse indiescene met Hint op zijn kop zette, levert hij een werk af dat zowel retrospectief als vooruitziend is, een duistere puzzel die resoneert als een wedergeboorte. En wat is een betere manier om de cirkel rond te maken dan weer op tournee te gaan?

Users who are viewing this thread