Graspop Metal Meeting 2026

Dit beeld herken ik niet. Ten eerste heb ik sinds ik vanaf 2008 naar Graspop ga wel degelijk weleens commentaar gehoord over een Iron Maiden overkill. Bijvoorbeeld in 2018, toen ze voor het derde jaar achtereen in België te zien waren. Of in 2022, toen ze met de Legacy of the Beast tour op herhaling kwamen. En inderdaad, zoals afgelopen jaar, ook vaak niet. Maar dat is omdat Maiden bij uitstek een band is die zijn tours meestal relevant houdt, door na een tour eventjes weg te blijven en dan terug te komen met een heel nieuwe setlist en show. Met elke keer ook een aantal deepcuts die ze niet vaak of zelfs nooit eerder live hebben gespeeld. Dan is het zelf voor iemand als ik die richting de 10 Maiden liveshows gaat steeds weer leuk om ze te zien.

Daarom voor mij ook niet te vergelijken met bands die ze steeds recyclen die hun setlist dan ook niet of nauwelijks aanpassen en ik dan op een gegeven moment wel gezien heb. Voorbeeld: Blood Incantation. Ik ben groot fan van die band en zeker van hun laatste album, Absolute Elsewhere. Maar alleen dit jaar heb ik die met hun albumset al drie keer gezien. En nu gaan ze volgend jaar weer de zomerfestivals af, weer met die albumset. Dan hoop ik zelf op een gegeven moment op wat andere namen op de schaarse plekken op een festival als Graspop. En zeker schaars omdat de niches die ik leuk vind sowieso al nooit oververtegenwoordigd zullen zijn.

Dat is ook wel het verschil dan met wat @Lars. eerder zei (tenminste dacht dat hij het was) over proberen niet naar een zaalshow te gaan van een band als ze ook op Graspop staan. Maar verder is het wel vooral een probleem voor de echte diehards die gewoon veel naar shows en festivals gaan (wat gewoon prima is natuurlijk, niet voor niks dat we hier op een forum zitten voor festivals).

In het geval van Blood Incantation zou het natuurlijk een directe herhaling zijn, dus dan is het wel weer meteen anders, maar ze drie keer in één jaar zien is verder natuurlijk een eigen keuze geweest, omdat je er zo erg fan van bent. Ook even een eigen voorbeeldje: Powerwolf staat nu op Alcatraz en dat vind ik mooi, maar ik ga niet helemaal die kant op, omdat ik ze dus ook al dit jaar op Graspop heb gezien en de december ervoor de zaalshow (denk nu vier keer in vier jaar). Daar kan Alcatraz verder niks aan doen natuurlijk.

Dat een band ergens anders ook te zien was, is niet iets waar een festival invloed op heeft, lijkt me dus en dan vind ik commentaar over bands en een overkill ook niet echt eerlijk als dat gaat om bijvoorbeeld eerdere zaalshows ten opzichte van het betreffende festival.

(Overigens heb ik zelf ook totaal geen moeite met herhalende headliners en kan ik elke keer weer genieten van een Iron Maiden, Judas Priest, Scorpions etc, maar ook Sabaton, Ghost, Powerwolf zal ik nooit genoeg van krijgen, maar ook bij bands waar ik niks mee kan, zoals Slipknot, heb ik er ook geen moeite mee en vind ik t prima dat ze er staan)

• Leuk
Waarderingen: Lars. en Jamel
Nu het een stuk concreter begint te worden, vind ik het hier ineens verrassend positief over Bon Jovi. Had ik niet verwacht, maar misschien dat dat komt, doordat er naast Twisted Sister nog niet echt een speciale headliner in het geruchtencircuit zit?
Nee hoor, altijd al prima gevonden. 🙂
Twisted Sister idem, al was dat tot voor kort geen optie.

Nee hoor, altijd al prima gevonden. 🙂
Twisted Sister idem, al was dat tot voor kort geen optie.

Niet iedereen zal er negatief over zijn geweest, maar toch werd Bon Jovi veelal wel afgeschoten. En dat kan ik weten, want ik heb ze regelmatig aangekaart de afgelopen jaren :LOL:

• Leuk
Waarderingen: Wardibal
In het geval van Blood Incantation zou het natuurlijk een directe herhaling zijn, dus dan is het wel weer meteen anders, maar ze drie keer in één jaar zien is verder natuurlijk een eigen keuze geweest, omdat je er zo erg fan van bent.
Niet helemaal, want de twee festivalshows waar ik ze dit jaar heb gezien werden aangekondigd nadat ik een ticket had gekocht voor hun losse show in de Trix in april. 😅

Maar je hebt gelijk, ik had er dan ook voor kunnen kiezen om de show op Graspop te skippen of om niet naar Soulcrusher te gaan. Maar ja... Vind ze wel echt héél goed, dus als ik er dan toch ben!

Ander voorbeeld dan: Bring Me The Horizon wordt hier al met potlood opgeschreven voor Graspop '26, maar dan kijk ik op setlist.fm en dan zie ik dat die band vrijwel nonstop op tour is en hun setlist nog vrijwel hetzelfde als vorig jaar op Graspop. Ik vond die show erg goed, als niet fan. Maar ik word er niet super enthousiast van om twee jaar na dato weer bijna exact dezelfde show te zien. Parkway Drive uit min of meer hetzelfde genre doet dat anders: die komen ook vrij vaak deze kant op, maar variëren toch steeds weer wat in hun productie en setlist. Dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste punt in deze discussie.

Niet iedereen zal er negatief over zijn geweest, maar toch werd Bon Jovi veelal wel afgeschoten. En dat kan ik weten, want ik heb ze regelmatig aangekaart de afgelopen jaren :LOL:
Mja, ik ben dan wellicht ook niet echt representatief voor de gemiddelde GMM-bezoeker. 🙂
Het maakt me eigenlijk vrij weinig uit welke headliners er staan.
Er zit altijd wel wat moois of interessants tussen, plus genoeg alternatieven als dat niet zo is.
Zelfs als ik alle 8 headliners niet zou willen zien (wat praktisch onmogelijk is gezien mijn brede smaak), ga ik toch wel. ;)

Niet helemaal, want de twee festivalshows waar ik ze dit jaar heb gezien werden aangekondigd nadat ik een ticket had gekocht voor hun losse show in de Trix in april. 😅

Maar je hebt gelijk, ik had er dan ook voor kunnen kiezen om de show op Graspop te skippen of om niet naar Soulcrusher te gaan. Maar ja... Vind ze wel echt héél goed, dus als ik er dan toch ben!

Ander voorbeeld dan: Bring Me The Horizon wordt hier al met potlood opgeschreven voor Graspop '26, maar dan kijk ik op setlist.fm en dan zie ik dat die band vrijwel nonstop op tour is en hun setlist nog vrijwel hetzelfde als vorig jaar op Graspop. Ik vond die show erg goed, als niet fan. Maar ik word er niet super enthousiast van om twee jaar na dato weer bijna exact dezelfde show te zien. Parkway Drive uit min of meer hetzelfde genre doet dat anders: die komen ook vrij vaak deze kant op, maar variëren toch steeds weer wat in hun productie en setlist. Dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste punt in deze discussie.
Ja helemaal eens hiermee. Wat ik nog wil aanvullen is dat festivalorganisatoren ook geregeld voor de bekende opties gaan. Bijvoorbeeld Alcatraz had ook Helloween als headliner kunnen neerzetten ipv weer Powerwolf. Die tourt ook in de periode. En bijvoorbeeld het eeuwige recyclen van Soen als de eenzame progband op een poster. Terwijl je ook eens Klone, Green Carnation en vele andere kan nemen.

Ja helemaal eens hiermee. Wat ik nog wil aanvullen is dat festivalorganisatoren ook geregeld voor de bekende opties gaan. Bijvoorbeeld Alcatraz had ook Helloween als headliner kunnen neerzetten ipv weer Powerwolf. Die tourt ook in de periode. En bijvoorbeeld het eeuwige recyclen van Soen als de eenzame progband op een poster. Terwijl je ook eens Klone, Green Carnation en vele andere kan nemen.
Yep, ook helemaal mee eens.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Geef je ook groot gelijk om gewoon meermaals te gaan als je groot fan bent, zou ik zelf ook doen en heb ik ook al vaker gedaan (bijvoorbeeld in 2015 naar KISS in de Ziggo op de donderdag en dan op vrijdag op Graspop gewoon twee dagen achter elkaar)

Dat maakt ook waarschijnlijk ook wel het verschil tussen ons (en de meesten hier aan jouw zijde). Ik ga over het algemeen alleen naar een headliner kijken als ik echt fan ben (over het algemeen beetje zo'n Blood Incantation niveau voor jou, geen moeite mee om ze vaker te zien) en ben er dus ook alleen op de dagen dat er zo'n headliner is. Of dat nou Iron Maiden is met wél variatie of KISS met weeral dezelfde show (met 1 nummer variatie), dat maakt me dan ook niks uit.

In 2019 uiteindelijk ook een dagticket nog gehaald voor de zaterdag (naast de zondag met KISS), maar ook gewoon voor de headliners al naar huis gegaan. Kan natuurlijk best blijven en proberen wat nieuws te ontdekken (zo ook Sabaton de dag erop ontdekt tussen Def Leppard en KISS in), maar daar ga ik dan ook weer niet voor naar een festival, als de laatste act is geweest die ik wil zien, dan ga ik er ook gewoon vandoor.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Omdat het met de aanpassing van de site toch wel wat begint te kriebelen bij iedereen blijkbaar.

Welke 3 headliners zou je in 2026 zeker willen zien komen. en welke 3 (wrs) undercard of lager?

1.Parkway Drive
2. Ghost
3. Bring Me The Horizon

1. Breaking Benjamin
2. All time Low
3. Beartooth
1. Ghost
2. Alice Cooper Band
3. Twisted Sister

+ Lynyrd Skynyrd
+ Accept
+ Anthrax
+ Breaking Benjamin
+ Three Days Grace
+ Rise Against
+ Ice Nine Kills.
🤘🏻🤘🏻🤘🏻

• Leuk
Waarderingen: talos654 en Lars.
Ach mijn 3 die ik graag zou willen zien en touren.
Vooral gekozen die ik nog niet heb gezien of nog een keer wil zien.

A Perfect Circle (Nooit gezien)
The Gathering (nog een keer graag in een lange set)
Megadeath (of in 2027 als we ze nog maar een laatste keer op gmm zien)

Geen kanshebber tegen beter weten in Linkin park (tja mijn nu metal ziel heeft deze band nooit live gezien, in welke vorm dan ook)

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Zal me trouwens ook niks verbazen als het gewoon een tour in de VS is en dat het voor komende zomer nog helemaal niet de beurt gaat zijn aan Europa voor Bon Jovi.

(ook weer eens wat live beelden opgezocht en ondanks de vergelijkingen met Axl Rose, klinkt Jon nog wel significant beter dan Axl)

Graag aankondiging SLAYER aub....enige Europa optreden....zou leuk zijn....I"M In

Users who are viewing this thread