Dit beeld herken ik niet. Ten eerste heb ik sinds ik vanaf 2008 naar Graspop ga wel degelijk weleens commentaar gehoord over een Iron Maiden overkill. Bijvoorbeeld in 2018, toen ze voor het derde jaar achtereen in België te zien waren. Of in 2022, toen ze met de Legacy of the Beast tour op herhaling kwamen. En inderdaad, zoals afgelopen jaar, ook vaak niet. Maar dat is omdat Maiden bij uitstek een band is die zijn tours meestal relevant houdt, door na een tour eventjes weg te blijven en dan terug te komen met een heel nieuwe setlist en show. Met elke keer ook een aantal deepcuts die ze niet vaak of zelfs nooit eerder live hebben gespeeld. Dan is het zelf voor iemand als ik die richting de 10 Maiden liveshows gaat steeds weer leuk om ze te zien.
Daarom voor mij ook niet te vergelijken met bands die ze steeds recyclen die hun setlist dan ook niet of nauwelijks aanpassen en ik dan op een gegeven moment wel gezien heb. Voorbeeld: Blood Incantation. Ik ben groot fan van die band en zeker van hun laatste album, Absolute Elsewhere. Maar alleen dit jaar heb ik die met hun albumset al drie keer gezien. En nu gaan ze volgend jaar weer de zomerfestivals af, weer met die albumset. Dan hoop ik zelf op een gegeven moment op wat andere namen op de schaarse plekken op een festival als Graspop. En zeker schaars omdat de niches die ik leuk vind sowieso al nooit oververtegenwoordigd zullen zijn.
Dat is ook wel het verschil dan met wat @Lars. eerder zei (tenminste dacht dat hij het was) over proberen niet naar een zaalshow te gaan van een band als ze ook op Graspop staan. Maar verder is het wel vooral een probleem voor de echte diehards die gewoon veel naar shows en festivals gaan (wat gewoon prima is natuurlijk, niet voor niks dat we hier op een forum zitten voor festivals).
In het geval van Blood Incantation zou het natuurlijk een directe herhaling zijn, dus dan is het wel weer meteen anders, maar ze drie keer in één jaar zien is verder natuurlijk een eigen keuze geweest, omdat je er zo erg fan van bent. Ook even een eigen voorbeeldje: Powerwolf staat nu op Alcatraz en dat vind ik mooi, maar ik ga niet helemaal die kant op, omdat ik ze dus ook al dit jaar op Graspop heb gezien en de december ervoor de zaalshow (denk nu vier keer in vier jaar). Daar kan Alcatraz verder niks aan doen natuurlijk.
Dat een band ergens anders ook te zien was, is niet iets waar een festival invloed op heeft, lijkt me dus en dan vind ik commentaar over bands en een overkill ook niet echt eerlijk als dat gaat om bijvoorbeeld eerdere zaalshows ten opzichte van het betreffende festival.
(Overigens heb ik zelf ook totaal geen moeite met herhalende headliners en kan ik elke keer weer genieten van een Iron Maiden, Judas Priest, Scorpions etc, maar ook Sabaton, Ghost, Powerwolf zal ik nooit genoeg van krijgen, maar ook bij bands waar ik niks mee kan, zoals Slipknot, heb ik er ook geen moeite mee en vind ik t prima dat ze er staan)