Filmtopic

Gister gelijk The Lighthouse gekeken en die rol van Willem Dafoe is inderdaad briljant.

Bizarre film ook, maar je wordt er wel van begin tot eind ingezogen. Dit soort films vind ik door de sfeer, het geluid en de cinematografie ook veel spannender dan bijvoorbeeld een Weapons.

• Leuk
Waarderingen: NoLifeIzegem en Davidd

Leuk artikel wel, over de beste acteer prestaties van de 21e eeuw. Wat mij betreft had de nummer 2 de nummer 1 moeten zijn: Daniel Day Lewis in There Will Be Blood. Weet nog toen ik die voor het eerst gekeken had en daarna iets ging googelen in de trant van "was dit de beste acteerprestatie ooit?", ik was gewoon een beetje perplex.

Heath Ledger en Denzel Washington ook terecht hoog gerankt voor hun rollen. Had zelf Russel Crowe in The Beautiful Mind nog wel toegevoegd ipv zijn rol in Gladiator (ook niet slecht natuurlijk).

Wat is jullie favoriet?
Zo even uit het hoofd, sommigen wellicht wat voorspelbaar:
  • Javier Bardem als Anton Chigurh in No Country For Old Men
  • Daniel Day-Lewis als Daniel Plainview in There Will Be Blood
  • J.K. Simmons als Fletcher in Whiplash
  • Christopher Waltz als Hans Landa in Inglourious Basterds
  • Heath Ledger als Joker in The Dark Knight
  • Ben Safdie als Nick Nidas in Good Time (was tevens regisseur!)
  • Jake Gyllenhaal als Lou Bloom in Nightcrawler en als Loki in Prisoners
  • Stellan Skarsgard als Lord Baron en Austin Butler als Feyd-Rautha in Dune 1/2
  • Robert de Niro als William King Hale in Killers of the Flower Moon
  • Christian Bale als Patrick Bateman in American Psycho
  • Joaquin Phoenix als Freddie Quell in The Master
  • De complete cast van Marriage Story
  • De complete cast van Call Me By Your Name
E: Saoirse Ronan in Lady Bird ook erbij want ik heb onbewust zo goed als alleen maar mannen genoemd.

Ligt dat er misschien aan dat de acteerstijl je dan niet ligt? Ik trek bijvoorbeeld Christian Bale, Joaquin Phoenix, Jared Leto vaak niet, maar dat ligt dan denk ik vooral aan hun acteerstijl (evt in combinatie met een type rol) ipv hun acteertalent.

Of je kijkt gewoon hele slechte films, dat mag je ook best toegeven hoor. :p
Haha ik kijk juist heel weinig Nederlandse films, omdat ik de acteer kwaliteiten gewoon vaak niet trek.
Bij bijvoorbeeld Oppenheimer wordt ik heel erg in die film gezogen, omdat het acteerwerk zo goed is, dat je bijna niet meer doorhebt dat je naar een film zit te kijken en niet naar een soort echte live opgenomen docu.

Bij Nederlandse films heb ik dat gevoel bijna nooit, omdat het heel de film duidelijk is dat ze aan het acteren zijn.
Er zijn uitzonderingen hoor, bijvoorbeeld een film zoals Zwart Boek,

Haha ik kijk juist heel weinig Nederlandse films, omdat ik de acteer kwaliteiten gewoon vaak niet trek.
Bij bijvoorbeeld Oppenheimer wordt ik heel erg in die film gezogen, omdat het acteerwerk zo goed is, dat je bijna niet meer doorhebt dat je naar een film zit te kijken en niet naar een soort echte live opgenomen docu.
Het zal wel een andere kijk op films zijn, maar ik kan je niet volgen. Je kijkt heel weinig Nederlandse films, omdat je de acteerkwaliteiten niet trekt, maar hoe weet je van de acteerkwaliteiten in Nederlandse films, als je ze niet kijkt? En je vergeet dat je naar een film kijkt omdat het acteerwerk zo goed is, maar het benoemen van het acteerwerk maakt je toch bewust ervan dat je een film kijkt?

Sowieso, de films van Nolan zijn zo opzichtig geconstrueerd dat ik me niet kan voorstellen dat je (bijna) vergeet dat je een film kijkt.

Bij Nederlandse films heb ik dat gevoel bijna nooit, omdat het heel de film duidelijk is dat ze aan het acteren zijn.
Maar dat is toch iets anders dan slecht acteren? Het bevestigt mijn vermoeden dat je gewoon een voorkeur voor een bepaald type acteerstijl hebt.

Het zal wel een andere kijk op films zijn, maar ik kan je niet volgen. Je kijkt heel weinig Nederlandse films, omdat je de acteerkwaliteiten niet trekt, maar hoe weet je van de acteerkwaliteiten in Nederlandse films, als je ze niet kijkt? En je vergeet dat je naar een film kijkt omdat het acteerwerk zo goed is, maar het benoemen van het acteerwerk maakt je toch bewust ervan dat je een film kijkt?

Sowieso, de films van Nolan zijn zo opzichtig geconstrueerd dat ik me niet kan voorstellen dat je (bijna) vergeet dat je een film kijkt.

Maar dat is toch iets anders dan slecht acteren? Het bevestigt mijn vermoeden dat je gewoon een voorkeur voor een bepaald type acteerstijl hebt.
Maar is het dan zo dat Nederlandse acteurs in een bepaalde stijl acteren?

En zoals ik al zeg zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen als ik een kwartiertje met mijn vriendin mee kijk met Nederlandse TV series of films, ga ik me snel erger aan het acteerwerk. En ja, dit kan ook komen omdat het meestal niet de beste series/films zijn (GTST, Dertigers, Oogappels, Alles is liefde, Soof, voetbalouders etc.).
En ik denk dat het best logisch is dat je iets minder gaat kijken als je merkt dat je er niet veel mee hebt? Maar inderdaad ik ben misschien soms bevooroordeeld, als ik zie dat het een Nederlandse film is, ik dan al (te)snel twijfel of ik er wel naar toe moet gaan.

Daarnaast zijn er ook wel echt kwalitatief goede Nederlandse films, zoals Zwartboek, de Oost, Slag om de schelde. En heb ik zelf een enorme zwak voor de Nederlandse films die ik in mijn kinder/jeugd-tijd heb gekeken zoals, Abeltje, Minoes, Ja zuster, nee zuster, het zakmes.

Maar als je nog tips hebt van wat jou betreft goede Nederlandse films zijn, dan zijn die altijd welkom.

Gisteren naar Nosferatu geweest, de orginele uit 1922. Doofstomme film maar live begeleid met een cellist en violist. Heel vet. Film duurde natuurlijk een halfuur te lang als je films van nu en de snelheid gewend bent. Heel leuk om dit toch zo te zien.

• Leuk
Waarderingen: BeWario en Davidd
Gisteren naar Nosferatu geweest, de orginele uit 1922. Doofstomme film maar live begeleid met een cellist en violist. Heel vet. Film duurde natuurlijk een halfuur te lang als je films van nu en de snelheid gewend bent. Heel leuk om dit toch zo te zien.
Zo dat lijkt me een hele leuke ervaring, met die live begeleiding.

Die film duurt toch maar 1,5 uur ofzo?;)
Dat is bijna de helft van wat nu als normaal wordt gezien voor een film. Soms verlang ik wel weer is naar die tijd dat films gewoon tussen de 1,5 en 2 uur waren. Zeker als je nu zonder pauze films van 3 a 3,5 uur gaat kijken in de bios.

Haai, als je Jaws nog op het grote scherm kunt zien dit of volgend weekend: absoluut doen, dikke vette aanrader.
Gisteren gedaan, meteen eerste keer dat ik hem zag. Gaaf ja. 3Dvl voegt niet veel toe btw, maar dat gevoel heb ik altijd wel. Je kan hem ook in gewoon 2D kijken.

Ik vond het een verrassend leuke film.

• Leuk
Waarderingen: JP5
Ben een echte Spielbergian, maar ook de muziek van John Williams geeft Jaws net dat tandje meer.

• Leuk
Waarderingen: JP5
En zoals ik al zeg zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen als ik een kwartiertje met mijn vriendin mee kijk met Nederlandse TV series of films, ga ik me snel erger aan het acteerwerk. En ja, dit kan ook komen omdat het meestal niet de beste series/films zijn (GTST, Dertigers, Oogappels, Alles is liefde, Soof, voetbalouders etc.).
Ben jij mij? 😂

Ik heb ook echt dit als ik mee kijk met mn vriendin naar dingen zoals Nieuwe Buren of Dertigers inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Gisteren gedaan, meteen eerste keer dat ik hem zag. Gaaf ja. 3Dvl voegt niet veel toe btw, maar dat gevoel heb ik altijd wel. Je kan hem ook in gewoon 2D kijken.

Ik vond het een verrassend leuke film.

Ik zag hem op IMAX. 👌

Ik dacht de film goed te kennen maar dat bleek alleen zo te zijn voor pak en beet het eerste half uur. Dat heb ik wel vaker met films. Ik kan dat alleen maar verklaren doordat ik hem waarschijnlijk tijdens mijn studententijd zag. Dan werd er altijd vol verwachting een film in de dvd speler geduwd maar viel je toch elke keer weer binnen no time in slaap… 😬

Ik vond het praat-deel op de boot overigens bijzonder leuk. Sterk geacteerd ook. Mooi om achteraf dan wat naslag werk te verrichten over bijvoorbeeld die Hiroshima-bom aflevering.

Ik ben normaal niet zo van de horror maar Weapons intrigeert enorm. Zijn er mensen die hem al hebben gezien en kunnen aangeven hoe eng hij is? Veel jumpscares en/of supernatural shit? Of valt dat mee?

• Geweldig
Waarderingen: musicislife
Ik ben normaal niet zo van de horror maar Weapons intrigeert enorm. Zijn er mensen die hem al hebben gezien en kunnen aangeven hoe eng hij is? Veel jumpscares en/of supernatural shit? Of valt dat mee?
Ik denk maar 1 of 2 jump scares, het is niet de standaard jump scare horror zoals Annabelle en dergelijke

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Toch wel mooi dat de 72-jarige Jim Jarmusch dit wint. Wel een beetje het gevoel dat The Voice of Hind Rajab niet mocht winnen, gezien het onderwerp.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dann
Fantastische film. Zoals gezegd hierboven niet al te veel jumpscares maar wel enkele scenes die onder je huid kruipen qua spanning. Aanrader!

• Leuk
Ik vind het ook een aanrader. Vond hem heel origineel en entertaining. Maar heb meer gelachen dan nagel gebeten.

• Leuk
Gister gelijk The Lighthouse gekeken en die rol van Willem Dafoe is inderdaad briljant.

Bizarre film ook, maar je wordt er wel van begin tot eind ingezogen. Dit soort films vind ik door de sfeer, het geluid en de cinematografie ook veel spannender dan bijvoorbeeld een Weapons.
Dit was inderdaad een fenomenale film. Die opnames schijnen ook hels geweest te zijn, een absurde fysieke beproeving voor Pattinson en Dafoe,

Je moet hier wel echt van houden; mijn vriendin keek mee en vond het een afschuwelijke film.

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Dit was inderdaad een fenomenale film. Die opnames schijnen ook hels geweest te zijn, een absurde fysieke beproeving voor Pattinson en Dafoe,

Je moet hier wel echt van houden; mijn vriendin keek mee en vond het een afschuwelijke film.
Ja ik ben ervan overtuigd dat mijn vriendin het ook helemaal niks zou vinden.

Overigens van de week Talk To Me gekeken, ook weer geen enorme jumpscares ofzo, maar wel een heel tof verhaal en spannend genoeg. Vette film!

Users who are viewing this thread