Lowlands 2026

Geen dagtickets. En alleen zondagtickets dan? Dat zie je ook veel festivals doen.
Zondag is juist de dag waar je dagjesmensen niet wilt. Eindelijk een rustige nacht en iedereen zit er doorheen haha. Als er ooit dagjesmensen moeten komen, doe dan maar de vrijdag… Dan merk je er nog het minste van.

• Leuk
Waarderingen: Veer
Olivia Dean, Loyle Carner, Hiqpy, Turnstile, Kneecap, Tame Impala, Kevin, Zaho de Sagazan, Smib, Big Thief, Wunderhorse, Lambrini Girls, Winne, Parker Fans, Cameron Winter, David Byrne (past miss meer bij dtrh/bks), Wende

De Nederlandse headliner zal wel Froukje+S10 of New Wave worden

(en The Cure schijnt ook festivals te willen doen... een mens mag hopen)

Uhm ja, die line up is wel bekend hier.

Zijn Roskilde en Lowlands dan vergelijkbaar qua genre? Dat lijkt me juist helemaal niet.

De reden dat ik Pinkpo erbij haal is omdat Pinkpop in Nederland het festival is waar doorgaans de duurdere en grotere namen staan. Lowlands en DTRH hanteren een andere insteek: niet afhankelijk van een grote naam om een dag uit te verkopen. Roskilde oogt qua line up meer als een combinatie van alle Nederlandse festivals. Vergelijkbaar meer met Werchter zou ik denken.

Maar goed, we dwalen beetje af van de discussie. Het punt was vooral of Lowlands dagtickets zou moeten verkopen. Ik denk van niet, ook gezien het huidige succes.
succes? Ja het is maar hoe je het ziet, ik vindt het makkelijk scoren met veel dance en nederlandse artiesten, als men daar tevreden mee is, ok, ik niet zo. Heb me trouwens wel vermaakt hoor op lowlands in de tenten over het algemeen, waar kwalitatief goeie bands/acts stonden en weinig mensen, maar kwam toch thuis met een ontevreden gevoel alsof je niet waar voor je geld hebt gehad, geen wow factor en dat wil je toch wel! Mocht radiohead volgend jaar lowlands bezoeken is voor mij wel WOW! En dan voor een alpha die niet al te vol is ( wat waarschijnlijk ook wel het geval zou zijn) of nog liever afsluiter bravo tussen 2 populaire alpha acts, wordt lekker veel ruimte zoals bij ARCA, maximaal genieten! Staat dan weer in OOR ; daar waar het bij roxy dekker de alpha uitpuilde was het in bravo zeer rustig in de bravo bij radiohead etc.😀

Ik hoop gewoon op lekkere sunset slot acts op de Alpha, traditioneel heb ik het niet zo heel erg met de Alpha headliners. Geef mij maar een lekkere knaller als Bravo/Heineken afsluiter zoals FKA Twigs / MK Gee / Moderat 2023. Als ik niet in het voorvak sta bij de Alpha vind ik het altijd z'n matige stage.

(en The Cure schijnt ook festivals te willen doen... een mens mag hopen)
Altijd het gevoel gehad dat the Cure eigenlijk op Lowlands 2019 zou staan, maar zijn doorgeschoven naar Pinkpop (en Lowlands the prodigy van de zwarte cross heeft gehaald).

succes? Ja het is maar hoe je het ziet, ik vindt het makkelijk scoren met veel dance en nederlandse artiesten, als men daar tevreden mee is, ok, ik niet zo. Heb me trouwens wel vermaakt hoor op lowlands in de tenten over het algemeen, waar kwalitatief goeie bands/acts stonden en weinig mensen, maar kwam toch thuis met een ontevreden gevoel alsof je niet waar voor je geld hebt gehad, geen wow factor en dat wil je toch wel! Mocht radiohead volgend jaar lowlands bezoeken is voor mij wel WOW! En dan voor een alpha die niet al te vol is ( wat waarschijnlijk ook wel het geval zou zijn) of nog liever afsluiter bravo tussen 2 populaire alpha acts, wordt lekker veel ruimte zoals bij ARCA, maximaal genieten! Staat dan weer in OOR ; daar waar het bij roxy dekker de alpha uitpuilde was het in bravo zeer rustig in de bravo bij radiohead etc.😀
Ik denk dat Mojo deze festivals wel als succesvol bestempelt ja. Objectief gezien kun je ook weinig anders concluderen denk ik. Welke festivals in Nederland zijn dan wel succesvol?

Dat jouw ervaring minder is, dat kan natuurlijk maar is best wel particulier natuurlijk…:

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
LL is toch zonder twijfel een succes?
Lowlands heeft volgens mij gewoon een succesformule in handen. Het is niet voor niets al jaren op rij uitverkocht. En elk jaar zijn de meeste mensen die ik spreek enthousiast en willen ze het jaar erna weer mee. Sterker nog, als dat mensen zijn die Rock Werchter of Pinkpop gewend zijn kijken ze meestal hun ogen uit.

Nee het festival heeft niet de grootste namen, maar als ik voor mezelf spreek is het wel het festival waar ik me over een hele dag en nacht het meest vermaak, en dus onder aan de streep het meest waar voor mijn geld krijg. Als ik nu teruglees wat ik allemaal heb gezien in 2025, dan is dat het geld meer dan waard.

Het enige waar ze volgens mij voor moeten oppassen is dat de verhouding tussen techno/nacht publiek, en dag publiek niet te ver uit elkaar gaat lopen. Maar dit jaar was het ook overdag bij de meeste optredens behoorlijk aan de drukke kant, dus dat is nu nog niet aan de hand denk ik.

LL is toch zonder twijfel een succes?
Lowlands heeft volgens mij gewoon een succesformule in handen. Het is niet voor niets al jaren op rij uitverkocht. En elk jaar zijn de meeste mensen die ik spreek enthousiast en willen ze het jaar erna weer mee. Sterker nog, als dat mensen zijn die Rock Werchter of Pinkpop gewend zijn kijken ze meestal hun ogen uit.

Nee het festival heeft niet de grootste namen, maar als ik voor mezelf spreek is het wel het festival waar ik me over een hele dag en nacht het meest vermaak, en dus onder aan de streep het meest waar voor mijn geld krijg. Als ik nu teruglees wat ik allemaal heb gezien in 2025, dan is dat het geld meer dan waard.

Het enige waar ze volgens mij voor moeten oppassen is dat de verhouding tussen techno/nacht publiek, en dag publiek niet te ver uit elkaar gaat lopen. Maar dit jaar was het ook overdag bij de meeste optredens behoorlijk aan de drukke kant, dus dat is nu nog niet aan de hand denk ik.
Blijkbaar is het huidige publiek van Lowlands ook tevreden zonder grote headliners, kunnen we toch wel concluderen?

Het festival is meer dan alleen grote namen, het is een beleving ;-)

• Leuk
Waarderingen: sjoeske
Ik denk ook dat dagkaarten killing zouden zijn voor Lowlands. Waarom zou je dat in vredesnaam willen? Voor die ene extra grote naam zoals Pukkelpop die meestal heeft?

Goed om als festival mee te veranderen met de tijd, maar dit zou echt een foute keuze zijn. Je krijgt dan echt een andere sfeer en beleving.

Zoals Joris het ook zegt: de twee festivals in Nederland die blind dan wel snel dan wel gegarandeerd uitverkopen, zijn de festivals zonder dagkaarten. Hoezo zou je daaraan willen sleutelen?
Juist ook lekker dat je heel weinig mensen hebt die maar voor 1 artiest komen en de hele dag in het voorvak bivakkeren voor die ene act. De grens voor 350 voor een 3 dagen ticket is dan toch net te hoog. Zowel op Werchter als op LL bij Fontaines tegen de barrier, maar sfeer bij Lowlands veel beter waar wij stonden. Omdat op Werchter al de hele dag LP fans stonden te wachten die bij de andere acts op hun telefoon stonden te kijken. Ook bij Primavera last van Chappel en Charli kampeerders.

Zelfs de (inmiddels oud) directeur van Lowlands zelf zegt:

Wat is het verschil tussen Lowlands en andere grote meerdaagse festivals?​

“Er zijn festivals die heel erg drijven op de headliners van de dag. Daar zijn wij een stuk minder van afhankelijk. Gedurende drie dagen proberen we altijd en op alle vlakken relevant te zijn. Uiteindelijk zorgt het gecureerde programma voor de bekende Lowlands-sfeer. Het is hier altijd een verzameling van gelijkgestemde zielen. Wat ook helpt is dat we geen dagkaarten verkopen. Bezoekers komen donderdagavond binnen en gaan maandagochtend weer naar huis. Op zaterdag met een frisse kop binnenkomen, terwijl iedereen al een dag bezig is, zie ik als een verstoring van de orde en sfeer.”

Bron:

Blijkbaar is het huidige publiek van Lowlands ook tevreden zonder grote headliners, kunnen we toch wel concluderen?

Het festival is meer dan alleen grote namen, het is een beleving ;-)
Nouja ik vond QOTSA en Chapell Roan toch ook aardig grote namen.

Lowlands staat vol van de diversiteit in het affiche. Je hebt daar toch acts die de radiohitjes komen spelen, soms heb je een classic act, soms heb je iets vernieuwends, of experimenteels in de kleinere tenten. Ik vind juist die balans zo tof. Het hoeft voor mij ook niet per se 3 dagen "moeilijk" te zijn

nu ik een jaartje geen Lowalnds heb kunnen doen kan ik toch niets anders concluderen dat ik het enorm heb gemist. Voor mij is Lowlands wel het weekend van het jaar, meer dan andere festival weekenden als je het mij vraagt. Het is een avontuur die je aangaat. Op ieder grassprietje van het terrein gebeurt er bijna wel wat op ieder moment van de dag.

Hoop er volgend jaar gewoon weer bij te zijn, fomo is echt te hard geweest soms.

En kritiek op dat Lowlands niet te ver moet omslaan stamt echt al af van de eerste jaren dat ik naar Lowlands ga (rond 2010). En 15 later staat het nog steeds gewoon als een huis. Lowlands moet gewoon doen waar het goed in is. En er zal vast altijd wel een minder jaartje bijzitten, maar uiteindelijk is het concept gewoon enorm sterk.

Nouja ik vond QOTSA en Chapell Roan toch ook aardig grote namen.

Lowlands staat vol van de diversiteit in het affiche. Je hebt daar toch acts die de radiohitjes komen spelen, soms heb je een classic act, soms heb je iets vernieuwends, of experimenteels in de kleinere tenten. Ik vind juist die balans zo tof. Het hoeft voor mij ook niet per se 3 dagen "moeilijk" te zijn

nu ik een jaartje geen Lowalnds heb kunnen doen kan ik toch niets anders concluderen dat ik het enorm heb gemist. Voor mij is Lowlands wel het weekend van het jaar, meer dan andere festival weekenden als je het mij vraagt. Het is een avontuur die je aangaat. Op ieder grassprietje van het terrein gebeurt er bijna wel wat op ieder moment van de dag.

Hoop er volgend jaar gewoon weer bij te zijn, fomo is echt te hard geweest soms.

En kritiek op dat Lowlands niet te ver moet omslaan stamt echt al af van de eerste jaren dat ik naar Lowlands ga (rond 2010). En 15 later staat het nog steeds gewoon als een huis. Lowlands moet gewoon doen waar het goed in is. En er zal vast altijd wel een minder jaartje bijzitten, maar uiteindelijk is het concept gewoon enorm sterk.
Zeker grote namen! Maar als je vergelijkt met Roskilde of Werchter natuurlijk minder. Als in: daar staan meer namen van die grootte.
Helemaal eens met je verhaal en jouw beleving van het festival.

Zeker grote namen! Maar als je vergelijkt met Roskilde of Werchter natuurlijk minder. Als in: daar staan meer namen van die grootte.
Helemaal eens met je verhaal en jouw beleving van het festival.
Ja op die fiets, ik vind het eerlijk gezegd niet erg. Voor Lowlands lijkt het veel makkelijker te zijn om "nieuwe" headliners naar voren te schuiven om dat hun fundering gewoon een stuk breder is dan op de Werchters van deze wereld. Daardoor blijft het wel redelijk fris.

Zelfs de (inmiddels oud) directeur van Lowlands zelf zegt:

Wat is het verschil tussen Lowlands en andere grote meerdaagse festivals?​

“Er zijn festivals die heel erg drijven op de headliners van de dag. Daar zijn wij een stuk minder van afhankelijk. Gedurende drie dagen proberen we altijd en op alle vlakken relevant te zijn. Uiteindelijk zorgt het gecureerde programma voor de bekende Lowlands-sfeer. Het is hier altijd een verzameling van gelijkgestemde zielen. Wat ook helpt is dat we geen dagkaarten verkopen. Bezoekers komen donderdagavond binnen en gaan maandagochtend weer naar huis. Op zaterdag met een frisse kop binnenkomen, terwijl iedereen al een dag bezig is, zie ik als een verstoring van de orde en sfeer.”

Bron:
Blij dat ie weg is!😀

Johnny Marr nog achter The National aan, een van mijn favoriete Lowlands shows ooit!
Oh man dit idd helemaal vergeten. The National > Johnny Marr > Colin Benders is misschien wel mijn favoriete drieluik op een festival ooit (ik zeg misschien maar denk eigenlijk het wel zeker te weten). Bravo > India > Bravo is dan ook wel een prettige looproute.

• Geweldig
Waarderingen: LiamG
Wat was trouwens die opener van ARCA super sterk komt gewoon even aan met rakata, boem! En puta er achterna, kan alleen een grote! Fenominale artiest far way the best op fka twigs na op lowlands 2025

• Leuk
Waarderingen: Gioniet
Ik zou dit wel wat vinden:

Headliners:
Gorillaz
Dua Lipa
A$AP Rocky
Bicep LIVE (dance headliner)

Gorillaz nieuw album, herkansing voor Asap Rocky + nieuw album en Dua Lipa als pop-headliner met verleden op Lowlands.

Subs:
Turnstile
Lorde
Royel Otis

Overige wishlist:
Joey Bada$$
Biffy Clyro
Deftones
Modeselektor
Slow Pulp
Bloc party
...

Florence and the machine nieuw album aangekondigd, waarschijnlijk dan ook een tour. Hebben nog wat in te halen 2023, schrijf die maar met potlood op.

• Leuk
Waarderingen: koekebakker en @Marc

Users who are viewing this thread