“Memento Festival annulering & geen restitutie” Ik zoek andere gedupeerden

jessaflow

Playlistbediener
29 jun 2025
10
2
Hi allemaal,

Memento Festival 2025 (gepland van 3 t/m 7 juli) is helaas geannuleerd. Dat is natuurlijk al zuur genoeg, maar het wrange is: de organisatie weigert het geld van de tickets terug te betalen.

Ze geven aan dat er al te veel kosten zijn gemaakt (zoals artiesten en vergunningen) en bieden als ‘alternatief’ een strandfeestje aan. Maar dat vervangt het originele festival natuurlijk niet – en volgens het consumentenrecht zijn ze verplicht tot restitutie.

📌 De organisator is een eenmanszaak (INDEPT), dus de eigenaar is persoonlijk aansprakelijk.
📩 Ingebrekestellingen worden beantwoord met “we kunnen het écht niet terugbetalen.”
⚖️ Rechtsbijstand inschakelen blijkt voor velen duurder dan het ticket zelf.

Ik ben op zoek naar andere mensen die ook een ticket hadden gekocht en in dezelfde situatie zitten.
Als we ons bundelen, kunnen we misschien samen:

• Een juridische actie overwegen (groepsclaim of incassotraject)
  • Publiekelijk druk uitoefenen via reviews en media
  • Zichtbaar maken hoe onrechtvaardig dit is voor bezoekers

Laat hieronder van je horen of stuur me een bericht. Hoe meer mensen zich melden, hoe groter de kans op actie.

Laten we elkaar helpen

**update** join onze whatsapp groep om verder te praten: https://chat.whatsapp.com/DmVNYbFsLxb1m528aeBZSk

Laatst bewerkt:
Hi allemaal,

Memento Festival 2025 (gepland van 3 t/m 7 juli) is helaas geannuleerd. Dat is natuurlijk al zuur genoeg, maar het wrange is: de organisatie weigert het geld van de tickets terug te betalen.

Ze geven aan dat er al te veel kosten zijn gemaakt (zoals artiesten en vergunningen) en bieden als ‘alternatief’ een strandfeestje aan. Maar dat vervangt het originele festival natuurlijk niet – en volgens het consumentenrecht zijn ze verplicht tot restitutie.

Ik ben op zoek naar andere mensen die ook een ticket hadden gekocht en in dezelfde situatie zitten.
Als we ons bundelen, kunnen we misschien samen:

• Een juridische actie overwegen (groepsclaim of incassotraject)
  • Publiekelijk druk uitoefenen via reviews en media
  • Zichtbaar maken hoe onrechtvaardig dit is voor bezoekers

Laat hieronder van je horen of stuur me een bericht. Hoe meer mensen zich melden, hoe groter de kans op actie.

Laten we elkaar helpen
Hoi, goed initiatief. Ik heb organisator al een standaard brief gestuurd die ik op consuwijzer heb gevonden en een melding gemaakt bij ACM. Voor het vervolg lijkt het me goed samen op te trekken.

• Leuk
Waarderingen: jessaflow
Hier nog een “slachtoffer” van dit hele verhaal.
In de tussentijd heb ik een aardige berg informatie ingewonnen betreffende de organisator.
Ik kom graag verder in contact met jullie om deze informatie te delen en inderdaad druk te zetten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Hoi, goed initiatief. Ik heb organisator al een standaard brief gestuurd die ik op consuwijzer heb gevonden en een melding gemaakt bij ACM. Voor het vervolg lijkt het me goed samen op te trekken.
Yes wij ook. Kunnen we contact krijgen buiten dit forum om? Om even af te stemmen.

Hier nog een “slachtoffer” van dit hele verhaal.
In de tussentijd heb ik een aardige berg informatie ingewonnen betreffende de organisator.
Ik kom graag verder in contact met jullie om deze informatie te delen en inderdaad druk te zetten.
Top! Ik maak vandaag even een whatsapp groep aan en stuur je een privé bericht

• Leuk
Waarderingen: harrie
Herkenbare verhalen. Ook wij hebben hen reeds aangeschreven met een voorbeeld brief. Maar ook niet gehonoreerd. Blijf dus graag op de hoogte van de ontwikkelingen. Begrijp echt dat het voor hen ook nooit zo bedoeld is maar onze kosten zijn ook aanzienlijk geweest (4 kaarten en een camper).

Vorig jaar werd het W-festival geannuleerd op 8 augustus door het faillissement van de organisatie, twee weken voor aanvang festival.
Gelukkig heb ik recent in juni bijna één jaar na de feiten de waarde van mijn tickets kunnen terugkrijgen.

Veel geluk met de recuperatie van de betaalde tickets. Eigenlijk zou de overheid een label moeten geven aan festival volgens hun financiele stabiliteit bv
uitstekende winstgevende festivals met veel reserves, festival dat bij veel slecht nieuws verlieslatend kan zijn of festival dat al jaren de
verliezen opstapelt zonder kans op verbetering.

• Leuk
Ik zou even nog duidelijk schrijven dat het om het Duitse festival gaat. Er blijken meer festivals met dezelfde naam te zijn in België en Nederland.

3 tot 7 juli was in Duitsland. Althans daar heb ik het kaartje voor en parkeerkaart. De vervangende feesten (die aangeven worden als “compensatie”) zijn in Nederland.

3 tot 7 juli was in Duitsland. Althans daar heb ik het kaartje voor en parkeerkaart. De vervangende feesten (die aangeven worden als “compensatie”) zijn in Nederland.
Ja daar kwam mijn verwarring vandaan. Alle communicatie in het Nederlands, de 'compensatie' events ook in Nederland. Maar het festival is dus in Duitsland...

Sorry voor de off-topic allemaal. Ik hoop dat het jullie lukt om je geld terug te krijgen.

Ja daar kwam mijn verwarring vandaan. Alle communicatie in het Nederlands, de 'compensatie' events ook in Nederland. Maar het festival is dus in Duitsland...

Sorry voor de off-topic allemaal. Ik hoop dat het jullie lukt om je geld terug te krijgen.
De organisator komt uit Nederland. Denk dat daar de verwarring uit is ontstaan

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Dat is zo'n bizarre constructie zoals Vestiville, snap wel niet dat als lokaal bestuur geen belletje gaat rinkelen.

Telefoontje naar een bevriende burgemeester lost al veel op.

Die locatie in Duitsland worden wel meer en vaker festivals gegeven. Ben daar ook een keer geweest, in 2019 het weekend dat het warmterecord 40+ graden werd. Festival werd toen voortijdig stilgelegd vanwege de drukte bij de EHBO.

Het annuleren heeft nu niets met die locatie en lokaal bestuur te maken, meer met de organisatie toch zeker.

Hoop dat kaartkopers geld terug zien.

• Leuk
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar ik vrees dat je naast de pot gaat pissen. Dit soort zaken zijn best vreemd geregeld in Nederland, heb het zelfde vorige jaar gehad met ChilleVille festival. Er zijn zelfs hele groepen opgezet en Avro radar uitzendingen geweest daardoor om achter het geld aan te gaan.

Maar aan het einde van de rit krijg je gewoon 0,0 terug. Of je zou er echt een grote zaak van moeten maken, mja dat gaat ook gewoon niemand doen natuurlijk.

Zojuist is er een mail van memento gekomen om in te schrijven voor het aangeboden alternatief.
Het is natuurlijk aan ieder voor zich, maar als je je inschrijft ga je akkoord met het geboden alternatief.
Je staat dan ook niet meer sterk als je wat wil claimen.

Vorig jaar werd het W-festival geannuleerd op 8 augustus door het faillissement van de organisatie, twee weken voor aanvang festival.
Gelukkig heb ik recent in juni bijna één jaar na de feiten de waarde van mijn tickets kunnen terugkrijgen.

Veel geluk met de recuperatie van de betaalde tickets. Eigenlijk zou de overheid een label moeten geven aan festival volgens hun financiele stabiliteit bv
uitstekende winstgevende festivals met veel reserves, festival dat bij veel slecht nieuws verlieslatend kan zijn of festival dat al jaren de
verliezen opstapelt zonder kans op verbetering.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Dan kunnen wij van jou leren!

Users who are viewing this thread