Pinkpop moet zich echt niet meer laten leiden door de oude garde. Dat is nu eenmaal hoe het werkt, ga mee met je tijd of je verdwijnt.Pinkpop heeft vermoed ik een beetje de afslag gemist qua meegaan met de tijd. Voor nieuwer publiek is het gewoon allemaal wat outdated, zijn de alternatieven hipper en spreken die meer de hedendaagse behoeften aan. Dat heeft echt niet te maken met twee tientjes meer of minder. Dat is een paar drankjes meer of minder op een hele dag of weekend.
Dan heb je nog de wat oudere, meer conservatieve garde, en die vindt waarschijnlijk al gauw dat Pinkpop niet meer het Pinkpop was waar zij verliefd op werden. Dat is misschien ook zo, maar alleen die nostalgische lui pleasen is ook bijna niet meer te doen. Metallica en Foo Fighters zijn nu eenmaal niet jaarlijks om de hoek.
In die zin wordt Bospop misschien zelfs nog een serieuze concurrent. Ik denk dat het met name zaak is uit te gaan zoeken hoe het festival rendabel kan bestaan met een lager aantal bezoekers.
Leuk als er wat van de oudere garde nog meegaat In de verandering maar geen doel op zich.
De jongere garde stelt andere eisen aan een festival.
Eén van de uitgesproken doelen is dat er meer comfort moet komen, dat lijkt mij dan ook een stap in de juiste richting.
Volgens mij ontkom je ook niet aan wat meer Dj’s.
Maar Mojo heeft volgens mij vorig jaar een onderzoek gedaan onder festivalgangers en op basis van die uitkomsten kan Pinkpop zichzelf prima opnieuw uitvinden.