Down the Rabbit Hole 2025

Lees net dat Kneecap aangeklaagd word voor het tonen van een Hezbolla vlag. En Massive Attack heeft zich al solidair getoond, Massive is al behoorlijk activistisch(Tilburg vorig jaar) en zal er alleen maar meer op worden.
Massive Attack is altijd zeer activistisch geweest.

Lees net dat Kneecap aangeklaagd word voor het tonen van een Hezbolla vlag. En Massive Attack heeft zich al solidair getoond, Massive is al behoorlijk activistisch(Tilburg vorig jaar) en zal er alleen maar meer op worden.
Kun je het tonen van een Hezbollah vlag wat overduidelijk een terroristische organisatie is nog wel activistisch noemen?

Heb je het nou over Massive Attack of Kneecap. Kneecap heeft een vlag getoond, oliedomme actie, geen activistme. Massive Attack is altijd al acitivistisch.
Dit. Er zit m.i. een belangrijk verschil tussen activisme (wat best mag schuren en provoceren) en een terreurorganisatie steunen. Massive Attack is vooral goed in het eerste.

Heb je het nou over Massive Attack of Kneecap. Kneecap heeft een vlag getoond, oliedomme actie, geen activistme. Massive Attack is altijd al acitivistisch.
Ik weet niet wat je moet denken bij solidair tonen, zie bericht Aadt. Ik wil alleen maar aangeven dat het inderdaad een oliedomme actie betreft. We gaan het zien. Ik verwacht niet dat Massive Attack ook met dit soort vlaggen gaat zwaaien. Wat mij betreft mogen de optredens ook zonder activisme. Bij mij werkt zo iets juist vaak averechts.

Ik weet niet wat je moet denken bij solidair tonen, zie bericht Aadt. Ik wil alleen maar aangeven dat het inderdaad een oliedomme actie betreft. We gaan het zien. Ik verwacht niet dat Massive Attack ook met dit soort vlaggen gaat zwaaien. Wat mij betreft mogen de optredens ook zonder activisme. Bij mij werkt zo iets juist vaak averechts.
Ja deze discussie komt vaker voorbij en gaan we het niet mee eens zijn denk. Voor mij: muziek is kunst, kunst is politiek. Denken/willen dat artiesten zich op de vlakte houden is een utopie en doet geen recht aan de dingen die artiesten/kunstenaars maken.

09 mei: 325 op ticketswap
10 mei: 327 op ticketswap
12 mei: 318 op ts / 283 tm
15 mei 324 op ts / 283 tm
18 mei 324 ts / 282 tm
19 mei 308 ts / 280 tm
20 mei 297 ts / 267 tm
22 mei 286 ts / 271 tm

Massive Attack heeft zich niet solidair getoond met het tonen van die vlag, maar ze hebben een behoorlijk genuanceerd bericht ter ondersteuning van Kneecap naar buiten gebracht waar weinig mensen het mee oneens zijn volgens mij:

“In a democracy, no political figures or political parties should have the right to dictate who does and does not play at music festivals or gigs that will be enjoyed by thousands of people,” it continued. “The question of agreeing with Kneecap’s political views is irrelevant: it is in the key interests of every artist that all creative expression be protected in a society that values culture, and that this interference campaign is condemned and ridiculed."

Het bericht is nog veel langer en toont mijns inziens ook direct aan wat Joris hierboven ook al aangaf: kunst is inherent activistisch en politici moeten zich niet bemoeien met artistieke creaties.

Het is wel echt een onwijs interessant debat. Om even het boekenforum en dit forum te mengen, maar Herbert Marcuse heeft een paar erg interessante essays over precies dit onderwerp geschreven. Aanrader voor mensen die er dieper over willen nadenken :)

Het is wel echt een onwijs interessant debat. Om even het boekenforum en dit forum te mengen, maar Herbert Marcuse heeft een paar erg interessante essays over precies dit onderwerp geschreven. Aanrader voor mensen die er dieper over willen nadenken :)
Heb je linkjes voor de liefhebber? Ben wel geïnteresseerd

Heb je linkjes voor de liefhebber? Ben wel geïnteresseerd

Altijd leuk! Bij deze twee essays van de Frankfurt Schule (bij de mensen met een sociologische achtergrond misschien welbekend). Het zijn wel vrij dense essays die zo hier en daar wat voorkennis nodig hebben van ander werk van de Frankfurt Schule en/of het Marxisme. Maar, laat je vooral niet afschrikken door het "Marxistische" in deze, gezien het voornamelijk gaat over machtsrelaties.

Herbert Marcuse: The Aesthetic Dimension --> Voornamelijk over hoe kunst, ongeacht de content, politieke verandering teweeg kan brengen. Dit is wel een erg dense stukje tekst (The Aesthetic Dimension

Theodor Adorno: De Cultuurindustrie (IMO Een stuk makkelijker leesbaar, soms wat kort door de bocht, maar dit gaat juist over massa-media die politieke systemen bevestigen, en hoe het juist daarom verschilt van kunst) --> the Culture Industry

Qua podcasts over specifiek de cultuur-industrie kan ik deze aanraden, die ook wat diepgaander is:
Podcast Filosofie - Adorno

Edit: Ik zie net dat Philosophize This er ook het een en ander over heeft. Luister vaak erg lekker weg, maar kan soms bepaalde onderwerpen wat oversimplificeren, maar:
Culture Industry
Marcuse on Art

Altijd leuk! Bij deze twee essays van de Frankfurt Schule (bij de mensen met een sociologische achtergrond misschien welbekend). Het zijn wel vrij dense essays die zo hier en daar wat voorkennis nodig hebben van ander werk van de Frankfurt Schule en/of het Marxisme. Maar, laat je vooral niet afschrikken door het "Marxistische" in deze, gezien het voornamelijk gaat over machtsrelaties.

Herbert Marcuse: The Aesthetic Dimension --> Voornamelijk over hoe kunst, ongeacht de content, politieke verandering teweeg kan brengen. Dit is wel een erg dense stukje tekst (The Aesthetic Dimension

Theodor Adorno: De Cultuurindustrie (IMO Een stuk makkelijker leesbaar, soms wat kort door de bocht, maar dit gaat juist over massa-media die politieke systemen bevestigen, en hoe het juist daarom verschilt van kunst) --> the Culture Industry

Qua podcasts over specifiek de cultuur-industrie kan ik deze aanraden, die ook wat diepgaander is:
Podcast Filosofie - Adorno

Edit: Ik zie net dat Philosophize This er ook het een en ander over heeft. Luister vaak erg lekker weg, maar kan soms bepaalde onderwerpen wat oversimplificeren, maar:
Culture Industry
Marcuse on Art
Thanks, heel cool!

Gisteravond bij Nawafiz in tivoli geweest. Echt enorm genoten van Retro Casetta, Disco Arabesquo, en Noise Diva. Kan nu al niet wachten om zeker die eerste twee weer te zien op dtrh.

Overigens ook omver geblazen door Bedouin Burger. Al gezien op LGW? vorig jaar maar wat een geweldige artiesten zijn dat, gelachen, gedanst en en bijna tranen. Ook een perfect opgebouwde set. Zonde dat ze niet zijn opgepikt door de grote festivals in nl dit jaar.

Zonder nu al iets te verklappen over het hoe en wat, kan ik wel alvast vertellen dat mijn vriendengroep en ik dit jaar de kans krijgen om één van de Porto Parties te organiseren. Hoe vet is dat?!
Lachen! Ik zou altijd bang zijn dat het clasht met een must-see haha

Lachen! Ik zou altijd bang zijn dat het clasht met een must-see haha
Ja ik moet er wel één of twee artiesten voor inleveren die ik zeker graag had gezien helaas, maar dit lijkt me toch wel een dusdanig unieke ervaring dat de must-see wel enorm groot moet zijn om er echt FOMO voor te hebben. Dat is hier gelukkig niet echt aan de hand.

Zonder nu al iets te verklappen over het hoe en wat, kan ik wel alvast vertellen dat mijn vriendengroep en ik dit jaar de kans krijgen om één van de Porto Parties te organiseren. Hoe vet is dat?!
Heel leuk! Ik skip normaal altijd deze stage als ik de rij alleen al zie, maar mijn collega is dit jaar ook uitverkozen dus ontkom er niet aan ben ik bang haha! Nu wel plek voor 600-700 man, maar nog wel vol zien te krijgen natuurlijk ;)

• On fire
Waarderingen: Novis95

Users who are viewing this thread