Pinkpop 2025

Ook die bands zijn niet de allerjongste meer en Graspop heeft ook een goed onderlaag. Maar hun hele lineup gaat harde klappen krijgen binnen nu en 10 jaar als er niet meer grote goed bands bij komen.

Het liefste zie ik Punk, Rock en Metal ook meer relevant met meer nieuw bands en alles er op en er aan maar daarvoor moet de populariteit toch echt omhoog.

Dat deze festivals moeilijk gaan krijgen in toekomst is ook meer voorspelling.
Zijn er niet te weinig waardoor je om het jaar de zelfde headliners ziet? Ik zie nu al veel mensen daar kritiek op hebben bij Graspop, dat het steeds de zelfde namen zijn. Nu verkoopt het momenteel toch wel dus in die zin kan je zeker gelijk hebben over de toekomst van Graspop.
De herhaling van headliners en de kleine headliner poule in de rock & metal is inderdaad wel een probleem voor Graspop, maar wel een probleem dat ze goed aanpakken. Door twee headliners per dag neer te kunnen zetten met een volledige headline show in het donker, geeft het je de kans om jonge bands te promoten en ze die kans te geven om te laten zien dat ze het wel kunnen. Op deze manier ontstaan vaak de meest fantastische headline shows van bands die normaal gezien niet voor 55k man spelen. Parkway Drive, Ghost, Sabaton, Gojira zijn allemaal goede voorbeelden van bands die die kans gekregen hebben en zich hierdoor hebben neergezet als bewezen headliner in het metalgenre. Als je dit jaar naar de line up kijkt zie je iedere dag een duidelijke bewezen oude headliner staan naast een band die nooit eerder een headline positie heeft vervuld op Graspop. Powerwolf, Till Lindemann, Nine Inch Nails en Behemoth worden op deze manier allemaal klaargestoomd tot headlinewaardige act (NIN is misschien geen nieuwe headliner, maar voor graspop wel) voor de toekomst wanneer de maidens van deze wereld er niet meer zijn.

Juist daarom zat ik er een paar pagina's terug zo op te hameren in dit topic dat als Pinkpop tot iets later door kon gaan, je iedere dag twee volwaardige healdine shows in het donker neer kunt zetten. Dit zou op deze manier in mijn ogen de toekomst voor het festival veilig stellen. Als je bijvoorbeeld Tate McRae of Sabrina Carpenter nog 90 minuten kunt geven op het north podium in het donker na Justin Timberlake of Robbie Williams, dan kan zo'n artiest laten zien waar ze toe in staat zijn en in de toekomst wellicht kunnen uitgroeien tot een artiest die met gemak een pinkpop dag kan dragen. (ik noem maar wat random artiesten dus let daar niet te veel op, ik ben niet zo thuis in de popindustrie)

Maar dan heeft Graspop gewoon dezelfde kracht als Lowlands: het draait niet allemaal rond die headliners. Graspop heeft al jaren een van de sterkste undercards onder de Europese metalfestivals. Als je 3-4 dagen een gruwelijk vet spoorboekje kan noteren, dan zie je als combiganger sneller door de vingers dat het steeds dezelfde headliners zijn.

Bovendien hoef je niet per se naar een headliner te gaan. Slipknot clasht met Opeth, Korn speelt gelijktijdig met Amenra en Airbourne, en King Diamond/Thrice bieden een alternatief voor Judas Priest. Je kan 4 dagen lang tot middernacht op de weide blijven zonder ooit naar de main headliners te gaan.

Al hebben ze ook het voordeel van een genrefestival te zijn. Voor de gemiddelde bezoeker is de kloof tussen Iron Maiden (oud) en Parkway Drive (jong) minder groot dan die tussen Foo Fighters en Olivia Rodrigo voor Pinkpopgangers.
Helemaal mee eens! Met name de laatste zin omdat we uiteraard in het PP forum zitten, ik hoop dat het even een break was 😅 de populaire namen, zodat er volgend jaar weer 3 of in ieder geval 2 headliners komen van formaat, dan is de undercard ook weer makelijker te boeken.. zoals je nu ziet op de zondag!

Wellicht was de Rodrigodag wel al uitverkocht geweest als het dagprogramma daar voor popfans net zo sterk als op Werchter was.
Mojo heeft hier overduidelijk gedacht dat ze met Claude, Joost, Adam Lambert en Mark Ambor aan die verwachtingen zouden voldoen, voor de Nederlandse popfans. Last Dinner Party is overduidelijk in de boeking met Rodrigo mee gekomen, gezien ze overal zo'n beetje voorprogramma zijn. Bij Pinkpop kiezen ze er dan ook voor om ze "letterlijk" als voorprogramma te zetten door Noord af te sluiten. Faithless staat er imo meer om de weekend bezoekers te pleasen, niet voor de Pop/Rodrigo doelgroep neem ik aan. Waar Werchter kon kiezen voor Noah Kahan. Vind het zelf niet veel meer of minder sterk, persoonlijk heb ik ook veel meer met de namen van Pinkpop South en North stage dan met de namen van Werchter Main en Barn op de Rodrigo dag.

Mojo heeft hier overduidelijk gedacht dat ze met Claude, Joost, Adam Lambert en Mark Ambor aan die verwachtingen zouden voldoen, voor de Nederlandse popfans.
Vind het zelf niet veel meer of minder sterk, persoonlijk heb ik ook veel meer met de namen van Pinkpop South en North stage dan met de namen van Werchter Main en Barn op de Rodrigo dag.
Op de Rodrigo zondag krijgen popfans er Gracie Abrams, Pommelien, Finneas en Kahan bij. Tegenover dat lijstje steken Claude en Ambor wat schraal af. Ik denk ook niet dat Rodrigofans perse warm werden van Adam Lambert.

• Leuk
Waarderingen: elo
Op de Rodrigo zondag krijgen popfans er Gracie Abrams, Pommelien, Finneas en Kahan bij. Tegenover dat lijstje steken Claude en Ambor wat schraal af. Ik denk ook niet dat Rodrigofans perse warm werden van Adam Lambert.
Die RW zondag slaat dan misschien ook net iets te ver door in dagbezoekers cateren tov weekendbezoekers. Voor elektronische en pop liefhebbers is er genoeg, maar mensen die voor de gitaren van LP en Sam Fender etc. komen is het wel weinig die dag.
Overigens zijn de popnamen die ze daar hebben dan wel weer mega sterk inderdaad, dat is op de PP zaterdag dan weer minder

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en Timmetje
Ik had het over Nederlandse Pop-fans, niet over Rodrigo fans die verwacht werden door Mojo enthousiast te worden van Claude, Joost, Adam Lambert en Mark Ambor?
Dan steken die helemaal niet schraal af, die zijn ontzettend populair, gezien de nr 1 posities in de Top 40 en de airplay. Andere namen, andere keuzes, andere interpretatie. Zoals gezegd, ik vind vanuit mijn optiek op de Rodrigo dag van Werchter de main en vooral Barn schraal tov South en North op Pinkpop die dag.

kan ik niet ontkennen

( en ik blijf er bij dat die 18,- verschil daar ook een groot aandeel in heeft )

Ik had het over Nederlandse Pop-fans, niet over Rodrigo fans die verwacht werden door Mojo enthousiast te worden van Claude, Joost, Adam Lambert en Mark Ambor?
Dan steken die helemaal niet schraal af, die zijn ontzettend populair, gezien de nr 1 posities in de Top 40 en de airplay. Andere namen, andere keuzes, andere interpretatie. Zoals gezegd, ik vind vanuit mijn optiek op de Rodrigo dag van Werchter de main en vooral Barn schraal tov South en North op Pinkpop die dag.
Denk dat er alsnog een hoop Nederlandse popliefhebbers zijn die liever Noah Kahan en Gracie Abrams zien tov Joost, Claude en Mark Ambor. Vind dat nog wel een schraal contrast in (internationale) allure.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Je blijft wel veel onzin verkondigen vind ik. Voor mij en vele andere wint Lowlands de laatste jaren gemakkelijk qua line-up tov PP.
En PP zou inderdaad niet wegkomen met een Goldband als headliner, maar dat heeft vooral te maken dat er echt 0 alternatieven tijdens de headliner zijn. Ik ben op LL gewoon naar 2 andere artiesten gegaan tijdens Goldband.
Al zou Pinkpop Goldband laten afsluiten en ondertussen kan je kijken naar London Grammar in de tent bijv. Zou het ook niet uitverkopen!
Nogmaals ik kraak lowlands niet af en er staat genoeg leuks, maar voor die 350,- heb je maar een handvol acts die ziggodome of afas kunnen bespelen het overige staat met name in de melkweg of enkelen zelfs in 013!
Nu kan je persoonlijke (muzikale) voorkeur natuurlijk voor de line up van lowlands zijn, en ik had ook liever QOTSA en Fontaines D.C. gezien in de plek voor Justin en Olivia! Maar qua grote is Pinkpop dan vele malen beter,
Lowlands in de betere tijden ook gewoon een Foo Fighters, Arcade Fire, Nick Cave, The Prodigy, Marilyn Manson en Qotsa op 1 affiche hadden...
Mijn laatse was 2014 (toen Pinkpop en LL beide een kneiter line-up hadden)

Blijf erbij dat het hier soms in het forum lijkt of alle festivals goed bezig zijn behalve Pinkpop!

Als ik in jou ogen dan onzin verkoop omdat "voor mij" ook lowlands niet meer thuis geeft als het gaat om een sterke line-up dan weet ik niet meer wat ik hier dan nog wel kan zeggen.

ik even gekeken, want wilde wachten tot na Pinkpop 2025, maar zie dat dit topic 24 mei 2024 geopend is? dus we zitten er al goed langs

laten we een poll doen?
voor stemmen het topic Pinkpop 2026 te openen geef deze post : (y)(Leuk)
tegen stemmen het topic Pinkpop 2026 te openen geef deze post : :mad: (grrr)

( dan geef ik jullie tot eind deze week ;) )
17 😡 grrr om 16 👍🏻 leuk

voorlopig nog geen Pinkpop 2026 topic dus

Ik zie hier vooral veel kritische reacties langskomen — en terecht. Het sluit naadloos aan bij mijn eigen ervaringen op PP2024. Ik heb me in eerdere jaren ook uitgesproken over hoe erbarmelijk de organisatie soms is, en toen kreeg ik daar nog flink wat bijval voor.

Toch voelt het dit jaar alsof we weer terug bij af zijn. Dus deel ik graag opnieuw mijn ervaringen. Niet om zuur te doen, maar omdat Pinkpop 2025 hier hopelijk iets van leert. Al vermoed ik dat de lessen weer onder het tapijt verdwijnen

Ik weet dat de hardcore PP-fanbase me nu weer zal vervloeken. Dat hoort erbij. Net als bij ieder ander festival waar kritiek wordt weggezet als “azijn”. Maar eerlijk is eerlijk: voor veel fans begint het inmiddels aardig te lijken op het Stockholm-syndroom. Hoe slechter de organisatie, hoe harder ze het blijven verdedigen. En elke poging tot opbouwende kritiek voelt dan al snel als roepen in de woestijn.

Vorig jaar het slechtst georganiseerde festival ooit meegemaakt.Mooi om te zien dat er een speciaal topic is om te klagen over PP - en verbeteringstips kan doorvoeren. Dit zegt eigenlijk genoeg.

Na een festival hoor je niet te klagen, dat moet leuk zijn. Maar PP presteert het.
- WC rijen! Mens onterend. Geen festival in NL die dit zo slecht heeft georganiseerd.
- Bier rijen! Laat gewoon bier runners lopen - zie RW. Maak aparte bier bars, verkoop pitchers!
- Zondags echt te druk. Geïrriteerde mensen om je heen. 3 uren verder voor je plasje, muntje, drankje hebt gedaan.

Ik heb dit jaar 2 tickets gekocht om ritueel te verbanden.

Nogmaals ik kraak lowlands niet af en er staat genoeg leuks, maar voor die 350,- heb je maar een handvol acts die ziggodome of afas kunnen bespelen het overige staat met name in de melkweg of enkelen zelfs in 013!
Maar dat zegt toch totaal niks over de sterkte van een lineup? De grootte van de zaal waar een act speelt staat toch los van kwaliteit?

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
zou geen tickets verb(r)anden, kans dat de 3 irritatie factors komende editie parten spelen lijkt me niet heel groot

en anders, verkoop ze aan iemand die er wel heel blij van wordt (wellicht met een korting ipv vernietiging)

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Sowieso, als je 3uur onderweg bent voor toiletbezoek, een drankje en muntjes moet je toch misschien iets verder kijken dan de eerste bar en toiletblok dat je bij binnenkomst tegenkomt.

Maar dat zegt toch totaal niks over de sterkte van een lineup? De grootte van de zaal waar een act speelt staat toch los van kwaliteit?
de grote van de zaal zegt meestal wel iets over de bekendheid en de bezoekersaantallen die Mojo verwacht dat de act zal trekken (soms verkiest de act zelf de zaal). De grootte van de zaal zal dan ook meespelen in de keuze voor het tijdslot en het podium van het festival. Kwaliteit is geen discussie? Als je geboekt wordt zal de boeker sowieso de kwaliteit (h)erkennen.

er zit weldegelijk verschil in een 013 act of een Ziggo/Afas act qua bezoekersaantallen en bekendheid. Meer bekendheid is ook meer bezoekers. Kwaliteit of persoonlijke voorkeur staat daar los van.

Plus zal de boeker van Mojo ook wel een afweging maken of een spot op Pinkpop überhaupt een passende is? Dat is meestal genre gerelateerd.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Maar dan staat het alsnog los van kwaliteit. Een act die in Ziggo speelt is niet perse een sterkere act dan een act die in de Melkweg speelt. Een lineup met veel "grote" namen is niet perse sterker dan een lineup zonder.

Ik reageerde hierop:

Maar qua grote is Pinkpop dan vele malen beter,

Users who are viewing this thread