Ook die bands zijn niet de allerjongste meer en Graspop heeft ook een goed onderlaag. Maar hun hele lineup gaat harde klappen krijgen binnen nu en 10 jaar als er niet meer grote goed bands bij komen.
Het liefste zie ik Punk, Rock en Metal ook meer relevant met meer nieuw bands en alles er op en er aan maar daarvoor moet de populariteit toch echt omhoog.
Dat deze festivals moeilijk gaan krijgen in toekomst is ook meer voorspelling.
De herhaling van headliners en de kleine headliner poule in de rock & metal is inderdaad wel een probleem voor Graspop, maar wel een probleem dat ze goed aanpakken. Door twee headliners per dag neer te kunnen zetten met een volledige headline show in het donker, geeft het je de kans om jonge bands te promoten en ze die kans te geven om te laten zien dat ze het wel kunnen. Op deze manier ontstaan vaak de meest fantastische headline shows van bands die normaal gezien niet voor 55k man spelen. Parkway Drive, Ghost, Sabaton, Gojira zijn allemaal goede voorbeelden van bands die die kans gekregen hebben en zich hierdoor hebben neergezet als bewezen headliner in het metalgenre. Als je dit jaar naar de line up kijkt zie je iedere dag een duidelijke bewezen oude headliner staan naast een band die nooit eerder een headline positie heeft vervuld op Graspop. Powerwolf, Till Lindemann, Nine Inch Nails en Behemoth worden op deze manier allemaal klaargestoomd tot headlinewaardige act (NIN is misschien geen nieuwe headliner, maar voor graspop wel) voor de toekomst wanneer de maidens van deze wereld er niet meer zijn.Zijn er niet te weinig waardoor je om het jaar de zelfde headliners ziet? Ik zie nu al veel mensen daar kritiek op hebben bij Graspop, dat het steeds de zelfde namen zijn. Nu verkoopt het momenteel toch wel dus in die zin kan je zeker gelijk hebben over de toekomst van Graspop.
Juist daarom zat ik er een paar pagina's terug zo op te hameren in dit topic dat als Pinkpop tot iets later door kon gaan, je iedere dag twee volwaardige healdine shows in het donker neer kunt zetten. Dit zou op deze manier in mijn ogen de toekomst voor het festival veilig stellen. Als je bijvoorbeeld Tate McRae of Sabrina Carpenter nog 90 minuten kunt geven op het north podium in het donker na Justin Timberlake of Robbie Williams, dan kan zo'n artiest laten zien waar ze toe in staat zijn en in de toekomst wellicht kunnen uitgroeien tot een artiest die met gemak een pinkpop dag kan dragen. (ik noem maar wat random artiesten dus let daar niet te veel op, ik ben niet zo thuis in de popindustrie)