Rock Werchter 2026

Afgelopen weekend kwam op de radio (538) stressed out voorbij. De presentatrice maakte na afloop nog de opmerking in de trant van: uit 2015 alweer, wat hebben ze sindsdien gedaan, o ja net een nieuw album uit, maar dat maakte weinig impact.

Na jumpsuit in Nederland toch niet echt meer hits gescoord.

Afgelopen weekend kwam op de radio (538) stressed out voorbij. De presentatrice maakte na afloop nog de opmerking in de trant van: uit 2015 alweer, wat hebben ze sindsdien gedaan, o ja net een nieuw album uit, maar dat maakte weinig impact.

Precies dat

Ze hebben een twee maanden tour nu in de Verenigde Staten waar ze spelen in venues van 10.000 tot 25.000 plaatsen, dikwijls in uitverkochte arena's. En hun nieuwste album haalde nr 2 in de Ultratop Vlaanderen in zijn eerste week en nr 1 In de Billboard albums lijst. Dankzij hun storytelling, hun uitstekende socials en sterke live reputatie hebben ze een heel trouwe fanbase vnl bij Gen-Z jongvolwassenen. Hits willen niet alles zeggen, Taylor Swift heeft ook weinig nummer één hits gehad in Nederland maar iedereen kent ze wel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jules1994
Ze hebben een twee maanden tour nu in de Verenigde Staten waar ze spelen in venues van 10.000 tot 20.000 plaatsen, dikwijls in uitverkochte arena's. En hun nieuwste album haalde nr 2 in de Ultratop Vlaanderen in zijn eerste week en nr 1 In de Billboard albums lijst. Dankzij hun storytelling en hun uitstekende socials en live reputatie hebben ze een heel trouwe fanbase vnl bij Gen-Z jongvolwassenen.
Mooi verhaal.
Maar de vraag was; hebben die regelmatig hits?

• Leuk
Waarderingen: Piranha43
Mooi verhaal.
Maar de vraag was; hebben die regelmatig hits?
21 pilots kan 10.000 tot 20.000 mensen aantrekken maar staat alleen wellicht te zwak om de wei vol te krijgen (in contrast met Dua Lipa die een album vol hits meebracht) dus een sterke co-headliner is mi wel nodig. Echter een Taylor Swift had tot 2020 ook weinig top tien hits in Nederland maar trekt wel heel veel mensen. Hits zeggen niet alles anders moeten we enkel popartiesten als Benson Boone, Noah Kanan en Sabrina Carpenter op festivals programmeren ipv Metallica, Pearl Jam en Foo Fighters.

• Haha
Waarderingen: Piranha43
Kortom. 21 Pilots is geen band die je, bij voldoende aanbod van headliners, als afsluiter van een dag op RW verwacht. Ze trekken geen breed publiek aan (ook niet onder Gen Z), het is geen jonge aanstormende naam en de meningen zijn ook niet onverdeeld over hun live reputatie. Prima voor een co-headliner spot.

Next Semester was ook een hit, die was hier regelmatig op de radio te horen.

• Leuk
Waarderingen: iPopz_Butaye
Als die niet ziek was geworden had die de show van het festival gegeven.
Ik had het over de grootte. Ze hebben er in allerijl een headliner moeten bij zoeken om de verkoop wat op te krikken.

Ik had het ook graag gezien hoor, trouwens. Geen kwaad woord over zijn kwaliteit.

• 100
Waarderingen: PK82

Ik heb begin deze week hun laatste album is helemaal beluisterd en die is toch niet van dezelfde kwaliteit als Blurryface.

En dan nog: Sam Fender valt onder de categorie aanstormende headliners, waar je niet vroeg genoeg bij kunt zijn voor ze naar de stadions verhuizen. Dat kun je van 21 Pilots niet zeggen.

Alsnog: persoonlijk zie ik liever een nieuwe headliner die wat minder verkoopt dan weer een Pearl Jam om maar iets te noemen.
Lang leve nieuwe headliners hoor. 100% eens.

Alleen hoop ik stiekem dat er in die hoek wat frissers te boeken valt dan 21P. Hebben precies al gepiekt. Is een smaakdingetje. Ik manifesteer Raye als laatste in 2027.

• Leuk
  • 100
Waarderingen: Louwers, V.Axl en PK82
En dan nog: Sam Fender valt onder de categorie aanstormende headliners, waar je niet vroeg genoeg bij kunt zijn voor ze naar de stadions verhuizen. Dat kun je van 21 Pilots niet zeggen.
Aanstormende headliner is Sam zeker, maar lijkt me nu niet iemand die ooit stadions zal doen. Gewoon een festivalnaam bij uitstek, die je absoluut wil hebben als hij beschikbaar is. Of het moet al zo'n gang lopen zoals met Springsteen, maar dat gaat ook niet van de ene op de andere moment gebeuren, dus nog tijd genoeg imo

• Leuk
Waarderingen: koolket
21 Pilots is gewoon een leuke populaire naam, ideaal als voorlaatste én groter dan de meeste namen op die positie afgelopen editie.

Users who are viewing this thread