Lowlands 2026

Er gaan mogelijk echt behoorlijk wat oudgedienden aan Lowlands-gangers afhaken op deze line up, denk ik. Die gaan DTRH of BKS proberen dit jaar, met wel oude rotten en inde-darlings als Byrne, Cave, Gorillaz en XX etcetera.

Als je 40+ ben ken je alleen Richie Hawtin nog uit je rave-tijd, rest is behoorlijk hip(hop) en progressief geboekt.
Dat is overigens niet slecht, maar een groot deel zou zich zo maar eens te oud kunnen vinden ten aanzien van de line up?
Lowlands is altijd al een afspiegeling van de tijd geweest. Ik denk ook niet dat je het zo bedoelt, maar ze kunnen natuurlijk geen rekening houden met het feit dat ouder wordende mensen niet meer de actuele muziek volgen.

Op het eerste oog hebben ze de puzzel weer knap gelegd. Ook al was ik zelf de afgelopen 2 jaar meer overweldigd, ik vind dit toch ook behoorlijk stacked.

Maar het is aansprekend voor de jongste jongeren en ein-de-lijk weer een fatsoenlijke hiphop line-up (alleen geen Jim Legxacy?!). Opvallend voor de kaartverkoop geen grote dance-rammer (blegh Major Lazer 😞) en Tash Sultana (maar prima voor mij verder). Ook relatief weinig indie, maar ook weinig overlap met DTRH '25.

New Wave als headliner, ik heb die hele hype om die gasten nooit gesnapt, plus dat er nog iemand met losse handjes bijzit ook....
Dat is toch ook een beetje onzin. Dat groepje van New Wave zorgt samen voor miljoenen streams. Ik weet niet of ze heel dat New Wave album doen, of dat alle artiesten een soort greatest hits show doen?

Doet me denken aan de oude hip hop tijden met o.a. een Up In The Smoke tour maar dan voor de Nederlandse scene.

En ja Lil Kleine kan je van alles van zeggen, maar daar staat wel wat meer van op de line-up die wel disctubel zijn maar waar niemand over mekkert.

New Wave als headliner, ik heb die hele hype om die gasten nooit gesnapt, plus dat er nog iemand met losse handjes bijzit ook....
Dat laatste zou een argument kunnen zijn (is het blijkbaar niet). Maar de top 3 meest beluisterde artiesten in Nederland afgelopen jaar is nog volledig New Wave: Frenna, Lil' Kleine en Ronnie Flex. Nederlandse hiphop is door dat album qua stijl volledig veranderd en daarna altijd zo gebleven. Je kunt gewoon niet om de enorme impact van dat album heen. Volledig terechte boeking, wat mij betreft.

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje
Dat is toch ook een beetje onzin. Dat groepje van New Wave zorgt samen voor miljoenen streams. Ik weet niet of ze heel dat New Wave album doen, of dat alle artiesten een soort greatest hits show doen?

Doet me denken aan de oude hip hop tijden met o.a. een Up In The Smoke tour maar dan voor de Nederlandse scene.

En ja Lil Kleine kan je van alles van zeggen, maar daar staat wel wat meer van op de line-up die wel disctubel zijn maar waar niemand over mekkert.

Ze doen nu in Ziggo een show met heel het album en daarnaast greatest hits van de artiesten. Dat zal op Lowlands ook wel zo zijn.

• Leuk
Leuke lineup in mijn opzicht! Een paar die ik ken die top zijn, maar 80% wat ik niet ken! En daar draait lowlands in mijn optiek om. Lekker ontdekken, door alle playlists spitten op zoek naar leuke bandjes, en dan alsnog ergens belanden waar ik niet op had gerekend. Ik ben nu al begonnen 🤣

Fijn dat Hiphop ook een extra kans heeft gekregen na een paar jaar weinig!

Zou Richie echt een hele nacht (verwacht een clubnacht) krijgen? Dat wordt dan echt heel dik!
Dat filmpje op Lowlands is niet langer dan anderhalf uur waarbij dezelfde A/V noemer wordt gebruikt, dus verwacht het niet eigenlijk.

Pusha T in de Epstein Files!😳😳😳😳

• Haha
Aan de ene kant vind ik het een toffe worp met meer dan voldoende om uit te kiezen, zeker op het gebied van rap/hip-hop en techno, waarbij de boekers echt leuke niet-standaard namen hebben gekozen voor dat laatste genre. Aan de andere kant, ik vind het wel kariger dan de laatste jaren als ik kijk naar grootte/wow-factor en de Nederlandse headliner + opnieuw NNO begint wel een beetje saai te worden. Niks tegen het NNO, maar het is nu wel leuk geweest, zet dan in op iets zoals met Joep Beving vorig jaar met een andere groep met een nieuw concept.

Omdat die vrij recent nog op Lowlands stonden met exact de zelfde show als waar ze nu mee touren
Nood breekt wet als je zo'n karige line-up hebt. Dit is echt by far de slechtste editie sinds ik ga (2016). De klachten over New Wave vliegen me nu al overal om de oren en de undercard is ook gewoon helemaal ruk.

Antoon komt. Antoon. Dan nog liever Frans Bauer...

• Haha
Waarderingen: elo

Users who are viewing this thread