Graspop Metal Meeting 2026

Mijn voorspelling voor de extra donderdag headliner is dat we dat pas in januari of februari te weten gaan komen. Als ik @jimmywe mag geloven dan stond Disturbed in de steigers voor de Juni festivals. Ik denk dat het scenario weleens kan lijken op de noodgreep met Machine Head destijds.
Heb er zelf geen problemen mee trouwens. Heb nu al zoveel bands op mijn lijstje dat die extra headliner het festival hooguit dat laatste kersje op de taart kan geven. Maar vind het wel bijzonder dat zoveel mensen hier nog zomin rep en roer zijn voor die laatste onbekende namen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
De enige manier waarop ik Mayhem ooit nog eens als Marquee headliner zie verschijnen is als dat nieuwe album inslaat als een bom. Wat ik zeer betwijfel. Verder baseer ik me op hun laatste twee passages op Alcatraz, waar ze beide keren geen headliner van de Swamp (Alcatraz variant van de Marquee) waren.
Vorige keer stonden ze toch ergens op de middag? Nou ja, ik herinner me in ieder geval dat ik vanuit het licht de duisternis in ging. Nu wil ik nog wel eens wat drinken op Graspop (ja raar, weet ik) dus het kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.

Edit: dus eens met je betoog

Mijn voorspelling voor de extra donderdag headliner is dat we dat pas in januari of februari te weten gaan komen. Als ik @jimmywe mag geloven dan stond Disturbed in de steigers voor de Juni festivals. Ik denk dat het scenario weleens kan lijken op de noodgreep met Machine Head destijds.
Heb er zelf geen problemen mee trouwens. Heb nu al zoveel bands op mijn lijstje dat die extra headliner het festival hooguit dat laatste kersje op de taart kan geven. Maar vind het wel bijzonder dat zoveel mensen hier nog zomin rep en roer zijn voor die laatste onbekende namen.
Geen idee of het echt voor allee namen is. Die ene headliner is ondertussen zo wel wat een cluedo tocht aan het worden. Het is gewoon al jaren ook de grootste naam vh weekend dus zorgt voor heel wat speculatie 😄 en voor mezelf gaat daar nog wel het verschil combi/ of 2 dagtickets zitten.

Geloof me, dat wil je niet. Wacken 2023 was echt verschrikkelijk en ik kreeg shellshock flashbacks toen ik vooraf zag hoe GMM er in 2024 bij lag toen ze de parking stop hadden gezet.

Dat was uiteindelijk echt een top weekend geworden waar de organisatie echt van z'n beste kant had laten zien. Alles was makkelijk begaanbaar en die stro en houtsnippers waren fantastisch en het was meteen genoeg om erger te voorkomen.

Ik heb op Wacken echt bijna staan huilen. Het was op een punt waar ik serieus twijfelde om gewoon 2 volle dagen dan maar te missen omdat het gewoon gevaarlijk werd. Je zakte volledig weg in de modder waar het bijna verdrinkingsgevaar gaf. Met je zatte hoofd door donker modder dat tot je heupen kwam, niet te doen gewoon.
In 2015 was dit ook het geval heb toen zelfs een mud fighters tshirt gehaald.
Dit in combinatie met de slechte douchefaciliteiten en wcs. Sedertdien nietmeer daar geweest.
Vrienden gaan komend jaar en hoewel de verleiding heel groot is toch voorlopig nee gezegd.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
De enige reden waarom ik vandaag nog geen combi heb gekocht is omdat ik eerst zeker wil zijn van men festihut zaterdag.

Ik verwacht op Graspop wel Belgische kwaliteit: geen ellenlange wachtrijen aan ingang, eetstanden of toiletten (een kwartier wachten is niet ellenlang), vrij vlotte doorgangen naar de verschillende podia, deftige voorzieningen bij zeer slecht/warm weer,... Mag ik daar op rekenen?

Ik verwacht op Graspop wel Belgische kwaliteit: geen ellenlange wachtrijen aan ingang, eetstanden of toiletten (een kwartier wachten is niet ellenlang), vrij vlotte doorgangen naar de verschillende podia, deftige voorzieningen bij zeer slecht/warm weer,... Mag ik daar op rekenen?
Eten en drinken zijn de tijden allemaal acceptabel tot doorlopen. Piektijden heb je nu eenmaal.
Toilettenblokken hebben ook piekmomenten maar vooral de dichtstbijzijnde. Andere zijn rustig dan.
Bij modder edities proberen ze van alles en het helpt een beetje van stro tot houtsnippers en extra plastic platen (met gaatjes waardoor je fonteintjes hebt).
Hete edities wordt er voor meer water gezorgd. Niet veel extra schaduw die kun je bij de beer bar, achter tribune mains, in de marquee, metaldome of classic rock café zoeken. (Dus genoeg maar je moet wel ff bij de mains weg)
Doorgangen zijn over het algemeen goed de krapte is tussen de inkom en de marquee. Dat is de doorgang tussen de mains en de andere podia.
Druk maar loopt door en staat binnen een dag geen gras meer op.

Begrijp ik dan overigens echt niets van. Ze hebben behoorlijk wat streams op Spotify ja maar de helft zijn covers en een dance-remix...

Het optreden in 2019 vond ik nog wel tof. Toen ik alleen in 2023 merkte dat ze een exacte kopie deden, inclusief zielige verhaaltjes, was ik direct genezen. Geloofde ook meteen niks meer van wat ie zei.

• Leuk
Waarderingen: jweber
Eten en drinken zijn de tijden allemaal acceptabel tot doorlopen. Piektijden heb je nu eenmaal.
Toilettenblokken hebben ook piekmomenten maar vooral de dichtstbijzijnde. Andere zijn rustig dan.
Bij modder edities proberen ze van alles en het helpt een beetje van stro tot houtsnippers en extra plastic platen (met gaatjes waardoor je fonteintjes hebt).
Hete edities wordt er voor meer water gezorgd. Niet veel extra schaduw die kun je bij de beer bar, achter tribune mains, in de marquee, metaldome of classic rock café zoeken. (Dus genoeg maar je moet wel ff bij de mains weg)
Doorgangen zijn over het algemeen goed de krapte is tussen de inkom en de marquee. Dat is de doorgang tussen de mains en de andere podia.
Druk maar loopt door en staat binnen een dag geen gras meer op.
ik denk idd dat dat nog wel een groot verbeterpunt is. de tribune ad main zou best een dak krijgen. dan is daar toch een extra plek op te schuilen als het te warm is en eveneens als het regent en wat extra bomen aanplanten eventueel.

maar voor de rest is de organisatie imo wel top. zoals het meestal is met grote Belgische festivals denk ik.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en El_Leipo
Ik had hier een tijdje geleden een projectje gemaakt om de plattegrond te vergelijken met vorig jaar, dit kan je ook gebruiken om een idea te krijgen van waar er eten, drinken, toiletten enzo beschikbaar zijn:

Uiteraard kan het volgend jaar volledig anders zijn, maar de afgelopen 4 jaar zijn de grote lijnen wel hetzelfde gebleven

Ik denk er serieus aan om zaterdag te gaan. Heb wat ingeluisterd voor al die metalcore op de Mainstages en zeer te spreken over INK (wat een genre-overstijgend feest is dat zeg) en BMTH (beste poppy metalcore die ik ken, oud werk heel stevig en nieuw werk veel leuke/gekke details). Architetcs kende ik al en is best goed (goed op Alcatraz 2 jaar geleden ook). Bad Omens heeft zeker goede nummers, maar recent werk is mij geregeld iets te soft.

Verder erg benieuwd naar Rivers of Nihil en Loathe. Faetooth (sludge) nog te checken. Tesseract en Queensrÿche idem, maar normaal minder mijn ding.

Normaal meer een Marqueeganger dan Mainstages maar vreemd genoeg niet zoveel interessants daar deze keer. Uada wel heel interessant, maar laatste album vond ik matig. Moonspell is best goed, maar niet helemaal m'n genre. Six Feet Under is absolute brol in dat genre, maar wel een van de eerste extreme zaken die ik luisterde anno 2003/2004 (ofzo) dus misschien wel beetje van meepikken. Ondanks vooral BM/DM-fan te zijn, ken ik Embryonic Autopsy en Sinsaenum echt niet (nooit van gehoord zelfs) dus nog te checken.

Ook qua bands die ik nog nooit zag, is dit de beste dag voor mij in zijn geheel.

Jammer genoeg dan geen Oranssi Pazuzu (in feite de meest interessante band op de bill voor mij). Ook geen Gaerea, Cult of Luna , Septicflesh, Mastodon, Gatecreeper, WITTR, Solstafir, Bury Tomorrow, Thornhill (maar allemaal al (meermaals en/of recent) gezien). Old Man's Child (jeugdsentiment in mijn Dimmu-tijd), Possessed, Elder, Kanonenfieber, Venom, The Gathering waren de andere interessante bands die ik nog nooit gezien had.

Enig idee over de Marquee-headliner op zaterdag? Ik zou meteen tekenen voor nog een keer Blood Incantation, maar wellicht onrealistisch gezien hun passage vorige jaar.

Enig idee over de Marquee-headliner op zaterdag? Ik zou meteen tekenen voor nog een keer Blood Incantation, maar wellicht onrealistisch gezien hun passage vorige jaar.
Hoop ook dat die terugkomen, maar denk dat de kans groot is dat die op werchter zullen staan volgend jaar. Hetzelfde met knocked loose.

Hoop ook dat die terugkomen, maar denk dat de kans groot is dat die op werchter zullen staan volgend jaar. Hetzelfde met knocked loose.
KL kan ik me nog nipt voorstellen, maar Blood Incantation zou me wel erg verbazen. Mij goed hoor, dan ga ik zeker naar RW, maar lijkt me toch te extreem voor RW.

KL kan ik me nog nipt voorstellen, maar Blood Incantation zou me wel erg verbazen. Mij goed hoor, dan ga ik zeker naar RW, maar lijkt me toch te extreem voor RW.
kan ook nog op de lokerse belanden zeker? zou er in ieder geval niet op rekenen dat ze al terug op gmm staan

Beide bands zijn redelijk populair, ook beetje buiten typische metal scene. Zeg niet dat ze er staan, maar zou me niet verbazen. Zoals je zegt is kl natuurlijk wel meest logische van de 2 dan.

• Leuk
Waarderingen: Finisterra
Beide bands zijn redelijk populair, ook beetje buiten typische metal scene. Zeg niet dat ze er staan, maar zou me niet verbazen. Zoals je zegt is kl natuurlijk wel meest logische van de 2 dan.
Knocked Loose is anders ook snoeihard hoor, hebben de wei ook platgewalst dit jaar. Wat een sloopkogel was dat! Niet meteen RW materiaal, net zomin als BI.

• Leuk
Waarderingen: CedricH
Ben even aan het inluisteren, maar kan iemand mij uitleggen waarom ''The Gathering'' zo hoog staat? Ik heb denk ik in lange tijd niet zo'n slaapverwekkende band gehoord als dat zeg. Zou het vast prima doen op Paaspop of Lowlands, maar wat dit op graspop doet is mij een raadsel. Of er gaat op Spotify iets gruwelijk mis want 30 jaar geleden wel een ''death'' metal album gemaakt en daarna vooral zeikerige opera achtige albums.

Verder kan ik wel steeds meer aan m'n lijst toevoegen, wel voornamelijk Marquee en Jupiler stage.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread