DOUR Festival 2022

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. De line-up is niet helemaal mijn ding dit jaar, maar er zit wel een visie achter. En ik heb een zwak voor het Dourpubliek. :)
 

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
112
51
Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. De line-up is niet helemaal mijn ding dit jaar, maar er zit wel een visie achter. En ik heb een zwak voor het Dourpubliek. :)
Het echte dourpubliek is verdwenen sinds ze verhuisd zijn en vervangen door noordfransen...
Er zit misschien visie achter maar ze stoten hun oorspronkelijk publiek wel volledig af daardoor.
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Hm, is dat zo hard veranderd dan? Want ik verwees eerlijk gezegd ook wel grotendeels naar mijn ervaringen op de vorige lokatie. :)
 

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
112
51
Hm, is dat zo hard veranderd dan? Want ik verwees eerlijk gezegd ook wel grotendeels naar mijn ervaringen op de vorige lokatie. :)
Absoluut! Het is nu meer een werchter of pukkelpop dan het wilde festival dat het vroeger was! Nu de camping is nog steeds the wild wild west ;)

Maar de voorbije jaren was ik serieus teleurgesteld door het publiek van dour, bv: het punk project dat mike patton met dave lombardo deed, speelde in de tent voor nauwelijks 100 man terwijl het vollebak was in de dance area...

Vroeger waren er ook veel reggae bands die op het hoofd podium speelden met masaal veel volk en in 2019 nauwelijks volk voor Protoje...

En zo zijn er verschillende voorbeelden...
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Dat is jammer, ik vind de nieuwe lokatie alleszins ook veel minder sfeervol. Wat de line-up en genres betreft ben ik ergens geneigd hen het voordeel van de twijfel te geven, in de zin dat het denk ik ook gewoon dingen zijn die een jonger publiek aanspreken, en ik weet dat de hoofdprogrammator de nieuwe trends online op de voet volgt, terwijl wij een dagje ouder worden. Maar naar mijn maatstaven is het zeker ook niet de staalkaart van alternatieve genres die het vroeger was.
 

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
112
51
Dat is jammer, ik vind de nieuwe lokatie alleszins ook veel minder sfeervol. Wat de line-up en genres betreft ben ik ergens geneigd hen het voordeel van de twijfel te geven, in de zin dat het denk ik ook gewoon dingen zijn die een jonger publiek aanspreken, en ik weet dat de hoofdprogrammator de nieuwe trends online op de voet volgt, terwijl wij een dagje ouder worden. Maar naar mijn maatstaven is het zeker ook niet de staalkaart van alternatieve genres die het vroeger was.
Inderdaad kwa sfeer is het nog steeds losgeslagen maar de lokatie is gewoon een open weide geworden terwijl er vroeger toch veel meer variatie was en leuke plekjes... Het publiek is er nu vooral voor techno en hiphop, heb er parcels of mogwai voor een kwasie lege tent zien spelen.
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
293
220
Ik kan waarschijnlijk niet gaan, maar ik zou me denk ik toch niet vervelen. :)

woensdag
21u45​
Charlotte Adigéry & Bolis Pupul​
lpm​
22u45​
01u00​
The Bug!
lpm​
02u00​
Carl Cox
dbz​
03u00​
donderdag
20u30​
Sevdaliza!
lpm​
21u30​
Shygirl​
llb​
22u00​
DJ Hype
lch​
23u00​
Sven Väth
dbz​
00u00​
Inner City!
lpm​
00u55​
India Jordan​
llb​
01u15​
Amelie Lens
dbz​
03u00​
vrijdag
18u30​
(Black Country, New Road)​
lpm​
19u30​
20u00​
Benny the Butcher​
bbx​
21u00​
Nubya Garcia​
lpm​
21u30​
22u15​
Squarepusher!
lpm​
23u15​
Gunna​
tla​
00u00​
(Ross from Friends)​
lpm​
01u00​
01u30​
Danny L. Harle​
lch​
02u45​
Avalon Emerson​
lpm​
04u00​
zaterdag
19u00​
Yves Tumor!
lpm​
20u00​
20u30​
Jameszoo​
llb​
21u30​
22u00​
Makaya McCraven!
llb​
23u00​
Metronomy​
lpm​
23u30​
Laurent Garnier
dbz​
01u30​
Joy Orbison​
lpm​
02u45​
Sherelle!
lpm​
04u00​
zondag
17u30​
(Warmduscher)​
llb​
18u30​
Mad Professor
dc​
20u30​
Kamaal Williams​
lpm​
21u30​
22u00​
Molchat Doma​
llb​
23u00​
(Rone)​
lpm​
23u45​
Sleaford Mods!
llb​
00u45​
Daniel Avery
lpm​
01u15​
01u30​
Floating Points!
lpm​
03u00​
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket

koolket

Randprogramma
28 apr 2022
112
51
Heb zojuist de verslagen gelezen van de eerste dagen van dour en zo ik het had verwacht er is amper volk in de tenten...
Wat hebben ze met dit fantastisch festival uitgespookt!? Het word daar hoog tijd dat ze is wakker schieten bij de organisatie.
 

yannickd

Randprogramma
13 feb 2019
197
129
Ik ben zondag geweest (via een vriend aan een goedkoop ticket geraakt). Hoewel ik niet veel met hedendaagse hiphop heb (wat een groot deel van de line-up uitmaakte) heb ik mij prima vermaakt. Al bij het aanschuiven aan de inkom word je in het warme bad van het Doureeuh-schreeuwende publiek getrokken. Wie niet veel gewoon is kan denken dat er rellen dreigen uit te breken, voor mij voelde het aan als thuiskomen (ben in 2016 en '18 voor de volle 5 dagen geweest).

Het hoogtepunt voor mij was Floating Points. In tegenstelling tot wat ik verwachtte was het geen live set maar een DJ set (typisch Dour om dit niet te communiceren zeker?). En wel een zeer dansbare, stijlvolle en gevarieerde DJ set, uiteraard met mooie visuals. Misschien wel de beste DJ set die ik ooit heb meegemaakt.

Het viel inderdaad op dat het niet erg druk was op het terrein. In de tijd dat ik er was (van 19 uur tot 3 uur 's nachts) werd enkel de main stage consistent druk bezocht. Tijdens de headlineset van Flume ben ik na een halfuurtje langs verschillende andere podia geweest en die waren allemaal vrij tot zeer leeg (inclusief de Balzaal, waar DJ Koze een behoorlijk saaie set draaide). Wel mooi om te zien was hoe Floating Points in een zo goed als lege La Petite Maison begon die tegen het einde helemaal vol was gelopen (maar op dat moment waren de meeste andere podia dan ook al gesloten).

Overigens was de Balzaal wel een teleurstelling: in '16 en '18 was dit echt een spectaculaire stage, maar die had dit jaar duidelijk een downgrade gekregen. Daar staat wel tegenover dat er een indoor DJ stage is bijgekomen (La Chaufferie), maar dat is wat mij betreft geen geslaagde zet: naast een minder spectaculaire Balzaal zorgde het ook voor nog meer spreiding van het niet overdreven talrijke publiek.

Op basis van deze indrukken krijg ik het gevoel dat het festival moeite heeft om zich staande te houden in het competitieve festivallandschap. De mix van genres is er nog steeds (pakweg Los Bitchos en Black Midi stonden er te rocken) maar de laatste jaren is het overgewicht van elektronische acts en rappers wel erg groot geworden. In 2016 stonden er nog (sub)headliners als The Vaccines, Pixies en Sigur Ros, wat nu bijna ondenkbaar is geworden. Zou het zoden aan de dijk zetten om die genre-mix opnieuw meer in evenwicht te brengen? Of om het festival een dag minder te laten duren, zodat de line-up minder verspreid is?

Het ruwe kantje en bijhorende unieke sfeer is er in elk geval nog steeds. Dat weten ze bij OOR goed te vatten: https://oor.nl/concerten/dour-2022/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken