Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Het viel me bij de set van Knocked Loose wel op dat er veel mensen voorde laatste 10 minuten van de set al vertrokken om wellicht een goed plaatsje te hebben bij Volbeat. Is dit elk jaar / elke dag het geval?

• Leuk
Waarderingen: TNFke
De Wall of Death die ik net op mijn scherm zeg, bewijst het tegendeel. Ik ben normaal gesproken één van de laatste die je het op gaat zien nemen voor dit soort bands, want ik vind er eigenlijk helemaal geen reet aan. En al helemaal niet met zo'n krijsende zanger. Maar deze show was echt mokervet en headlinerwaardig.
Er zijn bands die op de middag een grotere Wall of Death hebben gescoord, en er minder op hebben moeten zagen.

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer
Het viel me bij de set van Knocked Loose wel op dat er veel mensen voorde laatste 10 minuten van de set al vertrokken om wellicht een goed plaatsje te hebben bij Volbeat. Is dit elk jaar / elke dag het geval?
Ge weet dat op zich niet. Ik zag aan de botsauto's tijdens KL een meisje met een KL shirt. Wat doet die daar op dat moment?

Ik zie ook mensen geruchten verspreiden die niet kloppen. Wat Matt gezegd heeft is gewoon dat Trivium volgend jaar een headline tour gaat doen. Daaronder versta ik een tour langs clubs (of kleine arena's?) in het voor of najaar. Ik denk wel eerder clubs want hoe Trivium (fantastisch) Trivium (ik zei in mijn review iets als "dit was fantastisch, dit was geniaal, dit was ... dit was Trivium" waarbij dus Trivium ... ja soit jullie snappen wat ik bedoel) ... euh wacht mijnen draad kwijt. Euh ja hoe goed Trivium ook was zodus, er stond wel heel weinig volk moet ik bekennen! En daarom denk ik eerder clubs

Je kan Knocked Loose goed vinden of niet, maar kunnen we even overeenkomen dat dit geen Main Stage band is?

Headliner Ieper, Brakrock, Groezrock, Jupiler Stage zeker waard, maar die zombie hardcore is niet echt toegankelijk.
Ik denk oprecht dat jij een andere show hebt gezien, KL was gewoon retestrak en hun plek waard

Zoals verwacht was Alter Bridge vandaag het muzikale en emotionele episch centrum. Dankzij de lieve mensen achter de bar samen met ma eerder kunnen vertrekken en een mooie plek vooraan gescoord tussen de fans. Blackbird kwam binnen als een moker, nog nooit zo staan huilen op een festivalveld. Prachtig. En de onze waren zeker niet de enige betraande ogen.

Daarnaast leverden Oranssi Pazuzu en Harakiri ook echt. Met name die laatste leverde een kleine zegetocht in een volle en hitte Metal Dome.

Verder vanachter de bar Trivium en Breaking Benjamin hele goede sets zien spelen. Sex Pistols was echt een grap, stond bijna niemand. Niet meer doen dat.

Knocked Loose verbaase me erg! Grootste deel van de show staan kijken. Prima vermaakt. Volbeat klonk erg vermoeid en Cradle of Filth wel oke'ish maar totaal nket de magie van 3 jaar geleden.

Top 4:
1. Alter Bridge
2. Harakiri for the Sky
3. Oranssi Pazuzu
4. Knocked Loose

Thornhill: 7
Eerste paar nummers was het geluid helemaal kut maar uiteindelijk een prima show. Duidelijk één van de metalcore bands die wat anders probeert

TX2: 7
Beter dan verwacht, erg toffe show met veel energie. Zanger in de circle pit, gekke man heeft geen moment stilgestaan. Overigens ook een stuk steviger dan op album, opeens een hoop grunts die volgens mij niet in de albumversie zaten. Zanger vertelde nog dat ze gewend zijn om voor een lege tent te spelen en het was duidelijk te merken dat de band door de volle metaldome met extra energie en plezier speelde.

Harakiri for the sky: 8
Met inluisteren veel kansen gegeven met inluisteren maar ze wisten me niet te overtuigen. Live is het ze dan toch gelukt, fantastische set. Boven verwachting goed. De vocals die minder mijn ding waren waren live minder een stoorfactor

Trivium: 9
Grootste verrassing van de dag, had niet verwacht dat het zo goed ging zijn. Heb er eerder vandaag al meer over geschreven, maar heb dus genoten. Beste show van de dag

Breaking benjamin: 8
Goede show, speelden erg strak maar mijn hoge verwachtingen waren misschien iets te hoog, na die uitbundige show van trivium kwam ik er in het begin toch even moeilijk in maar uiteindelijk wel genoten

Alter bridge: 8
Eindelijk alter bridge voor het eerst gezien, was een hele fijne set en het nummer blackbird was zelfs het hoogtepunt van de dag, fantastisch!

Knocked Loose
Geen oordeel want van ver stukje gezien maar was zeker een succesvol experiment. Ik blijf die zanger verschrikkelijk vinden maar wat een energie maakten die los. Prima boeking uiteindelijk ook al is het niet mijn muziek.

Volbeat: 6
Prima show, niets bijzonders maar gewoon standaard volbeat die hun ding doet. Wel headlinewaardig maar nooit heel spannend

Al met al een mooie dag gehad!

• Geweldig
  • Metal!
Waarderingen: Jamel en Joslittel
Ik denk oprecht dat jij een andere show hebt gezien, KL was gewoon retestrak en hun plek waard
Als je uw pyro niet deftig kan afstemmen, dan ben je (nog) geen Main materiaal.

En er zijn hardcore bands die meer strepen op hun schouders hebben.

Je kan Knocked Loose goed vinden of niet, maar kunnen we even overeenkomen dat dit geen Main Stage band is?

Headliner Ieper, Brakrock, Groezrock, Jupiler Stage zeker waard, maar die zombie hardcore is niet echt toegankelijk.
Moet elke headliner toegankelijk zijn dan? Wat met Behemoth?
Metal is metal, of het nu retehard of rollatorrock is.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Vrijdag:

Letlive.

Enorm veel energie en opzich is de muziek zeker niet verkeerd (op Spotify klonk het wel beter dan live). Maar dan begint die zanger daar de boel af te breken en in de truss van een dranktentje te kruipen. Dan verlies je me. Kortom, stevige opener maar geen hoogvlieger.

Triggerfinger

Toen aangekondigd werd dat ze op de mainstage zouden spelen had ik er mijn bedenkingen bij maar eigenlijk was ik aangenaam verrast. Professionele set, mainstage is misschien net iets te hoog gemikt voor Triggerfinger maar al bij al moet je een Belgische band met zo’n reputatie het eens gunnen.

We Came As Romans

Instrumentaal zat dit heel goed maar de vocalen leken totaal niet te passen bij de band. Het klonk soms een beetje amateuristisch maar was wel gewoon goed genoeg om als achtergrond muziek te hebben tijdens een chill sessie in de schaduw.

Breaking Benjamin

Dit was een moeilijke om in te luisteren. Het pakte me niet en 1st had ik gepland om ze niet te gaan bekijken maar een band die maar 1x in de 10 jaar komt kan je eigenlijk niet zomaar laten passeren en gelukkig heb ik dat niet gedaan! Wat een set, wat een energie. Het plaatje klopte helemaal. Tot binnen 10 jaar! (Jammer genoeg).

Alter Bridge

We bleven bij gebrek aan aantrekkelijkere opties dan maar staan bij de mainstage. Het kwam een beetje traag op gang en je merkte dat ook bij de rest van het publiek. Geen hoogvlieger maar ook zeker niet slecht.

Knocked Loose

Van een namiddag slot in 2025 naar een invaller headliner slot in 2026. Het was een te grote sprong en eigenlijk is Hardcore toch ook echt niet iets dat op de mainstage hoort te staan… Het is een genre dat niet bij het grote publiek gesmaakt wordt en dat merkte je aan de grote leegtes die er bij de mainstage waren. Muzikaal is het zeker niet slecht te noemen in een Metal Dome of zelfs op de Jupiler zou dit geweldig zijn. Op de mainstage komt dit gewoon te kort en zeker als vervanger voor een legacy band als Twisted Sister. Overigens is na elk nummer een Moshpit/Circle pit vragen ook gewoon niet interessant.

Volbeat

Wat een stem heeft die kerel. Heel solide set. Jammer dat het publiek al flink uitgedund leek te zijn. Volbeat is wel het bewijs dat je als band ook gewoon met muziek alleen heel ver kan komen.

Is er trouwens ooit een headliner geweest die niet als afsluiter van een stage speelde? Het lijkt mij dat je toch voor een vollere weide speelt als je bijvoorbeeld van 19-20u speelt dan wanneer je om 00u nog moet komen opdraven om af te sluiten? Mocht ik een band hebben zou ik gewoon een slot tussen 19u en 20u willen als Headliner.

Toegankelijk, nee. Maar er hebben elk jaar al niet-zo-toegankelijke bands dat slot gespeeld.

Ik was voorbereid op een waanzinnig grave show, maar ging van aan de south stage kijken om een goed plekje te hebben voor Volbeat. Uiteindelijk mee in de pit gestaan van begin tot einde van Knocked Loose, en die was met momenten wel best groot voor aan het foute podium te staan. Show was heel cool! Helemaal uitgedroogd en oververhit (bij wijze van spreken) moeten gaan water bijtanken en toch Volbeat van wat verder gekeken. Maar worth it!

Ik heb nu dit weekend al wel wat aan de Jupiler stage gestaan, en heb wel echt het gevoel dat KL net dat iets meer heeft dan pakweg een Kublai Khan. Ik vind dat ze die plek op de main wel verdienen en al mijn verwachtingen helemaal hebben ingelost.

Top 5 van de dag:

1. Death To All
2. Leprous
3. Cradle of Filth
4. Breaking Benjamin
5. Old Man's Child

De Metal Dome bands, die niet Leprous waren, konden me stuk voor stuk niet helemaal bekoren en het leek een tegenvallende dag te worden, tot vanaf Breaking Benjamin alles goed was.

Bij zo'n Oranssi Pazuzu hoorde ik eerlijk gezegd vooral 3 kwartier ruis.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread