The Plot in You: Ontdekking voor mij. VƩƩl betere metalcore dan bijvoorbeeld Bad Omens. Catchy maar niet zo belachelijk soft als BO. Als het zo goed meevalt als ik verwacht, blijf ik er zeker heel het optreden alvorens naar Sabaton te gaan. Heb wel even gevloekt met de nieuwe setlist van Sabaton. Die van de vorige tour had ik geen enkel probleem mee om het eerste half uur te skippen, nu is uitgerekend de start wel meer dan de moeite voor mij. Maar kom, Sabaton al tig keer gezien, The Plot In You is de eerste keer. Dit soort songs gaat er bij mij heel goed in:
Bury Tomorrow: Twee jaar geleden stuk gezien, had ze gerust nog wel eens willen meepikken, maar kansloos tegen Electric Calboy. Lig er nu ook niet bepaald wakker van dat ik ze moet missen.
Lagwagon: Nee, niet mijn ding.
Set It Off: Niet mijn ding, waren sowieso ook kansloos tegen Kanonenfieber.
Wargasm: Hebben me twee jaar geleden weggeblazen in de tent. Beetje spijtig dat het nu buiten is, maar de Jupiler Stage zie ik wel perfect werken voor deze. Wat een energie gaat uit van deze band.
King 810: Verrassend goed. Voor al wie op basis van de omschrijving al zegt: 'niets voor mij': geef ze zeker een kans, want dat was ook mijn eerste gedacht. EƩn van de pijnlijkste clashes voor mij van het weekend, maar tegen Life Of Agony met River Runs Red gaan weinig bands het halen. Deze liveset heeft hier al eens gestaan en dat ziet er redelijk fantastisch uit (we mogen blijkbaar wel niet er van uitgaan dat de show opnieuw zo uitgebreid gaat zijn):
Kuazar: Niets tegen een beetje thrash tussendoor, maar meer zal het ook niet worden tussen Killus en Gaerea door. Klinkt niet slecht, maar thrash gaat bij mij vaak wel vrij snel vervelen en dat overstijgen ze ook niet echt.
De vervangers:
Ellende: Absolute must see voor mij. Volledig mijn genre en ze dit jaar dus moeten missen bij hun doortocht in Belgiƫ. Nog beter dan Uada en die had ik wel al gezien. In een zo goed als lege Marquee wordt dit toch ƩƩn van de hoogtepunten van het weekend voor mij of het zou al zwaar moeten tegenvallen.
Combichrist: Ik snap diegenen die zeggen dat het niet zo simpel is om erin te komen, is nogal een specifiek genre. Maar zoals ook terecht gezegd: het is iets om live mee te maken. Optreden van hen gezien in de Verlichte Geest in Kortrijk tijdje geleden en dat was echt wel een feestje. Waren best wat fans van hen ook vond ik, ik kende ze zelf niet echt op voorhand. Ik vind het dus wel een logische vervanger voor Static-X. Het genre is anders, maar het feestelement en samen lekker springen is gelijkaardig.