GMM Marquee Bracket

MetalLimbo

Headliner
22 nov 2017
6.133
11.550
GMM Marquee Bracket

Zoals al meermaals aangekondigd wil ik het na een vijftal succesvolle Hurt/Heal spellen eens graag een keer over een iets andere boeg gooien: een zogenaamd BRACKET-spel!
Bij deze opzet nemen bands het in directe duels tegen elkaar op in een knock-out systeem.

Deelnemende bands zijn 64 headliners van de Marquee op Graspop Metal Meeting (incl. de Marquees I en II van de edities 1998-2013, voor de 2e main stage zijn intrede deed).
De insteek van het spel blijft verder gelijk aan die van de H/H spellen: het betwisten van de headlinerwaardigheid van bands die in het verleden Marquee-headliner op GMM zijn geweest. Ofwel: wie is/was de ultieme headliner, specifiek voor de Marquee, met het oog op verleden, heden en toekomst?

De opzet:
Om te voorkomen dat bands er door een ongunstige loting al na één ronde uit kunnen liggen, is gekozen voor een zogenaamde 'double elimination bracket', waarbij bands na een eerste verlies nog een herkansing krijgen, en pas na het tweede verlies definitief uit het spel liggen.
Dat ziet er als volgt uit:

1776367591840.png

Het mooie van deze opzet is dat je vooraf kunt bepalen hoe lang het spel gaat duren, door het aantal duels per dag aan te passen.
Een max. aantal van 4 duels per dag lijkt me daarbij ideaal, waarmee je op een totale duur van 35 dagen komt (wat vergelijkbaar is met de eerdere H/H spellen).
Het schema ziet er dan als volgt uit:

1776367621670.png

Duels staan niet al van tevoren vast, maar worden in iedere ronde iedere dag willekeurig geloot:

1776800258756.png

De regels:
Voor ieder duel mag iedere deelnemer 10 punten vergeven.
Dat hoeft niet aan dezelfde band te zijn, maar mag ook verdeeld worden over beide bands in alle combinaties van hele punten (bv. 10-0, 7-3, maar ook 5-5 voor wie niet kan/wil kiezen).
Toelichtingen zijn natuurlijk niet verplicht, maar wel leuk om te lezen!

Iedere dag tot aan de kwartfinales worden er 4 duels gepresenteerd (doorgaans vlak voor of na middernacht, uitzonderingen worden gecommuniceerd). Punten toekennen kan 24 uur lang tot exact middernacht (23:59 telt mee, 0:00 niet meer).

Punten toekennen mag op allerlei (creatieve?) manieren, zolang het maar duidelijk is. ;)
Het mag bv. in voetbalscore-stijl:
Band A vs. Band B: 10 - 0​
Band C vs. Band D: 3 - 7​
Of gewoon in een lijstje onder elkaar:
Band A - 10​
Band B - 0​
Band C - 3​
Band D - 7​

Toegekende punten worden uiteraard weer verwerkt in een Excel-bestandje. :)
Meetellen mag uiteraard en wordt zeer gewaardeerd!

Iedereen mag zelf weten om welke reden(en) je een bepaalde band min- dan wel pluspunten toekent.
Dit kan o.a. afhankelijk zijn van:
  • hoe goed je een band vindt/vond.
  • hoe graag je een band (terug) wil zien als headliner.
  • of je een band (nog niet/steeds) terecht headliner vindt.
  • of je een band leuk/sympathiek/stom vindt.
  • hoe zeer je het een band gunt om te winnen/verliezen.
Probeer daarbij een band wel zoveel mogelijk te beoordelen in de context van headliner in de Marquee op GMM!

Neem ook gerust even de tijd om punten toe te kennen, zeker als je een of beide bands in een duel niet (goed) kent.
Een van de leukste aspecten van een spel als dit is ook om bands te (her)ontdekken!
Het wordt dan ook zeer gewaardeerd en aangemoedigd om bands eerst (opnieuw) te beluisteren, aan te prijzen, te bespreken, etc.

Iedereen is welkom om deel te nemen, maar enige affiniteit met en liefde voor de bands, de muziek en het festival wordt vanzelfsprekend wel verondersteld.

Houdt het uiteraard wel een beetje beschaafd en gezellig, en neem het allemaal niet te persoonlijk of serieus (het spel zelf wel natuurlijk)!
Discussies en wat onschuldige, onderlinge plagerijtjes zijn geoorloofd, zolang ze de spelvreugde verhogen! :)

Ik hoop dat velen van jullie deze opzet kunnen waarderen en willen deelnemen, en we er weer een leuk, enerverend spelletje van maken. :)

Veel plezier allemaal!

---------------------------------------------------
Hieronder de lijst met 64 deelnemende bands:
---------------------------------------------------

Agnostic Front
Airbourne
Iced Earth
P.O.D.
Pennywise
Terror
Danzig
Lamb Of God
Polyphia
Therion
Type O Negative
Anthrax
Apocalyptica
Biohazard
Cavalera Conspiracy
Saxon
Sick Of It All
Stone Sour
Stone Temple Pilots
Stratovarius
Tiamat
Amon Amarth
Ayreon
Behemoth
Blind Guardian
Bloodbath
Carcass
Children Of Bodom
Dream Theater
Helmet
In Flames
Mercyful Fate
Opeth
Satyricon
Soulfly
Suicidal Tendencies
Abbath
Amenra
Arch Enemy
At The Gates
Cradle Of Filth
Death Angel
DevilDriver
Dimmu Borgir
Down
Emperor
Exodus
Hatebreed
Heilung
Immortal
King Diamond
Kreator
Lacuna Coil
Marduk
Mastodon
Meshuggah
Ministry
Morbid Angel
My Dying Bride
Nevermore
Paradise Lost
Pendulum
Primus
Testament

Eerste duels volgen rond middernacht!

Laatst bewerkt:
ik weet eigenlijk niet of ik dit er bovenop de 2 voorbereidingen van alcatraz en graspop met alle podia besprekingen nog kan/wil bijnemen deze periode.
Ik snap al helemaal niet hoe jij dat allemaal georganiseerd krijgt. 😅

• Leuk
Waarderingen: Loek123
ik weet eigenlijk niet of ik dit er bovenop de 2 voorbereidingen van alcatraz en graspop met alle podia besprekingen nog kan/wil bijnemen deze periode.
Ik snap al helemaal niet hoe jij dat allemaal georganiseerd krijgt. 😅
Strakke planning.. 😝

Voor mij wint King Diamond, Stone Sour, Marduk en Dimmu Borgir maar hoe geef ik dat aan? Doe ik +10 voor elke band en -10 voor de andere?

VOORBEELD (moet zelf ook nog wat meer inluisteren)

Bloodbath - King Diamond: 0-10
Stone Sour - Down: 5-5
Nevermore - Marduk: 7-3
Helmet - Dimmu Borgir: 2-8

Ieder duel dus totaal 10 punten.

Ok, kben mee!

Ok dan wordt het voor mij (ik dacht dat ik telkens voor één band moest kiezen maar alle punten worden gewoon op het einde samen geteld dan per band?)

Bloodbath - King Diamond: 0 - 10
Stone Sour - Down: 8 - 2
Nevermore - Marduk: 0 - 10
Helmet - Dimmu Borgir: 0 - 10

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ok, kben mee!

Ok dan wordt het voor mij (ik dacht dat ik telkens voor één band moest kiezen maar alle punten worden gewoon op het einde samen geteld dan per band?)

Stone Sour - Down: 8 - 2
Nevermore - Marduk: 0 - 10
Jep.
Zo kun je dus ook wat meer nuance in je keuze brengen, bv.:
  • 10-0: ik vind de ene band duidelijk beter (of slechter) dan de andere
  • 8-2: ik vind de ene band wel beter, maar niet zo veel beter
  • 6-4: ik vind de ene net wat beter dan de andere
  • 5-5: ik vind ze even goed (of slecht), kan niet kiezen
Je kunt dus zelfs scores uitdelen als je van beide bands geen fan bent.
Uiteindelijk gaat het erom welke band al dan niet een ronde verder gaat. ;)

• Leuk
Waarderingen: won666
Stone Sour - Down: 10 - 0
Nevermore - Marduk: 10 - 0
Helmet - Dimmu Borgir: 10 - 0

Bloodbath - King Diamond: 6 - 4
Stone Sour - Down: 9 - 1
Nevermore - Marduk: 7 - 3

Niet dat de stem van King Diamond zo fijn is, maar het is geen grunt en instrumentaal klinkt het als veel meer mijn ding.

Stone Sour - Down: 0-10

Ik vind Corey Taylor gewoon een engnek.

Nevermore - Marduk: 9-1

Toch 1 puntje Marduk voor dat filmpje van die dude die alleen voor Marduk naar een festival kwam.

Helmet - Dimmu Borgir: 6-4

Helmet is voor mij fijner, maar Dimmu hoort kans te hebben om dit te winnen (?)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Stone Sour - Down: 10-0
Nevermore - Marduk: 5-5
Helmet - Dimmu Borgir: 0-10

Users who are viewing this thread