Alcatraz Open Air 2026

De Swamp van de vrijdag heeft voor mij de beste line-up van het hele festival. Ik ben het ook niet eens met een aantal songkeuzes van @MetalLimbo dus dat zet ik ook nog even recht :cool:

Coven: Wat occulte rock gaat er altijd in en dit is toch een best invloedrijke band want zowel een Alice Cooper als Black Sabbath waren nog aan het broeden op hun plannen toen Coven al een "occulte" plaat gereleased hadden. Staan ook pas voor de tweede keer in België en van wat ik hoorde van anderen was hun eerste passage op Desertfest best geslaagd ondanks de toch al hogere leeftijd van de zangeres.

HEALTH: Heb hen ontdekt bij het inluisteren voor Graspop 2024 wat er voor zorgde dat zij in dat jaar één van mijn meest beluisterde bands waren. Hun meeste recente album Conflict DLC van vorig jaar haalde ook mijn eindejaarslijst dus dit is voor mij de eerste must-see van het festival.
Ze zijn ook leverancier van de betere "Rammstein"-riff

Soen: De laatste jaren nog nooit een show van Soen gemist en daar gaan we nu ook niet mee beginnen.

Monolord: Heb ik al eens gezien en dat was een goede show wil hen dus wel opnieuw zien. Er is wel wat concurrentie van uit La Morgue maar voorlopig neig ik toch naar Monolord

Crowbar: Al van 2018 geleden dat ik hen nog eens gezien heb dus wordt weer eens tijd ook hier weer concurrentie vanuit La Morgue.

Igorrr: Zal ondertussen de 4e keer zijn dat ik hen zie, de eerste maal was ook op Alcatraz in '22, altijd toffe shows waarvan de meest indrukwekkende toch die op Graspop '24 was. De zangeres die er sinds '22 bij was gaat nu niet mee op tour er komt dus een nieuwe zangeres mee dus dat is nog even afwachten maar hoe dan ook must-see.

Amenra: ja ja must-see :LOL:

Als iemand mij nodig heeft op de vrijdag dan ben ik zo vanaf 14u te vinden in de Swamp ;)

Slaughter to prevail. Tja, die Alex is een idioot en muzikaal is het ook niet helemaal mijn ding, maar toch ergens ook nog wel een klein beetje nieuwschierig hoe het live is als headliner. Als ik naar de clashfinder kijk is de kans dat ik dat ook echt ga doen wel vrij klein. Dus opzich prima zo.
Combichrist klinkt best wel tof maar lijkt me meer iets voor 's avonds in de tent en niet in het zonnetje op de mainstage dus wellicht een skip.
Vended is de enige van het rijtje die ik wel wil gaan zien. Vind het op album wel tof en ik zie weinig clashes gebeuren zo vroeg op de dag. Had ze toen ingeluisterd voor Graspop maar toen gemist helaas. Zo te zien aan de reacties hier ook niet zo erg. Zal wel zien hoe het live is.
Armored Saint, Masterplan en Crimson Glory nog niet ingeluisterd
Savatage, Body count, Dirkschneider heb ik een kans gegeven maar zijn niet mijn ding

Is er dan al een update van de clashfinder? Want de enige clashfinder die ik terugvind dateert van vorige herfst en die timings lijken me heel voorbarig te zijn: https://clashfinder.com/m/alcatrazfake/?user=1pvomn.nb

Is er dan al een update van de clashfinder? Want de enige clashfinder die ik terugvind dateert van vorige herfst en die timings lijken me heel voorbarig te zijn: https://clashfinder.com/m/alcatrazfake/?user=1pvomn.nb
wat bedoel je precies met voorbarig? Lijkt me redelijk te kloppen, maar de officiele timetable is er inderdaad nog niet dat zal dan wel rond juni zijn

bedoelde vooral dat ik de andere stage afsluiters interessanter vind dan STP dus grote kans dat ik niet bij de mainstage sta :)

Is er dan al officieel gecommuniceerd wat de timetables zijn van de 4 stages op donderdag?

De clashfinder van vorig jaar bleek ook niet helemaal te kloppen, want de timings weken af van de voorgaande jaren - daar waar vroeger Prison en Helldorado enerzijds en Swamp en Morgue anderzijds clashten, was dat vorig jaar ineens anders.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Voor de rest vind ik Combichrist een toffe band maar overdag op de zon in de mainstage gaat dit doodvallen, ik snap die plaatsing echt niet.
Dit is inderdaad wel heel jammer.
Had veel beter laat in de avond in een van de tenten gepast, of buiten in het donker (zoals op Summer Breeze 2022).

Misschien is er nog een piepkleine kans dat de headliner niet het podium afsluit, wat eerder voor is gekomen:
  • 2025 (Prison): Avatar na Extreme
  • 2025 (Swamp): Rotting Christ na Emperor
  • 2025 (Helldorado): Fu Manchu na Static-X
  • 2023 (Prison): Michael Schenker Group na Powerwolf
In al die gevallen sloot echter de op een na grootse naam het podium af, terwijl Combichrist pas als 6e wordt genoemd (niet eens als logoband), dus dat zal wel vergeefse hoop zijn.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Dit is inderdaad wel heel jammer.
Had veel beter laat in de avond in een van de tenten gepast, of buiten in het donker (zoals op Summer Breeze 2022).

Misschien is er nog een piepkleine kans dat de headliner niet het podium afsluit, wat eerder voor is gekomen:
  • 2025 (Prison): Avatar na Extreme
  • 2025 (Swamp): Rotting Christ na Emperor
  • 2025 (Helldorado): Fu Manchu na Static-X
  • 2023 (Prison): Michael Schenker Group na Powerwolf
In al die gevallen sloot echter de op een na grootse naam het podium af, terwijl Combichrist pas als 6e wordt genoemd (niet eens als logoband), dus dat zal wel vergeefse hoop zijn.
En dit jaar hebben we het voorbeeld van Gutalax natuurlijk met after party. Maar ook daar staat het expliciet genoemd. En hoe tof ik Combichrist ook vind, het is natuurlijk geen mainstage afsluiter. Dit zou wel een mooie afsluiter zijn voor de Helldorado.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo
De Swamp van de vrijdag heeft voor mij de beste line-up van het hele festival. Ik ben het ook niet eens met een aantal songkeuzes van @MetalLimbo dus dat zet ik ook nog even recht :cool:

Coven: Wat occulte rock gaat er altijd in en dit is toch een best invloedrijke band want zowel een Alice Cooper als Black Sabbath waren nog aan het broeden op hun plannen toen Coven al een "occulte" plaat gereleased hadden. Staan ook pas voor de tweede keer in België en van wat ik hoorde van anderen was hun eerste passage op Desertfest best geslaagd ondanks de toch al hogere leeftijd van de zangeres.

HEALTH: Heb hen ontdekt bij het inluisteren voor Graspop 2024 wat er voor zorgde dat zij in dat jaar één van mijn meest beluisterde bands waren. Hun meeste recente album Conflict DLC van vorig jaar haalde ook mijn eindejaarslijst dus dit is voor mij de eerste must-see van het festival.
Ze zijn ook leverancier van de betere "Rammstein"-riff

Soen: De laatste jaren nog nooit een show van Soen gemist en daar gaan we nu ook niet mee beginnen.

Monolord: Heb ik al eens gezien en dat was een goede show wil hen dus wel opnieuw zien. Er is wel wat concurrentie van uit La Morgue maar voorlopig neig ik toch naar Monolord

Crowbar: Al van 2018 geleden dat ik hen nog eens gezien heb dus wordt weer eens tijd ook hier weer concurrentie vanuit La Morgue.

Igorrr: Zal ondertussen de 4e keer zijn dat ik hen zie, de eerste maal was ook op Alcatraz in '22, altijd toffe shows waarvan de meest indrukwekkende toch die op Graspop '24 was. De zangeres die er sinds '22 bij was gaat nu niet mee op tour er komt dus een nieuwe zangeres mee dus dat is nog even afwachten maar hoe dan ook must-see.

Amenra: ja ja must-see :LOL:

Als iemand mij nodig heeft op de vrijdag dan ben ik zo vanaf 14u te vinden in de Swamp ;)
Haha, is ook lastig kiezen die nummers.. 😅
Meestal pak ik een van de meest bekende/beluisterde/gespeelde nummers, maar soms is het ook gewoon een persoonlijke favoriet (zoals hier met HEALTH, Soen en Igorrr). 😉

HEALTH was nog wat extra lastig, vanwege de vele collabs en gastmuzikanten.
Die nummers probeer ik te vermijden, want minder representatief voor een band.
Ik twijfelde nog tussen DSM-V en STONEFIST, maar die laatste vind ik toch nog net wat mooier. 😎

Het is gezien de line-ups in Swamp en Morgue eigenlijk wel zeer te hopen dat ze in ieder geval die dag de podia anders laten overlappen dan vorige jaren.
Toch wel wat clashes die aardig zullen overlappen qua doelgroep.

• Leuk
Waarderingen: nikita en johanra
Is er dan al officieel gecommuniceerd wat de timetables zijn van de 4 stages op donderdag?

De clashfinder van vorig jaar bleek ook niet helemaal te kloppen, want de timings weken af van de voorgaande jaren - daar waar vroeger Prison en Helldorado enerzijds en Swamp en Morgue anderzijds clashten, was dat vorig jaar ineens anders.
Ah op die manier, nee in die zin is een clashfinder natuurlijk altijd voorbarig tot de timetable oficieel is

Had het in mijn opmerking gewoon over de clashfinder die je stuurde ja, aangezien ik Igorrr, Bleed From Within en Amenra wil zien is de kans groot dat er overlap is met de prison headliner hoe ze het ook indelen.

Daarom ook dat ik ga wachten op de officiële timetable vooraleer ik begin te puzzelen, want met de clashfinder van vorig jaar was ik al eerder aan de slag gegaan, maar ik kwam wat bedrogen uit.

Vrijdag Swamp is wel een lekker dagje idd, en heb nog geen van de artiesten live gezien (van de hele vrijdag is Bleed From Within zelfs de enige band die ik eerder heb gezien)

Health de laatste dagen wat meer geluisterd en klinkt wel tof, ben ik ook wel bij
Soen wisselende verhalen over gehoord toch toch maar eens kijken of het wat is. vind het op album wel oke.
Igorrr ben ik erg nieuwschierig naar hoe dat live is
Amenra kon ik nooit zo inkomen op album maar begin het toch wel langzaam te waarderen. Ook van veel kanten gehoord dat het live wel de moeite waard is dus wordt tijd voor de eerste keer Amenra.

Crowbar en Monolord zijn niet direct mijn ding maar moet het nog fatsoenlijke luisterbeurt geven.
Insanity Alert en Coven zijn voor mij een skip

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en johanra
Ook ik ben erg enthousiast over de Swamp op vrijdag! Hopelijk zorgt het niet voor al teveel clashes, want ook op de andere podia staan acts die ik graag wil zien. Dus ik vrees eigenlijk dat er harde keuzes gemaakt moeten gaan worden. Maar goed, zolang er nog geen definitieve clashfinder is...

Van onder naar boven.

Dead Serious: nog maar kort zitten inluisteren, maar klonk niet echt geweldig. Ik hou wel van een portie thrash op zijn tijd, maar dit klonk me iets te standaard en saai in de oren.

Insanity Alert: tsja, ik ben eigenlijk gewoon niet zo'n fan van dit soort 'bekende nummers in een nieuw jasje'-bands. Denk dat dit gewoon een skip gaat worden.

Coven: hoe anders is dat voor Coven? Laat aangekondigd als vervanger van een Pentagram, maar voor mij absoluut een verbetering. Wat vet dat deze band nog steeds optredens doet! Een inspiratiebron voor Black Sabbath, wat zelf dé inspiratiebron is van zo veel bands die ik goed vind. Hier ben ik absoluut bij.

Health: ja, deze sprak mij ook aan tijdens het inluisteren. Ik wil deze band graag zien, maar ben ook bevreesd voor clashes met La Morgue (pt 1).

Soen: al vaak gezien en meestal wel goed voor een voldoende. Al ben ik ergens ook wel een beetje uitgekeken op deze band, omdat het nooit echt super verrassend zal zijn en ik veel van hun nummers weinig onderscheidend vind van elkaar. Maar tegelijkertijd hebben ze wel een aantal hele mooie nummers die ik graag live hoor. Dus als er ruimte is in mijn schema dan ga ik er graag weer staan. En anders is het op zich ook een prima skip bij een beter alternatief.

Monolord: Moet hier nog eens een keer goed voor gaan zitten, want die stoner bands hebben allemaal van zulke generieke, op elkaar lijkende namen dat ik moeite heb om ze allemaal uit het blote hoofd te onderscheiden van elkaar. Ik heb bij Monolord in elk geval een beeld dat zij vrij monotone (ha!), klassieke stoner maken. En als dat zo is, dan acht ik de kans niet groot dat ze het clashgeweld overleven.

Crowbar: ik vind dit een erg vette band, die ik graag eens zou willen zien. Maar ik ben ook bevreesd voor clashes met La Morgue (pt 2).

Igorrr: deze band staat al erg lang op mijn lijstje om eens live te gaan zien, vanwege hun goede reputatie op dat gebied. En dan hebben ze ook nog eens een heel erg goed album uitgebracht laatst. Dus ik acht de kans erg groot dat ik er hier wel bij ga zijn. Al zou ik ze twee weken later ook op ArcTanGent kunnen zien, als het op Alcatraz toch te hard clasht met iets. Maar de clashfinder van ATG is al wel bekend en ik heb daar interesse in het alternatief, Shearling. Dus hopelijk kan ik Igorrr dan gewoon op Alcatraz zien.

Amenra: Amenra is één van mijn favoriete live bands, dus dit is gewoon een standaard must see. Ik zie op de andere podia ook geen concurrentie tussen de afsluiters staan, dus dit wordt gewoon lekker dichtbij het podium heerlijk spacen op één van Belgium's Finest.

Ook ik ben erg enthousiast over de Swamp op vrijdag! Hopelijk zorgt het niet voor al teveel clashes, want ook op de andere podia staan acts die ik graag wil zien. Dus ik vrees eigenlijk dat er harde keuzes gemaakt moeten gaan worden. Maar goed, zolang er nog geen definitieve clashfinder is...

Van onder naar boven.

Dead Serious: nog maar kort zitten inluisteren, maar klonk niet echt geweldig. Ik hou wel van een portie thrash op zijn tijd, maar dit klonk me iets te standaard en saai in de oren.

Insanity Alert: tsja, ik ben eigenlijk gewoon niet zo'n fan van dit soort 'bekende nummers in een nieuw jasje'-bands. Denk dat dit gewoon een skip gaat worden.

Coven: hoe anders is dat voor Coven? Laat aangekondigd als vervanger van een Pentagram, maar voor mij absoluut een verbetering. Wat vet dat deze band nog steeds optredens doet! Een inspiratiebron voor Black Sabbath, wat zelf dé inspiratiebron is van zo veel bands die ik goed vind. Hier ben ik absoluut bij.

Health: ja, deze sprak mij ook aan tijdens het inluisteren. Ik wil deze band graag zien, maar ben ook bevreesd voor clashes met La Morgue (pt 1).

Soen: al vaak gezien en meestal wel goed voor een voldoende. Al ben ik ergens ook wel een beetje uitgekeken op deze band, omdat het nooit echt super verrassend zal zijn en ik veel van hun nummers weinig onderscheidend vind van elkaar. Maar tegelijkertijd hebben ze wel een aantal hele mooie nummers die ik graag live hoor. Dus als er ruimte is in mijn schema dan ga ik er graag weer staan. En anders is het op zich ook een prima skip bij een beter alternatief.

Monolord: Moet hier nog eens een keer goed voor gaan zitten, want die stoner bands hebben allemaal van zulke generieke, op elkaar lijkende namen dat ik moeite heb om ze allemaal uit het blote hoofd te onderscheiden van elkaar. Ik heb bij Monolord in elk geval een beeld dat zij vrij monotone (ha!), klassieke stoner maken. En als dat zo is, dan acht ik de kans niet groot dat ze het clashgeweld overleven.

Crowbar: ik vind dit een erg vette band, die ik graag eens zou willen zien. Maar ik ben ook bevreesd voor clashes met La Morgue (pt 2).

Igorrr: deze band staat al erg lang op mijn lijstje om eens live te gaan zien, vanwege hun goede reputatie op dat gebied. En dan hebben ze ook nog eens een heel erg goed album uitgebracht laatst. Dus ik acht de kans erg groot dat ik er hier wel bij ga zijn. Al zou ik ze twee weken later ook op ArcTanGent kunnen zien, als het op Alcatraz toch te hard clasht met iets. Maar de clashfinder van ATG is al wel bekend en ik heb daar interesse in het alternatief, Shearling. Dus hopelijk kan ik Igorrr dan gewoon op Alcatraz zien.

Amenra: Amenra is één van mijn favoriete live bands, dus dit is gewoon een standaard must see. Ik zie op de andere podia ook geen concurrentie tussen de afsluiters staan, dus dit wordt gewoon lekker dichtbij het podium heerlijk spacen op één van Belgium's Finest.
Kijk dit scheelt mij veel typen haha! Enige aanpassing voor mijzelf is dat ik Crowbar ga prioriteren boven de Morgue. Erg vette band waar ik graag eens een hele set van ga zien. En dan is een set in de Swamp wel iets om naar uit te kijken.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Kijk dit scheelt mij veel typen haha! Enige aanpassing voor mijzelf is dat ik Crowbar ga prioriteren boven de Morgue. Erg vette band waar ik graag eens een hele set van ga zien. En dan is een set in de Swamp wel iets om naar uit te kijken.
Snap ik en hopelijk kan ik ook naar Crowbar. Maar als tegelijk The Ruins of Beverast in La Morgue staat, dan is het voor mij ook een no-brainer, maar juist in het voordeel van The Ruins. Zeker met die nieuwe plaat die ik megavet vind.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Joslittel
Dead Serious - Ben er niet erg bekend mee en klinkt op 't eerste gehoor ook niet als iets voor mij

Insanity Alert - Eveneens geen bekende naam, maar de crossover thrash van Municipal Waste of DRI heeft me nooit echt aangesproken, dit dus ook niet meteen

Coven - Historisch relevant en een curiosum dat ik zeker eens wil zien, maar kan niet zeggen dat het me muzikaal verder veel doet

Health - Band die ik vermoedelijk goed zou vinden, maar die om één of ander reden altijd net buiten mijn radar viel, misschien tijd om dat te veranderen

Soen - Dit is zo'n naam die altijd bij me opduikt omdat ik bands X, Y en Z goed vond en dan ga ik Soen ook wel goed vinden. Als ik er dan naar luister, dan begrijp ik de suggestie, maar het blijft nooit hangen. Ik luister er naar, denk "mja" en ik vergeet ze terug.

Monolord - Dit soort zompige stoner metal ben ik meestal na een half uurtje beu. Denk ik dat ik Monolord al 2/3 keer heb gezien en nooit tot het einde ben blijven staan

Crowbar - Is niet zo heel ver van Monolord verwijderd, maar dit is toch eerder lomp sludge-gebeuk en dat vind ik dan doorgaans wel weer goed, al moet ik er wel in the mood voor zijn. Heb er momenteel wel zin in.

Igorrr - Dit is muziek die ik live altijd erg fijn of tof vind, maar die ik zelf nooit zou opzetten. Ken er dan ook nauwelijks nummers van, zal ook deze keer weer in de tent staan en me amuseren, om ze dan weer geen enkel keer te beluisteren tot ze weer ergens staan.

Amenra - Hadden vorig jaar 4 keer in de mijn top 10 van de beste optredens van 2025 kunnen staan en zullen op 't einde van Alcatraz 2026 ook wel weer in de top 3 van 't festival staan

Ik had jullie nog een kleine samenvatting van de donderdag beloofd:

1776712237496.png

Ik heb de gemiddeldes ingedeeld in Clashfinder-kleuren.
De getallen lijken nogal vreemd gekozen (2 groepen van 1,5, 2 van 3,5), maar aangezien er vrijwel geen bands boven de 8 of onder de 2 zullen eindigen, heb je dus eigenlijk 4 min of meer gelijkwaardige groepen van 1,5 'breed'.

Vertaald naar een Clashfinder ziet dat er dan zo uit:

1776712500359.png

Vrij aardig verdeeld over de stages dus, alleen The Swamp blijft nogal achter.
Zwaartepunt ligt duidelijk naar het einde toe.

Laatst bewerkt:
Ik had jullie nog een kleine samenvatting van de donderdag beloofd:

Bekijk bijlage 19166

Ik heb de gemiddeldes ingedeeld in Clashfinder-kleuren.
De getallen lijken nogal vreemd gekozen (2 groepen van 1,5, 2 van 3,5), maar aangezien er vrijwel geen bands boven de 8 of onder de 2 zullen eindigen, heb je dus eigenlijk 4 min of meer gelijkwaardige groepen van 1,5 'breed'.

Vertaald naar een Clashfinder ziet dat er zo uit:

Bekijk bijlage 19167

Vrij aardig verdeeld over de stages dus, alleen The Swamp blijft nogal achter.
Zwaartepunt ligt duidelijk naar het einde toe.
Ah geweldig dit! Heerlijk overzicht en mooie gezamenlijke looproute van dit smaldeel van het forum!

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread