Actualiteit

Afgelopen donderdag. Mijn actualiteit is nu dus wat meer verstrooid. Als PSV fan ook pas uren later ontdekt dat we kampioen zijn, omdat ik die zaterdag toevallig wél nog een keer de nieuws-app opende. Heel de situatie in Iran de afgelopen week (gelukkig) niet meegekregen, en zat ander nieuws ook niet.
Heerlijke bubbel, hè. Van harte!

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Wij zijn van een bijna 100% betegelde tuin vanuit de vorige eigenaar, naar 50% betegelde tuin gegaan 3 jaar geleden. Hebben een insectenhotel opgehangen, een minislootje met wat waterplanten (ingegraven bak), vlinderstruiken en andere planten. De eerste twee jaar vooral heel veel vlinders in de tuin gehad wat erg leuk was, maar helaas 0 insecten in het insectenhotel. Nu ineens sinds afgelopen maand echt enorm veel bijen bij het insectenhotel.
Erg leuk om te zien, dat iets waarvan ik dacht, nou hier komt ook geen hond (in dit geval, bij) op af, toch uiteindelijk gaat werken.

Vogels hebben wij al heel veel in de tuin. Dit komt wel omdat wij wat vogelvoer hebben hangen, ik weet nou niet zo goed of dit goed of niet goed is voor het milieu, maar wij hebben in ieder geval heel veel mussen, spreeuwen (vijgenboom), koolmeesjes, maar ook zelfs af en toe een winterkoning of boomkruipers in de tuin. Geeft toch een leuk gevoel als je in de tuin zit en je hoort continue vogels.
Leuke inspiratie zo alvast. Ik heb vorig jaar een huis met vrijwel compleet betegelde tuin gekocht. Zo voor het eerste jaar wel handig -van een oud vrouwtje geweest dus binnen nog genoeg te doen- maar zodra het binnen redelijk in orde is gaat de schop erin.

• Pray
  • Leuk
Waarderingen: AngieH en Dr. Hannibal
Leuke inspiratie zo alvast. Ik heb vorig jaar een huis met vrijwel compleet betegelde tuin gekocht. Zo voor het eerste jaar wel handig -van een oud vrouwtje geweest dus binnen nog genoeg te doen- maar zodra het binnen redelijk in orde is gaat de schop erin.
Hier een vergelijkbaar verhaal, behalve dat ons huis van binnen nu redelijk okay is (was van een wat jonger stel) en de schop op dit moment al in de tuin gaat. Kijk er naar uit het te zien opbloeien de komende jaren!

Toch maar een beetje meer mijn innerlijke hobbit cultiveren en proberen mij drukker te maken over tuinieren dan over wat Sauron en Saruman in verre oorden aan het uitspoken zijn, is misschien wel gezond, gezien wat hier verder zoal in het topic voorbij komt. En dan maar hopen op het film einde, waarin we als hobbits ongemerkt overleven tot het onheil afgewend is, in plaats van het boek einde waarbij we eerst nog even met de Scouring of the Shire te maken krijgen 😅 wat een wereld…

• Geweldig
Waarderingen: AngieH en MarkvD
Hier een vrij groene tuin, ik denk zo'n 75% planten, gazon of anderszins groen. Vooral het werk van mijn echtgenote. Tip voor veel insecten (en vogels) in het najaar: klimop op je muur (als dat mogelijk is). Die van ons is vrij groot qua oppervlakte (hoekhuis) en in het najaar -wanneer ie dus bloeit- levert dat een waar oorgasme van insectengeluiden op. Tientallen bijen en andere dingen met vleugels.

En @Koekdoos: gefeliciteerd!

• Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal en AngieH
Tip voor veel insecten (en vogels) in het najaar: klimop op je muur (als dat mogelijk is).
Oooh goede tip. Buren hebben uitgebouwd dus heb een stuk muur van hun uitbouw wat nu gewoon baksteen is. Wilde er wat dingen ophangen, maar klimop is ook zeker een optie dan 🤔

Oooh goede tip. Buren hebben uitgebouwd dus heb een stuk muur van hun uitbouw wat nu gewoon baksteen is. Wilde er wat dingen ophangen, maar klimop is ook zeker een optie dan 🤔
Een waarschuwing die ik over klimop gehoord heb is dat je moet uitkijken waar die wortelt. Het kan zich in hele kleine kieren en gaatjes wurmen in zo’n bakstenen muurtje, en schade veroorzaken als het groeit en uitzet. Er zijn minder aggressieve klimplanten te krijgen volgens mij, maar ik moet het ook nog verder onderzoeken.

Wordt het al tijd om een tuinieren topic te openen trouwens? Het gesprek heeft weinig meer met actualiteiten te maken zo 😅

• Geweldig
Waarderingen: BeWario
Wat een fijne tuinverhalen allemaal! Dat
Een waarschuwing die ik over klimop gehoord heb is dat je moet uitkijken waar die wortelt. Het kan zich in hele kleine kieren en gaatjes wurmen in zo’n bakstenen muurtje, en schade veroorzaken als het groeit en uitzet. Er zijn minder aggressieve klimplanten te krijgen volgens mij, maar ik moet het ook nog verder onderzoeken.

Wordt het al tijd om een tuinieren topic te openen trouwens? Het gesprek heeft weinig meer met actualiteiten te maken zo 😅
Tuiniertopic, vogeltopic, kooktopic, you name it en ik ben erbij haha. Wel ook fijn om temidden van de chaotische toestanden in de wereld wat hoopvolle berichten over groene tuinen en Koekdoos junior te lezen.

Is toch niet mijn muur haha

Komt over een paar jaar de rijdende rechter langs, ook leuk

Dat had ik ook gehoord en met oog op de nogal speciale bakstenen waaruit mijn muur bestaat. Daarom ben ik er maar even ingedoken met behulp van een bouwkundige uit de kenniskring. Conclusie: risico is er nauwelijks. Als het een goed gemetselde muur is, kan het geen kwaad. En die muur van mij is prima gemetseld.

@MarkvD: Alvast voor je toekomstig betoog bij de rijdende rechter: je kunt beargumenteren dat je buren juist blij moesten zijn met die klimop. Die heeft dan maar mooi blootgelegd dat de muur slecht gebouwd was.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Wel hopen dat als het zo is dat de vervanger niet al even gevaarlijk is.
Hoe bedoel je? Ken hem niet heel goed maar van radicaal-rechts naar meer centrum en van pro-Poetin naar pro-Europa lijkt me wel vooruitgang.

Hoe bedoel je? Ken hem niet heel goed maar van radicaal-rechts naar meer centrum en van pro-Poetin naar pro-Europa lijkt me wel vooruitgang.

Ik las wel vandaag dat het een oud-lid van de partij van Orban was. Wat ik me herinner van het artikel:

- stapte uit partij omdat partij een grote kindermisbruik zaak probeerde in de doofpot te stoppen (zoiets was het)
- harder op migratie (geen gastarbeiders meer?)
- onbekend wat zijn standpunt op lhbti is

Ik las wel vandaag dat het een oud-lid van de partij van Orban was. Wat ik me herinner van het artikel:

- stapte uit partij omdat partij een grote kindermisbruik zaak probeerde in de doofpot te stoppen (zoiets was het)
- harder op migratie (geen gastarbeiders meer?)
- onbekend wat zijn standpunt op lhbti is
Mehh. Zal er even meer over lezen.

Dat hij gaat winnen lijkt wel duidelijk. Kan zelfs een absolute meerderheid gaan worden. Lees wel ok dingen over de man. Hij wil iig herstel van de rechtsstaat zoals door Orban afgebroken prioriteren. Standpunten zijn over de gehele linie ook wel gematigder. De partij zit in Europa bij de EVP (christendemocraten) waar oa CDA en ChristenUnie maar bijv. ook de Duitse CDU bij zit. Niet mijn partij als linksig type, maar wel absoluut vooruitgang t.o.v. wat er nu zit.

Users who are viewing this thread