Als ik de 2 strategien even vergelijk (alles in 1 keer vs in kleinere blokken) denk ik dat er wel een aantal belangrijke verschillen zijn (zonder hier enige echte kennis van te hebben):
- Cashflow, grote drop + ticket verkoop zorgt er wel voor dat er veel meer mensen meteen een ticket gaan kopen. Geeft midner inzicht in welke bands nu juist mensen overhalen, maar zorgt er wel voor dat er meer geld beschikbaar is voor onderhandelingen voor volgend jaar bijvoorbeeld.
- Concurrentie, laat ons eerlijk zijn, er zijn echt een sh*tload aan festivals in de buurt, niet allemaal in hetzelfde genre, maar veel mensen zijn wel geinteresseerd om naar meerdere festivals te gaan. Laat ons een 2e keer eerlijk zijn, festivals worden ook echt duur, niet iedereen heeft nog het vermogen om naar meerdere grote festivals te gaan op korte tijd. Als je dan alle namen in 1 keer dropt, zijn mogelijke bezoekers wel sneller geneigd om een ticket te kopen tov een festival waar maar 10% van de namen aangekondigd zijn, zeker als er grote overlap is in de namen.
Ik ben er zeker van dat Graspop heel goed weet welke strategie het beste is voor hen, maar de hype is inderdaad wel wat weg. BIj de volgende momenten (timetable, skullies verkoop, plattegrond) komt die wel deels terug, maar is toch niet hetzelde...
Of, ze zijn deze strategie nu aan het testen, en misschien valt het toch tegen en gaan ze volgend jaar terug naar kleinere blokken, maar ik denk dit eigenlijk niet...