Graspop Metal Meeting 2026

Zo laag? Op basis van de video's ieder jaar heb ik het gevoel dat de modder gewoon deel is van de festivalbeleving daar.
2024 was de hele editie zon! Of ja, op de show van Heidevolk na, dat was het enige momentje met een regenbui.
We zijn daar nog in het dorp gaan zwemmen omdat het toen iets van 29 graden was.

• Wow
Waarderingen: Pauly Robin en Loek123
Ik heb eigenlijk echt wel veel zin in Within Temptation hun doorkomst sinds kort! En dat komt door dit concert dat door mijn YouTube algoritme tegenwoordig nogal vaak herhaald wordt

Hier klonken ze echt beter dan ik ze ooit geweten heb! En ik hoop dat ze op Graspop 2026 even sterk gaan overkomen, maar als het al de helft zo goed is dan wordt het een heerlijk concert al!

Laatst bewerkt:
De kans dat ze op Graspop 2025 door gaan komen is niet zo heel erg groot meer. Maar verder helemaal met je eens natuurlijk!

• Leuk
Waarderingen: won666
Hopelijk nog snel wel eens wat nieuws. We gaan p666 niet halen op dit gezapig tempo

Ach, die pagina 666 is geen doel op zich meer toch? De eerste keer was dat echt leuk en een eer om op die pagina te staan. Met zelfs een artikel op de hoofdpagina van Festileaks. Maar het zou mij persoonlijk nu niet meer zoveel doen.

Ach, die pagina 666 is geen doel op zich meer toch? De eerste keer was dat echt leuk en een eer om op die pagina te staan. Met zelfs een artikel op de hoofdpagina van Festileaks. Maar het zou mij persoonlijk nu niet meer zoveel doen.
Mss niet. Wil gwn aangeven hoe doodq het al enige tijd is door alle namen te krijgen voor kerst.

Had het record in pagina's gwn wel graag zien gebroken worden 😄

Hoewel ik blij ben dat we al vroeg zoveel namen kregen en je dus al vroeg goed kunt afwegen of het waard is om een ticket te halen, haalt het wel behoorlijk de hype weg.

Vraag me af of ze dit in de ticketverkoop voelen? Naar mijn idee is er na elke drop een kleine hype waardoor er meer tickets verkocht worden.

Mijn graspopappgroep is net zo als dit forum behoorlijk dood na de enorme drop. Haalt wel een beetje de flow er uit.

• Leuk
Waarderingen: Blommie
Ja dat is ook wel. Als ze te laat delen is het niet goed, maar te vroeg delen is ook niet goed. En dan komt het ook nog voor dat het niet goed is om überhaupt ooit een naam te delen. Een voorbeeld daarvan is Knocked Loose op een headlinerplek.

Als ik de 2 strategien even vergelijk (alles in 1 keer vs in kleinere blokken) denk ik dat er wel een aantal belangrijke verschillen zijn (zonder hier enige echte kennis van te hebben):

- Cashflow, grote drop + ticket verkoop zorgt er wel voor dat er veel meer mensen meteen een ticket gaan kopen. Geeft midner inzicht in welke bands nu juist mensen overhalen, maar zorgt er wel voor dat er meer geld beschikbaar is voor onderhandelingen voor volgend jaar bijvoorbeeld.

- Concurrentie, laat ons eerlijk zijn, er zijn echt een sh*tload aan festivals in de buurt, niet allemaal in hetzelfde genre, maar veel mensen zijn wel geinteresseerd om naar meerdere festivals te gaan. Laat ons een 2e keer eerlijk zijn, festivals worden ook echt duur, niet iedereen heeft nog het vermogen om naar meerdere grote festivals te gaan op korte tijd. Als je dan alle namen in 1 keer dropt, zijn mogelijke bezoekers wel sneller geneigd om een ticket te kopen tov een festival waar maar 10% van de namen aangekondigd zijn, zeker als er grote overlap is in de namen.

Ik ben er zeker van dat Graspop heel goed weet welke strategie het beste is voor hen, maar de hype is inderdaad wel wat weg. BIj de volgende momenten (timetable, skullies verkoop, plattegrond) komt die wel deels terug, maar is toch niet hetzelde...
Of, ze zijn deze strategie nu aan het testen, en misschien valt het toch tegen en gaan ze volgend jaar terug naar kleinere blokken, maar ik denk dit eigenlijk niet...

zou de strategie voor graspop echt zo een groot verschil maken? zeker als ik naar mijn groep en kennisen kijk koopt vrijwel iedereen een kaartje ongeacht van de lineup. en ik heb dus het gevoel dat graspop (en in mindere maten ook de andere festivals), een erg trouwe core aan bezoekers heeft. Enkel voor de dagtickets zijn de reeds bekend gemaakte namen echt belangrijk

Geen idee, bij ons in de groep is het hetzelfde, praktisch iedereen gaat ongeacht de lineup, alhoewel er dit jaar toch wel een aantal afgehaakt hebben.
de core bezoeker groep zal wel vrij groot zijn, misschien is het eerder een kwestie van zo snel mogelijk proberen uit verkopen (combi en/of dag).
in dat geval denk ik wel dat 1 grote drop belangrijk is, dan heb je in 1 keer veel meer hype, ook media aandacht etc, terwijl de hype anders wat verdeeld blijft.

Uiteraard ben ik maar gewoon met pijlen naar een dartsbord aan het gooien met mijn ogen dicht, maar zou het wel interessant vinden om de science achter de strategie te kennen :D

zou de strategie voor graspop echt zo een groot verschil maken? zeker als ik naar mijn groep en kennisen kijk koopt vrijwel iedereen een kaartje ongeacht van de lineup. en ik heb dus het gevoel dat graspop (en in mindere maten ook de andere festivals), een erg trouwe core aan bezoekers heeft. Enkel voor de dagtickets zijn de reeds bekend gemaakte namen echt belangrijk
Inderdaad, alle VIP tickets en zaterdag tickets zijn al uitverkocht. Het is ook een gevestigde waarde, mensen weten wat ze krijgen. Merendeel van de mensen die into metal zijn gaan niet naar soortgelijke festivals in het buitenland kijken om line up en dergelijke te vergelijken.

Ik ben iemand die wel altijd besluit op basis van de line up. Soms ga ik niet, soms een dag en soms een weekend. Doordat ze nu veel grote namen in 1x publiceerde heb ik een weekend ticket gekocht... Mede op basis van de head en sub namen en op basis van potentie door welke gaten ze nog hadden...

Achteraf gezien werden die gaten voor mijn gevoel niet goed ingevuld... En zou ik met de kennis van nu normaal gesproken waarschijnlijk een dagticket hebben gehaald...

In dat opzicht heeft hun huidige strategie in ieder geval bij mij succes gehad :p

• Leuk
Waarderingen: thesummoning
Inderdaad, alle VIP tickets en zaterdag tickets zijn al uitverkocht. Het is ook een gevestigde waarde, mensen weten wat ze krijgen. Merendeel van de mensen die into metal zijn gaan niet naar soortgelijke festivals in het buitenland kijken om line up en dergelijke te vergelijken.
Voor de vaste bezoekers zal het inderdaad niet uitmaken. Over het algemeen ga ik ook toch wel. Dus het maakt niet uit wanneer de line up bekend wordt gemaakt (Hoewel ik wel veel lol haal uit speculeren welke bands er nog langs kunnen komen).

Vraag me wel af hoe dit voor de wisselende bezoeker is. Volgens mij kwam de bulk zo vroeg dat veel van mijn vrienden nog wachtte om tickets te halen ivm de feestmaanden en raak je als festival voor de wisselende bezoeker uit het oog.

Maar goed. Ik weet het ook niet. Ik ben er sowieso wel bij haha.

Users who are viewing this thread