Graspop Metal Meeting HURT/HEAL

Wie is je favoriete GMM headliner?

• Totaal aantal stemmers
    79
  • Opiniepeiling gesloten .
Ultieme metalband?
Ze zijn niet eens de grootste van de Big Four..
Nee, maar uit het lijstje die we nog hebben het was het samen met Iron Maiden wel zo'n beetje de meest iconische metalband.

Soit, deel van het spelletje natuurlijk!

ik denk ook wel dat er veel niet metalheads hier ook mee stemmen
We zitten ook alweer ongeveer op de helft, geen schande om er dan uitgestemd te worden. Wat betreft metalheads; zat metalheads die ze gemind hebben.
slayer is een rare, met dat die eigenlijk nooit headliner zijn geweest op graspop, maar vind het ook vreemd dat de andere bands die ook nog niet echt headliner geweest zijn er langer blijven. maar in flames, lamb of god precies de grijze muis zijn, niemand heeft een uitgesproken liefde maar ook geen uitgesproken haat. en a perfect circle is gewoon het tool effect. al vind ik APC eigenlijk zelf beter dan tool.
Dan zal ik hierbij mijn liefde voor In Flames (t/m Soundtrack to Your Escape) maar uitspreken.

Dé band die mij dieper de metal ingezogen heeft. Waar ik ervoor nog vooral luisterde naar Sum 41, Breaking Benjamin, Three Days Grace en Bullet For My Valentine, was het met Alias van In Flames dat er uiteindelijk voor zorgde dat ik via The Jester Race uitkwam bij At The Gates, Dark Tranquility en uiteindelijk bands als Gojira, Blood Incantation, Wiegedood en Houle.

Ze hebben het inmiddels al ver geschopt, en zijn wat mij betreft geen top 5 Graspop headliner. Dat is wat mij betreft echter enkel het gevolg van line-up veranderingen, en de albums na 2004 die me niet zo boeien.

Prima als ze rond deze plek eindigen. Verwacht ook niet dat verdedigen veel zin heeft, dus ik besteed de punten maar elders.

Met Lamb Of God heb ik niet zo’n sterke band. Al draag ik ze een warm hart toe. De meest recente show in 013 was ge-wel-dig. Wát een energie. Kan ermee leven als ze hier eindigen, snap het ook wel met het kaliber bands dat nog over is.

Wanneer ik een top 5 moet maken van headliners waar ik gigantisch naar uit zou kijken, dan zouden ze er echter wel in voorkomen. In tegenstelling tot In Flames.

TLDR; hierbij mijn uitgesproken liefde voor In Flames en LoG.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en Loek123
Maar van hoeveel mensen is Slayer nu werkelijk de favoriete band?
Precies dit het is echt een belangrijke band en ben het ook zeker mee eens dat die langer er in had horen zitten als sommige bands die er nu nog in zitten zoals een APC, In Flames en A7X maar goed winnen zag ik ze nooit en dacht vanochtend ze staan al zo laag dan maar eruit om sneller naar andere bands te gaan die het ook zeker verdienen om snel eruit te gaan

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Slayer eruit? Raar.

Maar goed, ik ben geen metalhead.
ik denk ook wel dat er veel niet metalheads hier ook mee stemmen
Denk dat die wel door de metalheads zijn geslayerd.
Team Tool-NIN-FNM heb ik daar weinig minpunten aan zien geven.
Ik had Slayer ook bij de top verwacht.
Los van Slayer zou het wat mij betreft de sfeer ten goede komen als we stoppen een onderscheid te maken tussen wie metalhead zou zijn en wie niet, in dit spelletje. Het is geen puristen wedstrijd, iedereen met een mening over de lijst bands mag meedoen :)

Kan me eigenlijk wel aardig vinden in deze top 10
Al zou het me wel verbazen als NIN daadwerkelijk in de top 5 zou eindigen
Jep ik ook, heb alleen niks met Iron Maiden, maar ik ben me natuurlijk bewust van hun (Graspop) status.

Neemt niet weg dat ik ze binnenkort wel ga minnen :devilish:

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
🤘 STEM SLIPKNOT – WANT NORMAAL IS EEN LEUGEN 🤘

Luister.
Dit is geen brave keuze.
Dit is geen “doe-maar-gewoon”.
Dit is negen gemaskerde maniakken uit Iowa die collectief besluiten dat rust overschat wordt.
Dit is Slipknot.

Slipknot is geen band voor mensen die zeggen: “ik luister naar van alles.”
Slipknot is voor mensen die van alles haten behalve chaos.
Voor mensen die denken: meer percussie = meer problemen = beter.

Waar anderen structuur zoeken, knoopt Slipknot alles vast en steekt het in brand.
Waar anderen harmonie zoeken, schreeuwt Slipknot er negen lagen frustratie overheen.
Maskers op. Verstand uit. Chaos aan.

Stemmen op Slipknot is stemmen voor:
🔥 negen ego’s, nul remmen
🔥 vaten, kettingen en agressieve therapie
🔥 schreeuwen alsof het je laatste kans is
🔥 muziek die je buren actief laat verhuizen

Dit is geen concert.
Dit is een groepssessie waar niemand beter uitkomt.
Dit is zweet, modder, knopen en het gevoel dat je iets meemaakt wat je later niet goed kunt uitleggen.

Dit is niet subtiel.
Dit is niet elegant.
Dit is niet “voor iedereen”.
Dit is precies het punt.

Dus als je denkt dat één zanger niet genoeg is.
Als je vindt dat muziek ook mag klinken als een industriële storing.
Als je je emoties liever uitschreeuwt dan uitpraat…

👉 STEM SLIPKNOT.
Want waarom kalmeren, als je ook volledig kunt ontsporen? 🤘🔥

innocent whistle GIF

Sluit de lijnen, ChatGPT heeft voor ons beslist

Leuke vraag 😄
Als we het hebben over “beste Graspop headliner” (dus: massa trekken + liveshow + status + herkenning bij het brede metalpubliek), dan springt er voor mij één duidelijke winnaar uit dit rijtje.

🏆 Beste Graspop-headliner: Slipknot​

Waarom Slipknot?
  • Gigantische publieksmagneet
  • Live is het chaos, energie en spektakel — perfect voor een mainstage afsluiter
  • Ze spreken meerdere generaties aan: nu-metal fans, moderne metalfans én festivalgangers die “gewoon iets groots” willen
  • Ze voelen als een Graspop-band: zwaar, agressief, iconisch

Sterke alternatieven (maar net geen #1)​

• Tool – artistiek en legendarisch, maar minder “feest/festival-einde”-gevoel
  • Iron Maiden – absolute godenstatus, maar al héél vaak gedaan (wel altijd top)
  • Rammstein zou hier normaal staan, maar die zit niet in je lijst 😅
  • System Of A Down – enorme hypefactor, maar live wisselvallig
  • Bring Me The Horizon – modern, populair, maar voor sommigen nog geen “echte” legacy headliner

Conclusie​

Als Graspop morgen belt en zegt: “We mogen er maar één kiezen”
👉 Slipknot is de veiligste, hardste en meest logische keuze.

Beetje jammer dat de ontmoediging van het gebruik van ChatGPT die we duidelijk wilden maken door die actie zonet nu gebruikt wordt om nog meer te beginnen bevuilen... Alsof het hier nog niet genoeg uit de hand liep.

Kan me eigenlijk wel aardig vinden in deze top 10
Al zou het me wel verbazen als NIN daadwerkelijk in de top 5 zou eindigen
NIN is zo'n typische naam die door de niet metalheads omhoog word gestuwd en in een bepaalde niche heel groot is. Vind ze persoonlijk wel goed maar Top 5 niet waard maar zie het wel gebeuren

NIN is zo'n typische naam die door de niet metalheads omhoog word gestuwd en in een bepaalde niche heel groot is. Vind ze persoonlijk wel goed maar Top 5 niet waard maar zie het wel gebeuren
Tegen alle verwachtingen in waren ze wel een van de beste headline sets die ik al heb gezien op graspop

• Metal!
Waarderingen: EngineNr9
Nee, maar uit het lijstje die we nog hebben het was het samen met Iron Maiden wel zo'n beetje de meest iconische metalband.

Soit, deel van het spelletje natuurlijk!
Ik denk dat Slayer vooral bij velen (met name ook onder casual/niet-metalheads) een bepaald imago oproept van 'meest iconische metalband'.
Waar bands als Metallica en Iron Maiden nog wel vrij bekend en populair zijn buiten de metalwereld (doordat ze toegankelijk en 'poppy' genoeg zijn om ook de nodige radio airplay te krijgen), is Slayer voor velen waar ze de grens trekken.
Slayer is daarmee een beetje symbool geworden voor 'ontoegankelijke', extreme metal.
Maar dat maakt ze nog niet per se de 'ultieme metalband' (voor zover zoiets überhaupt al bestaat).

Laatst bewerkt:
Goed dat jij er bent om me duidelijk te maken dat ik een 'niet metalhead' ben.
Tijd dat je je Graspop METAL Meeting ticket voor dit jaar inlevert Nikita!

Vraag me wel af wat je daar de afgelopen decennia hebt uitgespookt. Goeie bar op t terrein? 😜

• Cool
Waarderingen: nikita
Goed dat jij er bent om me duidelijk te maken dat ik een 'niet metalhead' ben.
Alstublieft, dat doe ik graag.
Nee, maar het lijkt mij eigenlijk heel duidelijk dat er ook metalheads op hen stemmen. Ik bedoelde vooral dat zij breed gedragen worden en dus niet alleen door metalfans, maar juist ook door mensen buiten die scene. Daardoor worden ze waarschijnlijk naar een hogere plek gestemd dan wanneer alleen metalheads zouden stemmen. Dit is overigens wel een aanname van mijn kant, dus het kan ook zijn dat ik het mis heb.

• Leuk
Waarderingen: nikita en Jimmeh07
Beetje jammer dat de ontmoediging van het gebruik van ChatGPT die we duidelijk wilden maken door die actie zonet nu gebruikt wordt om nog meer te beginnen bevuilen... Alsof het hier nog niet genoeg uit de hand liep.
Mijn post was vanzelfsprekend bedoeld als een (eenmalige) satirische, ludieke grap, meer niet.
Het was absoluut geen aanmoediging om nog meer van dat soort meuk te plaatsen, integendeel.

Een beetje discussie en gekkerij moet naar mijn mening gewoon kunnen in een off-topic, casual topic als dit, dat toch vooral als doel heeft om ons te vermaken en bezig te houden in een periode met weinig tot geen nieuws over onze favoriete festival(s).
Alleen maar droog onze lijstjes indienen zonder toelichting of discussie is immers ook maar saai.

Laten we er dus niet al teveel woorden aan vuil maken. 😉

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread