Graspop Metal Meeting 2026

Wie van jullie heeft hier six feet under al eens live gezien? Zal eens beginnen met die vraag te stellen? En ja ik had ook een andere headliner verwacht en gehoopt in de marquee maar we kunnen er toch niks aan veranderen.

Ik had een paar dagen geleden al gepost dat de titel 'metal meeting' steeds minder betrekking heeft op Graspop. Alle headliners zou je integraal op Werchter kunnen zetten. Dan stonden er altijd wel bands (ook headliners) die óók op Werchter zouden passen maar nog nooit eerder geweest dat je alle headliners integraal ook op Werchter zou kunnen zetten.
Klopt eigenlijk helemaal. Voor mijn gevoel is nu de ''hardste'' band in de headliner lijst BMTH, waar ik dan toch het gevoel bij krijg een verkeerde afslag genomen te hebben. Sabaton is nog redelijk niche, die zou niet zo 1-2-3 op een mainstream festival staan.

Maar de donderdag MainStage had Pinkpop kunnen zijn, vrijdag Bospop, en de andere 2 dagen Rock Werchter. We hebben zoveel overlap met mildere festivals dat voor 2027 geruchten als Bon Jovi of Toto gewoon niet raar meer zouden zijn. Als metalhead baart mij dat zorgen en daarom denk ik oprecht dat (mits een hele goede lineup) komend jaar m'n laatste keer gaat zijn. Ik kan prima leven met Alcatraz z'n ''minder grote'' namen of SoH waar Megadeth en Black Label Society dan headliner zijn. Of Dynamo met Helloween en Lamb Of God.
Dan ga ik voor de echt grote knallende metal headliners als Metallica of SOAD wel een keer naar Rock Werchter. Vind het zelf te absurd voor woorden dat het zo moet, maar ik ben denk ik dan Graspop ontgroeid of Graspop mij. Maar het festival is nu van formaat dat het wel populaire/gangbaardere bands moet boeken om elke dag te vullen, te groot is voor teveel obscure shit maar nog altijd kleiner dan RW waardoor je dus altijd naast het net gaat vissen voor hele grote metal acts.

• Leuk
Waarderingen: stengels
Hoezo is er niets misgelopen?

De spot op de poster werd bewust opengelaten door de organisatie. Uiteraard hadden ze liever een andere band dan SFU als afsluiter Marquee gehad initieel. Welke band dan mislukt is, weten we niet.

[post hierboven werd verwijderd dus deze kan ook weg]
SFU?

Klopt eigenlijk helemaal. Voor mijn gevoel is nu de ''hardste'' band in de headliner lijst BMTH, waar ik dan toch het gevoel bij krijg een verkeerde afslag genomen te hebben. Sabaton is nog redelijk niche, die zou niet zo 1-2-3 op een mainstream festival staan.

Maar de donderdag MainStage had Pinkpop kunnen zijn, vrijdag Bospop, en de andere 2 dagen Rock Werchter. We hebben zoveel overlap met mildere festivals dat voor 2027 geruchten als Bon Jovi of Toto gewoon niet raar meer zouden zijn. Als metalhead baart mij dat zorgen en daarom denk ik oprecht dat (mits een hele goede lineup) komend jaar m'n laatste keer gaat zijn. Ik kan prima leven met Alcatraz z'n ''minder grote'' namen of SoH waar Megadeth en Black Label Society dan headliner zijn. Of Dynamo met Helloween en Lamb Of God.
Dan ga ik voor de echt grote knallende metal headliners als Metallica of SOAD wel een keer naar Rock Werchter. Vind het zelf te absurd voor woorden dat het zo moet, maar ik ben denk ik dan Graspop ontgroeid of Graspop mij. Maar het festival is nu van formaat dat het wel populaire/gangbaardere bands moet boeken om elke dag te vullen, te groot is voor teveel obscure shit maar nog altijd kleiner dan RW waardoor je dus altijd naast het net gaat vissen voor hele grote metal acts.

Maar wat is het verschil met een jaar of 10 geleden? Toen waren de grote namen ook al te groot, stonden de niche underground bands er ook niet en pasten de meeste headliners ook op mainstream festivals

Het enige wat evolueerde, is dat sommige bands/genres (door het groeien van Alcatraz met steeds meer podia) eerder naar Kortrijk neigden en dat Graspop die lacune heeft opgevuld door het percentage toegankelijke acts te verhogen.

• Leuk
  • 100
Waarderingen: DaanV en MetalLimbo
Zonder het antwoord gelezen te hebben heb ik ondertussen door dat het over six feet under gaat. Heb ze hiermee leren kennen en is ook nog maar het enige nummer wat ik van ze ken. vind het wel een grappig nummer.
edit: Met grappig bedoel ik eerder catchy, maar hard, mindere kwaliteit, vaag en het blijft hangen in mijn hoofd en ben in de war...

Komt voornamelijk omdat er geen grote metalheadliners opstaan die groot genoeg zijn om Graspop (of Hellfest) te headlinen. Lamb of God, Ghost, Parkway Drive om maar wat bands te noemen zijn prima headliners maar dan wel voor festivals van het formaat Alcatraz Dynamo. En dat vind ik eigenlijk wel een mooie ontwikkeling want Graspop ga ik al jaren niet meer naartoe omdat het te groot en daarmee te duur wordt.

Komt voornamelijk omdat er geen grote metalheadliners opstaan die groot genoeg zijn om Graspop (of Hellfest) te headlinen. Lamb of God, Ghost, Parkway Drive om maar wat bands te noemen zijn prima headliners maar dan wel voor festivals van het formaat Alcatraz Dynamo. En dat vind ik eigenlijk wel een mooie ontwikkeling want Graspop ga ik al jaren niet meer naartoe omdat het te groot en daarmee te duur wordt.
Ghost verkoopt het sportpaleis uit, die kan Alcatraz/Dynamo echt niet meer betalen. Productie ook te groot lijkt me. Kunnen met gemak een Graspop dag dragen.

Parkway drive zal nog wel in het budget liggen lijkt me al zullen ze wel met een aangepaste productie moeten spelen

Ghost verkoopt het sportpaleis uit, die kan Alcatraz/Dynamo echt niet meer betalen. Productie ook te groot lijkt me. Kunnen met gemak een Graspop dag dragen.

Ik ben het voor de rest eens met de stelling, maar het Sportpaleis was niet uitverkocht bij Ghost, op de buitenste ring waren er nog veel lege plaatsen. Maar ze zijn uiteraard wel groot genoeg om tegenwoordig als grote naam te gelden.

Ik denk dat we daar allemaal echt te moeilijk over denken. Behemoth kon blijkbaar ook. Machine Head is volgens mij kleiner/minder bekend dan LOG en die mochten zelfs 2x achter elkaar.

Vraag mij echt af of het nou zo slecht zou zijn geweest als je een relatief kleinere band als LOG als subheadliner had gezet. Ghost verkoopt echter op zichzelf denk ik gewoon een dag uit. Die zijn bij een heel groot publiek best populair ondertussen.

• Leuk
Waarderingen: Reislustig en El_Leipo
Zonder het antwoord gelezen te hebben heb ik ondertussen door dat het over six feet under gaat. Heb ze hiermee leren kennen en is ook nog maar het enige nummer wat ik van ze ken. vind het wel een grappig nummer.
edit: Met grappig bedoel ik eerder catchy, maar hard, mindere kwaliteit, vaag en het blijft hangen in mijn hoofd en ben in de war...
Gewoon echt een goede band die volgens mij wel op zijn plek staat op die positie.

Voor diegene die er niks van kennen, volgende liedjes vind ik wel toegankelijk om ermee te beginnen:

Revenge of the zombie
The day the dead walked
The enemy inside
No warning shot
Zombie blood curse

Ik had een paar dagen geleden al gepost dat de titel 'metal meeting' steeds minder betrekking heeft op Graspop. Alle headliners zou je integraal op Werchter kunnen zetten. Dan stonden er altijd wel bands (ook headliners) die óók op Werchter zouden passen maar nog nooit eerder geweest dat je alle headliners integraal ook op Werchter zou kunnen zetten.
Welke headliner van voorgaande jaren zou dan niet óók op Werchter passen?

• Leuk
Waarderingen: DaanV en Jamel
Welke headliner van voorgaande jaren zou dan niet óók op Werchter passen?
Ging mij niet om de individuele headliners maar het totaal pakket aan headliners. Ik denk namelijk dat alle Graspop headliners van voorgaande jaren ook op Werchter zouden passen. Voorgaande jaren zou het pakket aan headliners te stevig zijn geweest voor Werchter. Dat vind ik deze editie voor het eerst niet.

Neem de headliners van 2023. GnR, Ghost, Machine Head, Gojira, Slipknot, Parkway Drive, Def Leppard en Motley Crue. Zouden allen best op Werchter kunnen staan maar niet alle 8 tegelijkertijd. Dat zou Werchter (in mijn ogen) te stevig maken.

Ging mij niet om de individuele headliners maar het totaal pakket aan headliners. Ik denk namelijk dat alle Graspop headliners van voorgaande jaren ook op Werchter zouden passen. Voorgaande jaren zou het pakket aan headliners te stevig zijn geweest voor Werchter. Dat vind ik deze editie voor het eerst niet.

Neem de headliners van 2023. GnR, Ghost, Machine Head, Gojira, Slipknot, Parkway Drive, Def Leppard en Motley Crue. Zouden allen best op Werchter kunnen staan maar niet alle 8 tegelijkertijd. Dat zou Werchter (in mijn ogen) te stevig maken.

Ik zie toch een flink aantal namen niet op Graspop verschijnen aan headliners. Def Leppard, Motley Crue, Machine Head, Slipknot, Scorpions, Priest, Maiden...

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Bedoel je dan of GMM headliners als headliner op Werchter kunnen staan, of ook als niet-headliner?
Volgens mij zouden/hadden ze in dat laatste geval nl. stuk voor stuk allemaal wel op Werchter kunnen staan.
Van de headliners van komend jaar heeft de helft al eens op Werchter gestaan.

En ja, als je een hele editie aan headliners in z'n geheel zou overhevelen naar Werchter, zou dat inderdaad te hard voor Werchter zijn, maar dat zou ook voor dit jaar gelden.
Namen als The Cure, Gorillaz, Twenty One Pilots, The XX, Mumford & Sons zouden dan ontbreken, en die willen mensen daar ook gewoon zien.

1765383874706.png

Bedoel Werchter inderdaad en zie Maiden daar nu ook niet meer verschijnen, al jaren niet meer.
Ok, maar de vraag was natuurlijk of ze er (nog) zouden kúnnen staan.
En dat is ook voor IM nog steeds een dikke ja, zouden waarschijnlijk veel mensen blij van worden daar.

Ok, maar de vraag was natuurlijk of ze er (nog) zouden kúnnen staan.
En dat is ook voor IM nog steeds een dikke ja, zouden waarschijnlijk veel mensen blij van worden daar.

Ik denk ook niet dat ze er nog zouden kunnen staan. Denk niet dat dat past bij het publiek. Tuurlijk zullen er mensen wel blij van worden, maar de meerderheid niet.

• Thinking
Waarderingen: MetalLimbo
Gewoon echt een goede band die volgens mij wel op zijn plek staat op die positie.

Voor diegene die er niks van kennen, volgende liedjes vind ik wel toegankelijk om ermee te beginnen:

Revenge of the zombie
The day the dead walked
The enemy inside
No warning shot
Zombie blood curse
No Thank You Reaction GIF

Users who are viewing this thread