Graspop Metal Meeting 2026

En een band als Kvelertak, Rammstein (afgezien van de show), Finntroll, Fleddy Melculy, ...? Zijn dat dan ook gimmicks omdat ze in hun eigen taal zingen en daardoor "iets doen om op te vallen" (of zo zouden overkomen maar het eigenlijk misschien doen omdat ze zich daarbij meer comfortabel voelen ofzo)?
Kan me moeilijk voorstellen dat een van die bands in hun eigen taal zingt om op te vallen, dus een gimmick zou ik dat niet noemen. Integendeel, denk dat je daar vaker het risico mee loopt om juist minder op te vallen (want je trekt moeilijker een internationaal publiek aan). Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Maar misschien heb ik ook een ander idee van wat een gimmick exact is, want met het lijstje van Metallimbo ben ik het ook niet echt eens. Kan niet echt plaatsen wat de gimmick bij Manowar is bv.

Wel bijzonder dat Powerwolf zou instorten, maar Ghost niet, terwijl dat toch basically dezelfde gimmick is (religieus geïnspireerde "metal mass").

• Leuk
Waarderingen: thesummoning
KISS: bleek zonder schmink maar een schim van zichzelf (sorry, @Koekdoos 💁‍♂️)

Zonder schmink waren ze ineens hetzelfde als alle glammetal inderdaad. Al hebben ze toen wel een knaller van een album gemaakt met Crazy Nights, daar staat toch een van hun beste nummers op met Turn On The Night

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Hm..
Alestorm: akkoord.
Steel Panther: ook, al zijn dat op zich prima muzikanten, dus zouden best nog succes kunnen hebben.

Uitgaande van dezelfde criteria (zonder schmink, in gewone kledij, zonder fratsen):

Zouden 'instorten':
  • GWAR: obvious
  • Babymetal: op zich hou je nog best een goeie band over, maar uiteraard vele malen minder populair, zouden buiten Japan onbekend blijven
  • KISS: bleek zonder schmink maar een schim van zichzelf (sorry, @Koekdoos 💁‍♂️)
  • Heilung: nog steeds goede muziek (dark folk), maar veel meer niche, zouden vooral op festivals als Castlefest staan
  • Avatar: zou nog steeds opvallen qua muziek en stem, maar wel aan de onderkant van affiches
  • Electric Callboy/INK/MIW: gewoon een generieke metalcore band
  • Manowar, Sabaton, Powerwolf, Wind Rose: gewoon een generieke power metal band
  • Mayhem, Batushka: gewoon een generieke black metal band
Zouden niet 'instorten', maar wel (iets) minder succesvol en iconisch:
  • Ghost
  • Sleep Token
  • Slipknot
  • Behemoth
  • Alice Cooper
  • King Diamond
  • Gaerea
Ik ben het hier toch niet mee eens hoor. Bijvoorbeeld het rijtje powermetal bands. Dit suggereert dat Powerwolf alleen succes heeft omdat ze zich opmaken. Evenals Wind Rose, iedereen staat daar natuurlijk voor de fantastische dwergen outfits en dit heeft niks te maken met de aanstekelijke nummers.

Zo vind ik de muziek van Alestorm ook vele malen beter en aanstekelijker dan de generieke rockmuziek van Steel Panther.

Conclusie? Heel de gimmick weg en het is puur smaak afhankelijk of je kan smaken wat er overblijft.

Zo vind ik de muziek van Alestorm ook vele malen beter en aanstekelijker

Het lijkt me ook nog wel eens gaaf als Alestorm een set speelt met de wat serieuzere nummers. Geen Drink, Mexico, Sunken Norwegian etc, maar meer die nummers als Death Throes of the Terrorsquid, maar ook een Nancy vind ik er bij passen. Nummers waar het niet gaat om het feesten.

Ik ben het hier toch niet mee eens hoor. Bijvoorbeeld het rijtje powermetal bands. Dit suggereert dat Powerwolf alleen succes heeft omdat ze zich opmaken. Evenals Wind Rose, iedereen staat daar natuurlijk voor de fantastische dwergen outfits en dit heeft niks te maken met de aanstekelijke nummers.

Zo vind ik de muziek van Alestorm ook vele malen beter en aanstekelijker dan de generieke rockmuziek van Steel Panther.

Conclusie? Heel de gimmick weg en het is puur smaak afhankelijk of je kan smaken wat er overblijft.

Ik vind idd dat dan weer niet opgaat bij steel panther, die hebben in feite gwn grappige liefdjes met wat glam toestand errond. Maar die muziek luister ik wel vaker en blijf geestig. Daar moet ik ze niet voor zien of moeten geen 50blote vrouwen voor op een podium staan.. je weet natuurlijk datge geen hoogstaande muziek moet verwachten bij hen 😄

Het lijkt me ook nog wel eens gaaf als Alestorm een set speelt met de wat serieuzere nummers. Geen Drink, Mexico, Sunken Norwegian etc, maar meer die nummers als Death Throes of the Terrorsquid, maar ook een Nancy vind ik er bij passen. Nummers waar het niet gaat om het feesten.
Eens althans gedeeltelijk. Zou leuk zijn.
Maar betwijfel ten zeerste waar 80% van het volk voor komt.

Iets sobere kleren aan en geen feestnummers, 80% gaat aangeven dat dit de slechtste show is die ze hebben gezien. Als dit de standaard zou worden ben je de massa kwijt.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Dat lijstje van Limbo is met alle respect inderdaad een lijstje dat vooral weergeeft wat zijn muzieksmaak is.

Ik ben superfan geworden van Manowar puur omwille van de muziek. Jaren voordat ik één beeld of optreden van hen heb gezien. Lijkt me dat hij het vooral niet moet hebben van power metal. Mij niet gelaten trouwens, Powerwolf doet me ook niets, maar nogal wat maten vinden die wel al van meet af aan schitterend.

Kan me moeilijk voorstellen dat een van die bands in hun eigen taal zingt om op te vallen, dus een gimmick zou ik dat niet noemen. Integendeel, denk dat je daar vaker het risico mee loopt om juist minder op te vallen (want je trekt moeilijker een internationaal publiek aan). Uiteraard zijn er uitzonderingen.
Eens, maar toch best een goede, lastige vraag van @won666 .
Ik zou taal ook niet per se als gimmick rekenen, maar in zekere zin kan het dat wel degelijk zijn, aangezien het zoals hij zegt de aandacht kan trekken.
Zelf moet ik ook toegeven dat ik (als taalfanaat) bepaalde bands (zoals Heidevolk, Moonsorrow, Rotting Christ, Septicflesh, Fleshgod Apocalypse, Rhapsody, Alcest, Batushka, Kvelertak, Heilung, Wardruna, Skálmöld, Sólstafir, The Hu, Alien Weaponry, Babymetal, Melechesh, Orphaned Land, Myrath, Summoning) wellicht toch een stukje minder interessant zou vinden wanneer ze (alleen maar) in het Engels zouden zingen.

Maar misschien heb ik ook een ander idee van wat een gimmick exact is, want met het lijstje van Metallimbo ben ik het ook niet echt eens. Kan niet echt plaatsen wat de gimmick bij Manowar is bv.
1765019601756.png
Dit is géén gimmick..?? 😯🤨🤔🤣😝😉

Wel bijzonder dat Powerwolf zou instorten, maar Ghost niet, terwijl dat toch basically dezelfde gimmick is (religieus geïnspireerde "metal mass").
Voor mij zit 'm dat toch vooral in de nummers.
Ghost heeft een soort muziek 'uitgevonden' die in principe niet echt metal is, maar toch heel veel metalfans blijkt aan te spreken, een vrij unieke sound.
Powerwolf heeft heel catchy nummers, maar is eigenlijk vrij standaard ('generieke') power metal, niet per se vernieuwend.

Maar goed, het is allemaal niet zo zwart-wit natuurlijk, en 'instorten' was wellicht ook niet het beste woord (had ik alleen maar overgenomen van @Projunk ).
Powerwolf zou waarschijnlijk nog steeds tot de betere power metal bands behoren, maar ik denk niet dat ze dan headlineposities zouden innemen zoals nu het geval is.

• Leuk
  • Cool
Waarderingen: won666 en Projunk
maar ik denk niet dat ze dan headlineposities zouden innemen zoals nu het geval is.

Een goede show is voor mij dan ook wel een belangrijke toevoeging aan het live aspect van een band! (Wat overigens ook meteen een betere woord is voor een deel van de benoemde gimmicks, vind ik)

• Leuk
Ik denk dat je ''gimmick'' bands niet perse aan 1 gimmick kan duiden. Ik zie toch erg veel uiteenlopende bands genoemd worden maar het gaat bij mij uiteindelijk wel om de muziek en of ik die ook zonder het plaatje er bij, uit mezelf aan zet.

Veel mensen kunnen fan van een band worden vanwege het truucje. Tegelijkertijd is dat ook iets wat andere mensen weer stom kunnen vinden. Ik denk vooral, is deze muziek ook tijdloos? Gaan mensen over 20 jaar deze muziek nog draaien? Bij sommige vast wel, bij heel veel bands absoluut niet.

Denk dat hier een aantal mensen weleens dat interview met wat artiesten gezien hebben over hoe Hair/Glam metal uiteindelijk ten onder ging. Er zijn er zeker nog een paar die zijn blijven hangen. Maar dat genre werd volledig cookie-cutter gemaakt. Jani Lane laat moot zien hoe een label je helemaal kapot kan maken.

KISS zonder make-up werd hier als voorbeeld genoemd. Maar die heren zijn wel gewoon goede songwriters. Lick It Up en Crazy Nights staan beide in hun populaire lijst op Spotify. Ik vind het eerlijk gezegd HET voorbeeld dat KISS de make-up niet nodig had. Maar het onderscheid ze wel van veel andere bands in die richting.

Wat de gimmick van Manowar is... ja ik heb geen idee eigenlijk. Overdreven alfa-man in de middeleeuwen over the top muziek? En jezelf vooral heel serieus nemen. En vooral schijt hebben aan dat elk nummer dat je schrijft hetzelfde idee is.
Zijn jullie nou nog bezig over de gimmick discussie?
Ja, blijkbaar?

• Leuk
Ik geloof dat we hier ook met een hoop puristen zitten.
Dus ben ik benieuwd hoe de casual metal festivalganger hier tegenaan kijkt.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Zoals gezegd, het is niet zwart-wit.
De muziek staat op zichzelf, 'gimmicks' kunnen daar aan bijdragen.

En dan bedoel ik gimmicks dus niet op een negatieve manier.
Ik (en vooral ook mijn vrouw) houden juist enorm van al die gimmicks, het maakt bands uniek.
Zo zijn de meeste metalcore bands voor mij niet echt memorabel, het is eerder dertien in een dozijn.
Een band als Ice Nine Kills is daar een uitzondering op, die vallen juist in positieve zin op door hun thema/gimmick.

Wind Rose heeft heerlijk catchy nummers, en schieten nu ook terecht omhoog qua populariteit, net als Powerwolf voor hen.
In beide gevallen is het toch vooral de muziek waardoor ik fan van deze bands ben geworden.
Maar zonder die gimmicks waren ze nu waarschijnlijk toch niet zo populair als ze nu zijn.
Neem een band als Rhapsody Of Fire, die qua muziek vergelijkbaar is met Wind Rose, maar niet dezelfde aantallen publiek trekt.

Hm, dat vind ik toch wel enigszins discutabel.
Aanstekelijker, ok. Maar beter?
Beide bands moeten het voor een groot deel hebben van humor en performance, maar ook hun muzikale kwaliteiten zijn beter dan je zou verwachten.
Bij Alestorm zijn met name gitarist Máté Bodor en toetsenist Elliot Vernon prima muzikanten.
Bij Steel Panther zijn dat met name gitarist Satchel en zanger Michael Starr.

Ik durf te zeggen dat Steel Panther wat dat betreft zelfs beter is.
Zonder hun glam parodie gimmick zouden die best een prima hard rock band kunnen zijn, al zouden ze dan vanzelfsprekend veel minder opvallen en succesvol zijn, wat ook voor Alestorm geldt.
Maar dat is inderdaad deels smaak afhankelijk.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Als ze zo'n show zouden aankondigen zou ik daar ook zeker naar toe gaan.
Mijn favoriete nummer is nog altijd Captain Morgan's Revenge. :cool:

Die snap ik wel eigenlijk. Ik ga niet eindeloos of volledig willekeurig ''But my cock is community property'' staan meezingen. Maar ''fuck you, with a fucking anchor'' dan weer wel. Alestorm is niet altijd alleen een ''grappige'' tekst. Waar Steel Panther nummers vaak juist 1 mop zijn. Die mop is 1x leuk, 3x misschien ook nog, maar na 10x lach ik niet meer. Een nummer als Death To All But Metal is dan meer tijdloos en generiek. Maar die schunnige teksten heb ik na 5x wel een beetje gehad.

Als Alestorm het nodig zou vinden altijd in piratenpak met een grote piratenvlag een uur lang alleen maar Aarrrrgh en Rum-rum liedjes zou doen als Jack Sparrow typetjes haak ik ook af. Maar de stijl zit meer richting polka/feest-metal dan echt alleen maar ''arrrrgh pirates''.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en Joslittel
Dat lijstje van Limbo is met alle respect inderdaad een lijstje dat vooral weergeeft wat zijn muzieksmaak is.

Ik ben superfan geworden van Manowar puur omwille van de muziek. Jaren voordat ik één beeld of optreden van hen heb gezien. Lijkt me dat hij het vooral niet moet hebben van power metal. Mij niet gelaten trouwens, Powerwolf doet me ook niets, maar nogal wat maten vinden die wel al van meet af aan schitterend.
Met alle respect, maar hier sla je de plank dus volledig mis.
Ik ben juist een zeer groot fan van power metal, denk dat dat hier bepaald geen geheim is.
De verdeling die ik maak heeft dan ook totaal niks te maken met mijn persoonlijke smaak, integendeel:

Favorieten:
Wind Rose
Ghost
Sabaton
Behemoth
Heilung
Electric Callboy
Batushka
Gaerea
Powerwolf
Alestorm

Prima:
KISS
Manowar
Alice Cooper
Babymetal
Steel Panther
INK
MIW

Ok:
GWAR
Slipknot

Heb ik weinig mee:
Mayhem
Sleep Token
King Diamond

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thesummoning
Een goede show is voor mij dan ook wel een belangrijke toevoeging aan het live aspect van een band! (Wat overigens ook meteen een betere woord is voor een deel van de benoemde gimmicks, vind ik)
Ik vind 'live aspect' toch een tikkeltje (te) breed begrip.
Dan denk ik bv. ook aan energie, dynamiek, muzikale consistentie, crowd interaction/participation, lichten, speciale effecten, gastzangers/-muzikanten, verrassingen, etc.
Gimmicks zijn daar ook zeker onderdeel van, maar zijn meer thematisch (kleding, schmink, rituelen, props, etc.).

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread