Ik ben het hier toch niet mee eens hoor. Bijvoorbeeld het rijtje powermetal bands. Dit suggereert dat Powerwolf alleen succes heeft omdat ze zich opmaken. Evenals Wind Rose, iedereen staat daar natuurlijk voor de fantastische dwergen outfits en dit heeft niks te maken met de aanstekelijke nummers.
Zoals gezegd, het is niet zwart-wit.
De muziek staat op zichzelf, 'gimmicks' kunnen daar aan bijdragen.
En dan bedoel ik gimmicks dus niet op een negatieve manier.
Ik (en vooral ook mijn vrouw) houden juist enorm van al die gimmicks, het maakt bands uniek.
Zo zijn de meeste metalcore bands voor mij niet echt memorabel, het is eerder dertien in een dozijn.
Een band als Ice Nine Kills is daar een uitzondering op, die vallen juist in positieve zin op door hun thema/gimmick.
Wind Rose heeft heerlijk catchy nummers, en schieten nu ook terecht omhoog qua populariteit, net als Powerwolf voor hen.
In beide gevallen is het toch vooral de muziek waardoor ik fan van deze bands ben geworden.
Maar zonder die gimmicks waren ze nu waarschijnlijk toch niet zo populair als ze nu zijn.
Neem een band als Rhapsody Of Fire, die qua muziek vergelijkbaar is met Wind Rose, maar niet dezelfde aantallen publiek trekt.
Zo vind ik de muziek van Alestorm ook vele malen beter en aanstekelijker dan de generieke rockmuziek van Steel Panther.
Conclusie? Heel de gimmick weg en het is puur smaak afhankelijk of je kan smaken wat er overblijft.
Hm, dat vind ik toch wel enigszins discutabel.
Aanstekelijker, ok. Maar beter?
Beide bands moeten het voor een groot deel hebben van humor en performance, maar ook hun muzikale kwaliteiten zijn beter dan je zou verwachten.
Bij Alestorm zijn met name gitarist Máté Bodor en toetsenist Elliot Vernon prima muzikanten.
Bij Steel Panther zijn dat met name gitarist Satchel en zanger Michael Starr.
Ik durf te zeggen dat Steel Panther wat dat betreft zelfs beter is.
Zonder hun glam parodie gimmick zouden die best een prima hard rock band kunnen zijn, al zouden ze dan vanzelfsprekend veel minder opvallen en succesvol zijn, wat ook voor Alestorm geldt.
Maar dat is inderdaad deels smaak afhankelijk.