Zelf heb ik drie festivals gedaan of volledig met het openbaar vervoer of gedeeltelijk met het openbaar vervoer.
1. Veruit de beste van de grote festivals is Pukkelpop waar je gratis shuttlebussen hebt van een belangrijk treinstation Hasselt en nachttreinen (enkel voor zondag?, dat lijnbussen heeft van over gans Limburg die festivalgangers gratis terugbrengt naar hun bestemming met een stop bijna vlak voor de toegang tot het festival, veel ruimte voor fietsparkeren vlakbij de toegang en waar je met de auto geen bottleneck hebt. Dit jaar ben ik met de auto gereden tot een kennis in Limburg, mijn auto daar geparkeerd en met de bus een drie kwartier tot vlakbij de toegang Pukkelpop. Vlakbij ook parkings en een klein treinstation Kiewit (10 min stappen).
2. Dichte tweede is LIVE IS LIVE festival. De vrijdag van de National heb ik mijn auto op één van de talrijke Park en Rides rond Antwerpen geparkeerd (gratis of een euro) dan de tram genomen en vlak voor de toegang uitgestapt. Nooit comfortabeler vlakbij een festival aangekomen. Wat ik wel hoorde van mensen met een wagen was dat dit een probleem was.
Ed Sheeran collectieve bussen van diverse park en rides langs snelwegen tot het festivalterrein ging heel goed maar wel moesten we wegens de crowd control toch nog een kwartier in een ruime lus stappen naar het festivalterrein.
3. Werchter is de bekendste naam op festival terrein maar was oorspronkelijk geent op een fuif van de plaatselijke chiro die via slimme programmatie binnen enkele jaren uitgroeide tot een groot festival. En het is wellicht voor sommigen vloeken in de kerk maar Werchter kan een regelrechte ramp zijn zowel voor het openbaar vervoer als voor automobilisten.
Vaak hoor je op het nieuws dat automobilisten uren in de file stonden om bv Bruce Springsteen te zien met parkeerplaatsen op 10 tot 30 minuten van het festivalterrein door de bottleneck van een kleine gemeente.
Het openbaar vervoer is nog erger: terugkeren uit Werchter is eerst een half uur stappen tot je komt aan de bushalte dan met de bus nog een 40 minuten tot het station van Leuven en op de nachttrein die echter wacht tot vier uur op de laatste festivalganger om te vertrekken. Slotsom je vertrekt bv rond kwart voor een, iets voor einde Dua Lipa en je komt pas iets voor vijf uur in Antwerpen aan.
Indien er een treinstation komt vlakbij het festivalterrein en met een volledige ringverbinding zal de huidige locatie van Live is Live een sterke troef blijken te zijn.