Festileaks Draft XVIII: draft of the future

Zo. Dit is 'm dan. De top twee. De twee affiches die veruit het hoogst scoorden en op een haar van elkaar eindigden. Fijn om deze draft georganiseerd te hebben. Het was eens wat anders, en ik heb gemerkt dat jullie het ook een leuke editie vonden. Waarvoor gevreesd werd is uiteindelijk niets van uitgekomen: Pinkpop hoeft helemaal niet onder te doen voor Rock Werchter. En in all z'n flaws (sorry, kutacts) hebben beide festivals ook heel wat leuke kanten, namen en eigenheden die we de afgelopen met onze eigen invalshoek zo goed mogelijk hebben weten benaderen. Of je nu vijftiende, achtste of eerste bent geworden... Volgens mij lag, ondanks het puntenverschil, dit wedstrijdje nog nooit zo dicht bij elkaar. En dat vind ik best cool. Of je nu de eerste act mocht uitkiezen, of de duurste band hebt gekozen.. Uiteindelijk moest het volledige plaatje kloppen.

Dankjewel aan iedereen die heeft meegedaan en aan iedereen van de jury om tijd vrij te maken om uitgebreid, soms zelfs met feedback en al, te stemmen.

Hoogste jury-scores:
Rock Werchter
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): Yannick (8.4)
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): Blommie (8.4)
Matching brand / merk met Rock Werchter: Yannick en Blackwaterpark (8.1)
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: Blommie en Blackwaterpark (8.4)

Pinkpop
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): Brian (8.3)
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): EdsjeFCB (7.4)
Matching brand / merk met Pinkpop: EdsjeFCB (8.2)
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: Brian (8.1)

-

2. 🏆 Yannick - 441.1 punten (+ 212.1 punten door public vote)

Bekijk bijlage 16753

Er werden 16 combitickets en 2 dagtickets verkocht.

De Jury gaf gemiddeld volgende score:
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): 8.4/10
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): 8.1/10
Matching brand / merk met Rock Werchter: 8.1/10
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: 8.1/10

1. 🏆 EdsjeFCB - 441.3 punten (+ 224.8 punten door public vote)

Bekijk bijlage 16754

Er werden 17 combitickets en 2 dagtickets verkocht.

De Jury gaf gemiddeld volgende score:
Rendabiliteit (mate van hoe goed zou verkopen): 7.4/10
Persoonlijke smaak (zoals de rest van de public stemmers dus): 7.4/10
Matching brand / merk met Pinkpop: 8.2/10
Spreiding van genres doorheen de affiche /line-up: 7.9/10

Wow wat een mega klein verschil! 😱 Had niet verwacht zo-veel combitickets te verkopen eerlijk gezegd en had verwacht dat jij bovenaan zou eindigen.
Ik was wel heel content met hoe mijn uiteindelijke affiche er uit zag (al baal ik nog steeds van Tiesto), dat is met andere drafts wel eens een stuk minder geweest..

Mijn top 4 RW was;
-Yannick
-Warriorandweirdo
-Blackwaterpark
-Blommie

Dagticket voor de dag met The Strokes van Martijn.

Zoals ik eerder (al een paar keer, oeps) heb gezegd heb ik echt proberen te kijken hoe erg RW of PP (2030 met hopelijk in het echt ook een aantal realistische aanpassingen) het in mijn ogen was en zo heb ik zelf ook proberen te programmeren. Bij PP vond ik dat Brian dat het beste had gedaan. Andere weekender was voor Oasis en dagticket voor de Radiohead move van Koekdoos ;)

Vond het echt een super vette draft! Werken met het budget voegde echt een hele hoop toe en moest je veel nadenken over de te maken keuzes. Voor zowel headliners, kleinere namen, maar ook hoe te verdeln per dag.

Nogmaals een dik applaus voor de oragnisatie voor het vele werk en de geweldige uitvoering!!

Ik heb trouwens ooit een ideetje gehad voor een draft waarbij je effectief met een beperkt budget boekt. Dan zou elk festival uiteindelijk ongeveer even realistisch moeten zijn. Na verder nadenken idee toch maar geschrapt omdat je anders eerst maanden kan discussiëren over welk bedrag een bepaalde artiest waard is.
Absoluut niet bedoeld om credits te stelen, maar toch mooi om te zien dat dit ideetje van anderhalf jaar geleden nu werkelijkheid is geworden ;)

Met grote dank aan @Yannick natuurlijk. Waar ik de hoeveelheid werk toen niet zag zitten om voor zoveel artiesten een prijs te bepalen, heeft hij dat wel gedaan en het resultaat mocht er zijn! Een superspannende draft met alleen maar mooie affiches, een leuk concept in het algemeen en de jury was ook een leuke toevoeging. Hulde aan iedereen die er aan bijgedragen heeft!

Absoluut niet bedoeld om credits te stelen, maar toch mooi om te zien dat dit ideetje van anderhalf jaar geleden nu werkelijkheid is geworden ;)

Met grote dank aan @Yannick natuurlijk. Waar ik de hoeveelheid werk toen niet zag zitten om voor zoveel artiesten een prijs te bepalen, heeft hij dat wel gedaan en het resultaat mocht er zijn! Een superspannende draft met alleen maar mooie affiches, een leuk concept in het algemeen en de jury was ook een leuke toevoeging. Hulde aan iedereen die er aan bijgedragen heeft!
Wel beetje jammer dat iedere volgende draft organiseren nu in deze schaduw valt ;)

Ik ben voor de volgende wel weer in voor een wat simpelere draft. Deze was leuk maar mij net wat te intensief.

Ik heb sowieso nog wel een idee voor een mini-draft. Een soort Live Aid achtige sfeer:

Eén dag, één stage, geen beperking qua artiesten (behalve nog levend). Iedereen met een affiche vol headliners voor een goed doel naar keuze.

Edit: voor tussendoor een keer

Had iemand niet een soort anti-draft in gedachten? Dat je probeert met credible namen een line-up neer te zetten waar men hier juist niet enthousiast over zou zijn? Kwam een beetje naar aanleiding van iemand die Kane gecancelde artiesten boekte ;)

Je bent anders toch op een keurig plekje geeindigd deze draft!!

Klopt, maar dat komt vooral door deze draft, met een budget en een waslijst aan namen, is het een stuk makkelijker om een affiche samen te stellen met allerlei namen buiten mijn eigen bubbel! Wat dat betreft was dit ook wel een super draft.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
De echte vraag is natuurlijk waarom geen enkele Pinkpop-organisatie Kane heeft geboekt.

Vorig jaar hebben we bij de laatste draft een terugblik gedaan. Wat zouden jullie ervan vinden om een laatste draft te doen met enkel namen die in 2026 al een optreden op de planning hebben staan?

• Leuk
Waarderingen: Oasiss en Timmetje

Users who are viewing this thread