Actualiteit

Ik vond pol pot light oprecht vrij hilarisch.
Jammer, maar ik hoop als je valt over de term bruine rakkers, dat je ook valt over het gedrag binnen die partij waarover het gaat .
Ik heb er nogal moeite mee om, in het kader van een vriendelijke toon, de overduidelijke fascistische trekjes die steeds meer partijen helaas beginnen te vertonen maar niet te benoemen. Maar misschien is het specifiek de bewoording waar je over valt? Hoe zou deze zorgwekkende tendens beter besproken kunnen worden, in jouw optiek?
Ik denk dat ik hier een andere beleving bij heb, in die zin dat ik die ontzettende enge Nanninga niet direct als afspiegeling van die gehele partij wil zien. Dat die vrouw knetter is, is al een tijdje duidelijk. Maar ik heb haar weinig gezien tijdens de campagne, dat was toch vooral de Joost show. En de move van Coenradie van PVV naar JA21 vind ik ook veelzeggend. Ik vind dat een heel redelijke politica. En ze zijn als partij zijn ontzettend rechts georiënteerd, maar ik vind ze wel benaderbaar en redelijk fatsoenlijk overkomen. Anders gezegd: ik wil Joost Eerdmans, Ingrid Coenradie, en alle andere JA21'ers niet wegzetten als fascisten, enkel omdat ze enge Annabel in de gelederen hebben....

Ik denk dat ik hier een andere beleving bij heb, in die zin dat ik die ontzettende enge Nanninga niet direct als afspiegeling van die gehele partij wil zien. Dat die vrouw knetter is, is al een tijdje duidelijk. Maar ik heb haar weinig gezien tijdens de campagne, dat was toch vooral de Joost show. En de move van Coenradie van PVV naar JA21 vind ik ook veelzeggend. Ik vind dat een heel redelijke politica. En ze zijn als partij zijn ontzettend rechts georiënteerd, maar ik vind ze wel benaderbaar en redelijk fatsoenlijk overkomen. Anders gezegd: ik wil Joost Eerdmans, Ingrid Coenradie, en alle andere JA21'ers niet wegzetten als fascisten, enkel omdat ze enge Annabel in de gelederen hebben....
Een vrouw die knetter is en die zit niet zomaar in de gelederen, ze is nummer 2 van de partij en een van de oprichters waar de afkorting voor staat.

Een vrouw die knetter is en die zit niet zomaar in de gelederen, ze is nummer 2 van de partij en een van de oprichters waar de afkorting voor staat.

Daar zit dus een klein verschil van mening, specifiek over de impact van dit feit. Ik hecht daar schijnbaar aanzienlijk minder waarde aan dan jij. Met name in het niet over dezelfde kam willen scheren van de gehele club. Nanninga krijgt haar blazoen niet schoon, en dat lijkt me terecht, maar daar ga ik de rest van die partij dus niet voor wegzetten.

JA staat overigens voor Juiste Antwoord. Joost en Annabel is een grappige bijkomstigheid...

Daar zit dus een klein verschil van mening, specifiek over de impact van dit feit. Ik hecht daar schijnbaar aanzienlijk minder waarde aan dan jij. Met name in het niet over dezelfde kam willen scheren van de gehele club. Nanninga krijgt haar blazoen niet schoon, en dat lijkt me terecht, maar daar ga ik de rest van die partij dus niet voor wegzetten.

JA staat overigens voor Juiste Antwoord. Joost en Annabel is een grappige bijkomstigheid...
Denk dat er ook een verschil in zit, omdat ik het sowieso al een enge partij vind. Ze lijken allen wat minder eng, omdat ze minder schreeuwen dan die gasten van PVV en FVD. Nanninga is gewoon nog een beetje de overtreffende trap. Voor mij zegt dat alles over de partij dat een van de kopstukken zo is en zo mag zijn blijkbaar.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Denk dat er ook een verschil in zit, omdat ik het sowieso al een enge partij vind. Ze lijken allen wat minder eng, omdat ze minder schreeuwen dan die gasten van PVV en FVD. Nanninga is gewoon nog een beetje de overtreffende trap. Voor mij zegt dat alles over de partij dat een van de kopstukken zo is en zo mag zijn blijkbaar.

Dat kan, en dat vind ik ook niet gek hoor. Maar vooralsnog wordt JA21 niet op voorhand uitgesloten door de andere partijen, waar FvD en PVV dat wel worden. Dat sterkt mijn idee dat er toch een breder draagvlak is voor deze club. Iets wat ik niet zou verwachten wanneer het een club 'bruinwerkers' zou betreffen...

Dat kan, en dat vind ik ook niet gek hoor. Maar vooralsnog wordt JA21 niet op voorhand uitgesloten door de andere partijen, waar FvD en PVV dat wel worden. Dat sterkt mijn idee dat er toch een breder draagvlak is voor deze club. Iets wat ik niet zou verwachten wanneer het een club 'bruinwerkers' zou betreffen...
Ik vind niet dat je het foute aspect van die partij kunt beperken tot Nanninga als de rest er blijkbaar okay mee is om met haar als prominent figuur binnen de partij te werken. Gevalletje "one bad apple spoils the bunch" en dan ga je nog voorbij aan hoe fout types als Eerdmans en anderen zelf eigenlijk zijn. Dat ze hun beeldvorming beter op orde hebben dan FvD en PVV ben ik met je eens, maar dat ze daarom dus niet op voorhand uitgesloten worden zie ik eerder als een risico dan een goed teken. Hiermee worden onderhuids toch heel wat wetenschap ontkennende en racistische denkbeelden toegelaten die eigenlijk niet normaal zouden moeten kunnen worden.

Een regering met JA21 is wederom gedoemd te mislukken. Joost Eerdmans vinden we kennelijk ok? Niet eens, maar zoit, nummer 2 en mede oprichter is gewoon een enorme engnek, daar zijn we het ook over eens.

Dan pakken we even nog 2 uit de top 10. Daar zit iemand die gewoon heel graag in de kamer wil, of dat nou CDA, NSC, JA21 of de Piratenpartij is, Diederik wil gewoon die slordige 10k per maand bijgeschreven hebben.

En dan Coenradie. Van alle PVV'ers het minst akelige ja. Maar kom aan, dat is toch ook absoluut geen prestatie.

Deze vier worden minister als JA21 mee gaat doen. Dan is weer de enige vraag wanneer het klapt.

Als hun "het kan wel" slogan straks blijkt te slaan op regeren met fascisten vind ik dat zelf niet heel positief... toch iets om serieus voor te waken lijkt het.

Dan hoop ik voor jou van harte dat het ze toch met de PvdA gaat lukken. Want ALS dat het geval is, oogt het op voorhand redelijk stabiel.

Ik stap nu overigens wel uit de discussie. Ik ben het niet eens met het standpunt dat JA21 fascisten zijn. Jullie framen in mijn optiek onterecht.

Als hun "het kan wel" slogan straks blijkt te slaan op regeren met fascisten vind ik dat zelf niet heel positief... toch iets om serieus voor te waken lijkt het.
En als dat kabinet klapt(spoiler; grote kans dat dat gaat gebeuren), kom je ook weer net zo snel van die 27 zetels af.

Hoe bedoel je?
Simpelweg dat de toon hier zo vaak heel negatief is wanneer het over de politiek gaat. En dat past m.i. niet zo goed bij het positieve verhaal van D66 (wat hier toch geroemd wordt). Plus dat ik denk dat het niet helpt als partijen dan weggezet worden onder bepaalde benoemingen. Zou veel meer helpen als het gaat om inhoudelijke discussies, waar jullie bijvoorbeeld denken dat er wel stappen gemaakt kunnen worden (of dat nou in kabinet optie één of twee is).

• Thinking
  • Winning
Waarderingen: Timmetje en RickHuissen
Simpelweg dat de toon hier zo vaak heel negatief is wanneer het over de politiek gaat. En dat past m.i. niet zo goed bij het positieve verhaal van D66 (wat hier toch geroemd wordt). Plus dat ik denk dat het niet helpt als partijen dan weggezet worden onder bepaalde benoemingen. Zou veel meer helpen als het gaat om inhoudelijke discussies, waar jullie bijvoorbeeld denken dat er wel stappen gemaakt kunnen worden (of dat nou in kabinet optie één of twee is).
In mijn ogen helpt het niet om bepaalde termen, waarvan je zou kunnen denken dat ze van toepassing zijn, niet te mogen gebruiken omdat het zo negatief overkomt. Wat mij betreft ís de situatie gewoon vrij negatief. Dat niet mogen benoemen staat een inhoudelijk gesprek pas echt in de weg. Waar trek je een rode lijn, wat is toelaatbaar en wat niet? Gelijk door naar een vergelijk op zetelaantallen en welke standpunten wel zouden passen, zonder de achterliggende botsende denkbeelden te bespreken, is nogal een lege huls en voelt als selectief je kop in het zand steken.

Dat hoop ik ook van harte ja, niet alleen voor mezelf maar voor het hele land.

Haha ja inkoppertje. Ik bedoel dat het op voorhand niet mijn voorkeur had gehad, omdat er zoveel breekpunten zijn. Ik ben dan bang dat, ALS het lukt, het een festival van concessies gaat worden. Heel veel water bij een heel klein beetje wijn.

Qua afspiegeling van de samenleving is het natuurlijk een uitstekende combi. Ik verwacht ook wel dat Jetten ook als eerste op deze route gaat mikken. Dik in de 80 zetels, breed gedragen in de maatschappij, alle schreeuwerds buiten de deur (Timmermans, voor zover dat een schreeuwer was, is uit beeld, en Yesilgöz is aan het indammen en lijmen, en hoeft niet meer op Frans af te geven) en met een goed fatsoen en een positief verhaal proberen te formeren...

In mijn ogen helpt het niet om bepaalde termen, waarvan je zou kunnen denken dat ze van toepassing zijn, niet te mogen gebruiken omdat het zo negatief overkomt. Wat mij betreft ís de situatie gewoon vrij negatief. Dat niet mogen benoemen staat een inhoudelijk gesprek pas echt in de weg. Waar trek je een rode lijn, wat is toelaatbaar en wat niet? Gelijk door naar een vergelijk op zetelaantallen en welke standpunten wel zouden passen, zonder de achterliggende botsende denkbeelden te bespreken, is nogal een lege huls en voelt als selectief je kop in het zand steken.
Het fascisme is genoemd naar haar oorspronkelijke verschijningsvorm in Italië in de jaren dertig van de vorige eeuw (fascismo). Het werd een algemenere aanduiding van een ideologie die massaliteit, menselijke ongelijkheid, absoluut leiderschap, streven naar macht, nationalisme en geweld verheerlijkt.

Is dit het ja?

Het fascisme is genoemd naar haar oorspronkelijke verschijningsvorm in Italië in de jaren dertig van de vorige eeuw (fascismo). Het werd een algemenere aanduiding van een ideologie die massaliteit, menselijke ongelijkheid, absoluut leiderschap, streven naar macht, nationalisme en geweld verheerlijkt.

Is dit het ja?
Het is gelukkig nog niet zo ver dat we in een fascistisch land leven, maar het is ook een historisch gegeven dat die lui het democratisch systeem naar hun hand zetten, minderheden demoniseren, en de wetenschap en vrije pers aanvallen, om aan de macht te komen. In die fase zitten we nu, in mijn ogen, en we moeten er ontzettend scherp op zijn partijen die ons verder die glijdende schaal af duwen niet oogluikend toe te staan omdat ze op wat andere inhoudelijke punten wel redelijk zijn.

Ik snap wel de geluiden dat een discussie er niet beter op wordt door een ieder voor fascist uit te maken. Tegelijkertijd gebeuren er echt wel anti rechtstatelijke dingen of wordt daarnaar gestreefd. Door dat salonfähig te maken, of te wel die geluiden te normaliseren, glijd je verder weg..

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Dr. Hannibal

Users who are viewing this thread