Graspop Metal Meeting 2026

Zal er ook mee te maken hebben dat je niet ieder jaar 4 dagen naar Graspop gaat, dat scheelt ook al een hoop.

In ieder geval had Graspop de laatste jaren ieder jaar wel iets nieuws/fris in de headliners zitten en in de huidige geruchten komt dat minder naar voren, dus dan is het logisch dat mensen dat jammer vinden. Over het algemeen is het toch leuk om er een headliner tussen te hebben zitten waar je enthousiast van wordt en die je nog nooit eerder gezien hebt. Bands zoals Bring Me The horizon, Tool, Nine Inch Nails, Machine Head bijvoorbeeld in de laatste twee edities. Hopelijk komt de organisatie dus nog met een mooie verrassing, maar die noodzaak is er natuurlijk minder wanneer alle vaste huisbands die een hoop tickets verkopen gewoon touren tijdens Graspop.
Out of the currently rumored acts, that's probably only A Perfect Circle, right? Twisted Sister and Marilyn Manson also haven't played festivals in a while but they were regular guests before that and TS haven't done anything new in decades.

Bad Omens and Sleep Token are kind of new, at least.

If Within Temptation were at Graspop again, would they 100% be a headliner or is there a chance, they'd settle for sub? It seems to me, they've experienced a significant decrease in attention with the release of their latest album, perhaps because of the weird promo- and rollout strategy.
In belgie zijn die zeker niet meer zo groot, stonden laatste jaren ook al vaker op kleinere festivals hier. Maar naar graspop komen wel heel veel Nederlanders, waar WT toch nog stuk populairder is, dus denk dat zowel sub als headliner mogelijk is.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Out of the currently rumored acts, that's probably only A Perfect Circle, right? Twisted Sister and Marilyn Manson also haven't played festivals in a while but they were regular guests before that and TS haven't done anything new in decades.

Bad Omens and Sleep Token are kind of new, at least.
Yep APC zou de enige zijn die ik wil zien en nog niet gezien heb
en Ghost, Sleep Token, Bad Omens ook wel in mindere mate maar betwijfel of die komen

Gojira heb ik maar een halve keer gezien dus die zou ik ook graag op de lineup zien verschijnen

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Zal er ook mee te maken hebben dat je niet ieder jaar 4 dagen naar Graspop gaat, dat scheelt ook al een hoop.

In ieder geval had Graspop de laatste jaren ieder jaar wel iets nieuws/fris in de headliners zitten en in de huidige geruchten komt dat minder naar voren, dus dan is het logisch dat mensen dat jammer vinden. Over het algemeen is het toch leuk om er een headliner tussen te hebben zitten waar je enthousiast van wordt en die je nog nooit eerder gezien hebt. Bands zoals Bring Me The horizon, Tool, Nine Inch Nails, Machine Head bijvoorbeeld in de laatste twee edities. Hopelijk komt de organisatie dus nog met een mooie verrassing, maar die noodzaak is er natuurlijk minder wanneer alle vaste huisbands die een hoop tickets verkopen gewoon touren tijdens Graspop.

Ja en dus ook gewoon maar een handjevol concerten ernaast.

Nou is het voor mij ook niet de herhaling waardoor ik geen combi ga, maar gewoon dat er te weinig op alle dagen staat. De meerderheid staat toch vaak wel op dezelfde dag gepland voor mij.

Maar denk dat het ook gewoon door de jaren heen moeilijker wordt om namen bovenaan het affiche te zetten die men nog niet heeft gezien. Een Gojira, PWD, Volbeat, Sabaton hebben (waarschijnlijk) al vaak op Graspop gestaan voordat ze headliner waren, dus die heeft men vaak toch ook al eens gezien. Dan heb je ze alleen nog niet gezien als zijnde headliner…

Maar het lijkt me ook gewoon dat het meespeelt of een headliner uit een genre komt dat je zelf leuk vindt of niet. Om het jaar Iron Maiden zou ik minder erg vinden dan om het jaar Slipknot bijvoorbeeld en bij de eerste zou ik dan ook minder snel geneigd zijn om aan te kaarten dat het wéér diezelfde naam is

• Leuk
Waarderingen: talos654
De 'herhaling' valt dit jaar toch mee als we naar de tourende opties kijken?

laatste doorkomst:

2016: Twisted Sister
2018: Marilyn Manson, A Perfect Circle
2022: Deftones, Sabaton, Volbeat, Within Temptation
2023: Gojira, Def Leppard
2024: Alice Cooper

al gaan het minder 'nieuwe' headliners worden zoals Till, Behemoth, Powerwolf en NIN dit jaar

al gaan het minder 'nieuwe' headliners worden zoals Till, Behemoth, Powerwolf en NIN dit jaar

Till en NIN zullen een stuk unieker zijn geweest, maar Behemoth en Powerwolf zullen de meesten toch ook al wel eens live gezien hebben (degene die ze willen zien als headliner dan vooral). Zijn dan wel nieuwe headliners, maar de kans op headliners die je nog nooit hebt gezien, wordt toch kleiner naar mate je langer naar concerten en festivals gaat.

Till en NIN zullen een stuk unieker zijn geweest, maar Behemoth en Powerwolf zullen de meesten toch ook al wel eens live gezien hebben (degene die ze willen zien als headliner dan vooral). Zijn dan wel nieuwe headliners, maar de kans op headliners die je nog nooit hebt gezien, wordt toch kleiner naar mate je langer naar concerten en festivals gaat.
tuurlijk, al heb ik ze zeker nog niet allemaal gezien aangezien ik pas sinds 2023 ga

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo en Koekdoos
tuurlijk, al heb ik ze zeker nog niet allemaal gezien aangezien ik pas sinds 2023 ga

Dat scheelt dan weer! Voor mij zijn er niet zo veel headliners meer die ik nog nooit heb gezien, maar wel zou willen zien, maar ga dan ook al wel sinds 2014 naar festivals en concerten.

Van nog actieve namen kan ik alleen Disturbed en Volbeat bedenken die ik nog niet heb gezien en wel headliner (zouden kunnen in het geval van Disturbed) zijn

Edit: maar de namen die ik dus al wel heb gezien, heb ik ook geen moeite mee als ‘meer van hetzelfde’, want daar ben ik dan toch gewoon fan van en dan is t geen straf ze nog eens te zien.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Sleep Token zie ik wel nog een bommetje droppen met enkele headline-festivals in één keer aan te kondigen. Hun parcours tot nu toe doet wel vermoeden dat ze een management hebben die durft, anders was hun groei bijlange zo sterk niet geweest.

PWD had ik minder verwacht. Die touren nu toch al enkele jaren intensief?
Volgend jaar absolute headliner met orkest (cf Sydney-show)? All in favor?

- Persoonlijk- veel liever minder nieuwe headliners dan een herhaling van dat 0/4 scenario.

Soms wel grappig, over Iron maiden voor de 25ste keer is bijna nooit commentaar en zelfs een herhaling dit jaar was voor sommige geen probleem geweest. Maar owee als een naam kleiner als dat (en dat zijn ze eigelijk allemaal) op 4jaar een 2e keer komt.

En uiteraard zorgt ook veel aanwezigheid op aparte optredens voor verzadiging richting een festival als graspop. Ik probeer het wat te vermijden om in hetzelfde jaar (juni - juni jaar erop) die te doen omdat ze vaak doorkomen nadien. Maar das gokken uiteraard, kan ook mislopen 😄

Zou wel mooi zijn, past ook wel bij de soort lineups die ze daar in Zweden altijd weten neer te zetten! Verwacht er wel 1 heftigere headliner bij
Iron Maiden, Volbeat, BMTH en Twisted Sister.
De headliners mag GMM zo overnemen van mij..grote kans op iets soortgelijks.
Ik zie TheOffspring ook wel op de North afsluiten.
The Gathering is wel een tijdje gleden, ze staan op diverse festivals. Waarschijnlijk ergens in de tenten op de middag.
Wat Within Temptation (WT) betreft, die zie ik bijvoorbeeld met Def Leppard of Twisted Sister wel de dag afsluiten. WT op de South en Def Leppard op de North. Beiden niet de sterkste headliners, maar WT trekt wel meer publiek lijkt mij.
Ook Sabaton en WT kan een mooie combi zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos
PWD had ik minder verwacht. Die touren nu toch al enkele jaren intensief?
Volgend jaar absolute headliner met orkest (cf Sydney-show)? All in favor?
Dat is onmogelijk omdat tourend te doen voor zo'n band. Had het graag gezien, maar dit zou zorgen voor iets van 10-15 tourbussen, en dan heb ik de gear en opbouw nog niet eens meegerekend. Dat is voor een band als PWD ook niet haalbaar.
Als ze komen dan is het met een makkelijk meeneembare versie van het huidige podium.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
- Persoonlijk- veel liever minder nieuwe headliners dan een herhaling van dat 0/4 scenario.

Soms wel grappig, over Iron maiden voor de 25ste keer is bijna nooit commentaar en zelfs een herhaling dit jaar was voor sommige geen probleem geweest. Maar owee als een naam kleiner als dat (en dat zijn ze eigelijk allemaal) op 4jaar een 2e keer komt.

En uiteraard zorgt ook veel aanwezigheid op aparte optredens voor verzadiging richting een festival als graspop. Ik probeer het wat te vermijden om in hetzelfde jaar (juni - juni jaar erop) die te doen omdat ze vaak doorkomen nadien. Maar das gokken uiteraard, kan ook mislopen 😄
toch straf dat zelfs onder de liefhebbers van metal de smaken zo kunnen verschillen. Dat zijn toch heel uiteenlopende headliners?
- Powerwolf = Powermetal (ook niet mijn favoriete subgenre maar wel een prima show)
- Behemoth = Blacked Death Metal (ook heel straffe show elementen)
- NIN = Industrial (beste show van het hele festival imo)
- Till = Rammstein van den aldi, (zelfs met de 18+ limiet nog een vermakelijke show)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Lars.
toch straf dat zelfs onder de liefhebbers van metal de smaken zo kunnen verschillen. Dat zijn toch heel uiteenlopende headliners?
- Powerwolf = Powermetal (ook niet mijn favoriete subgenre maar wel een prima show)
- Behemoth = Blacked Death Metal (ook heel straffe show elementen)
- NIN = Industrial (beste show van het hele festival imo)
- Till = Rammstein van den aldi, (zelfs met de 18+ limiet nog een vermakelijke show)
NIN - qua stijl totaal niet op zen plek imo maar idd smaken verschillen 😄 30min kans gegevens wegens de lyrische reacties hier soms

powerwolf - qua aankleding leuk maar de muziek slaat me niet aan. Ook 30min een kans gegeven. Maar sommige powermetal slaat dan weer wel aan want avantasia vindk super

Behemoth - echt totaal men genre niet (en vind dat genre dus ook geen main afsluiter) - niet gaan zien wegens niet aanwezig en zou het dan ook niet doen

Till - niet aanwezig maar wegens de viscommentaren ed gwn wat een afkeer van denkik. En het past gwn niet in men hoofd dat till hl kan zijn maar bruce - kind aan huis - heet jaar ervoor dat dan niet is.

Uiteenlopende stijlen idd maar zoals al vaak aangeven kom ik van een andere scene. Tis voor metalcore galore en hardrock voor mij. Met af en toe een (wat ik klasseer als) uitschieter als imminence.. 😄

Bon Jovi is teasing an announcement for tomorrow, with a picture from a live show attached.
Scared Kermit The Frog GIF

euhhh, vernieuwing? yay :censored:

Users who are viewing this thread