Stel je vraag aan Sziget-directeur Kádár Tamás

Festileaks

Campingartiest
3 jun 2015
93
0
Het vragenuurtje gaat weer beginnen. Deze maand spreekt Festileaks Sziget-directeur Kádár Tamás. Hij is één van de mannen die het Hongaarse festival draaiende houdt. Zoals altijd: wij stellen de vragen, jíj bedenkt ze.

Waarom wordt gekozen voor EDM-afsluiters als Calvin Harris en Hardwell? Zijn de Editors niet te groot voor de A38 tent? Heb je ook prangende vragen na het zien van de timetable? Jullie houden je elke dag bezig met festivals - jullie zijn de experts. Dit is de kans op antwoorden!

Je kunt in een reactie je vraag achterlaten. Van de allerleukste, -beste en -grappigste vragen maken we een selectie die we ook echt stellen aan Kádár. Je hebt nog even tijd om na te denken, tot en met woensdag 22 juni staan de lijnen voor je open.

 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Ik vraag me altijd af waar de populariteit van Sziget vandaan komt onder Nederlandse jongeren. Waarom precies bij dit festival? Van de bezoekers weet ik het wel een beetje maar wat is Kádárs visie hier op?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.512
We zitten anno 2016 al aan 7 dagen en zo'n 450.000 bezoekers. Redelijk uniek voor een festival met dergelijk profiel toch. Wat is de rek voor Sziget? Zal er een punt komen wanneer het te groot wordt, waardoor je niet genoeg grote tourende artiesten hebt om alles degelijk op te vullen. Een geschikte headliner vinden voor 7 dagen festival lijkt me niet evident.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Antwoorden:
Samen met festivals als Oya, Pukkelpop, Lowlands, Reading-Leeds Festival etc. Kunnen ze samen boekingen doen.

Maar vul je daar 7 dagen mee?
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Enkele jaren geleden was er in de randprogrammering nog ruimte voor spannende acts als Darkside, Mount Kimbie en Bonobo, acts die overigens alle drie de a38 redelijk vol trokken. De line-up wordt steeds commerciëler, dat zie ik ook, maar waarom is er tegenwoordig zelfs in de randprogrammering geen ruimte meer voor dergelijke acts? Er zijn vanzelfsprekend genoeg mogelijkheden, maar ik zie iets als Tourist nou niet bepaald als een gelijkwaardige act.

Waarom staat Sigur Ros in godsnaam op een openluchtpodium terwijl het nog licht is buiten? Een van de weinige interessante acts van Sziget dreigt hiermee in het water te vallen, terwijl het toch overduidelijk mag zijn dat een act als Sigur Ros alleen maar tot zijn recht komt in het donker op een intiemer podium dan de mainstage? Een headlinespot in de a38 zou perfect voor ze zijn.

 

Flupsie

Playlistbediener
5 feb 2016
6
0
Wat is zijn favoriete podium?

Wat is zijn meest memorabele Sziget moment?

Welke artiesten staan bovenaan in zijn wensenlijstje?

Hoe kijkt hij aan tegen het veelvuldig lekken van artiesten, bijvoorbeeld door John Doe op Sziget News?

Ooit wilde Sziget uitbreiden met een festival in Kiev. Zijn er nog steeds zulke plannen?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.878
6.066
Misschien een ietwat gevoelig topic en ik weet niet in welke mate het juist een invloed heeft maar ik denk toch wel iets, in welke mate heeft het festival zich voorbereid op eventuele terreurdreiging en op de vluchtelingenstroom, ik weet niet of Kroatië op de route ligt maar in welke mate is dit belangrijk? Zoals eerder aangehaald 450.000 mensen in 7 dagen, toch net iets meer dan pakweg Pukkelpop of Rock Werchter hier bij ons die waarschijnlijk de helft hebben..

Over de tijd heen merk ik aan de line ups dat er meer en meer commercieel en vooral DJs worden geprogrammeerd, is dit de richting dat het festival uitwil of zijn er bepaalde acts die toch aan de alternatieve kant liggen die het nog zou willen aantrekken? (bv. Radiohead, Death Cab, Ben Harper, Tame Impala..?)

Thomas wrote:
Antwoorden:
Samen met festivals als Oya, Pukkelpop, Lowlands, Reading-Leeds Festival etc. Kunnen ze samen boekingen doen.

Maar vul je daar 7 dagen mee?

Muse - Lowlands
Rihanna - PKP, V festival
David Guetta - V festival
Noel Gallagher - PKP
The CB - PKP, Zurich Open Air
Manu Chao - ?
Sia - V festival
Hardwell - ?

Veel headliner samen boeken zie ik hier niet echt hoor.. En in die periode zijn er wel een tiental festivals die namen als Rammstein, Massive Attack, Disclosure, RHCP kunnen programmeren..? Veel overlap met V festival datwel :p
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Allereerst ontzettend bedankt voor alle vragen! Als bedankje lichten wij vast een klein tipje van de sluier op. Één van jullie prangende vragen was waarom Sigur Rós in het daglicht speelt terwijl er zo'n mooie tent is op het terrein, dát antwoord willen we alvast met jullie delen. De rest van het gesprek met Tamás Kádár lees je morgen vanaf 12 uur op Festileaks. Daarin praat de Sziget-baas onder andere over de veranderende line-up, headliners voor volgend jaar en alternatieve acts als Mount Kimbie en Bonobo.

Wat opvalt aan het blokkenschema is het tijdslot van Sigur Rós. De huidige tournee van Sigur Rós leunt hevig op visuals en lichten. Omdat ze van 19.30 tot 21.00 op de mainstage spelen zal het licht zijn. Dat komt de show allesbehalve ten goede. Waarom staan ze niet in de A38?

"We hebben twee redenen. We konden ze niet later op de mainstage programmeren omdat we een contract hebben met de gemeente. Alle shows op de mainstage stoppen om 11 uur. Dat is een reden voor het tijdstip. Een andere reden is de populariteit van de band. Als we ze in de A38 tent programmeren kan niet iedereen de show zien. We hebben het besproken met de band en ook zij zijn akkoord. We weten wat het betekent voor de show maar we vinden dit de beste oplossing."

Stromae is populairder dan Sigur Rós. Hij speelde twee jaar geleden wel in de tent.

"We hebben geprobeerd Stromae op de mainstage te programmeren. Daar gingen ze niet mee akkoord. Zij wilden niet spelen in het daglicht, Sigur Rós wel."
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken